ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر تئوری انتخاب و واقعیت درمانی بر رضایت زناشویی (پژوهش مورد منفرد)
پژوهش حاضر با هدف "تعیین اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر تئوری انتخاب و واقعیت درمانی بر رضایت زناشویی زوجین" انجام شد. در این پژوهش، از روش پژوهشی مورد منفرد با طرح AB استفاده شده است. بدین منظور تعداد 2 زوج (4 نفر) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و برای هر زوج 8 جلسه آموزش مفاهیم تئوری انتخاب و واقعیت درمانی ارائه گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه زوجی اینریچ (السون، 1989) برای ارزیابی رضایت زناشویی زوجها بود. یافته های پژوهش طی تحلیل دیداری نمودار داده ها بر اساس شاخص های تحلیل دیداری و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق، اثربخش بودن مداخلۀ مبتنی بر تئوری انتخاب و واقعیت درمانی بر رضایت زناشویی را در هر دو زوج در طول جلسات مداخله و پیگیری نشان داد و نشان دهندۀ این بود که روند اثربخشی مداخله در زنان و مردان تقریبا یکسان است و در هر دو جنس تغییر روند صعودی، در متغیر رضایت زناشویی در طی مداخله و پیگیری نسبت به خط پایه نشان داده می شود. اما از نظر میزان پیشرفت، مردان در رضایت، رشد بهتری را نشان داده اند.
https://japr.ut.ac.ir/article_57756_050b90f5af20ab776d77006e269db307.pdf
2016-04-20
1
23
10.22059/japr.2016.57756
تئوری انتخاب
واقعیت درمانی
رضایت زناشویی
مورد منفرد
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس اضطراب حالت رقابتی
برای سنجش اضطراب رقابتی، مقیاس عینی معتبری که قابلیت اجرای آن آسان باشد، در ایران در دسترس نیست. مقیاس اضطراب رقابتی (CSAI-2R) به عنوان یک ابزار مناسب برای تشخیص سریع و آسان اضطراب رقابتی معرفی شده است. هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی های روانسنجی مقیاس مذکور در بخشی از جامعه ایران بود. جامعه آماری این مطالعه را کلیه ورزشکاران رشتههای والیبال، هندبال و بسکتبال شهر تبریز در سال 1391 تشکیل میداد. از بین ورزشکاران رشتههای فوق 184 نفر (69 نفر والیبالیست، 54 نفر هندبالیست و 61 نفر بسکتبالیست) به طور تصادفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از اعتبارسنجی نشان داد که اعتبار ابعاد سهگانه CSAI-2R بر اساس آلفای کرونباخ بین 79/0 تا 84/0 است. بررسیهای مربوط به روایی همگرا و روایی سازه CSAI-2R نیز تائیدکننده روایی مقیاس مذکور بود. یافته های حاصل از تحلیل عاملی همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزا را برای مقیاس اضطراب رقابتی آشکار ساخت که عبارتند از: اضطراب شناختی، اضطراب جسمانی و اعتماد به خود. با توجه به کوتاه بودن CSAI-2R و به دور بودن آن از مشکلات مقیاسهای طولانی، میتوان گفت CSAI-2R ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش اضطراب رقابتی در فرهنگ ایران بوده و استفاده از آن به محققین توصیه میشود.
https://japr.ut.ac.ir/article_57757_0602b20225b6f298cab349a05f95ec20.pdf
2016-04-20
25
40
10.22059/japr.2016.57757
ویژگیهای روانسنجی
اضطراب رقابتی
ورزشکاران
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه یادگیری ضمنی و پیشرفت تحصیلی در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی
با توجه به تعاملات موجود در کلاس های چندپایه، هدف تحقیق حاضر مقایسه ترکیبهای متفاوت کلاسی در سه گروه از دانش آموزان کلاس چهارم چندپایه از نظر میزان یادگیری ضمنی با پیشرفت تحصیلی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دبستان های دولتی شهرستان پیرانشهر بودند که سه گروه 16 نفری متشکل از 8 دختر و 8 پسر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. تحقیق به شیوه علی _ مقایسه ای انجام شد. برای جمع آوری دادهها از چهار آزمون محقق ساخته در دروس ریاضی و علوم پایههای چهارم و پنجم استفاده شد. دادههای گردآوری شده با کمک شاخصهای آمار توصیفی، همچنین تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه تفاوت معنادار وجود ندارد. یافتههای دیگر تحقیق نشان داد که بین میزان یادگیری ضمنی در سه گروه تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به نفع دانش آموزان گروه چهارم با پنجم است. همچنین بین پیشرفت تحصیلی ناشی از یادگیری ضمنی در دختران و پسران تفاوت معناداری مشاهده نشد.
https://japr.ut.ac.ir/article_58190_c27b0dc2a5c848200f2e5a147f14ea7b.pdf
2016-04-20
41
56
10.22059/japr.2016.58190
یادگیری ضمنی
پیشرفت تحصیلی
کلاس چندپایه
دوره ابتدایی
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه شناخت درمانی مبتنی بر خودگویی بر اساس الگوی ایرانی- اسلامی با شناخت درمانی رایج مبتنی بر خودگویی بر کاهش تعارضات زناشویی
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه شناخت درمانی مبتنی بر خودگویی بر اساس الگوی ایرانی- اسلامی با شناخت درمانی رایج مبتنی بر خودگویی بر کاهش تعارضات زناشویی زنان متأهل بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. 42 نفر از زنان مراجعه کننده به یکی از مراکز مشاوره شهرستان میبد به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه آزمایش اول، دوم و گروه کنترل جایگزین شدند (در ادامه، 2 نفر در هر دو گروه آزمایش از پژوهش انصراف دادند). گروه آزمایش اول شناخت درمانی مبتنی بر خودگویی بر اساس الگوی ایرانی- اسلامی و گروه آزمایش دوم شناخت درمانی رایج مبتنی بر خودگویی (هر کدام به مدت هفت جلسه دو ساعته) دریافت کردند و گروه کنترل هیچ برنامه مداخله ای دریافت نکرد. قبل و بعد از اجرای برنامه درمانی، شرکت کنندگان هر سه گروه، پرسشنامه تعارضات زناشویی را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هم مداخله مبتنی بر الگوی ایرانی- اسلامی و هم مداخله شناخت درمانی رایج مبتنی بر خودگویی، در کاهش تعارضات زناشویی آزمودنی ها تأثیر معنی داری داشتند، اما مداخله مبتنی بر الگوی ایرانی- اسلامی در کاهش تعارضات زناشویی مؤثرتر از مداخله رایج بود (01/0>p ). بنابراین، می توان گفت در مداخلات شناخت درمانی مبتنی بر تغییر خودگویی بهتر است آموزه هایی جایگزین مدل های رایج شود که انعکاسی از الگوهای ایرانی و اسلامی باشد.
https://japr.ut.ac.ir/article_57759_f41e522a9ab2ee40be0408d4413a9e7f.pdf
2016-04-20
57
69
10.22059/japr.2016.57759
شناخت درمانی
خودگویی
الگوی ایرانی- اسلامی
تعارضات زناشویی
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه رضایتمندی زوجیت و سبکهای تفکر معلمان متأهل زن در شهر تهران
رضایت زناشویی یکی از مهمترین مؤلفه های عملکرد سالم در خانواده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رضایت مندی زوجیت با سبک های تفکر معلمان متأهل زن در شهر تهران به اجرا در آمد. برای این منظور، نمونه ای به حجم 200 نفر از معلمان متأهل زن در مدارس راهنمایی و متوسطه شهر تهران انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای بود. پرسشنامه رضایت مندی زوجیت افروز و پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ - واگنر به معلمان متاهل زن شهر تهران داده شد. 169 پرسشنامه مورد تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی دو مقیاس فوق حاکی از آن است که بین رضایت مندی کلی با برخی مؤلفه های سبک تفکر از قبیل تفکر قانون گذار، قضایی، پایورسالار، کلینگر، آزاداندیش در سطح اطمینان 99 درصد (01/0)=P با سبک های اجرایی، فردسالار و برون نگر در سطح اطمینان 95 درصد (05/0)=P رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین رضایت کلی زوجیت افروز با بعضی از مولفه ها از جمله تفکر جزیی نگر و درون نگر ارتباط معناداری یافت نشد. همچنین بین بیشتر مؤلفه های رضایت مندی زوجیت و مؤلفه های سبک های تفکر در سطح اطمینان 95 و 99 درصد رابطه معنادار و مستقیم وجود داشت و در برخی دیگر رابطه معناداری یافت نشد.
https://japr.ut.ac.ir/article_57760_aaf31a97da431f83d1d05090dfcf2971.pdf
2016-04-20
71
88
10.22059/japr.2016.57760
رضایت مندی زوجیت
سبک تفکر
معلمان متأهل زن
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی توانبخشی شناختی بر خواندن و حافظه فعال دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری خواندن
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر خواندن و حافظه فعال دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری خواندن بوده است. طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر تهران بود. از این جامعه آماری 30 نفر بهصورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب، و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از اجرای پیشآزمون در دو گروه، گروه آزمایش تحت مداخلات بازپروری شناختی 15 جلسهای قرار گرفت. سپس پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش نسخه نوین هوش آزمای تهران–استنفورد بینه، مقیاس هوشی وکسلر نسخه چهارم و آزمون خواندن "نما" بوده است. تحلیل یافتهها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس انجام پذیرفت. بر اساس یافتهها بازپروری شناختی و افزایش توانایی فرد در پردازش و تفسیر اطلاعات و بازپروری فرایندهای تحولی شناختی از قبیل حافظه دیداری و شنیداری، دقت و تمیز دیداری و شنیداری، استدلال، سازماندهی و توالی دیداری، تفکر منطقی و پرورش حرکتی سبب ارتقا خواندن و بهبود حافظه فعال میگردد. همچنین یافتهها نشان داد، بازپروری شناختی بر ارتقا حافظه فعال و مولفههای خواندن کلمات، تمیز زنجیره کلمات، درک متن و خواندن ناکلمات در سطح معناداری 01/0 =P موثر بوده است.
https://japr.ut.ac.ir/article_57761_3b746d627ff783ce4a17705aaa9f4fa6.pdf
2016-04-20
89
100
مشکلات خواندن
توانبخشی شناختی
حافظه فعال
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش مهارتهای روانی اجتماعی بر مدیریت استرس شغلی و روانشناختی رانندگان اتوبوس
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای روانی اجتماعی بر مدیریت استرس روانشناختی و شغلی رانندگان اتوبوس انجام شده است. نمونهگیری از نوع در دسترس و گروه نمونه شامل 157 نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تک گروهی است. برای جمعآوری دادهها از سیاهه استرس شغلی و سیاهه پاسخ به استرس در مراحل قبل و بعد از آموزش استفاده شد. گروه آزمایشی در نه جلسه، هفتهای یک بار و هر جلسه به مدت یک ساعت و نیم آموزش دیدند. آموزش مهارتهای روانیاجتماعی رانندگان با تاکید بر رویکرد شناختی-رفتاری صورت گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند و نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای روانی اجتماعی به کاهش استرس روانشناختی و شغلی رانندگان اتوبوس منجر میگردد.
https://japr.ut.ac.ir/article_57957_c0c3be75f127db31dc078b594b6e1b05.pdf
2016-04-20
101
114
10.22059/japr.2016.57957
مهارتهای اجتماعی
استرس شغلی
استرس روانشناختی
آموزش رانندگان شرکت واحد
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مضامین شناختی تجربه زیسته استادان در خصوص کیفیت دورههای آموزش مجازی
ادراک و تجربه زیسته استادان و مدرسان از مهمترین مولفههای روانشناختی تاثیرگذار بر عملکرد آنان در فرایند یاددهی یادگیری در کلاس درس به شمار میرود. این پژوهش با درک ضرورت شناسایی ابعاد و زوایای دیدگاه شناختی استادان و مدرسان دوره آموزش مجازی دانشگاه تهران با استفاده از رویکرد شناختی ـ تفسیری، به تحلیل و بازنمایی این ادراکات، در خصوص کیفیت آموزش مجازی پرداخته است. بدینمنظور تلاش گردید تا مبتنی بر دادههای روایتی برگرفته از 11 مصاحبه نیمهساختارمند با استادان و مدرسان، ضمن درک پدیده مورد مطالعه از منظر آنان، نتایج پرمایهای تولیدشده و باورپذیری یافتهها، ارتقا یابد. مقایسه متوالی و مستمر دادهها، به استخراج و بازنمای هفت مضمون اصلی شامل «تعامل، بازخورد، انعطافپذیری، محتوا، دسترسپذیری، ارزشیابی، خلاقیت» منتج گردید. در این مقاله هر یک از هفت مضمون اصلی، با استفاده از روایتهای مشارکتکنندگان، مورد واکاوی و بازنمایی قرار گرفته شده است.
https://japr.ut.ac.ir/article_62594_9bdbf4b8451dd4c3a72d92747a56c591.pdf
2016-04-20
115
136
10.22059/japr.2016.62594
کیفیت
دوره های آموزش مجازی دانشگاه تهران
آسیبشناسی
ادراک و تجربه زیسته
پدیدارشناسی
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت فهم در دیدگاه اشلایرماخر و ابعاد روانشناختی و تربیتی آن
هدف از تحقیق حاضر بررسی و نقد دیدگاه اشلایرماخر در مورد ماهیت فهم و ابعاد روانشناختی و تربیتی آن میباشد. در این پژوهش از روش تحلیلی استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اشلایرماخر بیان دانش را بیش از هر چیزی وابسته به زبان میداند و از نظر او فهم عبارت از تجربه دوباره اعمال ذهنی مؤلف متن است و تفسیر به معنای بازسازی تفکر شخصی از نظر تأویل میباشد. هرمنوتیک اشلایرماخر ناظر بر دو شیوه متفاوت تفسیر است. او این دو شیوه را روش دستوری یا نحوی و روش روانشناختی یا فنی تفسیر نام نهاده و بر این باور است که به همان صورت که هر کلامی رابطهای دوسویه دارد، هم با کل زبان و هم با مجموع تفکرات گوینده، به همانسان نیز در فهم کلام دو بعد موجود است. اشلایرماخر در تفسیر روانشناختی، بر بازسازی متن از طریق بازسازی افکار مؤلف تاکید دارد. با تاکید وی بر فهم در جریان تعلیم و تربیت به متربیان امکان درون فهمی و به مربیان امکان درک نقطهنظر مخاطب داده میشود. بدینسان مربی و متربی به زبان مشترکی میرسند. وی بازسازی کامل زمینه تاریخی را امکانپذیر میداند درحالیکه از نظر منتقدان ما هرگز نمیتوانیم وقایع گذشته را کاملاً بازسازی کنیم و تفسیر میانجی بین واقعه گذشته و بازسازی آن است. در مجموع برای استفاده و استنباط از منابع علمی و درون فهمی و درک متقابل مربی و متربی در نظام تعلیم و تربیت نیازمند تفسیر و فهم درست هستیم. بر این اساس میتوان با به کارگیری اصول حاکم بر هرمنوتیک به ویژه با تکیه بر بعد روانشناختی آن بر مشکلات تعلیم و تربیت فائق آمد.
https://japr.ut.ac.ir/article_62595_88ef7f863e29cda657ae0974c041f3e0.pdf
2016-04-20
137
154
10.22059/japr.2016.62595
هرمنوتیک
اشلایرماخر
روش هرمنوتیکی
تعلیم و تربیت
نقد هرمنوتیک
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر نشخوار ذهنی و اضطراب بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر نشخوار ذهنی و اضطراب بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) از بیماران مبتلا به ام اس بود که به صورت نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود و به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از پرسشنامه نشخوار ذهنی نولن، هوکسما و مارو (1991) و پرسشنامه اضطراب بک (BAI) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد، گروه درمانی شناختی- رفتاری باعث کاهش معنادار نشخوار ذهنی و اضطراب بیماران مبتلا به ام اس گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. یافتهها بعد از یک ماه نیز پایدار بودند.
https://japr.ut.ac.ir/article_62596_fbbd5fe0ecf1c12d26651be15b3c46e0.pdf
2016-04-20
155
167
10.22059/japr.2016.62596
گروه درمانی شناختی- رفتاری
نشخوار ذهنی
اضطراب
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی الگوی رفتار ارتباطی مسلمانان با دیدگاه های متفاوت
برقراری تعامل مبتنی بر اصل قاطعیت از الگوی رفتار ارتباطی سالم و پایدار در همه حوزههای تعاملات بین فردی است. مولفههای بنیادی این نوع الگوی رفتاری عبارتند از صداقت، صراحت، احترام متقابل و داشتن نگرش برد_ برد به روابط، و نیز پرهیز از اصل سلطهگری و سلطهپذیری. عطف توجه به این مولفهها در تنظیم رفتار ارتباطی با دیگران بر مبنای تسامح که از دیدگاه اسلام به مفهوم قبول و تحمل دیدگاههای متفاوت و دیگر ادیانی است که از نظر ما باطل است نه مجامله و مجادله با اندیشههای مخالف، اجتنابناپذیر است. بر اساس تسامح، تخلق به اخلاق نیکو و داشتن رفتار مسالمتآمیز با دیدگاههای متفاوت در زندگی دستهجمعی از وظایف رفتار ارتباطی الزامآور مسلمانان با آنان میباشد، مشروط بر اینکه این الگوی رفتار ارتباطی با احترام اصیل، کرامت ذاتی انسان و به رسمیت شناختن آنان همراه باشد. این نوشتار با مطالعه تحلیلی_ توصیفی و با رهیافت روانشناختی، تسامح و مبانی نظری آن را با رویکرد به مهارتهای رفتار ارتباطی به ویژه در عرصه سیاست خارجی که در تشریح اصول 13 و 14 قانون اساسی و همچنین بند ج اصل2، بند 16 اصل 3، اصول 152، 153 و 154 آمده و راهگشاست، بررسی میکند.
https://japr.ut.ac.ir/article_66837_e85060c95ee2fe8091f538843fd0c764.pdf
2016-04-20
169
182
10.22059/japr.2015.66837
تسامح
احسان
صفح
الگوی رفتار ارتباطی
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکل گیری هویت دانشجویان
هدف این مطالعه طراحی مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان بود. از اینرو، پنج هدف جزیی شامل شناسایی ابعاد و ویژگیهای هویت، تعیین مؤلفههای تأثیرگذار دانشگاهی بر شکلگیری هویت، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد ایدئولوژیکی، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد روابط بینشخصی و ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان مد نظر قرار گرفت. روشی ترکیبی برای اجرای این پژوهش در نظر گرفته شد. ابتدا با روش کتابخانهای، 4 بعد و 36 مؤلفه شکلگیری هویت شناسایی شدند. دادهها با بهکارگیری روش پیمایشی، نمونهگیری طبقهای-خوشهای و توزیع پرسشنامهای 66 سؤالی بین 613 دانشجو گردآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری دو جمله ای، t مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و خیدو صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت هویت دانشجویان در ترم آخر کمتر از دانشجویان ترم اول بود. در نهایت مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان طراحی شد و درجه تناسب مدل نهایی توسط 24 نفر از اعضای هیأت علمی، مدیران و متخصصان دانشگاهی تأیید گردید.
https://japr.ut.ac.ir/article_68993_c819ab7a218e139f08dc9806229f43ca.pdf
2016-04-20
183
198
10.22059/japr.2016.68993
هویت
ابعاد هویت دانشجویان
هویت سازی
عوامل تاثیرگذار بر هویت
نقش دانشگاه
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی دو روش نوروفیدبک و ذهن آگاهی بر توجه و عملکرد در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در ورزشکاران نیمه ماهر
رسیدن به عملکرد بهینه توجه از مهمترین اهداف ورزشکاران در مسابقه است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش نوروفیدبک و ذهن آگاهی بر توجه و عملکرد در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در ورزشکاران نیمه ماهر است. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون میباشد. 36 ورزشکار در این طرح شرکت کردند که در سه گروه قرار گرفتند. در پیش آزمون، آزمون توجه انتخابی و توزیع شده و نیز پرتاب آزاد بسکتبال از آزمودنیها به عمل آمد. گروه نوروفیدبک به مدت 10 جلسه، پروتکل های آلفا/تتا و SMR/ تتا را انجام دادند و گروه ذهن آگاهی طی شش جلسه پروتکل MSPE را انجام دادند. سپس از آزمودنیها پس آزمون گرفته شد. دادهها با آزمونهای ویلکاکسون و تی همبسته و کروسکال والیس و تحلیل واریانس یک سویه تحلیل شدند. نتایج نشان داد توجه و عملکرد آزمودنی ها در هر دو گروه آزمایش بهبود پیدا کرده است، ولی بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد. به روانشناسان ورزشی توصیه میشود که از این راهبردها برای افزایش توجه و تمرکز و در نتیجه بهبود عملکرد استفاده کنند.
https://japr.ut.ac.ir/article_68994_939c69604d0563af87f99ecec817e75a.pdf
2016-04-20
199
210
10.22059/japr.2016.68994
نوروفیدبک
ذهن آگاهی
توجه
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل پدیدارشناسانه اضطراب در درس ریاضی از منظر دانشآموزان
فراگیری درس ریاضی، زمینه مناسب برای رشد تفکر تحلیلی و توسعه مهارتهای حل مسئله را فراهم میآورد. با توجه به نقش ادراک دانشآموزان در عملکرد تحصیلی آنها و وجود اضطراب بیشتر در درس ریاضی به نسبت بقیه دروس، تبیین تجربه زیسته دانشآموزان، ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف بازنمایی تجربه زیسته دانشآموزان پیرامون پدیده اضطراب در درس ریاضی انجام گرفت. دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختارمند با 12دانشآموز 18-16سال ساکن شهر تهران که مبتنی بر روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بود، گردآوری شده و بر پایه راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی تحلیل گردید. صحت و باورپذیری یافتهها بر پایه چهار ملاک «ارزش واقعی، کاربردی بودن، تداوم و مبتنی بر واقعیت بودن» مورد بررسی و تایید قرار گرفت. یافتههای حاصل شده در 102 کد اولیه، 19 زیرمضمون و 7 مضمون اصلی شامل «باور و نگرش دانشآموزان»، «ناآگاهی و عدم شناخت»، «اضطراب امتحان»، «قضاوت»، «محیط آموزشی»، «نقش آموزگاران» و «نقش والدین»، طبقهبندیگردید. نتایج به بازنمایی تصویری روشن از ادراک دانشآموزانی که همگی پدیده اضطراب ریاضی را تجربه نمودند، منجر گردید. تجربیات دانشآموزان از این پدیده نشان میدهد که آنان اضطراب ریاضی را حسی رنجآور میدانند که فرایندهای ذهنیشان را تحت تاثیر قرار داده و مانع از انجام عملکرد صحیح میگردد. یافتهها نشانمیدهد تشدید این پدیده، میتواند زمینه شکلگیری و تقویت احساس ضعف، درماندگی آموخته شده و کاهش اعتماد به نفس در دانشآموزان را فراهم ساخته و سلامت فرد و پیشرفت تحصیلی وی را به مخاطره بیندازد.
https://japr.ut.ac.ir/article_68995_d3eb665a4cabdae6e6444ecf12631257.pdf
2016-04-20
211
231
10.22059/japr.2014.68995
اضطراب ریاضی
پدیدارشناسی
پیشرفت تحصیلی
یادگیری
پژوهش کیفی
تجربه زیسته
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه نظریه ذهن در بیماران مبتلا به اختلال های اضطرابی و افراد عادی
نظریه ذهن یا ذهنی سازی به توانایی تشخیص و قضاوت در مورد حالت های ذهنی و هیجانی خود و دیگران اشاره دارد. این توانایی بعد حیاتی شناخت اجتماعی است و نقشی عمده در فرایند جامعه پذیری و تعامل با انسان ها و گروه های اجتماعی دارد. با توجه به نقص در تعاملات اجتماعیِ بیماران مبتلا به اختلال های اضطرابی، هدف از این مطالعه مقایسه نظریه ذهن در این بیماران با افراد عادی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بوده که در آن 52 بیمار مبتلا به اختلال های اضطرابی با 52 نفر از نمونه عادی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و در نظر گرفتن ملاک های ورود و خروج انتخاب و با استفاده از آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم بارون-کوهن و همکاران (2001) (RMET) مورد ارزیابی قرار گرفتند. از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) نیز برای تحلیل یافته ها استفاده شد. نتایج مبین تفاوت معنادار در توانایی نظریه ذهن افراد مبتلا به اختلال های اضطرابی و جمعیت عادی بود. مطابق با این یافته ها افراد مبتلا به اختلال های اضطرابی در نمرهی کلی آزمون ذهن خوانی، به طور معناداری عملکرد پایین تری نسبت به افراد عادی دارند. علاوه بر این، هر چند این بیماران در تشخیص حالت های ذهنی منفی در قیاس با همتایان عادی عملکرد مناسب تری داشتند، اما در تشخیص حالت های ذهنی مثبت و خنثی عملکرد پایین تری نشان دادند. مطابق با نتایج به دست آمده بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی از توانایی نظریه ذهن کافی در درک وضعیت ذهنی و هیجانی دیگران برخوردار نیستند. بنابراین، می توان با ارزیابی و متعاقباً آموزش این توانایی گام درمانی مؤثری برای بهبود تعاملات اجتماعی این بیماران برداشت.
https://japr.ut.ac.ir/article_67284_291adc80f818f1650345dc125561403f.pdf
2016-04-20
237
247
10.22059/japr.2016.67284
اضطراب
ذهنی سازی
نظریه ذهن