%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی تفکر انتقادی از منظر رابرت انیس و هنری ژیرو با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تربیت معلم %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %D 2014 %\ 09/23/2014 %V 5 %N 3 %P 19-38 %! بررسی تطبیقی تفکر انتقادی از منظر رابرت انیس و هنری ژیرو با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تربیت معلم %K تفکر انتقادی %K رابرت انیس %K هنری ژیرو %K تربیت معلم %K تعلیم و تربیت انتقادی %R 10.22059/japr.2014.52282 %X پرورش تفکر انتقادی یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت است و پیش ­­نیاز این امر، داشتن معلمانی فکور و دارای مهارت تفکر انتقادی است. برای پرورش تفکر انتقادی مدل­ های مختلفی ارائه شده است که در دو گرایش عمده­ ی روانشناختی و سیاسی- اجتماعی هستند. در این مقاله، تفکر انتقادی از دیدگاه روانشناختی رابرت انیس و دیدگاه سیاسی- اجتماعی هنری ژیرو با نظر به کاربرد آنها برای اصلاح تربیت معلمان مورد تطبیق قرار گرقته است. نتایج نشان می­دهد که رابرت انیس با وجود اینکه به صورت عملیاتی به پرورش تفکر انتقادی پرداخته است، ولی او توجه کمی به عمل نشان داده است. در مقابل ژیرو هدف تفکر انتقادی را عمل اجتماعی می­ داند که در راستای تحقق عدالت اجتماعی رخ می­ دهد. از منظر ژیرو، تفکر انتقادی با فرهنگ، اخلاق و سیاست در هم آمیخته شده­ است و معلمان به عنوان روشنفکران تحول آفرین، رسالت عظیمی در پرورش تفکر انتقادی در مدرسه و همچنین گسترش آن در جامعه به عهده دارند. بر اساس تفکر ژیرو و انیس، استقرار نظام مدیریتی پویا و مشارکتی، تحول در محتواهای آموزشی، پرورش مهارت­ های تفکر انتقادی، ایجاد امکان گفت ­وگوی معلمان با سیاست ­گزاران تربیتی و نهادهای دانشگاهی و تاکید بر مطالعات فرهنگی از جمله راهکارهای اصلاح نظام تربیت معلم در ایران است. %U https://japr.ut.ac.ir/article_52282_79af8524b5cb9f40707a46fea1f85de3.pdf