%0 Journal Article %T فرایند روانشناختی خودتوسعه ای رهبران دانشگاهی (یک مطالعه فراترکیب) %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A ابیلی, خدایار %A مزاری, ابراهیم %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 9 %N 3 %P 15-34 %! فرایند روانشناختی خودتوسعه ای رهبران دانشگاهی (یک مطالعه فراترکیب) %K خودتوسعه‌ای %K رهبران دانشگاهی %K فراترکیب %R 10.22059/japr.2018.69110 %X پژوهش حاضر با هدف تبیین فرایند روان ­شناختی خودتوسعه ‌ای رهبران دانشگاهی انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی، و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط به تعداد 2670 منبع بوده که ابتدا تعداد 250 منبع بر اساس چکیده انتخاب شد. سپس 67 منبع بر اساس محتوا گزینش شد که در نهایت 58 منبع به عنوان منابع مرتبط، به روش کدگذاری در سه سطح گزاره (کد)، مفهوم و مقوله تحلیل شد. به منظور بررسی کیفیت داده ‌ها، اعتبار (باورپذیری) و اعتماد (اطمینان ‌پذیری) یافته ‌ها تأمین شده است. یافته ‌ها نشان دادند فرایند روان ­شناختی خودتوسعه ‌ای شامل هشت مؤلفه (گام) کلیدی بوده است که چهار گام اولیه آن صرفاً روان ­شناختی و عبارتند از: 1) خوداندیشی و خودتأملی، 2) خودشناسی و خودآگاهی، 3) خودانگیزشی، 4) خودآغازگری. چهار گام بعدی، روان ­شناختی-مدیریتی بوده و شامل 5) انتخاب روش خودتوسعه ‌ای (ساختاریافته، هدایت ‌شده و فردی)، 6) کاربست مکانیزم‌ های خودتوسعه ‌ای (خودرهبری، خودمدیریتی، خودنظم‌دهی و خودراهبری یادگیری، 7) نظارت و ارزیابی خودتوسعه‌ ای (خودکنترلی،خودنظارتی و خودارزیابی) و 8) مسئولیت و پاسخگویی (خودمسئولیت ‌پذیری، خودتعهدی و خودپاسخگویی) به اقدامات خودتوسعه ‌ای می ‌باشند. در این پژوهش، ابعاد روانشناختی خودتوسعه ‌ای رهبران دانشگاهی مورد تأکید بوده است. %U https://japr.ut.ac.ir/article_69110_9024ddd9aed182e01940240d2125406f.pdf