ORIGINAL_ARTICLE
مدل سنجش دینداری و ساخت مقیاس آن در سطح ملی
وجود ایرادات روششناختی و روانسنجی در تدوین ابزارهای دینداری موجود، فقدان هنجار استانی، منطقه ای و ملی و نبود شیوه استاندارد و وحدت رویه ای در اجرا و نمره گذاری دلیل انجام این مطالعه است. هدف مقاله حاضر، تولید مقیاس استانداردی برای سنجش دینداری جامعه ایران است. بر این اساس، ساختار و محتوای مقیاس سنجش دینداری مبتنی بر آیات قرآن و احادیث تعریف شد. الگوی نظری سنجش دینداری چندمؤلفهای است و بر اساس آن خزانه سؤالات تهیه شد. روش پژوهش مقاله از نوع توصیفی- روششناختی است. جامعه آماری پژوهش، افراد 19 تا 60 ساله خانوارهای مسلمان ساکن در سی (30) شهر مراکز استانهای ایران بودند که دارای تحصیلات سیکل به بالا و برای تکمیل پرسشنامه تمایل داشتند. با حجم 20000 نفر از جامعه، 4403 نفر بر اساس متغیرهای نوع مذهب (تشیع- تسنن)، پراکندگی جغرافیایی (شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکزی)، وضعیت اقتصادی (برخوردار- محروم) و زبان از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، برای اجرای مطالعه آمادهسازی انتخاب شدند. منبع اصلی ساخت ابزار پرسشنامه سنجش دینداری، پرسشنامههای فرم الف و ب مطالعه خدایاری فرد و همکاران (1385) بوده است. با استفاده از 93 سؤال مناسب پرسشنامههای خدایاری فرد و همکاران (1385) و تدوین 61 سؤال دیگر، در نهایت پرسشنامهای با 154 سؤال نهایی شد. در مرحله آمادهسازی مقیاس، سؤالات به دو قسمت یک و دو تقسیم شد. پس از اجرای پرسشنامههای 1 و 2 در گروه نمونه 4403 نفری در 12 استان کشور و تحلیل عوامل آنها که 8 مؤلفه را در هر پرسشنامه آشکار کرد، برای اجرای نهایی، هر دو پرسشنامه با هم ترکیب و پرسشنامه واحدی با 117 سؤال آماده شد. این پرسشنامه هم در جمعیت 100 نفری مطالعه و در پایان 105 سؤال با اضافه کردن 5 سؤال سنجش نحوه وانمود اجتماعی فرد برای اجرا آماده شد. اجرای نهایی برای سنجش دینداری در سطح اقشار مختلف در گروه نمونه 15386 نفری در دوازده استان کشور انجام شد. یافتههای این مرحله ضمن تایید خصوصیات روانسنجی مقیاس از جمله روایی سازه و روایی همزمان، دارای اعتبار مناسب با روش بازآزمایی نیز بود، پرسشنامهای با 97 سوال را برای اجرای گروهی در بین اقشار مختلف و در سطح ملی ارائه کرد.
https://japr.ut.ac.ir/article_52308_a47ae9ab6264239754e4c0765b182a40.pdf
2010-11-22
1
24
مقیاس دینداری
مدل سنجش دینداری
سنجش دینداری مسلمانان
خصوصیات روانسنجی دینداری
محمد
خدایاری فرد
khodayar@ut.ac.ir
1
تهران، خیابان جلال آل احمد، روبروی کوی نصر، خیابان دکتر کاردان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
عباس
رحیمی نژاد
arahimi@ut.ac.ir
2
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
AUTHOR
باقر
غباری بناب
b.ghobari@ut.ac.ir
3
استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه تهران
AUTHOR
محسن
شکوهی یکتا
msyekta@yahoo.com
4
استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران ، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی گروههای خونی والدین کودکان با نشانگان داون
این پژوهش با هدف بررسی ترکیب گروههای خونی والدین کودکان و نوجوانان با نشانگان داون و مقایسه آن با والدین دارای کودکان عادی، برای بررسی رابطه این متغیرها بر فراوانی نشانگان داون در شهر تهران صورت گرفت. به منظور تشخیص نوع گروههای خونی والدین، با دریافت مجوز از سازمانهای مربوطه و همکاری مدیران مدارس و مراکز آموزش استثنایی (آهستهگام)، کلیه مدارس آهستهگام در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. در مدارس آهستهگام، کلیه والدین دانشآموزان با نشانگان داون از طریق دعوتنامه به مدارس دعوت شدند و 640 نفر از والدین کودکان با نشانگان داون با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، به صورت داوطلبانه در طرح تشخیص گروههای خونی شرکت کردند. به منظور مقایسه با نمونههای عادی با همکاری سازمان انتقال خون شهر تهران از شاخص توزیع طبیعی گروههای خونی در تهران در سال 1386، به عنوان گروه کنترل استفاده شد. ابزار پژوهش حاضر، کارت گروه خونی (BLUTYPE TM)، در تشخیص گروههای خونیA, B, و O استفاده شد. دادههای پژوهش، با استفاده از روش آماری توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و استنباطی (خی دو)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر این است که بین نوع گروههای خونی مادران، پدران و ترکیب گروههای خونی والدین کودکان با نشانگان داون و ابتلای فرزندان ایشان به نشانگان داون، رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بین توزیع فراوانی نوع گروههای خونی مادران، پدران و ترکیب گروههای خونی والدین کودکان با نشانگان داون و عادی، تفاوت وجود دارد. توزیع فراوانی گروه خونی (O-) در مادران کودکان با نشانگان داون در مقایسه با مادران عادی بیشتر است. فراوانی ترکیبهای گروههای خونی (مادر O- و پدر O+) و ) مادر O- و پدر O-)، در والدین کودکان با نشانگان داون بیشتر و فراوانی ترکیب گروه خونی )مادر O+ و پدر O+)، )مادر O+ و پدر A+) و )مادر O+ و پدر B+)، کمتر است.
https://japr.ut.ac.ir/article_52341_815666a4a6efad89b7424d91849868c6.pdf
2010-11-22
25
40
گروههای خونی
والدین
کودکان با نشانگان داون
کودکان عادی
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
1
استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
نصرتی
fnosrati@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
داریوش
فرهود
3
استاد ژنتیک، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
باقر
غباری بناب
b.ghobari@ut.ac.ir
4
استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه تهران
AUTHOR
علی اکبر
موسوی موحدی
5
استادبیوشیمی- بیوفیزیک (IBB)، دانشگاه تهران. تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه تعللورزی تحصیلی و ادراک از ساختار کلاس: نقش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعلل ورزی با ادراک از ساختار کلاس درس و تبیین نقش خودتنظیمی (باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی) و جنسیت در این ارتباط است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی (چندگانه) بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پایۀ دوم متوسطه شهر بیرجند بودند و گروه نمونه 400 نفر (200 دختر، 200 پسر) به شیوه خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. مقیاس تعلل ورزی تحصیلی نسخه دانشآموز (PASS، سولومون و راتبلوم، 1984)، ادراک از ساختار کلاس درس بلک برن (1988)، و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران، 1991) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. داده ها با روش رگرسیون چندگانه همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای جنسیت، ارزشیابی تبحری، اضطراب امتحان و راهبردهای فراشناختی پیش بینی کننده های معنادار تعلل ورزی هستند. همچنین دانش آموزان دختر و پسر در مؤلفه های ادراک از ساختار کلاس (به جز مؤلفة تکالیف انگیزشی)، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با هم تفاوت دارند. به علاوه، تکالیف انگیزشی و حمایت از خودمختاری از مؤلفههای ادراک از ساختار کلاس درس، پیش بینی کننده خودتنظیمی هستند.
https://japr.ut.ac.ir/article_52342_6e940db53e06bb512807a646c23f9b92.pdf
2010-11-22
41
56
تعللورزی
تعللورزی تحصیلی
اهمالکاری
خودتنظیمی
باورهای انگیزشی
راهبردهای یادگیری
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر واسطهای اعتماد به خود و خودکارآمدی ورزشی بر رابطه بین ابعاد خشم و مهار خشم با عملکرد ورزشی
هدف اصلی این پژوهش، مطالعه تاثیر واسطهای دو متغیر اعتماد به خود و خودکارآمدی ورزشی بر رابطه بین ابعاد خشم و مهار خشم با عملکرد ورزشی در نمونهای از ورزشکاران ایرانی بود. دویست و چهل و شش ورزشکار (149 پسر، 97 دختر) از فدراسیونهای مختلف ورزشی به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از ورزشکاران خواسته شد مقیاس خشم چندبعدی تهران (TMAS; بشارت، 1386) و مقیاس خودکارآمدی ورزشی (SSES; بشارت، 1387) را تکمیل کنند. به منظور سنجش عملکرد ورزشی ورزشکاران، از مربیان آنها خواسته شد مقیاس موفقیت ورزشی (SAS; بشارت، عباسی و شجاع الدین، 1381) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که اعتماد به خود و خودکارآمدی ورزشی، بر رابطه بین ابعاد خشم و عملکرد ورزشی تاثیر واسطهای دارند. تحلیل این نتایج نشان داد که اعتماد به خود، تاثیر ابعاد خشم بر عملکرد ورزشی را به صورت جزیی و تاثیر ابعاد مهار خشم بر عملکرد ورزشی را به طور کامل کاهش میدهد. تحلیل این نتایج در مورد خودکارآمدی ورزشی نشان داد که این متغیر، تاثیر ابعاد خشم و مهار خشم بر عملکرد ورزشی را به طور کامل کاهش میدهد.
https://japr.ut.ac.ir/article_52343_9b1e7725c7a902e55b5fd7f395fb11a9.pdf
2010-11-22
57
72
شخصیت
هیجان
روانشناسی ورزشی