هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش آرزوهای تحصیلی-شغلی و مهارتهای مقابلهای در ایجاد تردید مسیر شغلی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان است. طرح این تحقیق که یک پژوهش بنیادی بهشمار میآید، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی در سال 1398-1397 تشکیل میدهند. گروه نمونه به تعداد 248 نفر (154 زن و 94 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، شامل سه پرسشنامۀ تردید شغلی (CDQ)، آرزوهای تحصیلی-شغلی (ACAQ) و مهارتهای مقابلهای (CI) بود. دادهها بهکمک روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخۀ 23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد مهارت مقابلهای وظیفهگرا و آرزوهای تحصیلی-شغلی با تردید مسیر شغلی رابطهای منفی و معنادار دارند. همچنین مهارت مقابلهای اجتنابی با تردید مسیر شغلی رابطهای مثبت و معنادار دارد. علاوهبراین، مهارت مقابلهای اجتنابی در گام اول، 34 درصد و سپس همراه با آرزوهای تحصیلی و شغلی در گام دوم، 36 درصد از واریانس تردید مسیر شغلی را پیشبینی کردند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت استفاده از مهارت مقابلهای اجتنابی، تردید مسیر شغلی دانشجویان را افزایش میدهد. همچنین داشتن آرزوهای تحصیلی و شغلی در کنار مهارت مقابلهای اجتنابی در تردید مسیر شغلی آنها نقش دارد.