%0 Journal Article %T تأثیر آموزش مهارت‌های روانی اجتماعی بر مدیریت استرس شغلی و روان‌شناختی رانندگان اتوبوس %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %D 2016 %\ 04/20/2016 %V 7 %N 1 %P 101-114 %! تأثیر آموزش مهارت‌های روانی اجتماعی بر مدیریت استرس شغلی و روان‌شناختی رانندگان اتوبوس %K مهارت‌های اجتماعی %K استرس شغلی %K استرس روان‌شناختی %K آموزش رانندگان شرکت واحد %R 10.22059/japr.2016.57957 %X این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت‌‌های ‌روانی ‌اجتماعی بر مدیریت استرس روان‌شناختی و شغلی رانندگان اتوبوس انجام شده است. نمونه‌گیری از نوع در دسترس و گروه نمونه شامل 157 نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوس­رانی شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک گروهی است. برای جمع‌آوری داده‌ها از سیاهه استرس شغلی و سیاهه پاسخ به استرس در مراحل قبل و بعد از آموزش استفاده شد. گروه آزمایشی در نه جلسه، هفته‌ای یک بار و هر جلسه به مدت یک ساعت و نیم آموزش دیدند. آموزش مهارت‌های روانی‌اجتماعی رانندگان با تاکید بر رویکرد شناختی-رفتاری صورت گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند و نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های روانی ‌اجتماعی به کاهش استرس روان‌شناختی و شغلی رانند‌گان اتوبوس منجر می‌گردد. %U https://japr.ut.ac.ir/article_57957_c0c3be75f127db31dc078b594b6e1b05.pdf