per
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
2019-05-22
10
1
1
22
10.22059/japr.2019.274271
72614
Research Paper
رفتار زورگویی معلمان نسبت به دانشآموزان و بررسی شیوع آن در مدارس شهر تهران
Teachers’ Bullying Behaviors Toward Students and Studying its Prevalence and Scope in Tehran’s Schools
ندا ابراهیمی مقدم
ebrahimi.mn@ut.ac.ir
1
حسین خنیفر
khanifar@ut.ac.ir
2
کمال درانی
kdorrani@ut.ac.ir
3
نوروز علی کرمدوست
nkaram@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی پردیس فارابی دانشگاه تهران
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
هدف پژوهش حاضر، شناسایی انواع رفتار زورگویی معلمان و بررسی شیوع و دامنه آن در شهر تهران بود. طرح پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل مدارس دولتی ابتدایی و متوسطه اول شهر تهران بود که نمونهگیری طبقهبندی شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تأیید و آلفای کرونباخ آن (91/0) محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی دادههای 1046 دانشآموز نشاندهنده سه مؤلفه زورگویی فیزیکی، زورگویی کلامی و زورگویی روانی بود و تحلیل عاملی تأییدی نمایانگر برازش مطلوب آن بود. میزان انواع رفتار زورگویی کمتر از معیار و در مدارس پسرانه به ترتیب زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی و در مدارس دخترانه زورگویی روانی، فیزیکی و کلامی مشاهده شد. دانشآموزانی که هرگز در معرض زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی قرار نگرفتهاند بهترتیب 64/81، 33/73 و 86/76 درصد بودند. زورگویی فیزیکی و کلامی نسبت به پسران شایعتر بود و همچنین زورگویی روانی الگوی مشابهی در هر دو جنس داشت. منطقه یک، کمترین میزان انواع زورگویی و منطقه 19 بالاترین میزان زورگویی فیزیکی، منطقه 13 بالاترین میزان زورگویی روانی و منطقه 10 بالاترین میزان زورگویی کلامی را نشان داد. زورگویی روانی، در بین پایههای متفاوت الگوی مشابهی داشت؛ اما زورگویی فیزیکی در پایه هشتم بالاترین و در پایه پنجم کمترین و زورگویی کلامی در پایه چهارم بالاترین و در پایه نهم کمترین میزان را نشان داد.
The purpose of this survey was to identify the types of teacher’s bullying behavior and its prevalence in school in Tehran, this was done by classifying sampling in schools. After confirmation by the experts, the researcher-made questionnaire was tested experimentally and Cronbach's alpha was calculated. EFA of data from 1046 students showed that there were three components of physical, psychological and verbal bullying, and CfA revealed its appropriateness. Another of physical, psychological and verbal bullying were observed in boys 'schools while psychological, physical and verbal bullying were observed in girls' schools. Students who were never experienced physical, psychological and verbal bullying were 81.64, 73.33, and 76.86 percent, respectively. Physical and verbal bullying are more prevalent in boys and a similar pattern of psychological bullying was seen in both gender. The lowest and highest level of all types of bulling was observed in District 1,19,13, 10, respectively. While psychological bullying had a similar pattern in various grades, the maximum amount of the physical bullying was seen in the eighth and the minimum was seen in the fifth grade. The maximum and minimum amount of the verbal bullying was respectively.
https://japr.ut.ac.ir/article_72614_6ce054b59c3d2b02e642395ca87de323.pdf
زورگویی معلم
زورگویی فیزیکی
زورگویی روانی
زورگویی کلامی
Teacher Bullying
Physical Bullying
Psychological Bullying
Verbal Bullying
per
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
2019-05-22
10
1
23
42
10.22059/japr.2019.72616
72616
Research Paper
تفکیک افسردگی مزمن از غیرمزمن براساس دو سازه بیشکنترلگری و پیوند اجتماعی
Differentiating Chronic From Nonchronic Depression Through Overcontrolling and Social Connectedness Constructs
خدیجه علوی
kh_alavi@yahoo.com
1
محمد علی اصغری مقدم
2
عباس رحیمی نژاد
arahim@ut.ac.ir
3
حجت الله فراهانی
farahani@gmail.com
4
دکترای روانشناسی بالینی از دانشگاه شاهد، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بجنورد
استاد گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس تهران ، ایران
هدف مطالعه حاضر، بررسی توان این دو سازه در تفکیک افسردگی مزمن از غیرمزمن بود. نمونه مطالعه 20 نفر (15 زن، 5 مرد) بیمار افسرده مزمن، 16 نفر (14 زن، 2 مرد) بیمار افسرده غیرمزمن و 17 نفر (14 زن، 3 مرد) فرد سالم (53n=) بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آزمونMANOVA تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که سازههای بیشکنترلگری و پیوند اجتماعی توانستند افراد مبتلا به افسردگی مزمن، افراد مبتلا به افسردگی غیرمزمن و افراد سالم را از یکدیگر تفکیک کنند؛ با اینحال، در بررسی هریک از متغیرها بهصورت جداگانه، دوسوگرایی در ابراز هیجان موفق به تفکیک بیماران افسرده مزمن از بیماران افسرده غیرمزمن نشد و نیاز شخصی به ساختار نیز نتوانست هیچیک از سه گروه یادشده را از یکدیگر تفکیک کند. تلویحات مربوط به یافتهها، مورد بحث قرار گرفته است. همچنین بررسیها نشان میدهد، جنبههای آسیبشناختی خاصی که افسردگی مزمن را از افسردگی غیرمزمن جدا میکند، تاحدود بسیاری ناشناخته باقی مانده است. لینچ در نظریه آسیبشناسی خود، دو سازه بیشکنترلگری و پیوند اجتماعی را معرفی کرده است. وی معتقد است، علاوه بر تبیین افسردگی، مزمن و مقاوم به درمانشدن آن را نیز تبیین میکنند.
Current studies show that specific pathological features separating chronic depression from non-chronicremain largely unknown. In his psychopathological theory, Lynch has introduced two constructs namely overcontrolling and social connectedness that can not only explain the depression but also its chronicity and treatment resistance. The purpose of this study was to investigate the strength of these two constructs in distinguishing chronic depression from non-chronic depression. The study sample consisted of 20 patients with chronic depression, 16 patients with non-chronic depression and 17 healthy subjects (n=53) who were selected using purposeful sampling. The data were analyzed using MANOVA. The findings showed that overcontrolling and social connectedness were able to distinguish patients with chronic depression, patients with non-chronic depression and healthy subjects from each other; however, analyzing each variable individually, reveal that ambivalence over expression of emotions did not differentiate between patients with chronic depression and patients with non-chronic depression. Also the personal need for structure could not differentiate between the groups. The implications of the findings are discussed.
https://japr.ut.ac.ir/article_72616_79af4b27e5642089b2b645b85accf3eb.pdf
بیشکنترلگری
پیوند اجتماعی
افسردگی مزمن
افسردگی غیرمزمن
Overcontrolling
Social Connectedness
Chronic Depression
Nonchronic Depression
per
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
2019-05-22
10
1
43
61
10.22059/japr.2019.258348.642852
72617
Research Paper
رابطه بین سبک های دلبستگی و سازگاری زوجین با توجه به نقش تعدیل کننده مزاج عاطفی
The Moderating Role of Affective Temperament on the Relationship Between Attachment Styles and Dyadic Adjustment States
مونا قاضیان
monaghazian@ut.ac.ir
1
محمدعلی بشارت
besharat2000@gmail.com
2
سید محمد رضا رضا زاده
rezazade@ut.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلکننده مزاجعاطفی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و سازگاری زناشویی بود. جامعه آماری شامل 378 فرد متأهل (194 زن، 184 مرد) بودند. شرکتکنندگان در این پژوهش، مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAI)، مقیاس وضعیت زناشویی گلومبوک-راست (GRIMS) و مقیاسهیجانپذیری مثبت و منفی (PNES) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد، سبکهای دلبستگی و مزاجعاطفی هرکدام بهطور مجزا میتوانند سازگاری زوجین را پیشبینی کنند. از میان هیجانپذیری مثبت و منفی، تنها هیجانپذیری منفی، توانست در رابطه بین ابعاد دلبستگی ایمن و ناایمن دوسوگرا و سازگاری زوجین نقش تعدیلکننده ایفا کند. از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، رابطه سبکهای دلبستگی با سازگاری زناشویی در تعامل با متغیرهایی چون مزاجعاطفی بهتر تبیین میشود.
The purpose of the present study was to examine the moderating role of positive and negative affectivity on the relationship between attachment styles and dyadic adjustment. Participants consisted of 378 married individuals (194 women, 184 men). All of whom completed the Adult Attachment Inventory (AAI), The Glombok-Rust Inventory of Marital State Questionnaire (GRIMS), and The Positive and Negative Emotionality Scale (PNES). The results showed a significant positive correlation between secure attachment style and positive affectivity with dyadic adjustment. Insecure attachment styles (avoidant and ambivalence) and negative affectivity showed a significant negative correlation with dyadic adjustment. Analysis of data also revealed that the relationship between secure and insecure ambivalence attachment styles and dyadic adjustment were moderated by negative affectivity. Increasing levels of negative affectivity was accompanied stronger relationship between secure and insecure ambivalence attachment styles and dyadic adjustment. It can be concluded that attachment styles as well as positive and negative affectivity can predict dyadic adjustment.
https://japr.ut.ac.ir/article_72617_f5ffd5d9cd97ef0b7a98edadbb8c0823.pdf
دلبستگی
هیجانپذیری مثبت
هیجانپذیری منفی
سازگاری زوجین
attachment
Negative Affect
Positive Affect
Dyadic Adjustment
per
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
2019-05-22
10
1
63
72
10.22059/japr.2019.260268.642882
72619
Research Paper
تدوین برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی به خانواده کودکان ناشنوا: اثر بخشی آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ناشنوای کاشت حلزون شده
Designing of Social Skills Training Program for the mothers of Deaf Children: An assessment of its effects on Behavior Problems of Cochlear Implanted Deaf Adolescent
سعید حسن زاده
shasanz@ut.ac.ir
1
کورش امرایی
kourosh.amrai@yahoo.com
2
دانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آیاد- ایران
کودکان ناشنوای شدید و عمیق کاشت حلزونشده، علیرغم پیشرفتهای قابلملاحظه در رشد مهارتهای ارتباطی، در رشد مهارتهای شخصی اجتماعی معادل همسالان شنوای خود عمل نمیکنند. پژوهش حاضر، با هدف تدوین برنامه ویژه آموزش مهارتهای شخصی اجتماعی توسط والدین به این گروه از کودکان و بررسی اثربخشی این برنامه بر مشکلات رفتاری کودکان کاشت حلزونشده انجام شد.در این مطالعه آزمایشی، براساس ملاکهای ورود بهمطالعه 16 خانواده دارای نوجوان کاشت حلزونشده، شامل مادر و فرزند کاشت حلزونشده با محدوده سنی 19-12 سال که حداقل 2 سال تجربه کاشت حلزون را داشتند از بین 328 خانواده دارای نوجوانان کاشت حلزونشده انتخاب و بهشکل تصادفی در دو گروه هشت نفره آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. بخش رفتاری نسخه والد مقیاس رتبهبندی مهارتهای اجتماعی (SSRS) برای بررسی مشکلات رفتاری مورداستفاده قرار گرفت. برنامه تدوینشده شامل، مؤلفههای آغازگری و برقراری ارتباط، دوستیابی، آداب معاشرت، استفاده از زبان بدن در تعاملات، مدیریت احساسات و هیجانات، اختلاف و حل آن، ابراز خود و جرأتورزی، مشارکت و همکاری، مسئولیتپذیری، شهروندبودن و تصمیمگیری مؤثر بود. بهمنظور تحلیل دادهها از کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش برنامه مهارتهای اجتماعی بهخانواده نوجوانان ناشنوای کاشت حلزونشده منجر بهکاهش مشکلات رفتاری درون نمود، برون نمود، پرتحرکی و همچنین مشکلات رفتاری کلی میشود. با توجه به اثربخشی این برنامه، بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ناشنوای کاشت حلزونشده، میتواند بهعنوان بخشی از برنامه توانبخشی آنان موردتوجه قرار گیرد.
Hearing impaired children having undergone cochlear implant, despite of progress in communication skills, do not have satisfactory relationships with their peers. The main purpose of this study was to design a family-oriented personal-social skills training program and to examine its effect of it’s on behavior problems of cochlear implanted individuals. In this experimental study, 16 families that have cochlear implanted adolescent were selected based on entrance criteria, including mothers and their two-year old child with cochlear implanted ranging from 12 to 19 years old, from 328 families. Consequently, they were randomly assigned to control and experimental groups. The behavioral part of Social Skills Rating Scale for measurement of behavioral problems was used. The designed program includes the onset of communication, finding friend, etiquette, use of body language in interaction, affection and emotion management, conflict and it’s solving, self-assertiveness, cooperation, responsibility, citizen and decision making. Multivariate covariance was employed in order to analyze the data. The results showed that family-oriented social skills training program reduces internalizing (F=10/33, P<0/01), externalizing (F=30/83, P<0/01), hyperactivity (F=19/41, P<0/01) and general behavior problems (F=46/14, P<0/01). The study revealed that family-oriented social skills training program is effective in decreasing the behavioral problems of cochlear implanted adolescent which can be employed to decrease behavior problems and improve social adjustment, as these skills can be an integral part of rehabilitation program.
https://japr.ut.ac.ir/article_72619_33cc65816ab2fd17d211c479abc72e9e.pdf
مشکلات رفتاری
ناشنوایی
کاشت حلزون شنوایی
آموزش مهارتهای اجتماعی
Behavior Problems
Deafness
Cochlear Implant
per
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
2019-05-22
10
1
73
82
10.22059/japr.2019.271752
72620
Research Paper
اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر احساس تنهایی زنان آسیب دیده از خیانت
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Counseling on Feeling of Loneliness in Women the Trauma of Infidelity
سحر صمدی کاشان
s.samady2015@gmail.com
1
منصوره حاج حسینی
hajhosseini@ut.ac.ir
2
احمد به پژوه
behpajooh@ut.ac.ir
3
محمد صادق زمانی زارچی
zamani.1370@yahoo.com
4
کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه تهران
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی تهران
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی اثر مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرشوتعهد بر احساس تنهایی زنان آسیبدیده از خیانت بود. روش این پژوهش، آزمایشی و در چهارچوب طرح، نیمهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری زنان آسیبدیده از خیانت زناشویی مراجعهکننده بهکلینیکهای مشاوره و دادگاههای خانواده شهر تهران در سال 1396 بود. از بین آنها، 30 نفر بهطور نمونهگیری هدفمند براساس ملاکهای ورود، انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای گرفتند و مطابق با طرح، تحت سنجش دوگانه پیشآزمون-پسآزمون درآمدند. افراد گروه آزمایشی بهمدت هشتجلسه (90 دقیقه) تحت مشاورهگروهی مبتنی بر پذیرشوتعهد قرار گرفتند؛ اما گروه گواه، این آموزشها را دریافت نکردند. ابزار گردآوری اطلاعات، مقیاس احساس تنهایی دانشگاه کالیفرنیا، لسآنجلس (راسل، پپلاو و کورتنا، 1980) بود و دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل گردیدند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس یکمتغیری نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرشوتعهد باعث کاهش معنادار میانگین نمرات پسآزمون متغیر احساس تنهایی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترلشده است (05/0p<) براساس یافتههای پژوهش و با توجه بهکارایی و اثربخشی مشاورهگروهی مبتنی بر پذیرشوتعهد، این رویکرد میتواند در زمینه کاهش احساس تنهایی در زنان آسیبدیده از خیانت زناشویی مورداستفاده مشاوران و درمانگران خانواده قرار گیرد.
Infidelity is one of the most harmful interpersonal issues in family, which in many cases can lead to the development of emotional and behavioral symptoms in the person who has been betrayed. In this regard, the present study was undertaken with the aim to identifying the effectiveness of acceptance and commitment group counseling on feeling of loneliness in women suffering from the trauma of infidelity. The research method was experimental and the design was quasi-experimental using pretest-posttest with control group. The statistical population included women victims of infidelity referring to counseling centers and family courts in Tehran, Iran, in 2017. Thirty couples were selected via purposeful and available sampling method based on the study’s criteria and randomly assigned to experimental (n=15) and control groups (n=15) (finally were investigated through dual assessment of pretest-posttest). All participants were asked to complete UCLA Loneliness Scale (Russell, Peplau & Cutrona, 1980). In addition, the participants in the experimental group attended 8 sessions of 90-minute acceptance and commitment group counseling and the control group received no training. The results of univariate analysis of covariance (ANCOVA) indicated that acceptance and commitment group counseling significantly decreased the post-test average scores of feeling of loneliness in experimental group. Thus, it could be concluded that acceptance and commitment group counseling is an effective method in reducing feeling of loneliness in women suffering from the trauma of infidelity and can be used by counselors and therapists in the field of family therapy.
https://japr.ut.ac.ir/article_72620_12b38ceaa14fea6a7e684332955644c4.pdf
مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرشوتعهد
احساس تنهایی
خیانت زناشویی
زنان
Infidelity
Acceptance and Commitment Group Counseling
Feeling of Loneliness
Women
per
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
2019-05-22
10
1
83
96
10.22059/japr.2019.258509.643001
72621
Research Paper
اثربخشی تلفیق دو رویکرد واقعیتدرمانی و معنادرمانی به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و سازگاری روانشناختی زنان سرپرست خانوار
The Effectiveness of Combining Reality Therapy and Logo Therapy Approaches on the Quality of life and Psychological Adjustment of Female Householders
ابراهیم نامنی
a.namani@hsu.ac.ir
1
حسین کشاورز افشار
hosseinkeshavarzsbu@gmail.com
2
حامد حیدری
hamed@gmail.com
3
شادی فطوره چی
shadi_ftchi@yahoo.com
4
استادیار مشاوره، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران
دانشجو دکتری مشاورۀ دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. مشهد. ایران.
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده ،دانشگاه تهران ، تهران ،ایران
پژوهش حاضر، بهمنظور بررسی اثربخشی تلفیقی معنادرمانی و واقعیتدرمانی بهشیوه گروهی بر کیفیت زندگی و سازگاری روانشناختی زنان سرپرست خانوار انجام شده است. این پژوهش بهصورت نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل نابرابر میباشد. جامعه آماری، شامل تمامی زنان سرپرستخانواده تحت پوشش کمیته امداد امامخمینی شهر مشهد است که در سال1395-1396بهمرکز مشاوره کمیته امداد مراجعه نمودهاند. شیوه نمونهگیری بهصورت، در دسترس بوده است و حجم نمونه برابر با30 نفر و شیوه گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه میباشد. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامههای کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه ارزیابی سازگاری روانشناختی (فرم بزرگسـالان) بود و همچنین دادهها با نرمافزار18 SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. در آزمون معناداری، میانگین نمرات کیفیت زندگی و سازگاری روانشناختی در پسآزمون گروه آزمایش بهطورمعناداری از میانگین نمرات پسآزمون در گروه کنترل بالاتر است، بهصورتی که یافتههای آزمون کواریانس نشان داد، تفاوت بین پیشآزمون و پسآزمون معنادار است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت، ترکیب روشهای درمانی و ادغام فنون و روشها، مرتبط با مشکلات مراجعان اثربخشی درمان را افزایش میدهد. در این پژوهش نشان داده شد که تلفیق معنادرمانی و واقعیتدرمانی بر کیفیت زندگی و سازگاری روانشناختی در زنان سرپرستخانواده تأثیر دارد و بهعبارتی، موجب افزایش آن میگردد.
The present study aimed to investigate the Effectiveness of Combining two reality therapy and logo therapy approaches on quality of life and Psychological Adjustment of Female Householders. This research is a semi-experimental with pre-test and post-test with unequal control group. The research community consisted of all women householders covered by the Relief Committee of Mashhad who have been referred to the advisory committee of the Relief Committee in 1395. The sampling method was convenient sampling and the sample size was 30, and data was collected using questionnaires including World Health Organization Quality of Life and Psychological Adjustment Assessment Questionnaire (Adult Form) and consequently data were analyzed by 18 spss software. Results showed that, the mean scores of quality of life and psychological adjustment in the post test of the experimental group were significantly higher than the mean scores of post-test in the control group, while the findings of the covariance test showed that the difference between the pre-test and the post-test was significant. Therefore, it can be concluded that the combination and integration of therapeutic approaches related to clients' problems increases the effectiveness of treatment. Also, it was shown that the combination of logo therapy and reality therapy the quality the life and psychological adjustment in female householders.
https://japr.ut.ac.ir/article_72621_5334616b548566e5101c24638418e25d.pdf
معنادرمانی گروهی
واقعیتدرمانی
کیفیت زندگی
سازگاری روانشناختی
زنان سرپرست خانوار
Group logo therapy
reality therapy
psychological adjustment
female householder’s
per
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
2019-05-22
10
1
97
113
10.22059/japr.2019.72623
72623
Research Paper
ﻣﺪلﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ارزشﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی و اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن در ﺑﯿﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان دوره دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن اروﻣﯿﻪ
Structural Equation Modeling of the relationship between cultural values, Self-efficacy and test anxiety among Second-Grade High School Students of Urmia city
جواد کیهان
keyhan.edu@gmail.com
1
آﺗﻮﺳﺎ زﯾﺎرت
2
ﻧﺎزﯾﻼ آﻫﻨﮕﺮی اﻧﺪرﯾﺎن
3
اﻋﻈﻢ ﻓﺮﻫﺎدی
4
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ اروﻣﯿﻪ، اروﻣﯿﻪ، اﯾﺮان
ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ اروﻣﯿﻪ، اروﻣﯿﻪ، اﯾﺮان
داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﻪ دﮐﺘﺮی، اﯾﺮان
ﻫــﺪف از ﺗﺤﻘﯿــﻖ ﺣﺎﺿــﺮ، ﺑﺮرﺳــﯽ اﻟﮕــﻮی ﻋﻠّــﯽ رواﺑــﻂ ﺑــﯿﻦ ارزشﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی و اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن در ﺑـﯿﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ دوم دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن اروﻣﯿـﻪ ﺑـﻮد. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و از ﻧﻮع ﻣﺪلﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑـﻮده و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻧﯿﺰ ﺷـﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿـﻪ داﻧﺶآﻣـﻮزان دوره دوم ﻣﺘﻮﺳـﻄﻪ ﺷﻬﺮﺳــﺘﺎن اروﻣﯿــﻪ در ﺳــﺎل ﺗﺤﺼــﯿﻠﯽ 97-96 ﺑـــﻮد. روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪای و ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺑـﺎ ﻋﻨﺎﯾـﺖ ﺑﻪﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ-ﻣﻮرﮔﺎن، 357 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﮔـﺮدآوری اﻃﻼﻋــﺎت از ﺳــﻪ ﻧــﻮع ﭘﺮﺳﺸــﻨﺎﻣﻪ ﺷــﺎﻣﻞ ﻣﻘﯿــﺎس ارزشﻫــﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕــﯽ اﺳــﺮاﯾﺖ و ﮐﺎراﻫﺎﻧــﺎ (2006) ، ﻣﻘﯿــﺎس ﺧﻮدﮐﺎرآﻣــﺪی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺷﺮر و ﻫﻤﮑﺎران (1982) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن ﺳﺎراﺳﻮن (1984) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎندﻫﯽ، ﺧﻼﺻﻪﮐﺮدن، ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺗﺄﯾﯿﺪی، آﻣـﺎر ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻـﻞ از ﻣـﺪلﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌـﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ از ﺑﯿﻦ ﻣﺆﻟﻔـﻪﻫﺎی ارزشﻫـﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ، ﺳﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻣﺮد ﺧﻮﯾﯽ/زنﺧﻮﯾﯽ، اﺑﻬـﺎمﮔﺮﯾﺰی و ﻓﺎﺻـﻠﻪ ﻗـﺪرت از ﻃﺮﯾﻖ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺑﺮ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ دارﻧـﺪ. وﻟـﯽ ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪای ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ارﺗﺒﺎط ﻣﺆﻟﻔﻪ دﯾﮕـﺮ ارزشﻫـﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ (ﻓﺮدﮔﺮاﯾﯽ/ﺟﻤﻊﮔﺮاﯾﯽ) ﺑﺎ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻧﺸﺪ.
The purpose of the present study was to investigate of causal relationship between cultural values, self-efficacy and test anxiety among Second-Grade High School Students of Urmia city. Research method is correlation form and type of Its structural equations modeling and the statistical population included all the second-grade high school students in Urmia City during 2017-2018 school year. Sampling method category randomized and volume of sample according to krejcie Morgan table were 357 people. data gathering, we have been used three questionnaires including Srite and Karahanna (2006), general efficiency Scherer and et al. (1982), and Test Anxiety Question of Sarason (1984). To organize, summarize and analyze the data the confirmatory factor analysis, descriptive and inferential statistics were used. The results of Structural equation modeling showed from the components of cultural values, the two components of a Masculinity/ Femininity and Power distance exert their positive effect through self-efficacy. But the mediating role of self-efficacy was not confirmed on the other two components of cultural values (individualism/collectivism and uncertainty avoidance) with test anxiety.
https://japr.ut.ac.ir/article_72623_51d687bb00162830580973653d4b19ff.pdf
ارزشﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ
ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی
اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن
داﻧﺶآﻣﻮزان دوره دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ
Cultural Values
Self-Efficacy
Test Anxiety
Second-Grade High School Students
per
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
2019-05-22
10
1
115
133
10.22059/japr.2019.72624
72624
Research Paper
ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﻫﻤﺎلﮐﺎری و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ
Procrastination and Academic Performance: A Meta-Analysis Study
ﻣﺤﻤﺪ ﺳﺘﺎﯾﺸﯽ اﻇﻬﺮی
1
داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﺧﻮارزﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ اﻧﺪازه اﺛﺮ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی اﻧﺠﺎمﺷﺪه در ﺣﻮزه اﻫﻤﺎلﮐﺎری و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﻮد. روش ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﺮوری ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪ و ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ ﺑﻮد. ﺑﺮای رﺳﯿﺪن ﺑﻪ اﯾﻦ ﻫﺪف در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، از ﻃﺮﯾﻖ روش ﭘﺮﯾﺴﻤﺎ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﮐﻤّﯽ 30 ﭘﮋوﻫﺶ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ 30 اﻧﺪازه اﺛﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪ. ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻮرداﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، در ﭘﺎﯾﮕﺎهﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺎﺑﻤﺪ، اﺳﭙﺮﯾﻨﮕﺮ، اﺳﮑﻮپ، ﭘﺮوﮐﯿﻮﺳﺖ، اﻟﺰوﯾﺮ، ﺳﺎﯾﻨﺲ داﯾﺮﮐﺖ، ﮔﻮﮔﻞ اﺳﮑﺎﻟﺮ، ﺟﻬﺎد داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ و ﻣﮕﯿﺮان ﺑﯿﻦ ﺳﺎلﻫﺎی 1380 ﺗﺎ 1396 و 1984 ﺗﺎ 2018 ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﺟﻬﺖ دﺳﺖﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻮرد واﮐﺎوی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﻌﺪ از ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻼکﻫﺎی ورود و ﺧﺮوج ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت، اﻧﺪازه اﺛﺮﻫﺎی ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺟﻤﻊآوریﺷﺪه ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰارCMA ﻣﻮردﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، دو ﻣﺪل ﺗﺼﺎدﻓﯽ و ﺛﺎﺑﺖ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﺎﻫﻤﮕﻨﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی Q و ﻣﺠﺬور I، ﻣﺪل ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد، اﻧﺪازه اﺛﺮ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﻮردﺑﺮرﺳﯽ ﭘﺲ از ﺣﺬف ﺳﻪ اﻧﺪازه اﺛﺮ 0/307- ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪ. ﻣﻘﺪار اﻧﺪازه اﺛﺮ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ، ﺑﺮاﺳﺎس ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻮﻫﻦ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﺎﻫﻤﮕﻨﯽ ﺣﺎﮐﯽ از وﺟﻮد ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﻌﺪﯾﻞﮐﻨﻨﺪه در ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ ﺑﻮد. ﺷﻮاﻫﺪ اﯾﻦ ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی و ﺗﺠﺮﺑﯽ ﻗﺒﻠﯽ، ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻫﻤﺎلﮐﺎری و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪﻧﺘﺎﯾﺞ ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ، ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪﻣﺸﮑﻞ اﻫﻤﺎلﮐﺎری در ﻣﯿﺎن ﻣﺤﺼﻼن ﺿﺮوری ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
Procrastination is a common problem among university and school students. To address this problem., the current research was carried out with the aim of studying the combined research effect size in the field of procrastination and academic performance. A systematic review and meta-analysis method were used in this research. Along the same lines, 30 projects through PRISMA method from web the Data (Pupmed, Springer, ProQuest, Scopus, Elsevier, Science direct, Google Scholar, Magiran), between the year 1984-2018, 1380-1396 were conducted in accordance with research objectives to perform current study. After evaluating the criteria for entrances and lay away requirements research, the correlation effects of the research were analyzed by CMA software. Also, two models of random effect and fixed effect were calculated. According to the results of heterogeneous analysis, the randomized model was selected through Q and squared I indices. The findings revealed that the size of the combined effect of the investigated research after the removal of 3 effects size was -0.307. The combined effect size of the research was calculated based on the mean Cohen’s index. The results of heterogeneous analysis revealed of the existence moderating variables in the research as well. The results of this meta- analysis pertaining to theoretical and empirical foundations are indicative of the relationship between procrastination and academic performance variables. Given the results of this meta-analysis, it can be concluded that for academic performance to be successful, it is essential to address the problem of procrastination among university and school students.
https://japr.ut.ac.ir/article_72624_1710c651246a58cc7b53ce26f987cf28.pdf
اﻫﻤﺎلﮐﺎری
ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ
ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ
اﻧﺪازه اﺛﺮ
Procrastination
Academic Performance
Effect Size