%0 Journal Article %T ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامۀ اهداف و آرزوها %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A گراوند, هوشنگ %A قبادیان, مسلم %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 12 %N 3 %P 129-155 %! ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامۀ اهداف و آرزوها %K اهداف و آرزوها %K ویژگی‌های روان‌سنجی %K ساختار عامل %R 10.22059/japr.2021.305101.643556 %X هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامۀ اهداف و آرزوها در ایران است. این مطالعۀ کاربردی طرحی روان‌سنجی است و جامعۀ آماری آن را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1392-1391 تشکیل می‌دهند. از میان این دانشجویان، 250 نفر (115 دختر و 135 پسر) به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به شاخص آرزو (AI) و مقیاس جهت‌گیری مذهبی (ROS) پاسخ دادند. روایی و پایایی، تحلیل‌عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخۀ 22 و Lisrel-8.8 بررسی شد. نتایج حاصل از تحلیل اکتشافی مرتبۀ اول، ساختار ده‌عاملی اهداف و آرزوها با 41 گویه در جمعیت جوانان ایرانی را تأیید کرد که در تحلیل‌عاملی اکتشافی مرتبۀ دوم، تمام ده خرده‌مؤلفه در سه شاخص آرزوهای بیرونی، درونی و تعالی‌ خود طبقه‌بندی شدند. نتایج تحلیل‌عاملی تأییدی مرتبۀ اول و دوم، مؤید برازش خوب مدل و همچنین روایی همگرای پرسشنامه مناسب است. آلفای کرونباخ برای خرده‌مؤلفه‌ها بین 57/0 تا 86/0 و برای اهداف ذاتی 90/0، بیرونی 90/0 و تعالی ‌خود 82/0 به‌دست آمد؛ بنابراین می‌توان به محققان و دست‌اندرکاران آموزشی و تربیتی پیشنهاد داد که از این پرسشنامه در پژوهش‌های مربوط به تعیین اهداف و آرزوها بهره بگیرند و درصورت نیاز از طریق این ابزار، زمینه را برای بازنگری اهداف زندگی جوانان فراهم کنند. %U https://japr.ut.ac.ir/article_84318_1cff0bd0c564931a8f3c6676170bcee0.pdf