@article { author = {Dehghani, Marzieh and Azarmi Bostanabad, Karimeh}, title = {Narrative Research of a Counselor's Lived Experiences: A Study of Anxiety Disorders in High School Students}, journal = {Journal of Applied Psychological Research}, volume = {13}, number = {4}, pages = {217-232}, year = {2022}, publisher = {University of Tehran, Psychology and Educational Science Faculty, Institute of Psychology and Educational Science.}, issn = {2251-8126}, eissn = {2676-4504}, doi = {10.22059/japr.2023.340944.644221}, abstract = {The purpose of this study was to analyze the narratives of a high school counselor, to investigate the causes of anxiety and its symptoms among high school pupils, and to propose suitable solutions for this field. The research was conducted using a qualitative approach and the method of narrative research. In the present narrative study, the data source is a 42-year-old female participant who has served as a consultant for two girls’ high schools in Bostanabad, East Azerbaijan Province, for the past 17 years. Narrative interview, semi-structured interview, field observation (attending some counseling sessions), and taking notes were used to collect data. Using thematic analysis, the narratives were analyzed. Age, education, and family circumstances were found to be the causes of anxiety in adolescent students. The analysis of student narratives revealed that the symptoms of this disorder manifest in four ways: physical, emotional, behavioral, and cognitive. Adjusting sleep patterns, physical activity, and diet, parental support, focusing on the positive, engaging in enjoyable activities, and talking to an anxious student are all strategies for reducing anxiety in students. The anxiety of adolescent students may not be entirely avoidable, but it can be mitigated by addressing some of their educational and domestic issues. The analysis and interpretation of this narrative have addressed a number of counseling-related obstacles. A review of the country’s educational system, particularly the school evaluation system, as well as the hiring of expert counselors in schools and placing a premium on these educational forces, as well as holding training courses for parents of children with anxiety disorders, will be crucial in reducing student anxiety, according to the research findings.}, keywords = {anxiety,consultant,Lived Experiences,Narrative Research}, title_fa = {روایت‌پژوهی تجارب زیستۀ یک مشاور: بررسی اختلالات اضطراب در دانش‌آموزان دبیرستانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تحلیل روایت‌های یک مشاور دبیرستان، در بررسی عوامل ایجاد اضطراب و علائم آن در بین دانش‌آموزان دورۀ متوسطه و همچنین ارائۀ راهکارهای مناسب در این زمینه بود. پژوهش با رویکرد کیفی و به روش روایت‌پژوهی انجام گرفت. در تحقیق روایی حاضر، منبع داده‌ها فرد شرکت‌کنندۀ خانم 42 ساله است که 17 سال به‌عنوان مشاور در دو دبیرستان دخترانۀ شهر بستان‌آباد استان آذربایجان شرقی خدمت کرده است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبۀ روایی، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته، مشاهدات میدانی (حضور در برخی از جلسات مشاوره) و یادداشت‌برداری بود. برای تحلیل روایت‌ها از تحلیل مضمون استفاده شد. یافته‌ها نشان داد شرایط سنی، تحصیلی و خانوادگی از عوامل به‌وجودآورندۀ اضطراب در دانش‌آموزان نوجوان است. همچنین مطابق تحلیل روایت‌ها، علائم وجود این اختلال در دانش‌آموزان به چهار شکل جسمانی، احساسی، رفتاری و علائم شناختی نمود پیدا می‌کند. راهکارهای کاهش میزان اضطراب در دانش‌آموزان شامل تنظیم میزان خواب، فعالیت‌های جسمی و رژیم غذایی، حمایت والدین، تمرکز بر نقاط مثبت، انجام کارهای شادی‌بخش و گفت‌وگو با دانش‌آموز مضطرب بود. براساس نتایج، شاید اضطراب ناشی از شرایط سنی دانش‌آموزان نوجوان، راه گریزی نداشته باشد، ولی می‌توان با حل برخی از مشکلات آموزشی و خانوادگی آنان، این اختلال را به حداقل رساند. در تحلیل و تفسیر این روایت، برخی نکاتی که در مسیر مشاوره وجود داشتند بررسی شد. با توجه به یافته‌های پژوهش، استخدام مشاوران متخصص در مدارس و اهمیت‌دادن به این نیروی‌های آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای والدین فرزندان دارای اختلال اضطراب و همچنین بازنگری نظام آموزشی کشور به‌خصوص نظام ارزشیابی مدارس، اهمیت بسیار زیادی در کاهش اضطراب دانش‌آموزان خواهد داشت. }, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: اضطراب,روایت‌پژوهی,مشاور,تجارب زیسته}, url = {https://japr.ut.ac.ir/article_91201.html}, eprint = {https://japr.ut.ac.ir/article_91201_c66148bb8e8c1086c92814e95d1aa71b.pdf} }