%0 Journal Article %T ارائه مدل علی روابط سرمایه های روان‌شناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطه‌ای خستگی هیجانی %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A رستگار, احمد %A صیف, محمدحسن %A عابدینی, یاسمین %D 2017 %\ 01/20/2017 %V 7 %N 4 %P 51-71 %! ارائه مدل علی روابط سرمایه های روان‌شناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطه‌ای خستگی هیجانی %K هیجانات تدریس %K سرمایه‌های روان‌شناختی %K خستگی هیجانی %R 10.22059/japr.2017.61080 %X پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط سرمایه­ های روان­شناختی و هیجانات تدریس با توجه به نقش واسطه ­ای خستگی هیجانی انجام شد. برای این منظور، تعداد 172 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان برازجان به روش نمونه ­گیری تصادفی ساده انتخاب، و به پرسشنامه­ ای خودگزارشی متشکل از مقیاس­ های سرمایه روان‌شناختی (لوتانز و همکاران، 2007)، خستگی هیجانی (ماسلاچ و همکاران، 1996) و مقیاس ارتقاء­یافته هیجانات تدریس فرنزل و همکاران (2010) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها در دو بخش متغیرهای مکنون و مشاهده‌ پذیر و با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به ­وسیله نرم‌افزار AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که در مدل متغیرهای مکنون، سازه سرمایه روان‌شناختی، هیجانات مثبت را به صورت مثبت و هیجانات منفی را به صورت منفی پیش‌بینی می‌کند. همچنین سرمایه روان‌شناختی با واسطه‌گری خستگی هیجانی می‌تواند از میزان هیجانات منفی معلمان بکاهد. در مدل متغیرهای مشاهده‌ پذیر نیز مشخص شد که خودکارآمدی هیجانات لذت و غرور را به صورت مثبت پیش‌بینی می‌کند. از طرفی دو مؤلفه تاب‌آوری و خوش‌بینی نیز با واسطه‌گری خستگی هیجانی می‌توانند خشم و اضطراب معلمان را پیش‌بینی کنند. %U https://japr.ut.ac.ir/article_61080_e6b5b70fbaeff264ca73caf1fdd59571.pdf