%0 Journal Article %T رواسازی نسخه فارسی پرسشنامه شاخص ذخیره شناختی %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A حاتمی, جواد %A فیضی خواجه, علی %A رحیمی نژاد, عباس %A فراهانی, حجت اللّه %A رضاپور, تارا %D 2020 %\ 04/20/2020 %V 11 %N 1 %P 87-99 %! رواسازی نسخه فارسی پرسشنامه شاخص ذخیره شناختی %K ذخیره شناختی %K سالمندی %K پرسشنامه شاخص ذخیره شناختی %R 10.22059/japr.2020.288425.643348 %X هدف از پژوهش حاضر، بررسی اعتیار و روایی نسخه فارسی پرسشنامه شاخص ذخیره شناختی در جمعیت بزرگ‌سالان فارسی‌زبان بود. این پرسشنامه به شیوه ترجمه- بازترجمه آماده شد و ویژگی‌های روان‌سنجی آن مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این مطالعه، شامل تمام بزرگ‌سالان  ساکن شهرستان تهران است. نمونه پژوهش به شیوه تصادفی چند مرحله‌ای از جامعه بزرگ‌سالان شهر تهران انتخاب شدند. داده‌های مرتبط با 385 نفر (212 زن و 173 مرد) در نهایت، تحلیل شد. نتایج تحلیل آماری در مورد پایایی پرسشنامه نشان داد، این ابزار دارای اعتبار مناسب بازآزمایی (مردان:0/87 و زنان: 0/89) و همسانی درونی بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ (مردان: 0/76=α، زنان: 0/79=α) است. برای بررسی روایی پرسشنامه، از روش روایی سازه و روایی همگرا استفاده شد. نتایج تحلیل نشان‌دهنده روایی همگرای بالای پرسشنامه (0/74) بود (01>p). بررسی روایی سازه این پرسشنامه، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی وجود سه عامل ذخیره شناختی تحصیلی، شغلی و مرتبط با اوقات فراغت را نشان داد نتایج مطالعه نشان داد، پرسشنامه ذخیره شناختی اعتبار و روایی مناسبی نمونه ایرانی دارد و می‌تواند به‌عنوان ابزار مناسبی برای سنجش فرایندهای شناختی در سنین مختلف بزرگ‌سالی به‌کار رود. %U https://japr.ut.ac.ir/article_75566_ea270a700a9807191bd9b824be20dbc9.pdf