%0 Journal Article %T طراحی بسته آموزشی تنظیم هیجانی مبتنی بر نیازهای افراد در حال ترک مواد مخدر و بررسی اثربخشی آن بر تحریف های شناختی و وسوسه مصرف مواد مخدر %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A همتی, محمد %A مهداد, علی %A آقایی جشوقانی, اصغر %D 2017 %\ 10/23/2017 %V 8 %N 3 %P 186-199 %! طراحی بسته آموزشی تنظیم هیجانی مبتنی بر نیازهای افراد در حال ترک مواد مخدر و بررسی اثربخشی آن بر تحریف های شناختی و وسوسه مصرف مواد مخدر %K تنظیم هیجانی %K تحریف شناختی و وسوسه مصرف مواد مخدر %R 10.22059/japr.2017.69699 %X پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی تنظیم هیجانی ویژه افراد در حال ترک مواد مخدر سنتی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود تحریف­های شناختی و وسوسه مصرف مواد مخدر این افراد اجرا شده است. روش تحقیق از نوع آمیخته می­باشد. در مرحله کیفی که با روش  نظریه مبنایی صورت گرفته، مولفه­های سازنده بسته آموزش تنظیم هیجانی (ویژه افراد در حال ترک) شناسایی شد. در بخش کمی پژوهش، از طرح شبه آزمایشی گروه­های ناهمسان استفاده شد. 40 نفر نمونه با روش در دسترس انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه جای گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه تحریف­های شناختی بین فردی حمام چی و بویوک اوزتورک (1998) و وسوسه مصرف مواد مخدر ﺑﮏ و ﮐﻼرک (1993) می­باشد. داده­های جمع­آوری شده با آزمون تحلیل واریانس عاملی و اندازه­گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان می­دهد که آموزش تنظیم هیجانی، موجب کاهش نمره تحریف­های شناختی افراد در حال ترک مواد مخدر شده است، اما بر وسوسه مصرف مواد مخدر تاثیر معناداری ندارد. در نتیجه آموزش راهبردهای ارزیابی مثبت و بهبود تحریف­های شناختی در افراد در حال ترک می­تواند احساس رضایت آنها را افزایش دهد. %U https://japr.ut.ac.ir/article_69699_370f85b2ba99c6196f27cc4afee82bb4.pdf