%0 Journal Article %T ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکل گیری هویت دانشجویان %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %D 2016 %\ 04/20/2016 %V 7 %N 1 %P 183-198 %! ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکل گیری هویت دانشجویان %K هویت %K ابعاد هویت دانشجویان %K هویت سازی %K عوامل تاثیرگذار بر هویت %K نقش دانشگاه %R 10.22059/japr.2016.68993 %X هدف این مطالعه طراحی مدلی مفهومی برای بهبود شکل­گیری هویت دانشجویان بود. از این­رو، پنج هدف جزیی شامل شناسایی ابعاد و ویژگی­های هویت، تعیین مؤلفه­های تأثیرگذار دانشگاهی بر شکل­گیری هویت، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد ایدئولوژیکی، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد روابط بین­شخصی و ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکل­گیری هویت دانشجویان مد نظر قرار گرفت. روشی ترکیبی برای اجرای این پژوهش در نظر گرفته شد. ابتدا با روش کتابخانه­ای، 4 بعد  و 36 مؤلفه شکل­گیری هویت شناسایی شدند. داده­ها با به­کارگیری روش پیمایشی، نمونه­گیری طبقه­ای-خوشه­ای و توزیع پرسشنامه­ای 66 سؤالی بین 613 دانشجو  گردآوری شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری دو جمله ای، t مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و خی­دو صورت پذیرفت. یافته­ها نشان داد که وضعیت هویت دانشجویان در ترم آخر کمتر از دانشجویان ترم اول بود. در نهایت مدلی مفهومی برای بهبود شکل­گیری هویت دانشجویان طراحی شد و درجه تناسب مدل نهایی توسط 24 نفر از اعضای هیأت علمی، مدیران و متخصصان دانشگاهی تأیید گردید. %U https://japr.ut.ac.ir/article_68993_c819ab7a218e139f08dc9806229f43ca.pdf