@article { author = {}, title = {The Effectiveness of life Skills Training on Increasing Marital Satisfaction}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {1-14}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.52574}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی}, abstract_fa = {پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­ های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی در زوج­ های مراجعه کننده به مرکز مداخله و مشاوره خانواده در شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور، از بین کلیه زوج ­هایی که به دادگاه خانواده مراجعه و به مرکز مداخله و مشاوره خانواده در شهر اصفهان ارجاع داده شده بودند، 40 زوج به طور تصادفی با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب، و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برنامه آموزشی مهارت ­های زندگی طی 8 جلسۀ 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. برای جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج تفاوت معنی ­داری را بین عملکرد دو گروه در خرده مقیاس ­های رضایت زناشویی (01/0P<)، مسائل شخصیتی (05/0P<)، ارتباط (05/0P<)، حل تعارض (05/0P<)، مدیریت مالی (05/0P<)، اوقات فراغت (05/0P<)، رابطه جنسی (05/0P<) و خانواده و دوستان (05/0P<) نشان داد. یافته ­ها حاکی از اثربخشی آموزش مهارت­ های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی در زوج­ های مراجعه کننده به مرکز مداخله و مشاوره خانواده بود.}, keywords_fa = {مهارت های زندگی,رضایت زناشویی,طلاق,پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_52574.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_52574_1d604f49cb532ec7790740cb1c779b42.pdf} } @article { author = {}, title = {A Comparative of Parenting Stress In Mothers of Boy Children with Mental Retardation, Blindness, Deafness, and Sensory Motor Disabilities}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {15-26}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.52575}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه استرس فرزندپروری مادرانِ کودکانِ پسر عقب مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا و معلول جسمی- حرکتی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، مقایسه استرس فرزند­پروری مادران چهار گروه از کودکان استثنایی پسر عقب مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا و معلول جسمی- حرکتی بود. در این طرح­ علی-­ مقایسه ­ای از جامعه آماری مادران دانش ­آموزان استثنایی به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چند مرحله ­ای گروه نمونه­ 352 نفری، شامل مادران کودکان استثنایی پسر گروه­ های نابینا (74 نفر)، معلول جسمی و حرکتی (74 نفر)، عقب مانده ذهنی (108 نفر) و ناشنوا (96 نفر) انتخاب شدند. داده­ های پژوهش شامل فرم کوتاه استرس فرزندپروری والدین (PSI-SF) بود که با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تحلیل گردید. بررسی تفاوت میانگین استرس مادران پسران استثنایی در چهار گروه مورد مطالعه نشان داد که در خرده مقیاس تعامل ناکارآمد والد- کودک بین مادران کودکان نابینا با کودکان ناشنوا تفاوت معنی­ داری وجود دارد و تعامل ناکارآمد بین مادران با پسران نابینا بیشتر از سه گروه دیگر است؛ و در خرده مقیاس ویژگی های کودک مشکل آفرین بین مادران کودکان نابینا با کودکان جسمی حرکتی تفاو ت معنی ­داری وجود دارد و میزان ویژگی ­های مشکل آفرینی پسران نابینا بیشتر از سه گروه دیگر است. نتایج این پژوهش با تمرکز روی هر گروه مادران نشان داد که از بین چهار گروه مادران کودکان استثنایی، مادران گروه کودکان نابینا مشکلات و استرس بیشتری را در حوزه تعامل والد- کودک و دشواری­ های مربوط به ویژگی­ های مشکل ­آفرین خود کودک تحمل می ­کنند.}, keywords_fa = {استرس فرزندپروری,عقب مانده ذهنی,ناشنوا,نابینا,معلول جسمی- حرکتی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_52575.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_52575_0637a440679f543044e2fc7096b3b12b.pdf} } @article { author = {}, title = {Defensive Styles: Consequence of Emotional Self-Efficacy and Self-Esteem}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {27-39}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.52577}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سبک های دفاعی تابعی از خودکارآمد پنداری هیجانی و حرمت خود}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدپنداری هیجانی و حرمت خود با سبک­ های دفاعی دانشجویان انجام شد. بدین منظور 240 دانشجوی دانشگاه تهران (95 مرد و 145 زن) با روش نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس خودکارآمدپنداری هیجانی (ESES)، مقیاس حرمت خود روزنبرگ (RSES) و مقیاس مکانیسم­ های دفاعی (اندرز و همکاران) بودند. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدپنداری هیجانی و سبک دفاعی رشدیافته رابطه مثبت و معنادار، و بین حرمت خود کلی و خرده مقیاس ارزیابی از خود با سبک دفاعی رشد یافته رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین خودکارآمدپنداری هیجانی و حرمت خود کلی با سبک دفاعی رشد نایافته رابطه منفی و معنادار وجود دارد. اما بین خودکارآمدپنداری هیجانی، حرمت خود و خرده مقیاس ­های آن با سبک دفاعی نوروتیک رابطه­ ای مشاهده نشد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که بهترین متغیرهای پیش بینی کننده سبک دفاعی رشدیافته و رشدنایافته، خودکارآمدپنداری هیجانی و حرمت خود کلی هستند. در سطح کاربردی، تهیه برنامه­ های آموزشی و مداخله ­ای مهارت ­های هیجانی، می ­تواند به فرد در استفاده­ ی بیشتر از مکانیسم­ های دفاعی رشدیافته کمک کند و بر کارآمدی آن­ ها بیافزایند.}, keywords_fa = {حرمت خود,خودکارآمدپنداری هیجانی,مکانیسم های دفاعی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_52577.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {Primary Normalization of Emotional Farsi Words}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {41-71}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.52578}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تهیه هنجار مقدماتی بار هیجانی واژگان فارسی}, abstract_fa = {مطالعه ارتباط متقابل بین شناخت و هیجان در دهه­ های اخیر روزافزون بوده است. علی رغم اینکه واژه­ های دارای بار هیجانی به دلیل دارا بودن ویژگی­ های متعدد می ­توانند به عنوان طبقه ویژه­ ای از واژه­ ها مد نظر قرار گیرند، با این حال در ایران در زمینه واژه ­هایی که پاسخ­ های هیجانی را فرا می ­خوانند، داده­ های اندکی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر تهیه یک هنجار مقدماتی برای واژگان دارای بار هیجانی مختلف بود. شرکت کنندگان در پژوهش عبارت بودند از 1200 دانشجوی ترک، کرد و فارس (600 زن و 600 مرد) که در بین سال های 1389 الی 1391 در دانشگاه­ های استان آذربایجان شرقی و اصفهان شاغل به تحصیل بودند. از شرکت ­کنندگان خواسته شده بود که با استفاده از نسخه رایانه­ ای خودارزیابی با تصاویر آدمک (SAM) واژگان را از حیث خوشایندی/ ناخوشایندی و انگیختگی در یک مقیاس 7 درجه­ای ارزیابی کنند. میانگین و انحراف معیار خوشایندی/ ناخوشایندی و انگیختگی ارزیابی شده برای 320 واژه فارسی به تفکیک جنسیت شرکت­ کنندگان ارائه گردید. از این واژگان می­ توان در طراحی پارادایم­ های آزمایشی (به ویژه در مطالعات حافظه آشکار) که به بررسی واکنش به واژه­ های دارای بار هیجانی پرداخته می­ شود، استفاده نمود.}, keywords_fa = {واژگان زبان فارسی,هیجان,آزمون خودارزیابی تصاویر آدمک (SAM)}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_52578.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_52578_d7603befa713ca1973ae5dc1bae2aaa6.pdf} } @article { author = {}, title = {Survey of Philosophical Foundations and Spiritual Intelligence of University Staff Bagiatollah and The Demographic Variables and Relationship between their}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {73-92}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.52579}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مبانی فلسفی و میزان هوش معنوی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت شناختی آنان}, abstract_fa = {هدف از مقاله حاضر بررسی میزان هوش معنوی و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بقیه ­الله است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع مقایسه­ ای است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بقیه­ الله می ­باشند و انتخاب نمونه آماری این تحقیق نیز بوسیله نمونه گیری خوشه­ ای صورت گرفته است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 322 نفر برآورد شده است. به منظور جمع ‌آوری داده‌­ها از پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، و برای تعیین روایی محتوایی از نظرات چند تن از اساتید دانشگاه بقیه ­الله استفاده شده است. به کمک شاخص­ های آمار توصیفی و شاخص­ های آمار استنباطی مانند آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه، به این نتیجه رسیدیم که میزان هوش معنوی در بین کارکنان، در حد متوسط می باشد، و میزان هوش معنوی در بین مردان و زنان یکسان است. همچنین بین گروه ها از نظر مقایسه هوش معنوی با سطوح تحصیلات و سابقه خدمت نیز تفاوت معناداری مشاهده شده است.}, keywords_fa = {هوش معنوی,دینداری,مقابله مذهبی,معنای زندگی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_52579.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_52579_b68a37a5ef32784c98e70d266951db0d.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {93-108}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.55056}, abstract = {}, keywords = {Working Memory Training Software,working memory,Content Validity,psychometry}, title_fa = {بررسی روایی محتوایی و روایی همزمان "نرم افزار تقویت حافظه فعال" با خرده آزمون حافظه فعالِ "مقیاس هوشی وکسلر کودکان" و خرده آزمون‌ حافظه فعالِ "مقیاس هوش آزمای تهران-استنفوردبینه"}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی ­های روانسنجی "نرم افزار تقویت حافظه فعال" است. این پژوهش کاربردی، و از نوع ابزارسازی، مبتنی بر ساخت و اعتباریابی "نرم افزار تقویت حافظه فعال" است و در قالبِ یک طرح شبه آزمایشی انجام شد. داده ‌های این مطالعه از 115 نفر از دانش آموزان پایه سوم (45نفر)، پایه چهارم (54 نفر) و پایه پنجم (16 نفر) دبستان جمع ­آوری شد. روایی محتوایی نرم ‌افـزار از طریق نظرخواهی از متخصصان و بررسی این نظرات از طریق آزمون اسپیرمن (1=rs)  تعیین شد. "نرم افزار تقویت حافظه فعال"، خرده آزمون حافظه فعالِ مقیاس هوش آزمای تهران- استنفورد بینه و خرده آزمون حافظه فعالِ مقیاس هوشی وکسلر کودکان بر روی هر سه گروه اجرا شد. طبق ضریب همبستگی پیرسون بین تعداد پاسخ‌ های درست کودکان در بازی های این نرم افزار  و نمره حافظه فعال مقیاس وکسلر (809/0rp=) و نمره حافظه فعال مقیاس بینه (864/0rp=)  رابطه وجود دارد. بنابراین، "نرم افزار تقویت حافظه فعال" روایی محتوایی مناسبی دارد و همچنین با خرده آزمون حافظه فعالِ مقیاس هوشی وکسلر کودکان و خرده آزمون حافظه فعالِ مقیاس هوش آزمای تهران- استنفورد بینه روایی همزمان دارد و از ویژگی ‌های روانسنجی مناسبی برخوردار است.}, keywords_fa = {نرم افزار تقویت حافظه فعال,حافظه فعال,روایی محتوایی,روایی همزمان,روانسنجی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_55056.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_55056_c602c1687cd64b1da40411f41bf99353.pdf} } @article { author = {}, title = {The investigation and comparison of visual memory in hearing girl students and hearing impaired at 11 to 18 years in Tehran}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {109-121}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.55057}, abstract = {}, keywords = {deaf,visual memory,visual short-term memory,visual long-term memory}, title_fa = {بررسی و مقایسه ی حافظه ی دیداری دانش آموزان دختر شنوا و ناشنوا 11-18 ساله شهر تهران}, abstract_fa = {حافظه یکی از اجزای فرآیند یادگیری است و در کسب معلومات، مهارت ­ها و تجارب نقش اساسی ایفا می ­کند. حافظه به ویژه در دوران نوجوانی به دانش آموزان این امکان را می ­دهد که از تجربیات گذشتگان استفاده کنند؛ از تجربیات فعلی سود ببرند و برای تجارب جدید آماده شوند. لذا پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه ­ی حافظه ­­ی دیداری (بصری) دانش ­آموزان دختر شنوا و ناشنوا انجام شده است. طرح تحقیق پس رویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش را همه دانش آموزان دختر شنوا و ناشنوا در محدوده سنی 11 تا 18 سال شاغل به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر تهران در سال 91-90 تشکیل می ­دهند. نمونه این تحقیق 35 نفر از دانش آموزان دختر ناشنوا و 35 نفر از دانش آموزان دختر شنوا بودند. گروه ناشنوا با روش نمونه ­گیری در دسترس و گروه شنوا به صورت نمونه ­گیری هدف ­مند انتخاب شده، و مورد مقایسه و بررسی قرار گرفتند. پس از اجرای  آزمون هوشی ریون به منظور همگن کردن گروه­ ها از لحاظ بهره هوشی، آزمون حافظه­ ی دیداری کیم- کاراد به صورت انفرادی در محل آموزشگاه بر روی آن­ ها اجرا شد. نمرات حافظه­ ی دیداری از مجموع نمرات سه مرحله آزمون کیم-کاراد تشکیل شده است. در این پژوهش، نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) نشان داد که حافظه ­ی دیداری دانش ­آموزان شنوا و ناشنوا با یکدیگر تفاوت داشته و این تفاوت از لحاظ آماری معنی ­دار است (05/0>P  74/2=(66 و 3)F). عملکرد دانش آموزان شنوا در این آزمون نسبت به دانش آموزان ناشنوا بهتر بوده، و در نتیجه حافظه ­ی دیداری دانش ­آموزان شنوا از دانش ­آموزان ناشنوا بهتر می ­باشد.}, keywords_fa = {ناشنوایی,حافظه ی دیداری,حافظه ی کوتاه مدت دیداری,حافظه ی بلندمدت دیداری}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_55057.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_55057_e2db4d13bc844942ce17dcf535dce0df.pdf} } @article { author = {}, title = {Enhancing Children’s Mental Health in Kindergarten of Mashhad City Using Environmental Issues Training}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {137-150}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.63664}, abstract = {}, keywords = {Education,environmental issues,Mental Health,Children}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش مسائل محیط زیستی بر بهبود سلامت روان کودکان}, abstract_fa = {علم سلامت روان شاخه‌ای از علم روانشناسی است که با پیشگیری از اختلال‌های روانی و حفظ شیوه‌های بهینه زندگی و بهداشت عاطفی سر‌و کار دارد. این تحقیق تأثیر آموزش مسائل محیط زیستی بر بهبود سلامت روان فراگیران را بر اساس تفاوت‌های جنس مورد بررسی قرار می‌دهد. با توجه به موضوع، این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی از نوع قبل (Pre-test) و بعد (Post-test) است. 142 کودک دختر و پسر بین پنج تا شش سال از مهدکودک‌های شهر مشهد به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای برآورد وضعیت موجود سلامت روان کودکان از یک پرسشنامه‌ی دو قسمتی شامل اطلاعات فردی و 53 سؤال در مورد سلامت روانی (SCL-90-R) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق تأثیر آموزش مسائل محیط زیستی بر بهبود سلامت روان کودکان نشان می‌دهد که به طور متوسط میانگین پاسخ‌ها در پس­آزمون رشد قابل ملاحظه­ای نسبت به پاسخ­ها در پیش‌آزمون داشته است و مفاهیم ارائه شده در کلاس‌های آموزشی و همچنین تمرینات به صورت محسوس و معنی‌داری سلامت روان کودکان را بهبود بخشیده است.}, keywords_fa = {آموزش,مسائل محیط زیستی,بهداشت روان,کودکان}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_63664.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {Relationship between perfectionism and goal orientation academic burnout in students}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {151-162}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.63665}, abstract = {}, keywords = {Perfectionism,goal orientation and academic burnout}, title_fa = {رابطه ابعاد کمال‌گرایی و جهت گیری هدفی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد کمال‌گرایی و جهت­گیری هدفی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان اجرا شده است. این پژوهش از نوع همبستگی چندمتغیره (تحلیل مسیر) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامشهر است. پس از انجام محاسبات آماری لازم بر اساس فرمول نمونه­گیری کوکران تعداد نمونه 380 نفر تعیین شده است. حجم نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه‌گیری مرحله‌ای و تصادفی انتخاب شد. به منظور اندازه­گیری متغیرهای پژوهش از سه پرسشنامه هدف­های پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001)، فرسودگی تحصیلی شائوفلی و همکاران (1996) و کمال‌گرایی هیل (2004) استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد که اهداف تبحرگرا و هدفمندی، دارای ضریب برآورد منفی در پیش­بینی فرسودگی هستند و با افزایش میزان جهت­گیری هدفی تبحرگرا و هدفمندی دانشجویان، میزان فرسودگی آنها کاهش می­یابد. اثر مستقیم حساسیت بین فردی، ادراک فشار از سوی والدین و اهداف عملکرد گریز نیز در پیش­بینی نمرات فرسودگی تحصیلی در سطح 0.01P≤ معنادار است. متغیرهای فوق 49 درصد از تغییرات نمره در فرسودگی تحصیلی را پیش­بینی می­کنند. افرادی با اهداف تبحرگرا، برای دست­یابی به اهداف خود تلاش می­کنند و همواره در جستجوی موقعیت­ها و چالش­هایی برای ارتقا یادگیری بوده و برای غلبه بر ناکامی­ها و شکست­ها پافشاری می­کنند و همین امر می­تواند بروز فرسودگی تحصیلی را کاهش دهد. از سوی دیگر، ابعاد منفی  کمال‌گرایی می­تواند انرژی مفید برای انجام تکالیف را کاهش داده و حس فرسودگی ایجاد نماید.}, keywords_fa = {کمال‌گرایی,جهت گیری هدفی,فرسودگی تحصیلی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_63665.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {The effectiveness of play therapy, social skills and aggressive behavior In children with Down syndrome}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {193-208}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.67078}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی بازی درمانی در مهارت های اجتماعی و رفتارهای تهاجمی دانش آموزان با نشانگان داون}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر اثربخشی بازی درمانی در مهارت­های اجتماعی و رفتارهای تهاجمی دانش­آموزان با نشانگان داون بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل بود که بر روی 50 کودک با نشانگان داون (زیر 14 سال) مراکز آموزشی و توانبخشی شهر تهران انجام شد. آزمودنی­ها از طریق نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه­ی 45 دقیقه­ای به صورت گروهی، هفته­ای دو بار تحت بازی درمانی قرار گرفتند. جهت جمع­آوری داده­های حاصل از مهارت­های اجتماعی و رفتارهای تهاجمی از پرسش­نامه مهارت­های اجتماعی (SSRS) گرشام و الیوت به عنوان پیش­آزمون و پس­آزمون در دو گروه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل کوواریانس­چندمتغیری با رعایت مفروضه­ها استفاده شد. یافته­های بدست آمده نشان داد بازی درمانی مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان داون را افزایش و رفتارهای تهاجمی دانش­آموزان با نشانگان داون را کاهش داد. بنابراین، می­توان گفت که بازی درمانی سبب رشد مهارت­های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان با نشانگان داون می­شود و می­توان از این روش برای کاهش رفتارهای نامطلوب و افزایش رفتارهای مطلوب دانش­آموزان مبتلا به سندرم داون استفاده کرد.}, keywords_fa = {بازی درمانی,تعاملات اجتماعی,رفتارهای تهاجمی,کودکان با نشانگان داون}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_67078.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {Prediction of life Satisfaction Based on Emotional Intelligence and Psychological Symptoms in High School Girl Students}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {163-179}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.63666}, abstract = {}, keywords = {Emotional intelligence,Psychological symptoms,Life Satisfaction}, title_fa = {پیش بینی رضایت از زندگی بر اساس هوش هیجانی و نشانه های روانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رابطه­ی بین هوش هیجانی، نشانه­های روانی و رضایت از زندگی بود. با استفاده از طرح همبستگی و از طریق نمونه‌گیری خوشه ای چند مرحله­ای، 180 نفر از دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان انتخاب شدند و به پرسشنامه­های رگه هوش هیجانی (پترایدز و فرنام، 2001)، چک لیست نشانه­های روانی (دراگوتیس، ریکلز و راک، 1976) و رضایت از زندگی (دینر، امونس، لارسن و گریفین، 1984) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و رضایت از زندگی رابطه­ی مثبت و معناداری وجود داشت. بین نشانه­های روانی و رضایت از زندگی رابطه­ی منفی و معناداری وجود داشت (01/0P<). همچنین، هوش هیجانی رابطه­ی معناداری با نشانه­های روانی داشت (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی 6/50 درصد، ترس مرضی 2/4 درصد و افسردگی 3/3 درصد واریانس نمرات رضایت از زندگی را پیش­بینی کردند. در مجموع این سه متغیر 1/58 درصد از نمرات رضایت از زندگی را تبیین کردند (01/0P<). هوش هیجانی در پیش­بینی رضایت از زندگی نقش مهمتری نسبت به نشانه­های روانی دارد و مؤلفه­های درون فردی و بین‌فردی هوش هیجانی به افزایش رضایت از زندگی کمک می­کند.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,نشانه‌های روانی,رضایت از زندگی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_63666.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_63666_48c699ca7b4f517cb024ef463ff7906f.pdf} } @article { author = {}, title = {Investigate Prevalence and Demographic predictors of learning disabilities}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {181-192}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.63681}, abstract = {}, keywords = {Prevalence,Demographic predictors,Learning Disabilities}, title_fa = {بررسی شیوع اختلالات یادگیری و پیش بینی کننده های جمعیت شناختی}, abstract_fa = {این مطالعه به منظور بررسی پیش­بینی کننده­های جمعیت شناختی شیوع اختلالات یادگیری در دانش­آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی در سیستان و بلوچستان انجام شد. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 864 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند و با بهره­مندی از مصاحبه بالینی، چک لیست­های مربوط به اختلالات یادگیری مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر بررسی شدند. تحلیل داده­ها با روش توصیفی و استنباطی و با نرم افزارSPSS-19  انجام شد. نتایج نشان داد که شیوع اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان 1/23 درصد می­باشد. بین دوزبانگی و تحصیلات والدین با نمره اختلالات یادگیری رابطه  منفی معنی­دار وجود داشت. به این ترتیب، بین تولد و اختلالات یادگیری رابطه ای وجود ندارد. نوع جنس و تحصیلات پدر ­نیز می­توانند اختلالات یادگیری را در دانش آموزان پیش بینی نمایند.}, keywords_fa = {پیش بینی کننده های جمعیت شناختی,اختلالات یادگیری}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_63681.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_63681_4ff52e7642ff7182ba6ee300ad597afb.pdf} } @article { author = {}, title = {Effectiveness of turtle technique training on improving response inhibition in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {4}, number = {4}, pages = {199-212}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2014.79639}, abstract = {The aim of this study was to examine the effectiveness of turtle techniques training on response inhibition improvement in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD).This study was conducted utilizing A and B design. The statistical population consisted of entire boys with ADHD ageing 7-12 years old in Qom. The statistical sample was 3 children with ADHD that have received a diagnosis of ADHD by psychiatrics. Also questionnaire of attention deficit / hyperactivity disorder based on Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Forth edition-Three Revised (American Psychiatric Association, 2000); was used to study student’s ADHD disorder symptoms better. The Baseline and then assessment were confirmed by teachers in three consecutive days based on the completed self-control questionnaire (Kendall & Wilcox, 1979). Children of the sample group individually received 8 sessions (each session 60 minutes) of turtle technique training program. Data analysis in this research was done through visual analysis charts. Trend analysis and mean of data showed significant difference between A and B steps. The research hypothesis was confirmed and showed turtle technique was effective in response inhibition improvement in children with ADHD. Therefore this technique could be used in clinical situation for enhancing response inhibition in children with ADHD subsequently for improving social, communicational and self-control skills.}, keywords = {Turtle technique,attention deficit/hyperactivity disorder,Response inhibition}, title_fa = {اثر‌بخشی آموزش تکنیک لاک‌پشت بر افزایش بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی}, abstract_fa = {هدف­ این پژوهش تعیین اثر­بخشی آموزش تکنیک لاک­پشت بر بهبود بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه­/­بیش­فعالی است. این پژوهش به صورت طرح A و B که طرح تک­آزمودنی است، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پسر دارای اختلال نارسایی توجه­/­بیش­فعالی 12-7 ساله شهر قم است. نمونه آماری شامل 3 کودک با اختلال نارسایی توجه­/­بیش فعالی بودند که پس از مراجعه به کلینیک روان‌پزشکی در قم، توسط روان‌پزشک کلینیک تشخیص این اختلال را دریافت کرده بودند. همچنین جهت بررسی بیشتر اختلال از فهرست تشخیصی اختلال نارسایی توجه­/­بیش‍فعالی بر اساس نسخه چهارم تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (انجمن روان­پزشکی آمریکا،2000) استفاده شد. خط پایه بر اساس تکمیل پرسشنامه خودکنترلی (کندال و ویلکاکس، 1979) توسط معلمان هر کودک، در 3 روز متوالی انجام شد، پس از اتمام جلسات مداخله نیز ارزیابی دانش­آموزان با استفاده از همین پرسشنامه توسط معلمان صورت گرفت. کودکان گروه نمونه برنامه آموزشی تکنیک لاک­پشت را در 8 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) به صورت انفرادی دریافت کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها در این پژوهش از طریق روش تحلیل بصری نمودار صورت گرفت. تحلیل روند و میانگین داده­های آزمودنی­ها، تفاوت قابل ملاحظه­ای را بین مراحلA و B نشان داد و فرضیه تحقیق مبنی بر تأثیر آموزش تکنیک لاک­پشت بر افزایش بازداری پاسخ کودکان با اختلال نارسایی توجه­/­بیش­فعالی تأیید شد. بر این اساس، می‌توان گفت تکنیک لاک­پشت بر افزایش بازداری پاسخ کودکان با اختلال نارسایی توجه­/­بیش­فعالی تأثیر دارد. لذا از این تکنیک می­توان در موقعیت­های بالینی جهت ارتقای بازداری پاسخ کودکان با این اختلال و بالطبع افزایش مهارت­های اجتماعی، ارتباطی و خودکنترلی آنان بهره برد.}, keywords_fa = {تکنیک لاک‌پشت,اختلال نارسایی توجه‌/‌بیش‌فعالی,بازداری پاسخ}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_79639.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_79639_99af49869eaab066c3406c3ebb1a1cff.pdf} }