%0 Journal Article %T بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A فرنودیان, پریسا %A ابوالمعالی الحسینی, خدیجه %A هاشمیان, کیانوش %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 10 %N 3 %P 147-159 %! بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران %K یادگیری اجتماعی- هیجانی %K روایی و پایایی %R 10.22059/japr.2019.280340.643257 %X هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی بود. روش پژوهش این مطالعه، همبستگی و از نوع تحلیل‌ عاملی تأییدی است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران بودند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای استفاده شد. در این مطالعه از پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی (SEL) که مجموعه‌ای از 25 آیتم براساس مدل نظری توسعه‌یافته کسل، استفاده گردید. به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از روش تحلیل‌ عامل اکتشافی و تأییدی استفاده شد.در تحلیل‌ عامل تأییدی نشان داده شد که همه ماده‌های پرسشنامه از بارعاملی مناسبی برخوردارند، اما شاخص‌های برازش مدل مطلوب نبودند؛ بنابراین مدل اصلاح گردید. مقادیر شاخص برازندگی افزایشی (IFI) برابر با 943/0 و شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) برابر 943/0 و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب (RMSEA) برابر با 051/0 می‏باشد که نشان‌دهنده برازش مناسب مدل با داده‏هاست. براساس تحلیل‌ عامل اکتشافی پنج‌عامل منسجم و معنادار خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت ارتباطات، مسؤولیت تصمیم‌گیری استخراج شد. در مجموع عامل‌های استخراج‌ گردیده، توانستند  69 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کنند. همسانی‌درونی عامل‌های شناسایی شده و نمره کل پرسشنامه در حد مطلوب و قابل‌قبول بود %U https://japr.ut.ac.ir/article_73876_19d88caacff63ad2593f1490c4dd2f18.pdf