@article { author = {}, title = {اثربخشی بازپروری شناختی ......... خواندناثربخشی بازپروری شناختی ......... خواندن}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {7}, number = {1}, pages = {89-100}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {}, abstract = {اثربخشی بازپروری شناختی  .........    خواندن}, keywords = {rاثربخشی بازپروری شناختی ......... خواندن}, title_fa = {اثربخشی توانبخشی شناختی بر خواندن و حافظه فعال دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری خواندن}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر  خواندن و حافظه فعال دانش­آموزان دارای مشکلات یادگیری خواندن بوده است. طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل، و جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پسر پایه دوم ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر تهران بود. از این جامعه آماری 30 نفر به­صورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب، و به­صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از اجرای پیش­آزمون در دو گروه، گروه آزمایش تحت مداخلات بازپروری شناختی 15 جلسه­ای قرار گرفت. سپس پس­آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش نسخه نوین هوش آزمای تهران–استنفورد بینه، مقیاس هوشی وکسلر نسخه چهارم و آزمون خواندن "نما" بوده است. تحلیل یافته­ها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس انجام پذیرفت. بر اساس یافته­ها بازپروری شناختی و افزایش توانایی فرد در پردازش و تفسیر اطلاعات و بازپروری فرایندهای تحولی شناختی از قبیل حافظه دیداری و شنیداری، دقت و تمیز دیداری و شنیداری، استدلال، سازماندهی و توالی دیداری، تفکر منطقی و پرورش حرکتی سبب ارتقا خواندن و بهبود حافظه فعال می­گردد. همچنین یافته­ها نشان داد، بازپروری شناختی بر ارتقا حافظه فعال و مولفه­های خواندن کلمات، تمیز زنجیره کلمات، درک متن و خواندن ناکلمات در سطح معناداری 01/0 =P موثر بوده است.}, keywords_fa = {مشکلات خواندن,توانبخشی شناختی,حافظه فعال}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_57761.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_57761_3b746d627ff783ce4a17705aaa9f4fa6.pdf} }