%0 Journal Article %T بررسی مدل ساختاری تأثیر عزت‌نفس، خودشئ‌انگاری، و طرحواره‌های ظاهر بر سبک انتخاب لباس %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A علاءالدینی, زهره %A حسن نژاد, سودابه %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 11 %N 3 %P 169-178 %! بررسی مدل ساختاری تأثیر عزت‌نفس، خودشئ‌انگاری، و طرحواره‌های ظاهر بر سبک انتخاب لباس %K عزت‌نفس %K خودشئ‌انگاری %K طرحواره‌های ظاهر %K سبک انتخاب لباس %R 10.22059/japr.2020.293807.643396 %X هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری تأثیر عزت‌نفس، خودشئ‌انگاری و طرحواره‌های ظاهر  بر سبک انتخاب لباس بود. روش پژوهش، کاربردی و از نوع پژوهش­های پیش‌بین بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول‌به‌تحصیل در دانشگاه‌های سپاهان شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود. از بین این افراد 192 دانشجوی دختر به‌طور در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های کارکردهای لباس پوشیدن (FC)، عزت‌نفس (SE)، طرحواره های مربوط به ظاهر (ASI)، مقیاس باورها و رفتارهای خودشئ‌انگاری (SOBBS) و پرسشنامه اطلاعات زمینه‌ای پاسخ دادند. نتایج معادلات ساختاری نشان دادکه عزت‌نفس و طرحواره­های ظاهر (خودارزیابی)، می‌توانند کارکردهای لباس پوشیدن را تحت‌تأثیر قرار دهند، به‌طوری که فردیت، امنیت و «مد بودن» را به‌صورت مثبت و استتار را به‌صورت منفی پیش‌بینی می‌کنند. عزت‌نفس بیشترین تأثیر را بر کارکرد «مد بودن» دارد، همچنین می­تواند خودشئ­انگاری (بدن به‌عنوان به خود) را به‌صورت منفی پیش‌بینی کند. خودشئ­انگاری (بدن به‌‌عنوان به خود) نیز، می­تواند به‌طور غیرمستقیم (با نقش واسطه‌ای«طرحواره خودارزیابی») همه کارکردهای لباس پوشیدن را پیش‌بینی کند. به‌طوری که فردیت، امنیت و «مد بودن» را به‌صورت مثبت و استتار را به‌صورت منفی پیش­بینی می­کند. خودشئ‌انگاری (بدن به‌عنوان به خود) و طرحواره­های ظاهر (خودارزیابی) در رابطه بین عزت‌نفس و کارکردهای لباس پوشیدن نقش واسطه‌ای دارند. %U https://japr.ut.ac.ir/article_78327_148cb2e285f4f7bde850247072f8d19f.pdf