%0 Journal Article %T تأثیر آموزش زودهنگام بر عملکرد و یادداری تکلیف توالی حرکتی: شواهدی از دوره‌های حساس یادگیری حرکتی %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A صالحی, سیدکاوس %A مرادی, عزیز %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 11 %N 3 %P 133-152 %! تأثیر آموزش زودهنگام بر عملکرد و یادداری تکلیف توالی حرکتی: شواهدی از دوره‌های حساس یادگیری حرکتی %K دوره حساس %K یادگیری حرکتی %K توالی حرکتی %R 10.22059/japr.2020.298249.643445 %X هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش زودهنگام بر عملکرد و یادداری تکلیف توالی حرکتی بود. پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها، نیمه‌آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان و خدمه دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز در نیم سال دوم 1397 بودند که از بین آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس، 36 آزمودنی پسر راست دست، دامنه سنی 18 تا 27 سال، سالم از نظر سیستم عصبی (فاقد بیماری‌های نورولوژیک) انتخاب و در سه گروه 12 نفری آموزش زودهنگام، دیرهنگام و گواه گمارده شدند. در این مطالعه، برای گردآوری اطلاعات و ارزیابی نمونه‌ها از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، آزمون مختصر وضعیت روانی- شناختی (MMSE)، مقیاس کلی ارزیابی تمرین و تجربه کار با موسیقی، رایانه و تایپ (GIMTRE) و نرم‌افزار تکلیف ارائه محرک‌های متوالی (SRTT) استفاده شد. در این پژوهش، کل مداخله شامل دو فاز (اکتساب و یادداری) و 10 مرحله پاسخ بود که طی آن‌ها نتایج عملکرد گروه‌ها با هم مقایسه شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، آزمون شاپیرو- ویلک، t همبسته و تحلیل واریانس دوراهه و یک‌راهه استفاده شد. در مرحله اکتساب، در دو مؤلفه زمان و دقت پاسخ، در تمام بلوک‌های حرکتی بین گروه‌های آزمودنی تفاوت معناداری وجود داشت و این تفاوت، به‌نفع گروه آموزش زودهنگام بوده است. در آزمون یادداری نیز، این تفاوت بین گروه‌ها مشهود بود و گروه آموزش زودهنگام سریع‌تر و دقیق‌تر از دیگر گروه‌ها به محرک‌ها پاسخ دادند. این یافته‌ها از احتمال نوعی دوره حساس در دوران کودکی و غنی‌تر کردن آموزش حرکتی از طریق تمرین و تجربه، جهت بهبود عملکرد حرکتی را در مراحل بعدی زندگی حمایت می‌کند. %U https://japr.ut.ac.ir/article_78410_bcbdcde3e9c0e301b1bf2bc2eda30f99.pdf