%0 Journal Article %T اثربخشی درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد (ACT)، بر نشخوار فکری در دختران نوجوان ورزشکار حرفه‌ای دارای آسیب ورزشی %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A حمیدی, مصطفی %A شاهمرادی, سمیه %A جواهری محمدی, عباس %A رهبان فرد, حسن %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 11 %N 2 %P 165-180 %! اثربخشی درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد (ACT)، بر نشخوار فکری در دختران نوجوان ورزشکار حرفه‌ای دارای آسیب ورزشی %K درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد %K نشخوار فکری %K ورزشکار حرفه‌ای %K آسیب ورزشی %R 10.22059/japr.2020.298582.643453 %X نشخوار فکری می­تواند یکی از مهم‌ترین مشکلات ورزشکاران آسیب­دیده باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی‌بر بر پذیرش و تعهد (ACT)، بر نشخوار فکریدر دختران نوجوان ورزشکار آسیب­دیده است. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری مطالعه حاضر، کلیه دختران ورزشکار نوجوان دارای آسیب­ دیدگی ورزشی در تیم­های ملی، لیگ و باشگاهی و مسابقات کشوری در سال ۱۳۹۸ در سطح شهر تهران تشکیل دادند که از میان آن‌ها،30 نفر به‌صورت در­دسترس انتخاب شدند و در دو گروه ۱۵ نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) با گمارش تصادفی جایگزین شدند. سپس در پیش­آزمون، همه آزمودنی­ها پرسش‌نامه پاسخ­های نشخواری (RRS) (نولن-هوکسما، 2003) را تکمیل  کردند. در مرحله بعد، گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه­ای (هفته­ای دوبار) مداخله دریافت کرد و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. داده‌های به‌دست‌ آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر و نرم‌افزار 2۲Spss- (در سطح ۰۵/۰= α) تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاصل از پس­آزمون و آزمون پیگیری (یک ماه بعد) از هر دوگروه نشان داد، نمرات نشخوارگری گروه آزمایش در پس­آزمون و آزمون پیگیری نسبت به پیش­آزمون به‌طور معناداری پائین­تر بود، ولی گروه کنترل در هرسه آزمون یکسان عمل کرد. همچنین، در پس­آزمون و آزمون پیگیری، گروه تجربی نمرات کمتری از گروه کنترل داشتند. بنابراین درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد، بر کاهش نشخوار فکریدر دختران نوجوان ورزشکار آسیب دیده مؤثر بوده است. %U https://japr.ut.ac.ir/article_77297_5c7c89cbb4a8907f0181e45847082c7d.pdf