هدف از پژوهش حاضر، تدوین بستۀ والدگری خردمندانه براساس آموزههای امام علی (ع) و ارزیابی اثربخشی آن بر رابطۀ والد-فرزند و علائم مشکلات رفتاری درونیشدۀ فرزندان دختر پیشدبستانی است. روش پژوهش از لحاظ هدف بنیادی و کاربردی و از تحقیقات، ترکیبی-اکتشافی بهشمار میرود. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کتابهای ارزشمند نهجالبلاغه و غررالحکم و دررالکلم است که با روش نمونهگیری هدفمند گروه نمونه انتخاب شدند و سپس مؤلفههای خرد و والدگری از آنها استخراج و با روش کیفی تحلیل مضمون کدگذاری شدند. درنهایت بستۀ والدگری خردمندانه براساس آموزههای امام علی (ع) طی دوازده جلسه تدوین شد. اعتبارسنجی بسته با روش کاپا فلیسه 84/0 محاسبه شد. روش پژوهش در بخش کمی از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل والدین دانشآموزان دختر پیشدبستانی در سال تحصیلی 1398-1397 شهر اصفهان است که با توجه به ملاکهای ورود، 30 نفر بهطور در دسترس و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (با آموزشدیدن بستۀ والدگری خردمندانه) و کنترل (بدون دریافت مداخله) جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). ابزارهای پژوهش شامل سیاهۀ رفتاری کودک (CBCL) و پرسشنامۀ رابطۀ والد-کودک پیانتا (CPRS) است. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرمافزار SPSS-25 نشان داد دو زیرمقیاس رابطۀ والد-کودک، صمیمیت و تعارض به همراه دو زیرمقیاس مشکلات رفتاری، اضطراب و افسردگی تفاوت معناداری با گروه کنترل دارند، اما زیرمقیاس وابستگی و شکایات جسمانی با گروه کنترل تفاوت معناداری را نشان نمیدهد. پیشنهاد میشود این بسته برای ارتقای بهبود سلامت و تعارضهای خانواده استفاده شود.