%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش گروهی-مجازی برنامة مداخله‌ای حمایت از نیازها بر کامروایی نیازهای اساسی روان‌شناختی و بهزیستی کارکنان %J فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی %I دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی %Z 2251-8126 %A کعب عمیر, نوری %A ارشدی, نسرین %A کرمی, مرتضی %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 12 %N 3 %P 213-233 %! اثربخشی آموزش گروهی-مجازی برنامة مداخله‌ای حمایت از نیازها بر کامروایی نیازهای اساسی روان‌شناختی و بهزیستی کارکنان %K نیازهای اساسی روان‌شناختی %K کامروایی نیازها %K بهزیستی کارکنان %K برنامة مداخله‌ای حمایت از نیازها %R 10.22059/japr.2021.314483.643708 %X هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی-مجازی «برنامة مداخله‌ای حمایت از نیازها» بر کامروایی نیازهای اساسی روان‌شناختی و بهزیستی کارکنان است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و طرح پژوهش نیز نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه گواه است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان و سرپرستان بلافصل آنان در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در سال 1399 است. از این جامعه، 30 سرپرست به روش نمونه‌گیری هدفمند و به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) انتخاب شدند. از میان کارکنان هر سرپرست، 2 تا 3 نفر به‌منظور بررسی تأثیر مداخلة آموزشی به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند که مجموع تعداد آن‌ها 83 نفر (81 نفر مرد و 2 نفر زن) بود. ابزار پژوهش شامل مقیاس کامروایی نیازها در محیط کار (NSa-WS) تاولین و استنلینگ و مقیاس بهزیستی کارکنان (EWB) ژنگ و همکاران بود. مداخله شامل آموزش برنامة مداخله‌ای حمایت از نیازها در هشت جلسة 90 دقیقه‌ای بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS نسخة 24 انجام شد. نتایج نشان می‌دهد، آموزش برنامة مداخله‌ای حمایت از نیازها بر کامروایی نیاز به خودمختاری، نیاز به شایستگی و نیاز به ارتباط و نیز افزایش سطح بهزیستی کارکنان تأثیر معنا‌داری دارد (05/0p<). با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش برنامة مداخله‌ای حمایت از نیازها مداخله‌ای اثرگذار است که سازمان‌ها می‌توانند از این برنامه برای ارتقای بهزیستی کارکنان و نیز کامروایی نیازهای روان‌شناختی آنان استفاده کنند.   %U https://japr.ut.ac.ir/article_84332_79356a08128ada92ccf1180013c064f4.pdf