@article { author = {}, title = {Attachment to the teacher and academic engagement among female and male students}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {6}, number = {2}, pages = {119-132}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2015.61426}, abstract = {Thisstudy aimed to evaluate the quality of teacher-student relationship as anattachment to the teacher (secure attachment, avoidant attachment, and anxious attachment) asfactors influencing academic engagement in male and female students through areexamined.­ Thisresearch method is descriptive (non-experimental) and its design iscausal-comparative, correlation and stepwise regression. 289 female studentsand 282 male students were selected as the sample in Hamedan in the field of Mathematics-Physics and EmpiricalSciences in chemistry and physicsby the method of multistage cluster sampling and completed Rio and Tsengquestionnaire of aspects of academic engagement (2011) and researcher-madethree-dimensional scale of attachment to teacher. Results showed that there is a significant difference between the twogroups in avoidant attachment style to the teacher. Also, the difference between avoidant attachment relationshipwith academic engagement, in two groups was significant. ­But ­between Secureattachment relationship with academic engagement, in two groups significantdifference was not  observed. Moreover, in females, secure attachment to theteacher was predictor of  high academicengagement. in boys, secure attachment to teachers waspredictor of high academic engagement and avoidant attachment to the teacherpredictor of low academic engagement}, keywords = {Secure Attachment,Avoidant attachment,Anxious attachment,academic engagement}, title_fa = {دلبستگی به معلم و درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت رابطه معلم-دانش­آموز تحت عنوان دلبستگی به معلم (دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی) به عنوان عامل اثرگذار بر درگیری تحصیلی در دانش­آموزان دختر و پسر انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح آن از نوع علی- مقایسه­ای، همبستگی و رگرسیون گام به گام می­باشد. 289 دانش­آموز دختر و 282 دانش­آموز پسر از شهر همدان در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی در دروس شیمی و فیزیک، به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای  مورد بررسی قرار گرفتند. آنان پرسشنامه­های ابعاد درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و مقیاس محقق ساخته سه بعدی دلبستگی به معلم را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی اجتنابی به معلم و رابطه دلبستگی اجتنابی به معلم و درگیری تحصیلی، در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، ولی بین رابطه دلبستگی ایمن به معلم و درگیری تحصیلی تفاوت معنی­دار مشاهده نشد. در گروه دختران، دلبستگی ایمن به معلم، پیش­بین درگیری تحصیلی بالا و در گروه پسران، دلبستگی ایمن به معلم پیش­بین درگیری تحصیلی بالا و دلبستگی اجتنابی به معلم پیش­بینی کننده درگیری تحصیلی پایین بود.}, keywords_fa = {دلبستگی ایمن,دلبستگی اجتنابی,دلبستگی اضطرابی به معلم,درگیری تحصیلی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_61426.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_61426_05c69973876fac51e0899a6d1206a9fd.pdf} }