%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش گروهی مهارت های زندگی بر کنترل خشم نوجوانان کم شنوا %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 6 %N 3 %P 201-218 %! اثربخشی آموزش گروهی مهارت های زندگی بر کنترل خشم نوجوانان کم شنوا %K مهارت های زندگی %K پرخاشگری %K کم شنوا %R 10.22059/japr.2015.64950 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گروهی آموزش مهارت­های زندگی بر کاهش پرخاشگری نوجوانان کم شنوای دختر انجام شده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل انجام شد. این مطالعه بر روی 34 نفر از نوجوانان کم شنوای دختر دبیرستان نظام مافی تهران که از طریق نمونه­گیری در دسترس مبتنی بر هدف انتخاب، و در دو گروه آزمایش و کنترل جای­دهی شدند؛ انجام شد. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس پرخاشگری باس و پری (AQ) استفاده شد. برنامه آموزش مهارت­های زندگی طی 8 جلسه 60 دقیقه­ای به گروه آزمایش ارائه شد. نتایج تجزیه و تحلیل­ها نشان داد که آموزش مهارت­های زندگی موجب کاهش معنی­دار پرخاشگری نوجوانان کم شنوای دختر در گروه آزمایش شده است. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش و اهمیت مهارت­­های زندگی، توجه به این مهارت­ها یک ضرورت اجتماعی است که از طریق آن می­توان به ارتقای وضعیت سلامت روانی نوجوانان کم­شنوا کمک کرد. %U https://japr.ut.ac.ir/article_64950_7ab9743c32f1054f749716b95a1668ff.pdf