@article { author = {Shalani, Bita and Ansari, Mostafa and abbariki, akram}, title = {The Effectiveness of Play with Feeling Words on Social Skills of Students with Learning Disabilities}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {1-12}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2018.65663}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی بازی با کلمات احساسی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری}, abstract_fa = {ناتوانی یادگیری، تأخیر یا نقص در توانایی فراگیری مهارت‌های تحصیلی اساسی با توجه به سن، آموزش و مقیاس هوش می‌باشد. یکی از مشکلات افراد دارای ناتوانی یادگیری، مسائل مربوط به مهارت‌های اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی بازی­ با کلمات احساسی بر مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری می­باشد. پژوهش حاضر نیمه­تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون است. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دوم تا ششم دارای ناتوانی یادگیری شهر کرمانشاه بود که نمونه­ای به حجم 24 نفر به صورت تصادفی انتخاب، و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون (1983) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (هر جلسه 30 دقیقه­)، و دو بار در هفته به بازی کلمات احساسی پرداختند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بازی­ با کلمات احساسی موجب بهبود مهارت­های اجتماعی این کودکان شده است (001/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد بازی با کلمات احساسی می­تواند به عنوان یکی از روش­های مناسب در کمک به دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری جهت بهبود مهارت­های اجتماعی کمک کند. این نوع از بازی­درمانی به افراد در ابراز مناسب هیجان­ها، شناخت و همچنین کاربرد آن­ها به شکلی مناسب در ارتباط با افراد و همسالان یاری می رساند.}, keywords_fa = {بازی با کلمات احساسی,بازی درمانی,مهارت های اجتماعی,دانش آموزان,ناتوانی یادگیری}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_65663.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_65663_84a6a1ee3bd80dee0976026ed97c2197.pdf} } @article { author = {Rajabi, Soran and Moradi, Nozhat Alzaman}, title = {The Effect of Neurofeedback in Combination with Games-Based Cognition on Reducing Conduct Symptoms in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {13-36}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2018.65664}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی نوروفیدبک در ترکیب با بازی های شناختی بر کاهش علائم سلوک کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی نوروفیدبک با بازی­های شناختی بر کاهش مشکلات سلوک کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش­فعالی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 20 نفر از دانش­آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش­فعالی به شیوه نمونه­گیری هدفمند در دو گروه آزمایش (میانگین سنی 2/10 و انحراف معیار 03/1) و کنترل (میانگین سنی  2/9 و انحراف معیار 91/0)  به تصادف گمارده شدند. کلیه آزمودنی­ها قبل و بعد از درمان با مقیاس تشخیصی اختلال بیش­فعالی- کم‌توجهی کودکان کانرز بزرگسالان (فرم والد و فرم معلم) در دو مرحله (پیش­آزمون و پس­آزمون) ارزیابی شدند. تحلیل داده­ها با آزمون تحلیل کوواریانس بیانگر تغییرات نمرات شرکت­کنندگان از پیش­آزمون به پس­آزمون است. به نحوی که آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازی­های شناختی باعث بهبود مشکلات سلوک کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش­فعالی شده است (01/0>P).  این تحقیق نشان داد که میانگین اندازه اثر 20 جلسه آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازی­های شناختی بر کاهش مشکلات سلوک به میزان 37 درصد بوده است.}, keywords_fa = {نوروفیدبک,اختلال نقص توجه/بیش فعالی,سلوک,بازی شناختی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_65664.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_65664_8d9aa8011d5c23d92f6d0a4982463560.pdf} } @article { author = {Hassanzadeh, Saeid and Amraei, Kourosh}, title = {The Study of Mediating Role of Private Speech in Conceptual Model of Relationship between Language Development, Secure Attachment and Behavioral Self-Regulation}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {37-50}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2018.65665}, abstract = {The aim of this study conducted to examine mediator role of private speech in conceptual model relation between language development and secure attachment with self-regulation in children. Using available sampling method, 128 children from kindergarten centers of Tehran city were selected. Persian Version of Test of language development (Newcomer and Hammill, 1997), Disturbances of Attachment Interview (Smyke & Zeanah, 1999), self-regulation scale (Amrai, 2015), Preschool Children Behavioral Disorder (Shahim and Yousefi, 1999) and Structured Observation of Behavioral Regulation (Ponitz and et al, 2008) were administered with both mothers and their children. Path analysis was employed in order to analyze the data. The results showed that model have fitness in which language development and secure attachment have direct and indirect effects on behavioral self-regulation. In addition, private speech showed mediated role for relationship of language development and secure attachment as well as self-regulation. The findings of present study showed prediction of children self-regulation based on language development and secure attachment with mediator role of private speech. Therefore it is reasonable to suggest considering language development and attachment style of children as a way to reduce behavioral problem and improve self-regulation.}, keywords = {Private Speech,Language Development,Secure Attachment,Self-Regulation}, title_fa = {بررسی نقش واسطه ای گفتار با خود در مدل مفهومی رابطه رشد زبان و دلبستگی ایمن با خودتنظیمی رفتاری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­ای گفتار با خود در مدل مفهومی رابطه رشد زبان و دلبستگی ایمن با خودتنظیمی رفتاری کودکان است. در این مطالعه همبستگی 128 کودک 3 الی 7 ساله از مهدکودک­های شهر تهران انتخاب شدند. نسخه فارسی آزمون رشد زبان (حسن­زاده و مینایی،1380)،  مصاحبه  اختلال در دلبستگی (اسمایک و زینه، 1999)، مقیاس گفتار با خود (امرایی، 1394)، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی (شهیم و یوسفی، 1378) و مشاهده ساختارمند خودتنظیمی (پونیتز و همکاران، 2008) بر روی کودک و مادران آنها اجرا شد. از تحلیل مسیر به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل تجربی دارای شاخص­های برازش مطلوبی است  و رشد زبان و دلبستگی ایمن اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر خودتنظیمی رفتاری دارند. علاوه بر این، گفتار با خود در رابطه رشد زبان و دلبستگی ایمن و خودتنظیمی نقش واسطه­ای دارد. در نهایت اینکه، پژوهش حاکی از پیش­بینی خودتنظیمی رفتاری کودکان بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن با نقش واسطه­ای گفتار با خود است، که توجه به رشد مهارت های زبانی در کودکان و تاکید بر سبک دلبستگی در راستای خودتنظیمی و کاهش مشکلات رفتاری را پیشنهاد می­کند.}, keywords_fa = {گفتار با خود,رشد زبان,دلبستگی ایمن,خودتنظیمی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_65665.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_65665_90d65f81fffd8665ec1b386503dba74f.pdf} } @article { author = {Ghadampour, Ezatollah and Adavi, Hamideh and Roshannia, Somayeh}, title = {The Effect of Positive Psychology on Love of Learning and Academic Resilience on Students}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {51-67}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2018.65666}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر آموزش روانشناسی مثبت‌نگر بر عشق به یادگیری و تاب‌آوری تحصیلی دانش‌ّآموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش روانشناسی مثبت‌نگر بر عشق به یادگیری و تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌آ‌ّموزان بود. روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ی آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی  96-1395 می­باشد که از میان آن‌ها تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای‌ انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه­های تاب‌آوری تحصیلی مارتین و مارش (2006)و عشق به یادگیری مک‌فارلان (2003) بود. داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روان‌شناسی مثبت‌نگر باعث افزایش عشق به یادگیری و تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌آموزان شد (31/45=F، 001/0>P)؛ بنابراین توجه به اهمیت روان‌شناسی مثبت‌نگر در افزایش عشق به یادگیری و تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌آموزان یکی از ضرورت­های پژوهش محسوب می­­شود و برگزاری دوره­هایی در این زمینه توصیه می­­شود.}, keywords_fa = {تاب‌آوری تحصیلی,روانشناسی مثبت‌نگر,عشق به یادگیری}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_65666.html}, eprint = {} } @article { author = {Abedini Mazraeh, Somayeh and Afrooz, Gholam Ali and Baghdassarians, Anita and Tajalli, parisa}, title = {Relationship between compromise and creativity of children with the popularity of parents}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {69-87}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2018.65667}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between compromise and creativity of children with the popularity of parents. The research method was correlation type. The statistical population was consisted of all students in the fifth and sixth grade of Tehran's 4th district in the academic year 1394-95, and in a sample of 100 individuals and by access available method, executed. To measure the variables, three standard questionnaire of parents' popularity by Afrooz (2012); Social Adaptation of California; and Abedi's creativity (1984) have been used. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics using SPSS software. In the description level the measures of central tendency and dispersion of different charts was used and to evaluate hypotheses of study regression analysis and its assumptions have been used. The findings suggest that.1) Parents' popularity is able to predict the overall score of social adaptation and components of social skills, family relationships, and social relationships, but has not had a meaningful relationship with the components of social templates, antisocial interests, and school relationships.2) Parents' popularity is able to predict the total score of creativity and its quadruple components (fluidity,expansion, innovation, flexibility). The result is that by promoting and reinforcement of parents' popularity socialization and creativity can be promoted.}, keywords = {Creativity,students,Social Compromise,Parental Popularity}, title_fa = {رابطه سازش یافتگی و خلاقیت فرزندان با محبوبیت والدین}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سازش یافتگی و خلاقیت فرزندان با محبوبیت والدین انجام شده است. روش تحقیق همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پایه پنجم و ششم منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بوده و نمونه­ای به حجم 100 نفر و به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از سه پرسشنامه محبوبیت والدین افروز (1391)؛ سازش یافتگی اجتماعی کالیفرنیا (1953) و خلاقیت عابدی (1363) استفاده شده است. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS در دوسطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در سطح توصیفی از شاخص­های گرایش مرکزی، پراکندگی و جهت بررسی فرضیه‌های پژوهش نیز از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته‌ها حاکی از آن بود که: 1) محبوبیت والدین قادر به پیش­بینی نمره کل سازش یافتگی اجتماعی و مولفه­های مهارت­های اجتماعی، روابط خانوادگی و روابط اجتماعی بوده است، ولی با مولفه­های قالب­های اجتماعی، علایق ضداجتماعی و روابط مدرسه ای، رابطه معناداری نداشته است. 2) محبوبیت والدین قادر به پیش­بینی نمره کل خلاقیت و مولفه‌های چهارگانه آن (سیالی، بسط، ابتکار، انعطاف پذیری) می­باشد. نتیجه اینکه با تقویت و ارتقای محبوبیت والدین می­توان سازش یافتگی اجتماعی و خلاقیت را ارتقاء بخشید.}, keywords_fa = {خلاقیت,دانش آموزان,سازش یافتگی اجتماعی,محبوبیت والدین}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_65667.html}, eprint = {} } @article { author = {yazdan panah, yasaman and Shahmoradi, Somayeh and Naghsh, Zahra}, title = {The effectiveness of marital enrichment program on increasing the intimacy and hope of couples with disabled children}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {87-108}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2018.69570}, abstract = {The present study aims to investigate the effectiveness of marital relation enrichment program on increasing the intimacy and hope of couples with disabled children. The research method was a quasi-experimental pre-test-post-test with control group. The study population was couples referring to having disabled children to a Rehabilitation Center located in Tehran. Among them, 30 couples with lower grades in the marital intimacy and hopefulness experiments were selected through targeted sampling and The case group was assigned in two groups (15 couples) and control (15 couples). The research instrument was marital infertility questionnaire (OLAI, 2006) and Snyder's Hope Questionnaire (ADHS), which was completed by two groups in both pre-test and post-test. The training sessions of the enrichment communication program for couples in the experimental group were conducted in 7 sessions of 90 minutes, but not for the control group participants. The data were then analyzed through covariance analysis. The results of the analysis showed that there was a significant difference between marital hope and intimacy (except for physical and psychological intimacy) in the experimental and control groups. In other words, the training of marital enrichment program could be an effective way to increase hope and Intimate couples have children with disabilities.}, keywords = {enrichment of communication,intimacy,Hope,disabled child}, title_fa = {اثربخشی برنامه غنی سازی روابط زناشویی بر افزایش صمیمیت و امیدواری زوجین دارای فرزند معلول}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به­منظور بررسی اثربخشی برنامه غنی‌سازی روابط زناشویی بر افزایش صمیمیت و امیدواری زوجین دارای فرزند معلول انجام گرفت. روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زوجینی بودند که به­دلیل داشتن فرزند معلول به مرکز توان‌بخشی شایان واقع در شهر تهران مراجعه کرده، و از میان آنان 30 زوج که در پرسشنامه صمیمیت زناشویی و امیدواری نمره پایین‌تری کسب کرده بودند، به­روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 زوج) و کنترل (15 زوج) گماشته شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه صمیمیت زناشویی (اولیاء، 1385) و پرسشنامه امیدواری (اسنایدر، 1994) (ADHS) بود که هر گروه در دو نوبت پیش‌آزمون و پس‌آزمون، آن را تکمیل کردند. جلسات آموزشی برنامه غنی‌سازی ارتباط برای زوجین گروه آزمایش در 7 جلسه 90 دقیقه‌ای اجرا شد، اما برای شرکت‌کنندگان گروه کنترل آموزشی ارائه نگردید. سپس داده‌های جمع­آوری شده از طریق تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان داد بین امیدواری و صمیمیت زناشویی (به جزء خرده مقیاس‌های صمیمیت جسمانی و روان‌شناختی) در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود داشت. به‌عبارت ‌دیگر، آموزش برنامه غنی‌سازی روابط زناشویی می‌تواند روش مؤثری در زمینه افزایش امیدواری و صمیمیت در زوجین دارای فرزند معلول باشد.}, keywords_fa = {غنی‌سازی ارتباط,صمیمیت,امیدواری,فرزند معلول}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_69570.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_69570_73b09f5ebba94baa406fa80f839915db.pdf} } @article { author = {Keyhan, Javad and ahangari andariyan, Nazila}, title = {Causal relationship between integrative self-knowledge .....}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {109-125}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2018.65668}, abstract = {The purpose of this study was to investigate causal relationship between integrative self-knowledge, identity styles and academic achievement among students of Azad University in Urmia city. The research method is correlation and structural equation modeling. The statistical population is includes all master's students of Islamic Azad University of Urmia, whose number 6800 people. The stratified random sampling method and the sample size were according to the Cochran formula 364 people. To collect information,, were used three types of questionnaires including integrative self-knowledge Scale (Ghorbani, 2003), Berezunsky Identity Styles (1989), and Academic record students. Descriptive and inferential statistics were used to organize, summarize and analyze the data. The results of structural equation modeling showed that the indirect effect of coherence self-knowledge on academic achievement is positive and significant through the style of information identity, confused identity style and commitment identity style. However, the indirect effect of coherence self-knowledge on academic achievement is not significant through the style of normative identity. In other words, integrative self-knowledge affects the academic achievement through the style of information identity, the confused identity styles, and the style of identity. But integrative self-knowledge does not have a significant effect on academic achievement through normative identity style.}, keywords = {Integrative Self-Knowledge,Identity Sstyles,academic achievement}, title_fa = {الگوی علی روابط بین خودشناسی انسجامی، سبک‌های هویت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر، بررسی الگوی علی روابط بین ارتباط علی خودشناسی انسجامی، سبک‌های هویت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در شهرستان ارومیه بوده است. روش تحقیق همبستگی و از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری، و جامعه آماری نیز شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بوده که تعداد آن‌ها 6800 نفر می‌باشد. روش نمونه‌گیری تحقیق تصادفی طبقه‌ای و حجم نمونه با عنایت به فرمول کوکران 364 نفر بوده است. جهت گردآوری اطلاعات از سه نوع پرسشنامه شامل مقیاس خودشناسی انسجامی (قربانی، 2003)، سیاهه سبک‌های هویت برزونسکی (1989) و کارنامه تحصیلی دانشجویان استفاده شده است. برای تجزیه ‌و تحلیل داده­ها از تحلیل عاملی تائیدی، آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل از مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که اثر غیرمستقیم خودشناسی انسجامی بر پیشرفت تحصیلی از طریق سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت سردرگم و سبک هویت تعهد، مثبت و معنی­دار است. ولی اثر غیرمستقیم خودشناسی انسجامی بر پیشرفت تحصیلی از طریق سبک هویت هنجاری معنی‌دارنیست. به‌عبارت ‌دیگر،خودشناسی انسجامی از طریق سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت سردرگم و سبک هویت بر پیشرفت تحصیلی تأثیر می‌گذارد، اما خودشناسی انسجامی از طریق سبک هویت هنجاری بر پیشرفت تحصیلی تأثیر معنی‌داری ندارد.}, keywords_fa = {خودشناسی انسجامی,سبک‌های هویت,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_65668.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_65668_3f0eadaf756ae11ce9011539cee1285b.pdf} } @article { author = {baniadam, leyla and makvand hoseini, shahrokh and Sedaghat, Mastooreh}, title = {The Effect of Exposure and Response Prevention on Obsessive-Compulsive disorder and Marital Satisfaction on Married Women}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {126-141}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2018.69157}, abstract = {Treatment of Exposure   and   Response    Prevention is known as a therapeutic approach to the physical and psychological needs of individuals. The purpose of this study is to investigate the effect of Exposure   and   Response    Prevention on obsessive-compulsive disorder and marital satisfaction. The statistical population included all married women aged 25-45 years in Tehran in 1395. Using a randomized controlled trial, samples of 60 married women were selected using available sampling method and randomly divided into two groups of 30 control and experimental groups.  The research tools included Enrich's marital satisfaction questionnaire and Madsely's obsessive-compulsive Inventory (MOCI) all subjects first completed the Madsely obsessive-compulsive Inventory (MOCI). The experimental group participated in the Exposure   and   Response    Prevention therapy (ERP), but the control group had simple appointments with the therapist.  Data were extracted from questionnaires and analyzed by covariance analysis. the results of covariance test showed that Exposure   and   Response    Prevention therapy (ERP) reduced the symptoms of obsessive-compulsive disorder and increased marital satisfaction compared with the control group.  The results showed that the slowest component had the highest reduction, the control component had the lowest reduction and Exposure   and   Response    Prevention to decrease obsessive-compulsive symptoms and increase marital satisfaction}, keywords = {Exposure and Response Prevention Therapy,Obsessive-Compulsive Disorder,Marital Satisfaction}, title_fa = {اثربخشی درمان رویارویی و بازداری از پاسخ (ERP) بر علائم وسواس فکری- عملی و رضایت زناشویی زنان متاهل}, abstract_fa = {درمان رویارویی و بازداری از پاسخ به­عنوان شیوه ­ای درمانی برای دستیابی به نیازهای روانی و جسمانی افراد شناخته شده است. هدف از پژوهش، بررسی تاثیر درمان رویارویی و بازداری از پاسخ بر علائم وسواس فکری- عملی و رضایت زناشویی بود.  جامعه آماری شامل کلیه زنان متاهل 45-25 سال شهر تهران در سال 1395 بود. با بهره­ گیری از یک طرح آزمایشی کنترل شده تصادفی، نمونه ­ای مشتمل بر 60 نفر از زنان متاهل شهر تهران با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب، و به گونه تصادفی به دو گروه 30 نفره گروه کنترل و گروه آزمایش تقسیم شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه­ های رضایت زناشویی انریچ و وسواس فکری- عملی مادسلی (MOC) بود. کلیه آزمودنی ها ابتدا پرسشنامه مادسلی را تکمیل کردند. گروه آزمایش در دوره­ های درمان رویارویی و بازداری از پاسخ شرکت کردند، اما گروه کنترل ملاقات­ های ساده با درمانگر داشتند. داده­ ها از پرسشنامه­ ها استخراج، و با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که درمان رویارویی و بازداری از پاسخ موجب کاهش علائم وسواس فکری - عملی و افزایش رضایت زناشویی در مقایسه با گروه کنترل شده است. به عبارت دیگر، درمان رویارویی و بازداری از پاسخ در گروه آزمایش باعث کاهش سه مولفه وارسی، شستشو و کندی شده است.}, keywords_fa = {درمان رویارویی و بازداری از پاسخ,وسواس فکری- عملی,رضایت زناشویی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_69157.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_69157_bcfae1ab751a58c51f786acda3f4876d.pdf} } @article { author = {Sehhat, Saeid and Yazdanshenas, Mehdi and Aghaei, Mostafa}, title = {The Role of Need for achievement and need for affiliation in the impact of the perception of justice on service-oriented behavior}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {143-159}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2018.66773}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the role of need of achievement and need of affiliation in the effect of perceived organizational justice which encompasses distributive, procedural and interactional dimensions on service-oriented organizational citizenship behavior (SOCB). This study is a descriptive-correlation survey. Statistical population consists of 350 employees of various branches of Parsian Insurance Company in Tehran which of them 183 employees were randomly selected as the research sample. Data were collected through questionnaire. Questionnaire`s reliability and validity were analyzed using Cronbach alpha coefficient and confirmatory factor analysis respectively. Results of the structural equation modeling show that employees` perceptions of procedural and interactional justice have positive effect on SOCB whereas distributive justice has no significant impact on SOCB. In addition, results of the hierarchical regression support the moderating role of need of achievement and need of affiliation in the relationship between perceived procedural and interactional justice and SOCB.  }, keywords = {Perceived organizational justice,Service-Oriented Organizational Citizenship Behavior,Achievement Need,Affiliation Need}, title_fa = {نقش نیاز به موفقیت و نیاز به تعلق در اثرگذاری ادراک از عدالت بر رفتار خدمت‌گرا}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نیازهای موفقیت و تعلق در تاثیرگذاری عدالت سازمانی ادراک شده در قالب ابعاد عدالت توزیعی، رویه­ ای و مراوده ­ای بر رفتار شهروندی سازمانی خدمت­گرا بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی، و جامعه آماری پژوهش شامل 350 نفر از کارکنان شعب شرکت بیمه پارسیان در سطح شهر تهران بود که به­صورت تصادفی 183 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده­اند. برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه­ ها از روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. نتایج بدست آمده از مدل­سازی معادلات ساختاری نشان داد که عدالت رویه ­ای و مراوده ­ای ادراک شده کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی خدمت­گرا تاثیر مثبت و معناداری دارند، اما عدالت توزیعی ادراک شده هیچ تاثیری بر رفتار شهروندی سازمانی خدمت­گرا ندارد. علاوه بر این، نتایج به ­دست آمده از رگرسیون سلسله مراتبی نقش تعدیل ­گر نیاز به موفقیت و نیاز به تعلق را در رابطه­ بین عدالت رویه ­ای و مراوده ­ای ادراک ­شده و رفتار شهروندی سازمانی خدمت­گرا را تایید می ­کند.  }, keywords_fa = {عدالت سازمانی ادراک شده,رفتار شهروند سازمانی خدمت­گرا,نیاز به موفقیت,نیاز به تعلق}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_66773.html}, eprint = {} } @article { author = {Taheri Naiyam, Abdolah and GHarayagh zandi, Hasan and Khabiri, Mohammad}, title = {The Effects of Psychological Skills Training On Mental Toughness In Elite Sprinters}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {161-176}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2017.67917}, abstract = {Mental toughness Often considered fundamental for high level sporting performance. The aim of this study was to examine the impact of 8-week psychological skills training on mental toughness in elite sprinters. This study was a quasi-experimental study by pretest-posttest design with a control group. Statistical group comprised all men sprinters with an age range of 18-29 years in Khuzestan Province. To do this test, 30 male elite sprinters were randomly allocated into experimental and control groups(15 in each). We used Sports Mental Toughness Questionnaire (SMTQ(. The results were analyzed with SPSS 20. The findings showed significant development in mental toughness and confidence, constancy and control subscales, in experimental group to comparison with the control group after 8 weeks of psychological skills training The results of this study showed the effectiveness of psychological skills training on growth and improvement of mental toughness in athletes.}, keywords = {Psychological Skills,Mental Toughness,Sprinter}, title_fa = {تأثیر تمرین مهارت‌های روانشناختی بر استحکام ذهنی دوندگان سرعت نخبه}, abstract_fa = {استحکام ذهنی اغلب اساسی برای اجرای ورزشی در سطح بالا مطرح شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی یک دوره تمرین مهارت‌های روانشناختی بر استحکام ذهنی در دوندگان سرعت نخبه بود. پژوهش حاضر، نیمه تجربی و با استفاده از طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه تجربی و کنترل انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دوندگان ­سرعت نخبه استان خوزستان با دامنه سنی 18 تا 29 سال بود که 30 دونده­ سرعت نخبه به طور تصادفی در گروه تجربی و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرارگرفتند. جهت سنجش استحکام ذهنی از پرسشنامه استحکام ذهنی ورزشی استفاده شده است. داده ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون آماری تحلیل کوواریانس، افزایش معناداری را در استحکام ذهنی و خرده مقیاس های اطمینان، پایداری و کنترل پس از هشت هفته تمرین مهارت‌های روانشناختی گروه تجربی نسبت به گروه کنترل نشان داد. نتایج پژوهش حاضر بیانگر اثر بخشی تمرین مهارت‌های روانشناختی بر رشد و بهبود استحکام ذهنی در ورزشکاران بود.}, keywords_fa = {مهارت های روانشناختی,استحکام ذهنی,دوندگان سرعت}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_67917.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_67917_581e69fd558aef5ce1d1e9317bcc1cfe.pdf} } @article { author = {Naghsh, Zahra}, title = {Perceived learning environment and academic emotional: A multilevel analysis of mathematics classrooms}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {8}, number = {4}, pages = {177-188}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2018.70958}, abstract = {The aim ot the present study is to examine the effect of Socio-Economic (SES), individual and compositional effects, and Self efficacy on Mathematics performance. This relationship was analyzed among 600 6Th grade students who selected with Two- stage Stratified Cluster Design. A multilevel equation model was used to examine data from 600 students.The result showed that SES has a significant positive direct impact on Mathematics performance at both student level and family level, and self efficacy has a significant impact on Mathematics performance too. Model has a good modification and 18% and 32%, of the variance in mathematics performance explained at student level and family level respectively.}, keywords = {Self efficacy,Socio-Economic,Mathematics Performance,Multilevel Structural Euation Model}, title_fa = {کاربرد مدل یابی معادلات ساختاری چند سطحی در آزمون اثر وضعیت اجتماعی-اقتصادی و خودکارآمدی بر عملکرد ریاضی}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر بررسی اثر وضعیت اجتماعی اقتصادی، اثرات فردی و  ترکیبی و خودکارآمدی بر عملکرد ریاضی بود. این رابطه در میان 600 دانش‌آموز پایه ششم که به روش نمونه ‌گیری خوشه ‌ای طبقه ‌ای دو مرحله ‌ای انتخاب شدند، بررسی شد. مدل ­یابی معادلات ساختاری چند سطحی به ‌منظور بررسی 600 دانش ‌آموز استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت اجتماعی اقتصادی دارای اثر مستقیم معنادار بر عملکرد ریاضی در هر دو سطح دانش‌ آموز و خانواده بود و اثر خودکارآمدی بر عملکرد ریاضی نیز معنادار بوده است. مدل برازش خوبی داشته و 18 درصد و 32 درصد از واریانس عملکرد دانش آموزان به ترتیب در سطح دانش ‌آموز و در سطح خانواده تبیین شد.}, keywords_fa = {ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی,وﺿﻌﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﻗﺘﺼﺎدی,ﻋﻤﻠﮑﺮد رﯾﺎﺿﯽ,ﻣﺪلﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﭼﻨﺪ ﺳطحی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_70958.html}, eprint = {} }