@article { author = {}, title = {Coherence abnormality of Temporal and Frontal areas in children with ADHD-combined type}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {1-14}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.57960}, abstract = {In the recent years, the coherence index is used in many electroencephalographic studies for investigation of brain connectivity in children with ADHD disorder. It is suggested that the coherence is a useful index in discrimination of ADHD subjects from normal subjects. However, a few studies are accomplished in subtypes of ADHD to identify of differences in functional connectivity between ADHD subtypes. In this comparative study, the connectivity index of coherence between two hemispheres is compared between two groups with ADHD-combined type (ADHD-C, N=13) and ADHD-predominantly inattentive type (ADHD-I, N=10). The results show that the coherence between left temporal lobe and right frontal lobe is significantly increased in ADHD-combined type as compared with ADHD- inattentive type. This higher coherence is occurred in the Theta (4-8 Hz) and Alpha (8-12 Hz) frequency Bands. Results would suggest that hyperactivity and impulsivity in ADHD-combined type could be related to left temporal and right frontal connectivity deficiencies.}, keywords = {ADHD-combined type,ADHD-inattentive type,Coherence,QEEG}, title_fa = {ناهنجاریهای کوهرنس در نواحی فرونتال و تمپورال درکودکان ADHD- نوع مختلط: یک مقایسه با کودکان ADHD- نوع کم توجه}, abstract_fa = {در مطالعات الکتروانسفالوگرافی در سال های اخیر، شاخص کوهرنس مکررا برای بررسی ارتباطات بین نواحی مختلف مغزی در ADHD مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که می توان ویژگی های کوهرنس را به عنوان شاخصی مفید در افتراق عملکرد مغزی کودکان ADHD از کودکان نرمال در نظر گرفت. اما مطالعات اندکی به بررسی تفاوت های این شاخص و اتصالات کارکردی در زیرگروه های مختلف ADHD پرداخته اند. در این مطالعه مقایس های شاخص کوهرنس بین دو نیمکره، در کودکان دارای نقص توجه همراه با بیش فعالی (ADHD- نوع مختلط٬N=13) و کودکان دارای نقص توجه بدون بیش فعالی ( ADHD- نوع کم توجه٬N=10) مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که کوهرنس در کودکان ADHD- نوع مختلط نسبت به کودکان ADHD- نوع کم توجه، در ارتباط بین نواحی تمپورال چپ با فرونتال راست در باندهای فرکانسی آلفا و تتا دارای افزایش معنی دار است. این نتیجه پیشنهاد می کند که بیش فعالی و حرکات تکانشی در گروه ADHD- نوع مختلط، می تواند با نقص در ارتباطات بین نواحی تمپورال چپ و فرونتال راست مرتبط باشد.}, keywords_fa = {اختلال ADHD- نوع مختلط,اختلال ADHD-نوع کم توجه,کوهرنس,الکترونسفالوگرافی کمّی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_57960.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_57960_50211925244d6f63748a9839dd374bf0.pdf} } @article { author = {}, title = {The effectiveness of social interest fostering program (mother-child) on psychological basic needs satisfaction in students with Oppositional Defiant Disorder}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {15-30}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.57961}, abstract = {The purpose of this study was to evaluate the effect of social interest fostering program on psychological basic needs satisfaction in students with Oppositional Defiant Disorder (ODD). This experimental study had been done by pre-test and post-test method, with control group. The sample population included students with ODD who visited Tehran service clinics in the first half of the year 2015. The selection of cluster sampling was used and subjects were randomly replaced in experimental and control groups. At first, Among Tehran psychological service clinics, two centers (Atieh and Talash) were randomly selected, then among the students 9 to 12 years who in diagnostic interview and CBCL were diagnosed with ODD, Thirty four students with their parent were recruited and assigned for experimental and control groups randomly. Data was collected by Social Interest Scale for Iranian Children (SISIC) and Basic Needs Satisfaction Scale. Children and their mothers in Experimental group separately took part in ten 2-hour weekly sessions of social interest. The control group received usual care. Covariance analysis revealed that training social interest program could increase social interest (p<.01) and psychological basic needs satisfaction (Autonomy (p<.01), competency (p<.01) and relation (p<.01)). Accordingly, The results show the social interest program could promote psychological basic needs satisfaction in students with Oppositional Defiant Disorder. Thus, we can use this program to help children with behavioral problems and their families.}, keywords = {Individual Psychology,Social Interest,sychological Basic Needs}, title_fa = {تأثیر برنامه آموزش علاقه اجتماعی (مادر-کودک) بر ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی علاقه اجتماعی بر ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای انجام گرفته است. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای مراجعه کننده به کلینیک های روانشناختی شهر تهران در سال تحصیلی 93-94 میباشند. برای انتخاب آزمودنی ها ابتدا از روش نمونه گیری خوشه ای و سپس جایگزینی تصادفی استفاده شد. ابتدا از میان مراکز روانشناختی سطح شهر تهران دو مرکز آتیه و تلاش به صورت تصادفی انتخاب شدند، سپس از میان دانش آموزان 9 تا 12 سال ارجاع شده به این مراکز، 34 نفر از افرادی که در مصاحبه تشخیصی و نیز آزمون CBCL دارای اختلال نافرمانی مقابله ای تشخیص داده شدند، به همراه مادران آنها در دو گروه 17 نفره به صورت تصادفی جایگزین شدند. کودکان و والدین گروه آزمایشی به صورت مجزا هر کدام طی 10 جلسه هفتگی دو ساعته تحت آموزش علاقه اجتماعی قرار گرفتند. گروه گواه هیچگونه آموزش درمانی ویژه ای دریافت نکرد. ابزارهای گردآوری داده ها، مقیاس علاقه اجتماعی برای کودکان ایرانی و مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی بود. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد، اجرای برنامه آموزش علاقه اجتماعی منجر به ارتقای علاقه اجتماعی (01/0>p) و نیازهای بنیادین خودمختاری، شایستگی و ارتباط (01/0>p) شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد برنامه آموزش علاقه اجتماعی می تواند منجر به ارضای هر چه بهتر نیازهای بنیادین روانشناختی گردد. بنابراین، می توان از این برنامه جهت کمک به کودکان با اختلالات رفتاری و خانواده آنها بهره برد.}, keywords_fa = {اختلال نافرمانی مقابلهای,روانشناسی فردی,علاقه اجتماعی,نیازهای بنیادین روانشناختی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_57961.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_57961_6df8d376c2650581e0fb21b8dc693536.pdf} } @article { author = {}, title = {The relation between spiritual intelligence and servant leadership In high school’s principals}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {31-43}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.57962}, abstract = {The main object of this study was to survey the relation between spiritual intelligence and servant leadership of Isfahan high school's principals. The research method was descriptive with correlation type .the study population consisted of 118 principals in the high school year 2012-2013 of Isfahan city, whom 92 of them were randomly selected through stage cluster sampling .the research instruments included standardized questionnaires: servant leadership (Laub ,1999) and spiritual intelligence( King ,2000) questionnaires .in order to analyses data was used of Pearson correlation coefficient and T test .results showed that there was a significant and positive relation between servant leadership and all of the components of spiritual intelligence .There was no significant difference between male and female principals in related to relationship between servant leadership and spiritual intelligence components}, keywords = {spiritual intelligence,Servant leadership,high school's principals,gender differences}, title_fa = {بررسی رابطهی هوش معنوی و رهبری خدمتگزار در مدیران مدارس متوسطه}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی هوش معنوی و رهبری خدمتگزار در مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان می باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران دبیرستان های شهر اصفهان (118نفر) در سال تحصیلی 92-1391 بودند و نمونه پژوهش شامل 92 نفر از این افراد بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه رهبری خدمتگزار لاب (1999) و پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2007). نمره کلی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامه ها به ترتیب 97/0 و 87/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شد. یافته ها نشان دادکه بین هوش معنوی با نمره کلی رهبری خدمتگزار و کلیه مولفه های آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشاهده شدکه رابطه بین هوش معنوی و رهبری خدمتگزار در مدیران زن و مرد تفاوت معناداری ندارد.}, keywords_fa = {هوش معنوی,رهبری خدمتگزار,مدیران مدارس متوسطه,تفاوتهای جنسیتی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_57962.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_57962_48cffd7533eaf5df4af2d026e24b4dcb.pdf} } @article { author = {}, title = {Psychometric properties of the 10 questions Version of the Kessler Psychological Distress Scale (K-10)}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {45-57}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.57963}, abstract = {The aim of this study was to evaluate the psychometric properties, factor structure and Kessler Psychological Distress Scale (k-10) cut-off point on the students and prepare it as a screening tool for mental health. In this study, 500 students of Tehran Universities of Medical Sciences were selected by proportional sampling. Participants responded to the Kessler Psychological Distress Scale and were interviewed by the trained interviewers with the Composite International Diagnostic Interview. Confirmatory factor analysis confirmed the K-10 questionnaire single factor and the values of factor loadings for the main factor were between 65/0 and 84/0. The sensitivity, specificity and overall misclassification rate for the best cut-off point of the Kessler Psychological Distress Scale (8) was respectively 81, 80/5 and 16/5 percent, respectively. The cut-off point, taking into account the maximum sensitivity (100%) was 1 and maximum specificity (100%) was 27. Cronbach's alpha reliability coefficient of and Spearman - Brown coefficient the Scale were 93/0 and 91/0 respectively. This questionnaire is suitable for screening of college students’ psychopathology.}, keywords = {K-10,Cut-off point,Psychometric Properties,the Kessler Psychological Distress Scale}, title_fa = {ویژگیهای روانسنجی نسخه 10 سوالی پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر (10K-)}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، بررسی ویژگی های روانسنجی، ساختار عاملی و نقطه برش پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر (k-10) بر روی دانشجویان و آماده سازی آن به عنوان یک ابزار غربالگری سلامت روانی بود. در این مطالعه ی روانسنجی، 500 دانشجو از دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران با روش نمونه گیری نسبی انتخاب شدند. مشارکت کنندگان به پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر پاسخ دادند و توسط مصاحبه گران آموزش دیده با فرم مصاحبه تشخیصی بین المللی مرکب مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی انجام شده تاییدکننده تک عاملی بودن پرسشنامه K-10 می باشد و مقادیر بار عاملی برای سنجش عامل اصلی بین 65/0 تا 84/0 به دست آمد. حساسیت، ویژگی و خطای کلی طبقه بندی برای بهترین نقطه برش پرسشنامه پریشانی روانشناختی که 8 بود، به ترتیب 81 درصد، 5/80 درصد و 5/16 درصد به دست آمد. همچنین نقطه برش با احتساب حساسیت حداکثری (100 درصدی) نمره 1 و ویژگی حداکثری (100 درصدی) نمره 27 به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 93/0 و ضریب پایایی تصنیف و اسپیرمن- براون 91/0 به دست آمد. این پرسشنامه برای غربالگری آسیب شناسی روانی در دانشجویان مناسب است.}, keywords_fa = {K-10,نقطه برش,اعتبار,پایایی,سلامت روانی,مقیاس پریشانی روانشناختی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_57963.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_57963_21c869a1d4faf85f0d12a5a508361ba0.pdf} } @article { author = {}, title = {The Effect of Teaching by Socratic discussion on Critical Thinking Disposition}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {59-78}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.57964}, abstract = {The present study,in order toidentifythe effect of teaching by Socratic discussion on students' critical thinking disposition in university, was performed in the qualitative approach and by an action research method with theparticipants in one group of education undergraduate students, who were selected by purposeful sampling (N=20). Collecting data were applied by “the standardized open-ended interview”. The interview was organized in tow main themes (evaluation of the education, evaluation of the interactions), and the systematic sequence of five questions. After designing implementing pattern (Socratic dialogue), according to educational topics in educational psychology,teaching method was done in one educational semester and so interviews with participants were conducted by the researcher at the end of semester. Collected data from interview were analyzed by interpretational analysis” and deducted results from them indicated the effectiveness of Socratic discussion in improve tendency to six“elements of critical thinking dispositions (analyticity, cognitive maturity, CT self-confidence, self-evaluation, open-mindedness, truth-seeking).}, keywords = {teaching,Socratic discussions,critical thinking disposition}, title_fa = {اثربخشی آموزش به شیوه بحث سقراطی بر گرایش به تفکر انتقادی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر آموزش به شیوه بحث سقراطی بر گرایش دانشجویان به تفکر انتقادی اجرا گردید. روش این پژوهش کیفی و از نوع اقدام پژوهی موردی بود. مطالعه بر روی نمونه هدفمند (20 نفر) شامل یک گروه طبیعی (یک کلاس تشکل یافته) از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی در رشته علوم تربیتی صورت پذیرفت و در آن پس از طراحی الگوی اجرایی آموزش به روش بحث سقراطی، درس روانشناسی تربیتی مطابق با سرفصل آموزشی، در طول یک نیم سال تحصیلی به اجرا درآمد. گردآوری اطلاعات توسط مصاحبه باز و استانداردشده پایانی با افراد گروه مشارکت کننده در بحث سقراطی صورت پذیرفت. مصاحبه در دو بخش کلی و توالی منظمی از پنج پرسش بود و دادههای حاصل به روش تحلیل تفسیری و به شیوه رویکرد نظریه زمینهای استراوس و گلاسر پردازش شدند. نتیجه حاصل، اثربخشی آموزش به شیوه بحث سقراطی را در بهبود شش مولفه گرایش به تفکر انتقادی (تحلیل گرایی، فراخ اندیشی، اعتماد به توانایی تفکر انتقادی خود، جستجوگرایی، بلوغ در قضاوت، خود ارزیابی) نشان داد.}, keywords_fa = {آموزش,بحث سقراطی,تفکر انتقادی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_57964.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_57964_77af25b6b1746e80bf6025f24abedbcd.pdf} } @article { author = {}, title = {Effectiveness combination of cognitive-behavioral therapy and biofeedback on treatment patients with vaginismus and their sexual status}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {79-94}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.57965}, abstract = {Vaginismus is a female sexual dysfunction associated with many interpersonal and communication consequences. Purpose of this study was to determine the effectiveness combination of cognitive-behavioral therapy and biofeedback on treatmentpatients with vaginismus and their sexual status. For this purpose, in a quasi-experimental study with pretest – posttest along with the control group, 18 women with vaginismus who referred to the psychiatry- psychology clinic were selected, in a purposeful way and then assigned into two groups of 9 people each, randomly. The experimental group underwent six sessions of 90-minute of cognitive-behavioral therapy and biofeedback. The second group did not undergo any intervention. Two groups in pretest and posttest time level were measured. The results of repeated measure analysis of variance indicated that experimental group’s scoresof vaginismus and also other sexual function include infrequency, non-communication, dissatisfaction and avoidance and overall sexual status were significantly lower than control group inpost-test stage.Therefore it appears that combination of cognitive behavioral therapy and biofeedback is an effective wayfor curing patients with vaginismusand improving their other sexual functions and can be used as a useful method of intervention for these patients}, keywords = {Biofeedback,Cognitive-Behavioral Therapy,Vaginismus}, title_fa = {اثربخشی ترکیب درمان شناختی- رفتاری و بیوفیدبک بر درمان مبتلایان به واژینیسموس و وضعیت جنسی آنها}, abstract_fa = {واژینیسموس به عنوان یک اختلال کنش جنسی زنان، با پیامدهای متعدد فردی و ارتباطی همراه می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر ترکیب درمان شناختی-رفتاری (CBT) و بیوفیدبک بر درمان مبتلایان به واژینیسموس و وضعیت جنسی آنها بود. بدین منظور، طی یک پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل، 18زن مبتلا به اختلال واژینیسموس مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی-روانشناسی به شیوه هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 9 نفری کاربندی شدند. گروه آزمایش در طی 6 جلسه 5/1 ساعته، تحت درمان بیوفیدبک و شناختی-رفتاری قرار گرفت و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. هر دو گروه در دو مرحله زمانی پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که در پس آزمون، نمرات انقباض مهبلی (واژینیسموس) و همچنین سایر کنش های جنسی شامل ندرت (نافراوانی)، فقدان ارتباط، ناکامروایی و اجتناب گری و وضعیت جنسی کلی در گروه آزمایش به طور معناداری از گروه کنترل کمتر بود. بنابراین، به نظر می رسد درمان شناختی – رفتاری و بیوفیدبک روش مناسبی برای درمان بیماران واژینیسموس و بهبود سایر کنش های جنسی آنها است و می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید برای درمان چنین بیمارانی به کار رود.}, keywords_fa = {بیوفیدبک,درمان شناختی رفتاری,واژینیسموس}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_57965.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_57965_b0739a80d88de715064e821d8108eaa0.pdf} } @article { author = {}, title = {The Relationship of Identity Styles and Psychological, Social and Emotional Well-beings: the Mediating role of Commitment and Accepting Religious Identity}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {95-112}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.57966}, abstract = {The identity styles are considered as one of the important factors of predicting well-being. The aim of this research was to study the relation of identity styles and psychological, social and emotional well-being and the role of commitment and accepting religious identity. The numbers of 320 (125 male, 193 female and 2 person without answer) students from different faculties of University of Tehran were randomly selected in multistage cluster sampling procedure. The fourth version of Identity Style Inventory (ISI-4) and Religious Identity of Rahiminezhad and Ahmadi and Keyes well-being questionnaires were used. Both models were analyzed With Path analysis. The results showed: a) the commitment and religious identity had mediating role between informational identity and four kinds of well-beings; b) the commitment and religious identity also showed mediating role between normative identity and four kinds of well-beings. As a conclusion, in the first model (informative style) commitment showed more predicting role for well-being than religious identity. And in the second model (normative style) the role of mediators were reversed. In both models the commitment as mediating factor showed more indirect relation to psychological well-being and accepting religious identity as mediating factors showed more indirect relation to social well-being.}, keywords = {Identity styles,well-being,Commitment,Religious identity}, title_fa = {رابطه سبکهای هویت با بهزیستی روانشناختی، اجتماعی و هیجانی: نقش واسطهای تعهد و پذیرش هویت دینی}, abstract_fa = {سبک های هویت به عنوان متغیرهای شخصیتی پیش بینی کننده بهزیستی به شمار می روند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای تعهد و پذیرش هویت دینی در رابطه با سبک های هویت با بهزیستی روانی بوده است. در این مطالعه، 320 نفر (125 مرد و 193زن و 2 نفر بدون پاسخ) از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه تهران به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. نسخه چهارم پرسشنامه های سبک های هویت فیلیپس و پیتمن ISI-4، سنجش هویت دینی رحیمی نژاد و احمدی و مقیاس بهزیستی کیز استفاده شد. با روش تحلیل مسیر، مدل های پژوهش حاضر آزمون شدند. نتایج نشان داد هر دو سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری با نقش واسطه ای تعهد و پذیرش هویت دینی با هر سه بهزیستی مدنظر رابطه دارند. در مجموع می توان گفت، درحالی که در مدل اول (سبک اطلاعاتی) تعهد نسبت به پذیرش هویت دینی نقش واسطه ای نیرومندتری دارد، در مدل دوم (سبک هنجاری) پذیرش هویت دینی نقش واسطه ای نیرومندتری دارد. هر دو سبک اطلاعاتی و هنجاری به واسطه ی تعهد، بیشترین ضریب تاثیر غیرمستقیم را بر بهزیستی روانشناختی و به واسطه ی پذیرش هویت دینی بیشترین ضریب تاثیر غیرمستقیم را بر بهزیستی اجتماعی دارند. }, keywords_fa = {سبکهای هویت,بهزیستی,تعهد,هویت دینی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_57966.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_57966_1032c48a8a9cd307ff47986630c4960b.pdf} } @article { author = {}, title = {Effectiveness of religious - spiritual intervention based on Islamic approach on psychological and immune indices in patients with Rheumatoid Arthritis}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {113-131}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.57967}, abstract = {In this survey the effectiveness of religious- spiritual intervention based on Islamic approach on psychological and immune indices related to personality type D patients with rheumatoid arthritis is studied. Statistical society consisted of patients who were referenced to the rheumatology clinics in the center and northern parts Tehran. 44 patients with rheumatoid arthritis using purposive sampling in accordance with the inclusion and exclusion criteria were selected in two groups of22 individuals were examined. Psychological and immune evaluation tests of depression, anxiety and stress scale and blood samples was conducted in two stages of pretest and posttest. Questioner Ds-14 was used for controlling of personality D effect . Using multiple covariance analysis, the results showed a significant effect of the spiritual-religious intervention based on Islamic approach on depression, stress and anxiety of patients with RA. The use of this intervention in reducing the immune parameters (ESR, CRP) was proved to be effective. According to the results, considering and studying this issue and strengthening this aspect of health is very important.}, keywords = {religious - spiritual Intervention based on Islamic approach,psychological factors,immune factors,Rheumatoid arthritis}, title_fa = {اثربخشی مداخله معنوی- مذهبی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر شاخصهای ایمنی و روانشناختی در بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی اثربخشی مداخله معنوی- مذهبی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر شاخصهای ایمنی و روانشناختی با توجه به تیپ شخصیت D در بین بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت پرداخته است. جامعه آماری مطالعه مشتمل بر مراجعه کنندگان به دو کلینیک روماتولوژی در مرکز و شمال شهر تهران می باشد. در این بین 44 نفر از بیماران روماتوئید آرتریت بهصورت هدفمند انتخاب شدند و در قالب دو گروه 22 نفره مورد مطالعه قرار گرفتند. ارزیابی شاخصهای روانشناختی و ایمنی در این دو گروه با استفاده از آزمون افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و نمونهگیری خون در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون صورت گرفت. به منظور کنترل اثر تیپ شخصیت D نیز از پرسشنامه Ds-14 استفاده شد. با بهرهگیری از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری، نتایج حاکی از تأثیر معنیدار مداخله معنوی- مذهبی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر شاخصهای روانشناختی افسردگی، استرس و اضطراب بیماران RA بود. همچنین استفاده از این روش مداخله در کاهش شاخصهای ایمنی (ESR،CRP) نیز مؤثر شناخته شد. با توجه به نتایج به دست آمده، پرداختن و مطالعه کردن در این زمینه و تقویت این بعد از سلامت بسیار مهم و ضروری است.}, keywords_fa = {مداخله معنوی- مذهبی مبتنی بر رویکرد اسلامی,شاخصهای روانشناختی,شاخصهای ایمنی,روماتوئید آرتریت}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_57967.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_57967_28870ea9c2148de44d7fe3e2afb73aac.pdf} } @article { author = {}, title = {The effect of Ego Depletion on Reaction time and Physical Exercise routines of Iranian elite swimmers}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {133-144}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.61433}, abstract = {This study was aimed to determine the effect of ego depletion on reaction time and routine exercise of Iranian elite swimmers. For this, 36 swimmers invited to the National swimming team were selected using available sampling and divided into control and experimental groups. This research was semi-experimental in pre-test post-test design in ego depletion and non-Ego-depletion conditions. First, a baseline of routine exercises (maximum number of sit-ups in 60s) and reaction time was recorded. After 3 days, Ego-depletion condition was created using Stroop Effect Test. After that, reaction time and maximum number of sit ups in 60 seconds were measured. After adjusting the pre-test scores, the results of analyses of covariate showed the negative significant effect of ego depletion on reaction time and routine exercises (P<0.05). Therefore, these results supported the strength Self-control model. According to this model, the resources of self-control act as body resources during performance, which body resources was decreased for next task in result of consuming some of that.}, keywords = {Self-Control,Self-Regulation,Ego-Depletion,Routine exercise}, title_fa = {تاثیر تقلیل من بر زمان واکنش و تمرینات روتین شناگران نخبه ایران}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تعیین اثر تقلیل من، بر زمان واکنش و تمرینات بدنی روتین شناگران نخبه ایران انجام شد. بدین جهت 36 شناگر دعوت شده به تیم ملی شنا، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمهتجربی بود که به صورت پیشآزمون و پسآزمون در دو شرایط تقلیل من و عدم تقلیل من اجرا گردید. در ابتدا یک خط پایه به عنوان پیشآزمون از مولفههای تمرین روتین (تعداد دراز و نشست بیشینه در مدت زمان 60 ثانیه) و زمان واکنش اندازهگیری شد. بعد از 3 روز حالت تقلیل من با استفاده از آزمون اثر استروپ ایجاد شد. پس از آن با استفاده از نرم افزار زمان واکنش، زمان واکنش و سپس تعداد دراز و نشست بیشینه در مدت 60 ثانیه اندازه گرفته شد. نتایج تحلیل کوورایانس نشان داد، پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، تقلیل من بر زمان واکنش و تمرینات روتین تاثیر منفی معنیداری داشت (P<0.05). بنابراین، یافتههای پژوهش از مدل قدرت خودکنترلی حمایت میکند. بر اساس این مدل، منابع خودکنترلی به عنوان دارایی بدن در اجرای تکلیف عمل میکنند که در نتیجه صرف مقداری از آن، دارایی بدن در اجرای تکلیف بعدی کاسته میشود.}, keywords_fa = {خودکنترلی,خودنظم دهی,تقلیل من,تمرینات روتین}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_61433.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_61433_a7e758528e0d6003ad0d3f4a638b0b96.pdf} } @article { author = {}, title = {The study student‘s academic burnout according to predictors core self-evaluation and Achievement goal orientation}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {145-158}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.61434}, abstract = {This research was done with the purpose of the study of core self-evaluation and achievement goal orientation in predicting academic burn out in students of Tehran city. The method of research is cross-correlation. The statistical population consisted of all high school students in 2015-2016. Sample of 200 students were selected using multistage cluster sampling. Analyzed 170 questionnaires, after discarding the incompletes. Data were collected by Breso school-burnout inventory (2007), achievement goals questionnaire (2001) and core self-evaluations scale (2003). Data were analyzed by correlation, independent t-tests and regression. The Results showed that there was negative relationship between academic burnout and core self-evaluation, goal mastery-oriented, performance-oriented and performance-avoidance but there was no associated with mastery-avoidance. Also the results of multiple regression showed that core self-evaluation and mastery-oriented negatively affect academic burnout. And the total, 36% of the variance of academic burnout was explained by two variable. Eventually the results showed that there was no significant difference among of three variables in the two groups of female and male students. But there was significant difference in emotional exhaustion of academic burnout in the two groups, and male had higher emotional exhaustion.}, keywords = {academic burnout,Core self-evaluation,achievement goal orientation}, title_fa = {بررسی پیش بینی خودارزشیابی مرکزی و جهت گیری هدف در عملکرد تحصیلی}, abstract_fa = {مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای خودارزشیابی مرکزی و جهتگیری هدف در فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان سال سوم مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر تهران بودند.200 دانشآموز دوره سوم مقطع متوسطه از شهر تهران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای ناقص در نهایت 170 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. ابزارهای پژوهشی شامل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001) و خودارزشیابی مرکزی جاج و همکاران (2003) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی، رگرسیون همزمان و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که خودارزشیابی مرکزی، جهتگیری تسلط-گرایش، عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب پیشبینی کنندههای منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی هستند. اما جهتگیری تسلط-اجتناب با فرسودگی تحصیلی رابطهای ندارد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد که خودارزشیابی مرکزی و جهتگیری هدف تسلط-گرایش به ترتیب نقش منفی و معناداری در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دارند و در مجموع 36 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی را تبیین میکنند و در نهایت یافتههای حاصل از مقایسه بین دانشآموزان دختر و پسر در رابطه با فرسودگی تحصیلی، خودارزشیابی مرکزی و جهتگیری هدف نشان داد که بین دو گروه تفاوتی وجود ندارد. اما در مؤلفه خستگی هیجانی از فرسودگی تحصیلی تفاوت بین دختران و پسران معنادار بود و پسران خستگی هیجانی بیشتری را در مقایسه با دختران داشتند.}, keywords_fa = {فرسودگی تحصیلی,خودارزشیابی مرکزی,جهت گیری هدف}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_61434.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_61434_026666d1053987845991944413ebef08.pdf} } @article { author = {}, title = {Explaining relationship between academic burnout, child- mother relationship pattern and resiliency in girls students}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {159-173}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.61435}, abstract = {The purpose of the present research was explaining relationship academic burnout and child – mother relationship pattern with intermediation resiliency , by using structural equation modeling (SEM). Research method was descriptive – correlation . the statiscal sample of this research was included 461 girls student high school in Tehran city that they were selected by multi- stage cluster sampling method and they were completed Breso burnout questionnaire, child- parent relationship questionnaire and conner and Davidson resilience scale. The results indicated that the model had a good fitness with the data.Gained indexes were Chi-Square=295.150,Comparative Fit Index=0.939, Goodness Of Fit Index=0.926, Adjusted Goodness Of Fit Index= 0.899 and Root Mean Square Error Of Approximation=0.066. There were direct effects child- parent relationship pattern on academic burnout and indirect effects with intermediation resilience. Resiliency had negative meaningful relationship with academic burnout.}, keywords = {academic burnout,resiliency,child-mother relationship pattern}, title_fa = {تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس الگوی ارتباط مادر- فرزند با میانجیگری تاب آوری در دختران دانش آموز}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تبیین فرسودگی تحصیلی در دختران دانشآموز پایه اول دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی ارتباط مادر – فرزند با نقش واسطهای تابآوری است. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری دربرگیرنده دختران دانشآموز پایه اول متوسطه دوره دوم است که از میان آنان 461 نفر با شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه الگوی ارتباط والد- فرزند (باقری، 1392) استفاده شد. شاخصهایی به دست آمده تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، نشاندهنده آن است که مدل اندازهگیری با دادههای گردآوری شده برازش مطلوب دارد. معنیداری اثر مستقیم الگوی ارتباط مادر- فرزند بر فرسودگی تحصیلی و اثر غیرمستقیم الگوی ارتباط مادر- فرزند از طریق تابآوری بر فرسودگی تحصیلی مورد تایید قرار گرفت. رابطه منفی تابآوری و فرسودگی تحصیلی نیز تایید گردید.}, keywords_fa = {فرسودگی تحصیلی,تابآوری,الگوی ارتباط مادر- فرزند}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_61435.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_61435_5851ec66d095b46ae0286077aec69d24.pdf} } @article { author = {}, title = {The relationship between social supports with the use of social networks among university students}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {175-188}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.60973}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده با استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی}, abstract_fa = {عصر حاضر، عصر شبکهها است. عصری که در آن شکلگیری شبکههای گوناگون اجتماعی آنلاین، شیوههای ارتباطی زیادی را به عرصه گسترده ارتباطات اجتماعی معرفی کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده با استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در دانشجویان شهر قزوین انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 210 نفر از دانشجویان است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه چند وجهی حمایت اجتماعی و پرسشنامه اعتیاد به فیسبوک برگن بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که بین نمره کلی حمایت اجتماعی ادراک شده و همچنین زیرمقیاسهای حمایت اجتماعی از سوی خانواده و اطرافیان با استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0P<). همچنین بین حمایت اجتماعی از سوی دوستان با استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد (01/0
0.05) .In other words, distance learning students have more academic achievement than regular students.}, keywords = {Distance Education,achievement,Meta,Analysis}, title_fa = {بررسی اثرات آموزش از دور بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان به شیوه فراتحلیل}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، ترکیب نتایج کمی حاصل از پژوهش های انجام گرفته در زمینه اثرات آموزش از دور و مقایسه آن با روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان با به کارگیری فراتحلیل است. جامعه آماری تحقیق کلیه پژوهش های انجام گرفته در ایران در مورد تأثیر آموزش از دور و مقایسه آن با روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد. از مجموع 138 پژوهش، 51 تحقیق منطبق با ملاک های مطالعه حاضر با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری CMA نسخه 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میانگین اندازه اثر روش آموزش از دور و روش سنتی به ترتیب 98/0 و 47/0 با استفاده ازd کوهن بدست آمد و سپس با استفاده از آزمون تی به مقایسه اندازه اثر بین این دو روش پرداخته شد. نتایج با قبول فرض عدم برابری واریانس ها نشان میدهد که با سطح معناداری 001/0 که از 05/0 کمتر است (sig=0/001>0/05)، بین اندازه اثر آموزش از دور و روش متداول و سنتی تفاوت معنادار است. به عبارت دیگر، دانشجویانی که از شیوه آموزش از دور استفاده کردند، نسبت به دانشجویانی که به روش متداول آموزش دیدند، از پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردارند.}, keywords_fa = {آموزش از دور,پیشرفت تحصیلی,فراتحلیل}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_66156.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_66156_de7ce0baeb4131b8b74f6681cf0b5025.pdf} } @article { author = {}, title = {Effectiveness of turtle technique training on improving response inhibition in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {199-212}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.79640}, abstract = {The aim of this study was to examine the effectiveness of turtle techniques training on response inhibition improvement in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD).This study was conducted utilizing A and B design. The statistical population consisted of entire boys with ADHD ageing 7-12 years old in Qom. The statistical sample was 3 children with ADHD that have received a diagnosis of ADHD by psychiatrics. Also questionnaire of attention deficit / hyperactivity disorder based on Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Forth edition-Three Revised (American Psychiatric Association, 2000); was used to study student’s ADHD disorder symptoms better. The Baseline and then assessment were confirmed by teachers in three consecutive days based on the completed self-control questionnaire (Kendall & Wilcox, 1979). Children of the sample group individually received 8 sessions (each session 60 minutes) of turtle technique training program. Data analysis in this research was done through visual analysis charts. Trend analysis and mean of data showed significant difference between A and B steps. The research hypothesis was confirmed and showed turtle technique was effective in response inhibition improvement in children with ADHD. Therefore this technique could be used in clinical situation for enhancing response inhibition in children with ADHD subsequently for improving social, communicational and self-control skills.}, keywords = {Turtle technique,attention deficit/hyperactivity disorder,Response inhibition}, title_fa = {اثربخشی آموزش تکنیک لاکپشت بر افزایش بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی}, abstract_fa = {پاسخ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی است. این پژوهش به صورت طرح A و B که طرح تکآزمودنی است، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پسر دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی 12-7 ساله شهر قم است. نمونه آماری شامل 3 کودک با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بودند که پس از مراجعه به کلینیک روانپزشکی در قم، توسط روانپزشک کلینیک تشخیص این اختلال را دریافت کرده بودند. همچنین جهت بررسی بیشتر اختلال از فهرست تشخیصی اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بر اساس نسخه چهارم تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (انجمن روانپزشکی آمریکا،2000) استفاده شد. خط پایه بر اساس تکمیل پرسشنامه خودکنترلی (کندال و ویلکاکس، 1979) توسط معلمان هر کودک، در 3 روز متوالی انجام شد، پس از اتمام جلسات مداخله نیز ارزیابی دانشآموزان با استفاده از همین پرسشنامه توسط معلمان صورت گرفت. کودکان گروه نمونه برنامه آموزشی تکنیک لاکپشت را در 8 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) به صورت انفرادی دریافت کردند. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از طریق روش تحلیل بصری نمودار صورت گرفت. تحلیل روند و میانگین دادههای آزمودنیها، تفاوت قابل ملاحظهای را بین مراحلA و B نشان داد و فرضیه تحقیق مبنی بر تأثیر آموزش تکنیک لاکپشت بر افزایش بازداری پاسخ کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی تأیید شد. بر این اساس، میتوان گفت تکنیک لاکپشت بر افزایش بازداری پاسخ کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی تأثیر دارد. لذا از این تکنیک میتوان در موقعیتهای بالینی جهت ارتقای بازداری پاسخ کودکان با این اختلال و بالطبع افزایش مهارتهای اجتماعی، ارتباطی و خودکنترلی آنان بهره برد.}, keywords_fa = {تکنیک لاکپشت,اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی,بازداری پاسخ}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_79640.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_79640_3d8ca709a0b42bd0253a898aa92aac97.pdf} } @article { author = {}, title = {Comparing cognitive theory-based and solution-focused training methods on reducing the codependency of addicts’ wives}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {241-213}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2016.63627}, abstract = {This present study aimed to compare the cognitive theory-based and the solution-focused training on reducing the codependency of addicts’ wives. This study was a quasi-experimental with pretest – posttest design along with a control group. The study population consists of all wives who had been referred to the Congress 60 Center in Tehran for the treatment of their husbands. Available sampling method was used based on the voluntary cooperation of the participants to complete questionnaires. The research tool used in this study were Stone Brink's codependency Questionnaire. Data were analyzed using analysis of covariance. The results of ANCOVA showed that there was significant difference between the study groups. The results also showed that there is a significant difference between the control group and cognitive training group (0.05