@article { author = {Madhi, Mohamad and Ghamarani, Amir}, title = {The Effectiveness of Self-Compassion-Based Parenting Training on Behavioral Problems and Self-Concept in Children with Intellectual and Developmental Disability}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {1-18}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.294440.643402}, abstract = {The present study aimed to investigate the effectiveness of self- compassion-based parenting training on behavioral problems and self-concept challenges in children with intellectual and developmental disabilities (IDD) by using a pretest, posttest, and follow-up experimental research design. The statistical population included all mothers who had IDD children and were living in Qom in the academic year of 2017-2018. First, the subjects were screened on the basis of inclusion criteria, then 30 participants were selected and randomly assigned to the experimental and control group (15 subjects in each group). Mothers in the experimental group received 8 sessions of intervention, and the control group received no intervention. Research instruments used in this research were the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and Rosenberg self-esteem scale (SES). The scales were administered to the subjects in all three stages. The results were analyzed using the repeated measures ANOVA method, and showed that there was a significant difference between the experimental group and the control group in terms of the variables related to behavioral problems and self-concept in children with IDD. According to the results, compassion-based parenting education seems to be an effective intervention for improving the parenting skills of mothers who have children with intellectual and developmental disability by reducing their behavioral problems and having a positive effect on their self-concept.}, keywords = {Self-Compassion-Based Parenting,Behavioral Problems,self-concept,intellectual and Developmental disabilities}, title_fa = {اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به خود بر مشکلات رفتاری و خودپنداره کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به خود بر مشکلات رفتاری و خودپنداره کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی بود. روش مطالعه برحسب گردآوری اطلاعات، آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کودک نارسایی های ذهنی و تحولی شهر قم در سال تحصیلی 97-1396 بود. نخست، آزمودنی‌ها بر اساس ملاک‌های ورود غربال شدند، سپس30 مادر کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی در گروه‌های آزمایشی و کنترل جای گرفتند (هر گروه 15 نفر). مادران در گروه آزمایشی هشت جلسه مداخله دریافت کردند و گروه کنترل، مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات رفتاری نقاط قوت و ضعف (SDQ) و مقیاس عزت نفس رزنبرگ (SES) بود که در هر سه مرحله برای آزمودنی‌ها اجرا شدند. تحلیل داده‌ها در نرم افزار 20-SPSS  و با استفاده از تحلیل واریانس با تکرار سنجش نشان داد که در متغیرهای مشکلات رفتاری و خودپنداره کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی، بین دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. با استناد به یافته ها، مشخص شد که فرزندپروری مبتنی بر شفقت برنامه‌ای مؤثر برای مادران کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی است که این امر، می تواند مشکلات رفتاری این کودکان را کاهش و خودپنداره آنان را بهبود بخشد.}, keywords_fa = {فرزندپروری مبتنی بر شفقت,مشکلات رفتاری,خودپنداره,نارسایی های ذهنی و تحولی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78439.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78439_ab4c4527bc43d856e4b1241ff74685db.pdf} } @article { author = {Sadat, Sama and Vahedi, Shahram and Fathiazar, Eskandar and Badri Gargari, Rahim}, title = {The Effectiveness of School-Based Model of Positive Education Training on the Academic Engagement of Students in Elementary Schools}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {19-35}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.297897.643439}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effectiveness of the school-based positive education model on the levels of academic engagement of elementary students. The research method was applied in terms of purpose and mixed-exploratory in terms of data collection. The participants were selected from 57 primary schools located in the district one in Tehran. Two schools that both had a six-grade class and included a total of 59 were selected using the multi-stage cluster sampling method, and randomly divided into the experimental (n=28) and control group (n=31). The experimental group received twelve 40-minute sessions of school-based positive education training. Subjects answered the Academic Engagement Questionnaire (Rio and Tsing) before and after the training. The results of analysis of covariance showed that after the intervention in the component of academic engagement, there was a significant increase (p<0.001). Adolescents are advised to use these concepts to improve their academic engagement which prevents dropouts.}, keywords = {School-Based Positive Education,academic engagement,Primary Students}, title_fa = {اثربخشی مدل آموزش تربیت مثبت مدرسه محور بر سطوح درگیری تحصیلی دانش آموزان ابتدایی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مدل آموزش تربیت مثبت مدرسه محور بر سطوح درگیری تحصیلی دانش آموزان ابتدایی بود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، آمیخته- اکتشافی بود. جامعه آماری شامل ٥٧ دبستان پسرانه در منطقه یک شهر تهران بود که دو مدرسه (هر کدام دارای یک کلاس پایه ششم و در مجموع  ٥۹ نفر) به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش (۲٨ نفر) و کنترل (۳١ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش ١٢ جلسه به مدت ٤٠ دقیقه آموزش تربیت مثبت مدرسه محور دریافت نمودند. آزمودنی ها قبل و بعد از آموزش، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسینگ (AEQ) را پاسخ دادند.  تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 21-SPSS انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بعد از مداخله در مؤلفه درگیری تحصیلی، افزایش معناداری وجود داشت (٠٠١/٠(p}, keywords_fa = {تربیت مثبت مدرسه محور,درگیری تحصیلی,دانش آموزان ابتدایی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78330.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78330_b137a8cbe6e8e638f96a45d28c6b20c0.pdf} } @article { author = {Javadi, Fereshteh and Hassanzadeh, Saeid and Afrooz, Gholam ali and Ghasemzadeh, Sogand}, title = {The Effectiveness of Parent-child Interaction Therapy (PCIT) on the Relationship between Children with Autism Spectrum Disorder and Their Families}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {37-54}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.265071.642963}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the effects of Parent-Child Interaction Therapy on the relationship between children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and their families. The research design was quasi-experimental using a pre-test, post-test method. Twenty-seven 3 to 7-year-old participants (5 females and 22 males) with Autism Spectrum Disorder were selected. The participants were selected through the convenience sampling method, and randomly divided into two groups experimental (n=15) and control (n=12). The experimental group received thirteen 60-minute sessions of Parent-Child Interaction Therapy as a group, twice a week. To assess the effectiveness of the training, the participants completed Pianta Scale (Pianta, 1994) in pre-test and post-test. The data were analyzed using multivariate repeated measures. The results showed that Parent-Child Interaction Therapy decreased the conflict and dependency between children and their mothers. The intervention also increased the closeness in family relationships. Therefore, Parent-Child Interaction Therapy (PCIT) seemed to be effective on the relationship between children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and their families.}, keywords = {Autism Spectrum Disorder (ASD),Parent-Child Interaction Therapy (PCIT),family relationship}, title_fa = {تأثیر برنامه درمانی مبتنی بر تعامل والد کودک (PCIT) بر رابطه خانواده با کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه درمانی مبتنی بر تعامل والد کودک (PCIT) بر رابطه خانواده با کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه لیست انتظار بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه‌ی کودکان با تشخیص اختلال طیف اتیسم سنین ۳ تا ۷ سال بود. نمونه بر روی ۲۷ کودک (۵ دختر و ۲۲ پسر) با اختلال طیف اُتیسم (3 تا 7 سال) در مرکز پدیده در محله‌ شهران تهران (انتخاب شده از بین مراکز توان‌بخشی کودکان با اختلال طیف اُتیسم) و در سال ۱۳۹۷ انجام شد. آزمودنی‌ها از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه ۱۵ و ۱۲ نفری مداخله ای و لیست انتظار قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها مقیاس اندازه‌گیری اتیسم گیلیام، ویرایش دوم (GARS-2) و پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا(CPRS) بودند؛ همچنین داده‌ها به روش اندازه‌گیری‌های مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. گروه مداخله به مدت ۱۳ جلسه 60 دقیقه‌ای به‌صورت گروهی، هفته‌ای دو بار تحت برنامه درمانی تعامل والد کودک (PCIT)  قرار گرفت و پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا را تکمیل کردند. یافته‌های به‌دست‌آمده از آزمون اندازه‌گیری مکرر، نشان داد PCIT به کاهش تعارض و وابستگی و افزایش نزدیکی انجامید؛ بنابراین، می‌توان گفت که برنامه درمانی مبتنی بر تعامل والد کودک (PCIT)، باعث افزایش تعامل مثبت والدین و فرزندان طیف اتیسم می‌شود و می‌توان از این روش برای افزایش کارآمدی و افزایش تعاملات خانوادگی استفاده کرد.}, keywords_fa = {اختلال طیف اتیسم,درمان تعامل والد-کودک,رابطه با خانواده}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78325.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78325_7c0e6435e3901d74d8911bef0c3fedd1.pdf} } @article { author = {Mousawi, Walaa and Bahrami Ehsan, Hadi}, title = {A Preliminary Study of Psychometric Properties of the Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ) on an Iranian Sample}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {55-68}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.297614.643446}, abstract = {The objective of this practical study is to evaluate the validity and reliability of Parental Reflective Functioning Questionnaire (luyten et al. 2017). The participants of this study were 244 mothers from Tehran (in 2019) with 1 to 5 year-old children (106 boys and 138 girls) who answered the translated version of Parental Reflective Functioning Questionnaire. The structural validity was obtained by exploratory factor analysis with principal component analysis and varimax rotation the three-factors including prementalizing modes, certainty, and curiosity about mental state and 48.43 percent of the variance was extracted. The Cronbach Alpha obtained in the three factors was respectively 0.68, 0.72, and 0.68, and in the whole scale was 0.70. The structural exploratory factor was the same as the structural parental reflective function. Considering the results of the exploratory factor analysis and the obtained reliability, it seems that there is preliminary evidence converging with the results from the original scale, meaning that this scale can assess the parental reflective function in Iran.}, keywords = {Parental Reflective Functioning,mentalization,Validity,reliability}, title_fa = {مطالعه مقدماتی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ظرفیت تأملی والدینی بر روی یک نمونه ایرانی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه ظرفیت تأملی والدینی (لویتن و همکاران، 2017) بود. این مطالعه کاربردی، یک طرح روان­سنجی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مادران دارای کودک یک تا پنج سال استان تهران در سال 1398 بودند. در این مطالعه از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد که نمونه آماری شامل 244 نفر از مادران دارای کودک 1 تا 5 سال (106 دختر و 138 پسر) بود. ابزار سنجش مورد استفاده در این پژوهش مقیاس ظرفیت تأملی والدینی (PRFQ) بود. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و با شیوه مولفه اصلی و چرخش واریماکس بررسی شده و سه عامل پیش ذهن‌سازی، اطمینان از وضعیت روانی و کنجکاوی در مورد وضعیت روانی به دست آمده و 48/43 درصد از واریانس استخراج شد. مقدار آلفای کرونباخ به ترتیب در سه عامل 68/0، 72/0، 68/0 و در کل مقیاس 70/0 به دست آمد. با توجه به نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و اعتبار به دست آمده، به نظر می‌رسد شواهد اولیه همگرا با نتایج به دست آمده از مقیاس اصلی وجود دارد و این مقیاس توانایی سنجش میزان ظرفیت تأملی والدینی را دارد.}, keywords_fa = {ظرفیت تأملی والدینی,ذهن‌سازی,اعتبار,روایی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78440.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78440_e39b22d14b9d0aa57d0be159a0efad1b.pdf} } @article { author = {Pourmohseni Koluri, Fereshteh and Jafarian, Samira and Jafari, Issa and senobar, laleh}, title = {Investigation the Role of Personality Characteristics and Loneliness in Predicting Nomophobia in Students}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {69-82}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.292233.643376}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the role of personality characteristics and loneliness in prediction of nomophobia among university students. The method of this research was applied, descriptive and cross-sectional analysis. The statistical population of this study included all of students of Payam-e-Noor University in Zanjan City, in 1396-97 academic year. The sample was comprised of 373 participants selected using the random sampling method (117 male participants and 256 female participants. To achieve the research objectives, the Five Neo Factors (NEO-FFI) questionnaire, the Loneliness Questionnaire (SELSA), and Nomophobia Questionnaire (NMPQ) were used. The collected data were analyzed using regression analyses. The results showed that there was a positive and significant correlation between extraversion, agreeableness, neuroticism, loneliness, and nomophobia (p<%1); however, the relationship between openness and nomophobia was not significant. Also, the results indicated that 15 percent of total variance of nomophobia in the use of mobile phones was predicted by loneliness and personality characteristics, meaning that loneliness and personality traits seemed to increase nomophobia symptoms in students.}, keywords = {character personality,Loneliness,Nomophobia}, title_fa = {بررسی نقش ویژگی‌های شخصیتی و تنهایی در پیش‌بینی نوموفوبیا}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ویژگی‌های شخصیتی و احساس تنهایی در پیش‌بینی نوموفوبیا در دانشجویان بود. روش پژوهش مطالعه حاضر، کاربردی و توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر زنجان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. نمونه پژوهش حاضر شامل 373 نفر (256 زن و 117 مرد) از این دانشجویان بودند که با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی نئو (NEO-FFI)، مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگ سالان (SELSA-S) و پرسشنامه نوموفوبیا (NMP-Q) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین برون‌گرایی، دلپذیر بودن، روان رنجوری و احساس تنهایی با نوموفوبیا همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>p)؛ اما بین گشودگی و نوموفوبیا ارتباط معناداری یافت نشد. همچنین نتایج نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی و احساس تنهایی توانستند به‌طور معناداری 15 درصد از کل تغییرات نوموفوبیا در استفاده از تلفن همراه را پیش‌بینی نمایند. بنابراین، احساس تنهایی و برخی ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند نوموفوبیا در دانشجویان را افزایش دهند.}, keywords_fa = {ویژگی‌های شخصیتی,احساس تنهایی,نوموفوبیا}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78326.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78326_6432d795b67f0c915212518c8c179e28.pdf} } @article { author = {Sarshar, Maryam and Kian-ersi, Farahnaz}, title = {The Role of Mindfulness and Psychological Well-being in Predicting Self-Regulated Learning in University Students}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {83-92}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.294988.643409}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the role of mindfulness and psychological wellbeing in predicting self-regulated learning. This study was an applied research using descriptive, cross-sectional, and regression methods of analysis. The statistical population of the study included all students of Islamic Azad University of Science and Research during the second semester of 2015-2016 academic year. The proper size of the sample was determined using the Cochran formula, and it was 384. The participants were selected using the cluster sampling method. Following the removal of invalid answers, 302 cases (200 male participants, and 102 female participants) remained to be analyzed. The scales used in the study were Ryff Psychological Well-being Questionnaire (PWB), Baer Mindfulness Questionnaire (FFMQ), and Pintrich Self-Regulated Learning Strategies Questionnaire (MSLQ). Findings indicated that there was a significant positive relationship between mindfulness and psychological well-being with self-regulated learning (p < 0.01). The results of analysis also showed that the components of lack of reaction to internal experience, positive relationships with others, and personal growth were able to predict self-regulated learning (p <0.05). Based on the findings, it can be concluded that improvement in mindfulness and psychological well-being can positively affects self-regulated learning in students.}, keywords = {Mindfulness,Psychological well-being,Self-regulated Learning}, title_fa = {تعیین سهم ذهن آگاهی و بهزیستی روانی در پیش‌بینی یادگیری خودتنظیم شده در دانشجویان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، تعیین سهم ذهن آگاهی و بهزیستی روانی در پیش‌بینی یادگیری خود تنظیم شده بود. این مطالعه برحسب هدف کاربردی بود که به روش توصیفی صورت گرفت و روش گردآوری داده ها میدانی بود. جامعه آماری مطالعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران در نیمسال دوم سال 95-1394 بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. شرکت کنندگان  به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. بعد از حذف پرسشنامه های نامعتبر 302 نفر برای آنالیز باقی ماندند که تعداد 200 نفر پسر (22/66 درصد) و 102 نفر دختر (78/33 درصد) بودند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه های بهزیستی روان‌شناختی ریف  (RPWB)؛ ذهن آگاهی بائر ((FFMQ-39 و راهبردهای یادگیری خودتنظیم‌شده(MSLQ)  بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌های گردآوری ‌شده با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در نرم افزار 16-SPSS انجام پذیرفت. یافته‌ها حاکی از این بود که بین ذهن آگاهی و بهزیستی روان‌شناختی با یادگیری خودتنظیم‌شده رابطه مثبت معنادار وجود داشت (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد مؤلفه‌های عدم واکنش به تجربه درونی، ارتباط مثبت با دیگران و رشد شخصی قادر به پیش‌بینی یادگیری خودتنظیم‌شده هستند (05/0>p). براساس یافته‌های به‌دست‌ آمده می‌توان نتیجه گرفت که ذهن آگاهی و بهزیستی روان‌شناختی در پیش‌بینی یادگیری خودتنظیم‌شده نقش مثبت دارند؛ بنابراین می‌توان گفت تقویت این متغیرها می‌تواند در افزایش توانایی یادگیری خودتنظیم‌شده دانشجویان اثربخش باشد.}, keywords_fa = {بهزیستی روانی,یادگیری خودتنظیم‌شده,ذهن آگاهی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78328.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78328_6660409ffd30a4fa6c02ec21225b8095.pdf} } @article { author = {Khanjani, Zeynab and Bagheri, Fatemeh and Hashemi, Touraj}, title = {Comparison of Attention Bias toward Threats among Boys Indicating the Signs of Depression and Aggression Disorders}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {93-107}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.298988.643461}, abstract = {The main aim of this research was to compare attention bias toward threats among boys showing signs of depression and aggression disorders. The research tools were the Child Behavior Checklist (CBCL) questionnaire and the Relational and the Overt Aggression Questionnaire. First, using a multi-stage random sampling method, we offered the CBCL questionnaire and Relational and Overt Aggression Questionnaire to 350 parents who had an 11 or12-year-old son. The questionnaires were collected at primary schools in Tabriz area. 40 participants were selected from this population who suffered from depression and aggression (20 students for each disorder). Then we used a computer test named: DOT-PROB in order to check out attention bias among these students. Data were analyzed by SPSS software, using Univariate Analysis of Variance (ANOVA). Findings showed that attention bias toward threats among boys suffering from depression was significantly different from those who have signs of aggression. The average of attention bias toward threats among boys suffering from aggression was higher than in boys who have signs of depression.}, keywords = {Internalizing disorders,Externalizing disorders,Attention Bias,Depression,Aggression}, title_fa = {مقایسه سوگیری توجه نسبت به تهدید درپسران دارای نشانه‌های اختلالات افسردگی و پرخاشگری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای سوگیری توجه نسبت به تهدید در پسران دارای نشانه‌های اختلالات افسردگی و پرخاشگری انجام شد. این پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای بود که در راستای آن، از بین کودکان پسر رده سنی 12-11 سال مقطع ابتدایی در شهرستان تبریز، با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای، 40 کودک که مبتلا به اختلالات افسردگی و پرخاشگری بودند (برای هر اختلال 20 دانش‌آموز) به‌عنوان نمونه نهایی در نظر گرفته شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پژوهشی پرسشنامه سی بی سی آل و پرسشنامه پرخاشگری سیما شهیم استفاده شد. برای این منظور والدین این کودکان به این دو پرسشنامه پاسخ دادند و از میان این پاسخ ها کودکانی که نمره های آنها از خط برش بالاتر بود انتخاب شدند. و نهایتاً با استفاده از آزمون رایانه‌ای دات- پروب سوگیری توجه در این پسران بررسی شد. نتایج نشان داد که سوگیری توجه نسبت به تهدید در پسران دارای نشانگان افسردگی با پسران دارای نشانگان پرخاشگری متفاوت می‌باشد.}, keywords_fa = {اختلالات درونی‌سازی شده,اختلالات برونی‌سازی شده,سوگیری توجه,افسردگی,پرخاشگری}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78728.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78728_22c3fb76d2511185e24697a3bd59414f.pdf} } @article { author = {Abili, Khodayar and Narenji Thani, fatemeh and Mazari, Ebrahim}, title = {Application of cognitive science in management (A meta-synthesis study)}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {109-132}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.294298.643399}, abstract = {Abstract This study aimed to study the application of cognitive science in management. The research method was qualitative and meta-synthesis. The research population comprises all of the more than 2000 scientific-technical documents found in 8 internal scientific databases and 10 external scientific databases. Out of these articles, after subject review, abstracts and contents were finally selected and analyzed for 63 articles. Open coding analysis method was used in two levels of concepts and categories for qualitative analysis. Based on the analysis, three groups of applications of cognitive science in management were identified, each of which included subdivisions. The first group is the application of cognitive science to management functions including leadership, decision making, planning, supervision and cognitive control. The second group has been applying the cognitive sciences in various management styles including neuro-leadership, rational-brain leadership, wise and self-directed leadership and self-management. The third group deals with the application of cognitive science in various areas of management including cognitive management and cognitive business management.}, keywords = {Keyword: Cognitive science,management,Meta-synthesis}, title_fa = {کاربرد علوم شناختی در مدیریت (با بهره گیری از رویکرد فراترکیب)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مطالعه کاربرد علوم شناختی در مدیریت انجام شده است. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش را کلیه اسناد و مدارک یافته شده به تعداد بیش از 2000 سند علمی-فنی تشکیل می‌دهند که در 8 پایگاه علمی داخلی و 10 پایگاه علمی خارجی مورد جستجو قرارگرفتند. از این تعداد مقاله پس از بررسی موضوعی، چکیده و محتوایی نهایتاً 63 مقاله از آن‌ها برگزیده و تحلیل شد. روش تحلیل کدگذاری باز در دو سطح مفاهیم و مقوله‌ها به منظور تحلیل کیفی، مورد استفاده قرار گرفت. براساس تحلیل انجام شده، سه گروه کاربست علوم شناختی در مدیریت شناسایی شد که هر یک از این‌گروه‌ها زیربخش‌هایی را نیز شامل می‌شود. گروه اول، کاربست علوم شناختی در کارکردهای مدیریت از جمله رهبری، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل شناختی بوده است. گروه دوم کاربست علوم شناختی در سبک‌های مختلف مدیریت از جمله عصب-رهبری، رهبری عقلی-مغزی، رهبری خردمند و خودرهبری و خودمدیریتی بوده است. گروه سوم، مربوط به کاربست علوم شناختی در حوزه‌های مختلف مدیریت از جمله مدیریت دانش شناختی و مدیریت کسب و کار شناختی بوده است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: علوم شناختی,مدیریت,فراترکیب}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78727.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78727_258bc21ff7df84394bef13e876ee3ae7.pdf} } @article { author = {Salehi, Sayed Kavos and Moradi, Aziz}, title = {The Effect of Early Instruction on Performance and Retention of Motor Sequence Task: Evidence for Sensitive Period in Motor Learning}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {133-152}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.298249.643445}, abstract = {The main purpose of this study was to investigate the effect of early instruction on performance and retention of motor sequence task. The research method was applied and quasi-experimental type. The statistical population included all students and staff of the Faculty of Science in Shahid Chamran University of Ahvaz in the second half of 2017, that among them, 36 right-handed subjects, aged 18 to 27 years, indicating healthy nervous system (lack of neurological diseases) were selected using purposeful and available sampling method. They were divided into three groups of 12 subjects, including the early training, late training, and control group. In this study, General Health Questionnaire (GHQ), Mini Mental State Examination (MMSE), General Index of Musical Training and Related Experience (GIMTRE), and Serial Reaction Time Task (SRTT) software were used to collect information and evaluate the samples. The intervention consisted of two phases (acquisition and retention) and 10 stages for response to sequential stimuli during which the results of the groups’ performance were compared. Data were analyzed using descriptive statistics, Shapiro-Wilk test, independent-t, mixed and one way ANOVA test. In the acquisition phase, for the two components of response time and accuracy, there was a significant difference in all the blocks between the groups and this difference was in favor of the early training group. In addition, in the retention test, the difference between the groups was evident, and the early training group responded to stimuli faster and more accurately than the late training and control groups.These findings support the idea that there may be a sensitive period during childhood in which enriching motor training through practice and experience can enhance motor performance in the next stages.}, keywords = {Sensitive period,motor learning,motor sequence}, title_fa = {تأثیر آموزش زودهنگام بر عملکرد و یادداری تکلیف توالی حرکتی: شواهدی از دوره‌های حساس یادگیری حرکتی}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش زودهنگام بر عملکرد و یادداری تکلیف توالی حرکتی بود. پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها، نیمه‌آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان و خدمه دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز در نیم سال دوم 1397 بودند که از بین آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس، 36 آزمودنی پسر راست دست، دامنه سنی 18 تا 27 سال، سالم از نظر سیستم عصبی (فاقد بیماری‌های نورولوژیک) انتخاب و در سه گروه 12 نفری آموزش زودهنگام، دیرهنگام و گواه گمارده شدند. در این مطالعه، برای گردآوری اطلاعات و ارزیابی نمونه‌ها از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، آزمون مختصر وضعیت روانی- شناختی (MMSE)، مقیاس کلی ارزیابی تمرین و تجربه کار با موسیقی، رایانه و تایپ (GIMTRE) و نرم‌افزار تکلیف ارائه محرک‌های متوالی (SRTT) استفاده شد. در این پژوهش، کل مداخله شامل دو فاز (اکتساب و یادداری) و 10 مرحله پاسخ بود که طی آن‌ها نتایج عملکرد گروه‌ها با هم مقایسه شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، آزمون شاپیرو- ویلک، t همبسته و تحلیل واریانس دوراهه و یک‌راهه استفاده شد. در مرحله اکتساب، در دو مؤلفه زمان و دقت پاسخ، در تمام بلوک‌های حرکتی بین گروه‌های آزمودنی تفاوت معناداری وجود داشت و این تفاوت، به‌نفع گروه آموزش زودهنگام بوده است. در آزمون یادداری نیز، این تفاوت بین گروه‌ها مشهود بود و گروه آموزش زودهنگام سریع‌تر و دقیق‌تر از دیگر گروه‌ها به محرک‌ها پاسخ دادند. این یافته‌ها از احتمال نوعی دوره حساس در دوران کودکی و غنی‌تر کردن آموزش حرکتی از طریق تمرین و تجربه، جهت بهبود عملکرد حرکتی را در مراحل بعدی زندگی حمایت می‌کند.}, keywords_fa = {دوره حساس,یادگیری حرکتی,توالی حرکتی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78410.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78410_bcbdcde3e9c0e301b1bf2bc2eda30f99.pdf} } @article { author = {Firoozi, Manijeh and Ehsani, Sahar}, title = {Behavioral-Emotional Self-Regulation Training: A Way to Improve Executive Function and Hyperactivity Symptoms in Adolescents with ADHD}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {153-167}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.303146.643526}, abstract = {The purpose of this research was to examine the effectiveness of self-Regulation training in adolescents with ADHD for improvement of their executive function and ADHD symptoms. The statistical population was all male adolescents with ADHD in a school in Tehran (2019). The present study was a clinical experiment. For this purpose, 32 high school students in one of the Tehran schools were selected using the random sampling method. For measurement, the Barkley Deficits in Executive Functioning Scale—Children and Adolescents (BDEFS-CA), and the Conners' Teacher Rating Scale (CTRS) were used. Following the pre-test, the participants in the experimental group received self-regulation training. Two months later, the follow-up test was performed. Finally, data were analyzed using covariance analyses. The results of statistical analyses indicated that in the post-test all variables including mind organization, ability to targeting, problem-solving, and self-motivation improved; also, ADHD symptoms decreased. In the two-month follow-up, the ability of problem-solving did not significantly increase. The targeting ability, both in the post-test and in the follow-up, despite of increase, was not meaningful due to the low size effect of. The results indicated that intervention can have positive effects on executive function and reduce ADHD symptoms, but to be more effective, the training needed to be longer and accompanied by practice.}, keywords = {Emotional-Behavioral Self-Regulation,Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD),Adolescent,executive function}, title_fa = {آموزش خود نظم بخشی رفتاری-هیجانی: روشی برای بهبود فعالیت عملکرد اجرایی و علائم بیش کنشی در نوجوانان مبتلا به ADHD}, abstract_fa = {هدف پژوهش، تعیین میزان اثربخشی آموزش خود نظم بخشی نوجوانان مبتلا به ADHD در بهبود عملکرد اجرایی و علائم بیش فعالی بود. پژوهش حاضر، از نوع کارآزمایی بالینی بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان پسر مبتلا بهADHD  در یکی از مدارس منطقه 5 شهر تهران و در سال تحصیلی 98-1397 بود. بدین منظور 32 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مبتلا به ADHD  به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به کمک پرسشنامه اختلال عملکرد اجرایی بارکلی (BDEFS-CA)  و رفتار بیش فعالی و نقص توجه کانرز معلمان (CTRS)  متغیرهای پژوهش، اندازه‌گیری شد. پس از اجرای پیش آزمون، شرکت کنندگان گروه آزمایش آموزش خود نظم بخشی دریافت نمودند. سپس، پس آزمون و پس از دو ماه نیز آزمون پیگیری اجرا گردید. در نهایت، داده ها از طریق تحلیل کوواریانس و با ترم افزار SPSS24 تحلیل شد. نتایج نشان داد در پس آزمون همه متغیرها شامل سازماندهی ذهنی، توانایی در هدفگذاری، حل مساله، خود انگیختگی بهبود پیدا کردند و نشانه های ADHD کاهش یافته بود. در پیگیری دو ماهه، توانایی حل مساله به لحاظ آماری معنادار نبود و توانایی در هدف گذاری چه در پس آزمون و چه در دوره پیگیری علارغم معناداری، به دلیل پایین بودن اثر اندازه، نتوانست با مداخله بهبود پیدا کند. نتایج بیانگر این امر است که درمان خود نظم بخشی رفتاری-هیجانی توانسته اثرات مثبتی بر عملکرد اجرایی و کاهش نشانه های ADHD داشته باشد، اما برای اثر بخشی بیشتر به زمان طولانی تر مداخله و تمرین بیشتر مهارتها نیاز است.}, keywords_fa = {خود نظم بخشی,آموزش روان شناختی,کنش اجرایی,اختلال نقص توجه/فزون کنشی,نوجوان}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78665.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78665_a370f70eb9bbf440e2fd402632701520.pdf} } @article { author = {Alaedini, Zohre and Hasannejad, Sodabe}, title = {The Effects of Self-esteem, Self-objectification, and Appearance Schemas on Clothing Choice Style: Examining the Structural Model}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {169-178}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.293807.643396}, abstract = {The purpose of this study was to examine the structural model of the effects of self-esteem and appearance schemas on clothing choice style. The study was an applied and predictive research. The population included all students studying at Sepahanshahr universities in 2019-2020 academic year, from which 192 female students were selected using the convenient sampling method. The scales for assessment used in the study were Functions of Clothing (FC), Self-Esteem (SE), Appearance Schemas Inventory (ASI), Self-Objectification Beliefs, and Behaviors Scale (SOBBS), in addition to the demographic questionnaire. The results showed that self-esteem and appearance schemas affected clothing functions including “individuality”, “security”, and “mode” positively, and “camouflage” negatively. Self-esteem had the greatest impact on the function of "mode" and also predicted self-objectification ("body as self") negatively. Self-objectification ("the body as self") also indirectly (with the mediating role of the "self-evaluation schema") predicted all the functions of clothing (i.e., individuality, security, and mode) positively except for camouflage which was predicted negatively. Self-objectification ("body as self") and appearance schemas (self-evaluation) seem to play a mediating role in the relationship between self-esteem and functions of clothing. It is concluded that self-esteem and various aspects of body image (self-objectification and appearance schemas) influence the clothing choice style.}, keywords = {self-esteem,self-objectification,Appearance Schemas,Clothing Choice Style}, title_fa = {بررسی مدل ساختاری تأثیر عزت‌نفس، خودشئ‌انگاری، و طرحواره‌های ظاهر بر سبک انتخاب لباس}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری تأثیر عزت‌نفس، خودشئ‌انگاری و طرحواره‌های ظاهر  بر سبک انتخاب لباس بود. روش پژوهش، کاربردی و از نوع پژوهش­های پیش‌بین بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول‌به‌تحصیل در دانشگاه‌های سپاهان شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود. از بین این افراد 192 دانشجوی دختر به‌طور در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های کارکردهای لباس پوشیدن (FC)، عزت‌نفس (SE)، طرحواره های مربوط به ظاهر (ASI)، مقیاس باورها و رفتارهای خودشئ‌انگاری (SOBBS) و پرسشنامه اطلاعات زمینه‌ای پاسخ دادند. نتایج معادلات ساختاری نشان دادکه عزت‌نفس و طرحواره­های ظاهر (خودارزیابی)، می‌توانند کارکردهای لباس پوشیدن را تحت‌تأثیر قرار دهند، به‌طوری که فردیت، امنیت و «مد بودن» را به‌صورت مثبت و استتار را به‌صورت منفی پیش‌بینی می‌کنند. عزت‌نفس بیشترین تأثیر را بر کارکرد «مد بودن» دارد، همچنین می­تواند خودشئ­انگاری (بدن به‌عنوان به خود) را به‌صورت منفی پیش‌بینی کند. خودشئ­انگاری (بدن به‌‌عنوان به خود) نیز، می­تواند به‌طور غیرمستقیم (با نقش واسطه‌ای«طرحواره خودارزیابی») همه کارکردهای لباس پوشیدن را پیش‌بینی کند. به‌طوری که فردیت، امنیت و «مد بودن» را به‌صورت مثبت و استتار را به‌صورت منفی پیش­بینی می­کند. خودشئ‌انگاری (بدن به‌عنوان به خود) و طرحواره­های ظاهر (خودارزیابی) در رابطه بین عزت‌نفس و کارکردهای لباس پوشیدن نقش واسطه‌ای دارند.}, keywords_fa = {عزت‌نفس,خودشئ‌انگاری,طرحواره‌های ظاهر,سبک انتخاب لباس}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_78327.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_78327_148cb2e285f4f7bde850247072f8d19f.pdf} } @article { author = {Mahrooghi, Hamidreza and Tozandehjani, Hassan and Nejat, Hamid and Bagherzadeh Gholmakani, Zahra}, title = {Comparing the Effectiveness of Attention Amplification and Memory Amplification on Verbal Fluency and Information Processing Speed in Students with Dyslexia}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {11}, number = {3}, pages = {179-191}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2020.295569.643416}, abstract = {The purpose of this study was to compare the effectiveness of attention amplification and memory amplification on verbal fluency and information processing speed students with dyslexia. This semi-experimental research was an applicable study according to the aim of the study. The population included all dyslexic students referred to the Learning Disorder Center of Khayami in Neyshabur City during March-September 2019 (n=150, girl=70, and boy=80). A sample (n=43, girl=21, boy=22) was selected using available sampling method, and were randomly divided into three groups of attention amplification (n=14), memory amplification (n=14), and control (n=14) groups. Participants were evaluated with both standard reading and dyslexia questionnaires of NAMA (for dyslexia assessment), the letters and signs test (for verbal fluency assessment), and Wechsler Scale (WISC) in pre-post and post-test phase, and also 3 months following the intervention. Data were analyzed using repeated measures ANCOVA in SPSS20 software. In verbal fluency, results showed significant difference in attention- amplification group with a mean difference of 13.92; and in the memory-amplification group with a mean difference of 8.34 compared to the control group (P <0.05). There was a significant difference between the speed of information processing in attention-amplification with a mean difference of 9.65; and memory-amplification with a mean difference of 11.99 compared to the control group (P <0.05). Therefore, according to the findings, attention and memory amplification programs seem to be effective in improving verbal fluency and information processing speed in student with dyslexia.}, keywords = {attention,working memory,Verbal Fluency,Information Processing Speed,Dyslexia}, title_fa = {مقایسه اثربخشی توان‌بخشی تقویت توجه و تقویت حافظه بر سیالی کلامی و سرعت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان نارساخوان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی توان‌بخشی تقویت توجه و تقویت حافظه بر سیالی کلامی و سرعت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان نارساخوان بود. این مطالعه کمّی برحسب هدف کاربردی و روش گرد آوری میدانی بود که به روش نیمه‌آزمایشی صورت گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان (150 نفر؛ 70 دختر و 80 پسر) نارساخوان مراجعه‌کننده به مرکز اختلالات یادگیری خیامی شهر نیشابور در نیمه اول سال 1398 بود. نمونه آماری (43 نفر؛ 21 دختر و 22 پسر) به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در سه گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 14 نفر). شرکت‌کنندگان با کمک پرسشنامه‌های استاندارد خواندن و نارساخوانی نما (جهت ارزیابی نارساخوانی)، آزمون نشانه‌های حروف و نشانه‌های مقوله سیالی کلامی (جهت ارزیابی سیالی کلامی) و مقیاس هوش وکسلر کودکان (WISC) در مرحله قبل- بعد و سه ماه بعد مورد آزمون قرار گرفتند. سپس، متغیرهای مستقل برای دو گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها براساس تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر در نرم‌افزار 24-SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. در پایان دوره درمان و سه ماه بعدازآن، شرکت‌کنندگان مورد پس‌آزمون و آزمون پیگیری قرار گرفتند. نتایج نشان داد در سیالی کلامی گروه توان‌بخشی شناختی مبتنی بر تقویت توجه با تفاوت میانگین 92/13 و رویکرد توان‌بخشی شناختی مبتنی بر تقویت حافظه کاری با تفاوت میانگین 34/8 با گروه کنترل تفاوت معنادار نشان دادند (05/0