@article { author = {Rezapour Mirsaleh, Yasser and Koohestani, Fahimeh and Erfan, Neda}, title = {The Mediating Role of Social Perception in the Relationship between Mother-Child Interaction and Social Skills, as Perceived by Mothers of Preschool-Age Children}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {13}, number = {4}, pages = {173-186}, year = {2022}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2023.331218.644011}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the role of social perception as a mediator in the relationship between mother-child interaction and social skills from the viewpoint of mothers with preschool-aged children. This is a correlational investigation conducted using structural equation modeling. In 2020, the statistical population included mothers of preschool-aged children in the city of Naeen; 179 mothers were sampled using the available sampling method. The data was collected using the social skills questionnaire (SSRS), the Mother-Preschool Child Interaction Questionnaire (MPCIS), and the Social Understanding Scale (CSUS) were analyzed using structural equation analysis by AMOS software. The direct path coefficient of mother-child interaction to social skills and social perception, as well as social perception to social skills, was found to be positive and statistically significant (p<0.01). The indirect relationship between mother-child interaction and social skills, as mediated by social perception, is also statistically significant (p<0.05). On the basis of the findings, it can be concluded that the quality of mother-child interaction can not only directly explain the child’s social skills, but also indirectly enhance those skills by enhancing the child's social perception.}, keywords = {Social Perception,Social Skills. }, title_fa = {نقش میانجی ادراک اجتماعی در ارتباط بین تعامل مادر-کودک و مهارت‌های اجتماعی کودک از نظر مادران دارای کودک پیش‌دبستانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی ادراک اجتماعی در ارتباط بین تعامل مادر-کودک و مهارت‌های اجتماعی از دیدگاه مادران دارای کودک پیش‌دبستانی بود. این مطالعه، پژوهشی همبستگی است که با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مادران کودکان پیش‌دبستانی شهر نایین در سال 1399 بود. نمونۀ مورد مطالعه شامل 179 مادر بود که به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های مهارت‌های اجتماعی (SSRS)، تعامل مادر-کودک (MPCIS) و ادراک اجتماعی (CSUS) جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار AMOS صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد ضریب مسیر مستقیم تعامل مادر-کودک به مهارت‌های اجتماعی و ادراک اجتماعی و همچنین ادراک اجتماعی به مهارت‌های اجتماعی مثبت و معنادار است (01/0>p). علاوه‌براین، ضریب غیرمستقیم ارتباط بین تعامل مادر-کودک و مهارت‌های اجتماعی با واسطۀ ادراک اجتماعی معنادار است (05/0>p). براساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت تعامل مادر-کودک نه‌تنها می‌تواند به‌طور مستقیم مهارت‌های اجتماعی کودک را تبیین کند، بلکه به‌طور غیرمستقیم از طریق افزایش میزان ادراک اجتماعی کودک نیز می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های اجتماعی کودک شود. }, keywords_fa = {ادراک اجتماعی,تعامل مادر-کودک,مهارت‌های اجتماعی}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_91195.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_91195_ce7667fcdb68c39ff79b7f0e412f4bdd.pdf} }