%0 Journal Article %T ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی: کاربرد نظریه سؤال-پاسخ %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A تقیان, حسن %A مقدم زاده, علی %A صالحی, کیوان %D 2017 %\ 01/20/2017 %V 7 %N 4 %P 219-231 %! ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی: کاربرد نظریه سؤال-پاسخ %K تفکر انتقادی %K آزمون %K نظریه سوال-پاسخ %K مدل لوجستیک سه‌‌ پارامتری %R 10.22059/japr.2017.63521 %X مطالعه حاضر با هدف ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی با استفاده از نظریه سؤال ـ پاسخ انجام گرفت. بدین‌منظور از بین دانشجویان دانشگاه‌های قم و شیخ مفید، یک نمونه به اندازه (478=n) انتخاب، و پرسشنامه موردنظر با همکاری آن­ها اجرا شد. از بین مدل‌های مختلف در نظریه سوال ـ پاسخ، مدل سه پارامتری مناسب تشخیص داده ‌شد. داده‌ها با کاربرد مدل لوجستیک سه ‌پارامتری تحلیل ‌شد. به‌منظور بررسی مفروضه‌های این نظریه (تک‌بعدی بودن و استقلال موضعی) از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی وجود یک عامل غالب و استقلال موضعی سؤالات را تائید کرد. به‌منظور بررسی مناسب بودن سؤالات از تابع آگاهی سؤالات استفاده شد. بررسی توابع آگاهی سؤالات نشان داد برخی از سؤالات دارای آگاهی بسیار کمی بوده و یا تابع آگاهی در طول بازه توانایی گسترده نشده است. پس از حذف سؤالات نامناسب، پارامترهای سؤالات باقی‌مانده دوباره برآورد شد. برآوردهای جدید نشان داد دامنه ضریب تشخیص بین 113/0 تا 899/1 و ضریب دشواری بین 990/0- تا 780/2 است. همچنین ضریب حدس نیز در دامنه بین 000/0 تا 790/0 قرار دارد. به­طور کلی، می‌توان گفت پرسشنامه تفکر انتقادی با 7 مؤلفه و 29 سوال، دارای ویژگی‌های مطلوب برای سنجش سازه مذکور می‌باشد. %U https://japr.ut.ac.ir/article_63521_679dae2421e233433b7c6c38b290ad9f.pdf