دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
تردید مسیر شغلی در دانشجویان: نقش آرزوهای تحصیلی-شغلی و مهارتهای مقابله
1
16
FA
فاطمه
سمیعی
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
f.samiee@edu.ui.ac.ir
مرضیه
جلالی
دانشجوی دکتری مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
m.jalali201112@yahoo.com
سهیلا
بابایی
کارشناس ارشد مشاوره شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
so.babaie71@gmail.com
10.22059/japr.2021.314209.643702
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش آرزوهای تحصیلی-شغلی و مهارتهای مقابلهای در ایجاد تردید مسیر شغلی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان است. طرح این تحقیق که یک پژوهش بنیادی بهشمار میآید، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی در سال 1398-1397 تشکیل میدهند. گروه نمونه به تعداد 248 نفر (154 زن و 94 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، شامل سه پرسشنامۀ تردید شغلی (CDQ)، آرزوهای تحصیلی-شغلی (ACAQ) و مهارتهای مقابلهای (CI) بود. دادهها بهکمک روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخۀ 23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد مهارت مقابلهای وظیفهگرا و آرزوهای تحصیلی-شغلی با تردید مسیر شغلی رابطهای منفی و معنادار دارند. همچنین مهارت مقابلهای اجتنابی با تردید مسیر شغلی رابطهای مثبت و معنادار دارد. علاوهبراین، مهارت مقابلهای اجتنابی در گام اول، 34 درصد و سپس همراه با آرزوهای تحصیلی و شغلی در گام دوم، 36 درصد از واریانس تردید مسیر شغلی را پیشبینی کردند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت استفاده از مهارت مقابلهای اجتنابی، تردید مسیر شغلی دانشجویان را افزایش میدهد. همچنین داشتن آرزوهای تحصیلی و شغلی در کنار مهارت مقابلهای اجتنابی در تردید مسیر شغلی آنها نقش دارد.<br />
تردید مسیر شغلی,آرزوهای تحصیلی-شغلی,مهارتهای مقابلهای,اجتنابی,وظیفهگرا
https://japr.ut.ac.ir/article_84331.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84331_705811a07e68c7a2f008ba020d916dee.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
بررسی رابطۀ عوامل روانشناختی (افسردگی، ویژگیهای شخصیتی، حمایت عاطفی) با عملکرد حافظۀ رویدادی و معنایی در سالمندی: نقش واسطهای کارکردهای اجرایی
17
36
FA
عطیه سادات
متقی قمصری
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
atie_mottaghi@ymail.com
جواد
حاتمی
0000-0001-9650-4964
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hatamijm@ut.ac.ir
هادی
بهرامی احسان
0000-0003-3484-1978
استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hbahrami@ut.ac.ir
مسعود
لواسانی
1027_0958_0003_0000
دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
lavasani@ut.ac.ir
10.22059/japr.2021.315408.643718
هدف مطالعۀ بنیادی حاضر بررسی رابطۀ عوامل روانشناختی (ویژگیهای شخصیتی، افسردگی و حمایت عاطفی) با عملکرد حافظۀ رویدادی و معنایی و بررسی نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در بزرگسالان 50 سال به بالا است. روش تحقیق همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ پژوهش مدنظر بزرگسالان 50 ساله و بالاتر ساکن تهران هستند. از این جامعه نمونهای به حجم 435 نفر (299 خانم، 134 آقا و 2 نفر با جنسیت نامعلوم) به روش نمونهگیری دردسترس در فاصلۀ زمانی مهر 93 تا اسفند 94 انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ شخصیتی NEO-FFI (فرم کوتاه)، زیرمقیاس افسردگی پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21)، آزمونهای حافظۀ رویدادی (EM)، سیالی واژگان (WF)، رنگ- واژۀ استروپ (SCWT)، بلوکهای کرسی (CBT) و فراخنای ارقام روبهعقب (BDS) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آماری همبستگی پیرسون، آزمون بوتاسترپ و مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 16 و Mplus نسخۀ 8 تحلیل شدند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی روانرنجورخویی و گشودگی، حمایت عاطفی، حافظه فعال و فقدان بازداری با حافظۀ رویدادی و سیالی واژگان را نشان میدهد. براساس نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نیز مدل اصلاحشده با دادههای نمونه برازش مناسب دارد. در این مدل، ویژگیهای شخصیتی روانرنجورخویی و گشودگی، حمایت عاطفی و فقدان بازداری با میانجیگری حافظۀ فعال، حافظۀ رویدادی و سیالی واژگان پیشبینی شده است. این مدل میتواند تبیین عملکرد حافظۀ رویدادی و معنایی را در سالمندان تسهیل کند.
حافظۀ رویدادی,سیالی واژگان,ویژگیهای شخصیتی,کارکردهای اجرایی,مدلسازی معادلات ساختاری
https://japr.ut.ac.ir/article_84333.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84333_29ae154394bed9abf4593ef0c6a1eacf.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
مطالعۀ نقش عوامل خانوادگی در اضطراب بازگشت به خانۀ دانشجویان دختر ساکن خوابگاه
37
57
FA
آسیه
شریعتمدار
0000-0002-5112-2599
استادیار، گروه آموزشی مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران.
s_shariatmadar@yahoo.com
فریناز
عمادی
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
farinaz.em72@gmail.com
آتوسا
کلانتر هرمزی
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
at.kalantar@yahoo.com
10.22059/japr.2021.316610.643724
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر خانوادگی در اضطراب بازگشت به خانۀ دانشجویان دختر ساکن خوابگاه است. این پژوهش بنیادی است و بهمنظور درک عوامل خانوادگی، به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش را دانشجویان دختر خوابگاهی مجرد تشکیل دادند که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی استان تهران بودند و تا پایان سال تحصیلی 1397-1396 فارغالتحصیل شدند. از میان این دانشجویان دختر، 10 نمونه به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، از نوع نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند و ادراکات آنها از عوامل مؤثر مربوط به خانواده در اضطراب بازگشت به خانه از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بررسی شد. بهمنظور تحلیل یافتهها از روش هفتمرحلهای کلایزی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به شناسایی 24 مفهوم اولیه منجر شد که در 12 مضمون فرعی طبقهبندی شدند. از طبقهبندی مجدد این مضامین، چهار تم یا مضمون اصلی سبک ارتباطی ناکارآمد در خانواده، مرزهای مغشوش خانوادگی، فقدان تصمیمگیری کارآمد و سبکهای فرزندپروری ناکارآمد بهدست آمد. یافتههای پژوهش نیز بهصورت جدولهایی طبقهبندی و ارائه شدند. نتایج نشان میدهد ناکارآمدی در هریک از حیطههای سبک ارتباطی، مرزهای خانوادگی، تصمیمگیری و سبکهای فرزندپروری به اضطراب بازگشت به خانۀ دانشجویان دختر خوابگاهی منجر میشود؛ بنابراین میتوان با آگاهیبخشی به خانوادهها، بهویژه در بافت آموزش خانواده در رسانههای عمومی و مدارس فرزندان، احتمال بازگشت دانشجویان دختر را به خانه افزایش داد و زمینۀ ثبات نهاد خانواده را فراهم کرد.
عوامل خانواده,اضطراب,بازگشت به خانه,دانشجویان خوابگاه
https://japr.ut.ac.ir/article_84335.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84335_7ec4f119ab6e559a15731a8cdf76b76a.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
واکاوی عوامل مؤثر در ادراک زنان نسبت به فرزندآوری در دورۀ کووید-19
59
84
FA
غلامعلی
افروز
0000-0003-2386-3223
استاد ممتاز، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران
afrooz@ut.ac.ir
سیده ثریا
علوی نژاد
0000-0003-3906-8232
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
alavinezhad@ut.ac.ir
مرتضی
ولایی
0000-0002-0060-2365
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
masoome.zabeti@ut.ac.ir
معصومه
ضابطی آرانی
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
masoumeh_zabeti_arani@yahoo.com
سمانه
بوتیماز
دانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
sajjadi90ir@gmail.com
10.22059/japr.2021.316349.643720
پژوهش حاضر، با هدف واکاوی عوامل مؤثر در ادراکات زنان به فرزندآوری در دورۀ کووید-19 به انجام رسید. روش پژوهش مطالعۀ حاضر کیفی است و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، مادران سیساله، دارای یک فرزند و حداقل تحصیلات کارشناسی است که در بازۀ زمانی 1 تیر 1399 تا 15 آبان 1399 در شهر تهران مطالعه شدند. نمونۀ پژوهش نیز 20 نفر از مادرانی است که به روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند. دادههای این پژوهش با تکیه بر تجارب زیستۀ مادران و با انجام مصاحبۀ نیمهساختاریافته دربارۀ ادراک زنان به فرزندآوری در دورۀ کووید-19 واکاوی شد. برای بررسی روایی صوری پرسشهای مصاحبه نیز با استادان گروه روانشناسی و صاحبنظران حوزۀ پژوهشهای کیفی مشورت صورت گرفت. سپس تمامی دادههای بهدستآمده با استفاده از روش هفتمرحلهای کلایزی و نرمافزار MAXODA نسخۀ 12 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش حاضر در هشت بنمایۀ اصلی، خطرات ابتلا به بیماری با سه بنمایه، استرس با شش بنمایه، تمایل به بارداری با سه بنمایه، شرایط اقتصادی با سه بنمایه، امنیت روانی با چهار بنمایه، بهبود روابط خانواده با هشت بنمایه، تحقیق و مطالعه با دو بنمایه و آیندهنگری با پنج بنمایه بهدست آمد؛ درنتیجه بهدلیل افزایش آگاهی عمومی از اهمیت دوران بارداری، بیشتر زنان ترجیح دادند تا با برنامهریزی برای بارداری اقدام کنند؛ بنابراین پرداختن به عوامل مربوط به ادراک زنان به فرزندآوری در دوران پرمخاطرۀ کووید-19 میتواند به آگاهی جامع مادران و بارداری ایمن بینجامد.
ادراک,بارداری,فرزندآوری,کووید-19
https://japr.ut.ac.ir/article_84323.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84323_589151ed7db6ff0120c7d5a5925adfeb.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
تجربه زیسته بیماران مبتلا به اعتیاد جنسی: یک مطالعه کیفی
85
104
FA
ریحانه
فیروزی خجسته فر
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
reihanehfiroozi@yahoo.com
کریم
عسگری
0000-0002-7049-7860
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
k.asgari@edu.ui.ac.ir
مهرداد
کلانتری
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
mehrdadkalantari2020@gmail.com
فیروزه
رئیسی
دانشیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران
firoozehraisi2020@gmail.com
زهرا
شاهواری
ستادیار بهداشت و باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد، واحدگچساران، گچساران، ایران
zahrashahvari2020@gmail.com
10.22059/japr.2021.313944.643695
اعتیاد جنسی یک اختلال رو به رشد است که عوارض فردی و اجتماعی قابلتوجهی به همراه دارد.<strong> </strong>پژوهش بنیادی حاضر با هدف بررسی و کشف عوامل موثر در ایجاد اعتیاد جنسی، با نگاهی کیفی به بررسی تجارب، افکار و احساسات بیماران مبتلا به اعتیاد جنسی پرداخت . با استفاده از روش پژوهش کیفی، 13 نفر (10 مرد و 3 زن) از بیماران مبتلا به اعتیاد جنسی 50-21 ساله شهر تهران در سال 1398 و با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به مصاحبه عمیق نیمهساختار یافته پاسخ دادند. سپس مصاحبهها با ساتفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش در<strong> </strong>3 طبقه اصلی، " عوامل فردی"، "ناکارآمدی خانواده" و "بیتوجهی جامعه نسبت به آموزش جنسی" و 11 طبقه فرعی دسته بندی شد. یافتههای پژوهش حاضر، دانش متخصصین سلامت روان را درباره اعتیاد جنسی افزایش میدهد. علاوه بر این مشخص میکند که با توجه به فقدان برنامه ریزیها و سیاستگزاریهای جامعه در حوزه آموزش موضوعات جنسی به معلمین، والدین و جوانان، مسئولیت والدین در زمینه آموزش رفتارهای جنسی سالم به کودکان و نوجوانان بسیار مهم و قابلتوجه است.
تجربه زیسته,اعتیاد جنسی و مطالعه کیفی
https://japr.ut.ac.ir/article_84330.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84330_9664a96051e80086a49ec00b76c10d58.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
مؤلفههای روانشناختی مرتبط با موفقیت دانشجویان در محیط یادگیری ترکیبی
105
127
FA
الهه
حجازی
0000-0003-3032-5554
دانشیار گروه روان شناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
ehejazi@ut.ac.ir
فاطمه
نارنجی ثانی
0000-0003-4948-9479
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
fatemeh.narenji@gmail.com
عاطفه
غفرانی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
at.ghofrani@gmail.com
10.22059/japr.2021.326666.643902
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای روانشناختی مرتبط با موفقیت دانشجویان در محیط یادگیری ترکیبی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بهلحاظ نحوۀ گردآوری یافتهها کیفی است. همچنین با استفاده از شیوۀ مطالعۀ مروری نظاممند انجام شده است. برای دستیابی به هدف مطالعه، مرور منظم و گستردۀ پیشینۀ پژوهشی بر مبنای هفت مرحلۀ الگوی سندلوسکی و باروسو (2006) انجام شده است. بدینمنظور منابع مرتبط با حوزۀ پژوهش از پایگاههای اطلاعاتی الزویر، اسکپوس، پروکوئست، اریک، امرالد، اشپرینگر و با استفاده از کلیدواژههای مناسب جستوجو شد. پس از بررسی منابع علمی، 480 منبع مرتبط با موضوع تحقیق و براساس معیارهای مشخص شناسایی شد. پس از بررسی موضوع پژوهش، چکیده و محتوای آنها، درنهایت 58 مقاله انتخاب و تحلیل نهایی شد. سپس تحلیل یافتهها به شناسایی 75 مفهوم منجر شد که پس از بررسی ارتباط مفهومی و محتوایی در قالب 9 مقوله و درنهایت 5 مؤلفه طبقهبندی شد. نتایج پژوهش نشان میدهد مؤلفههای روانشناختی مرتبط با موفقیت دانشجویان در محیط یادگیری ترکیبی شامل راهبردها و مؤلفههای هیجانی-انگیزشی (احساسات مثبت و باورهای انگیزشی)، ارتباطی (پیوندجویی، مهارتهای برقراری ارتباط) شناختی (تفکر سطح بالا و درگیری تحصیلی)، فراشناختی (خودمدیریتی در یادگیری و خودآگاهی برای یادگیری) و شخصیت هستند که از این میان، نقش مؤلفهها و راهبردهای هیجانی-انگیزشی و پس از آن با اختلاف اندکی مؤلفههای فراشناختی از دیگران پررنگتر بوده است.
یادگیری ترکیبی,مؤلفههای روانشناختی,دانشجویان,پساکرونا,نظام آموزش عالی
https://japr.ut.ac.ir/article_84339.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84339_83e5823801d3c40cee02710fa521c5fb.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ اهداف و آرزوها
129
155
FA
هوشنگ
گراوند
نویسنده مسئول، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
hoshanggaravand@gmail.com
مسلم
قبادیان
استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران
mghobadiyan@yahoo.com
10.22059/japr.2021.305101.643556
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ اهداف و آرزوها در ایران است. این مطالعۀ کاربردی طرحی روانسنجی است و جامعۀ آماری آن را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1392-1391 تشکیل میدهند. از میان این دانشجویان، 250 نفر (115 دختر و 135 پسر) به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به شاخص آرزو (AI) و مقیاس جهتگیری مذهبی (ROS) پاسخ دادند. روایی و پایایی، تحلیلعاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخۀ 22 و Lisrel-8.8 بررسی شد. نتایج حاصل از تحلیل اکتشافی مرتبۀ اول، ساختار دهعاملی اهداف و آرزوها با 41 گویه در جمعیت جوانان ایرانی را تأیید کرد که در تحلیلعاملی اکتشافی مرتبۀ دوم، تمام ده خردهمؤلفه در سه شاخص آرزوهای بیرونی، درونی و تعالی خود طبقهبندی شدند. نتایج تحلیلعاملی تأییدی مرتبۀ اول و دوم، مؤید برازش خوب مدل و همچنین روایی همگرای پرسشنامه مناسب است. آلفای کرونباخ برای خردهمؤلفهها بین 57/0 تا 86/0 و برای اهداف ذاتی 90/0، بیرونی 90/0 و تعالی خود 82/0 بهدست آمد؛ بنابراین میتوان به محققان و دستاندرکاران آموزشی و تربیتی پیشنهاد داد که از این پرسشنامه در پژوهشهای مربوط به تعیین اهداف و آرزوها بهره بگیرند و درصورت نیاز از طریق این ابزار، زمینه را برای بازنگری اهداف زندگی جوانان فراهم کنند.
اهداف و آرزوها,ویژگیهای روانسنجی,ساختار عامل
https://japr.ut.ac.ir/article_84318.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84318_1cff0bd0c564931a8f3c6676170bcee0.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
بررسی رابطۀ دلبستگی و تجربۀ بدرفتاریهای دوران کودکی با نشانگرهای التهابی در بزرگسالی از منظر سایکونوروایمونولوژی: یک مطالعۀ فراتحلیل
157
169
FA
هانیه
زراعت کار
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
h12.zeraatkar@gmail.com
محمدعلی
بشارت
استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
besharat@ut.ac.ir
رضا
رستمی
0000-0001-9318-108X
استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
rezaros@gmail.com
کیوان
صالحی
0000-0001-8673-4248
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علومتربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران
keyvansalehi@ut.ac.ir
عبدالرحمان
رستمیان
دانشیار گروه داخلی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تهران ، تهران، ایران
zeraatkar@ut.ac.ir
10.22059/japr.2021.318187.643742
التهاب یکی از سازوکارهای زیربنایی بسیاری از بیماریهای خودایمنی، قلبی-عروقی و دیابت نوع 2 است؛ از اینرو مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ پژوهشهای انجامشده دربارۀ تجربۀ بدرفتاری و استرسهای دوران کودکی با سطح نشانگرهای التهابی CRP-IL-6 انجام شده است. با جستوجو در پایگاههای دادههای پژوهشی Pub Med، Springer، Elsevier از سال 2000 تا 2019 و با زبان انگلیسی سی مقاله بهدست آمد. از این میان، پس از بررسی چکیدۀ مقالات، یازده مقاله که به بررسی ارتباط تروماها و بدرفتاریهای دوران کودکی (زیر 18 سال) با نشانگرهای التهابی (CRP-IL-6) در دوران بزرگسالی پرداخته بودند، انتخاب و بررسی شدند. در پژوهشهای مرورشده، درمجموع برای نشانگر التهابی CRP 16867 نفر و برای نشانگر IL-6 6728 نفر بررسی شدند. نتایج تأثیر تصادفی فراتحلیل نشان میدهد افرادی که در کودکی در معرض بدرفتاریها، استرسهای شدید یا ترومای روانی قرار گرفتهاند، بهطور معناداری سطح پایۀ CRP (2/3=Z، 09/0-05/0= CI 95 درصد) و IL-6 (1/3=Z، 19/0-31/0= CI 95 درصد) بیشتری در بزرگسالی دارند. این مطالعه حاکی از آن است که تجربۀ بدرفتاری و استرسهای شدید در دوران کودکی در ایجاد شرایط پیشالتهابی در دوران بزرگسالی دخالت دارد؛ بنابراین با توجه به حساسیت و اهمیت این حوزه، کاوش بیشتری برای روشنشدن بسیاری از سازوکارهای واسطهای نیاز است.
دلبستگی,بدرفتاریهای دوران کودکی,سایکونوروایمونولوژی,التهاب
https://japr.ut.ac.ir/article_84336.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84336_8fa01b65e25a5ac387d2c41a37d14c99.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
بررسی نقش اتحاددرمانی در اثربخشی درمان با میانجیگری همراهی مراجع
171
190
FA
شفیقه
ایمان زاده
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
imanzadeh.sh@gmail.com
مرضیه
علیوندی وفا
0000-0002-1197-9598
استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
m.alivand@iaut.ac.ir
تورج
هاشمی
0000000283536104
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
tourajhashemi@yahoo.com
معصومه
آزموده
0000-0003-1534-9814
استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
mas_azemod@yahoo.com
10.22059/japr.2021.313926.643694
هدف این پژوهش تعیین نقش اتحاددرمانی در اثربخشی درمان با میانجیگری همراهی مراجع است. جامعۀ آماری مطالعه را افرادی تشکیل میدهند که در سال 1398 برای دریافت خدمات مشاورۀ روانشناختی به مراکز مشاورۀ بهزیستی، شرکت نفت و شهرداری تبریز مراجعه کرده بودند. نمونۀ تحقیق حاضر، 324 نفر (225 نفر زن و 99 نفر مرد) هستند که با نمونهگیری هدفمند و براساس معیار ورود و خروج پس از جلب رضایتشان انتخاب شدند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از حیث روش از نوع پژوهشهای توصیفی-همبستگی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای فرم کوتاه اتحاددرمانی (WAI-SR)، همراهی مراجع (CES)، رضایتمندی مراجع (CSQ) و پیامد درمان برای مراجع (COM) استفاده شده است. همچنین برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Amos24 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اتحاددرمانی با میانجیگری همراهی مراجع میتواند تغییرات اثربخشی درمان (رضایتمندی مراجع و پیامد درمان برای مراجع) را تبیین کند. همچنین نتایج آزمون میانجی نشان میدهد همراهی مراجع رابطۀ میان اتحاددرمانی و پیامد درمان را بهصورت جزئی، اما رابطۀ بین اتحاددرمانی و رضایت مراجع را بهطور کامل میانجیگری میکند. نتایج شاخصهای نیکویی برازش نشان میدهد مدل اندازهگیریشده با مدل نظری تحقیق برازش مناسبی دارد. این مطالعه نشان میدهد همراهی مراجع یک متغیر میانجی در تبیین اثربخشی درمان است و درمانگران باید علاوه بر انتخاب رویکردهای درمانی مناسب، به نقش همراهی مراجع در اثربخشی درمان توجه ویژهای داشته باشند.
اتحاددرمانی,همراهی مراجع,اثربخشی درمان
https://japr.ut.ac.ir/article_84324.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84324_b8aa2076075aa065870d325ee41f417e.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
اثربخشی برنامۀ پرورش مهارتهای تفکر (الگوی بروکفیلد) بر تفکر انتقادی، تابآوری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر
191
211
FA
شهاب
افراز
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
s.afraz@yahoo.com
منصوره
حاج حسینی
0000000169371609
استادیار گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hajhosseini@ut.ac.ir
10.22059/japr.2021.301082.643499
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ پرورش مهارتهای تفکر، مدل برکفیلد بر پیشرفت تحصیلی، تابآوری تحصیلی و تفکر انتقادی دانشآموزان صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر روش نیمهآزمایشی و از نظر هدف کاربردی است و در چارچوب طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه قرار دارد. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل رشتۀ تجربی متوسطۀ دوم استان البرز در سال تحصیلی 1398-1397 است که در یکی از آزمونهای آزمایشی معتبر سطح کشور برای آمادگی کنکور سراسری شرکت داشتند. نمونهگیری به روش نمونۀ دردسترس انجام شده و شامل سی دانشآموز پسر متوسطه دورۀ دوم رشتۀ تجربی یکی از دبیرستانهای شهر کرج است که بهصورت تصادفی در دو گروه پانزده نفری به گروههای آزمایشی و گواه منصوب شدند. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامۀ سیاهۀ تابآوری تحصیلی ساموئلز (SARI) و سیاهۀ گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (CTDI) و نمرۀ تراز آزمون آزمایشی استفاده شد. برنامۀ اجرایی به مدت هشت جلسۀ آموزش گروهی 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرمافزار IBM SPSS (نسخۀ 23) استفاده شد. یافتهها حاکی از معناداری اثر برنامه در ارتقای تفکر انتقادی دانشآموزان در سه مؤلفۀ خلاقیت، بلوغ شناختی و درگیری ذهنی، و تابآوری تحصیلی در دو مؤلفۀ مسئلهمحور-مثبتنگر و جهتگیری آینده و پیشرفت تحصیلی بود. براساس نتایج پژوهش گنجاندن این مقوله در برنامه آموزشی دانشآموزان متوسطه دورۀ دوم که در آزمونهای آمادگی کنکور با ناکامی مواجه هستند، میتواند مفید باشد.
مهارتهای تفکر,تفکر انتقادی,تابآوری تحصیلی,پیشرفت تحصیلی,دانشآموزان
https://japr.ut.ac.ir/article_84317.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84317_5d391a0e070995d6098873ac0c6e3a5b.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
اثربخشی آموزش گروهی-مجازی برنامة مداخلهای حمایت از نیازها بر کامروایی نیازهای اساسی روانشناختی و بهزیستی کارکنان
213
233
FA
نوری
کعب عمیر
0000-0001-5532-385X
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
noori.kaabomeir@yahoo.com
نسرین
ارشدی
0000-0001-6118-8586
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
narshadi@scu.ac.ir
مرتضی
کرمی
دانشیار، مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
mor.karami@gmail.com
10.22059/japr.2021.314483.643708
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی-مجازی «برنامة مداخلهای حمایت از نیازها» بر کامروایی نیازهای اساسی روانشناختی و بهزیستی کارکنان است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و طرح پژوهش نیز نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان و سرپرستان بلافصل آنان در شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون در سال 1399 است. از این جامعه، 30 سرپرست به روش نمونهگیری هدفمند و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) انتخاب شدند. از میان کارکنان هر سرپرست، 2 تا 3 نفر بهمنظور بررسی تأثیر مداخلة آموزشی بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند که مجموع تعداد آنها 83 نفر (81 نفر مرد و 2 نفر زن) بود. ابزار پژوهش شامل مقیاس کامروایی نیازها در محیط کار (NSa-WS) تاولین و استنلینگ و مقیاس بهزیستی کارکنان (EWB) ژنگ و همکاران بود. مداخله شامل آموزش برنامة مداخلهای حمایت از نیازها در هشت جلسة 90 دقیقهای بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخة 24 انجام شد. نتایج نشان میدهد، آموزش برنامة مداخلهای حمایت از نیازها بر کامروایی نیاز به خودمختاری، نیاز به شایستگی و نیاز به ارتباط و نیز افزایش سطح بهزیستی کارکنان تأثیر معناداری دارد (05/0p<). با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش برنامة مداخلهای حمایت از نیازها مداخلهای اثرگذار است که سازمانها میتوانند از این برنامه برای ارتقای بهزیستی کارکنان و نیز کامروایی نیازهای روانشناختی آنان استفاده کنند.
نیازهای اساسی روانشناختی,کامروایی نیازها,بهزیستی کارکنان,برنامة مداخلهای حمایت از نیازها
https://japr.ut.ac.ir/article_84332.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84332_79356a08128ada92ccf1180013c064f4.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
ویژگیهای روانسنجی و تحلیلعاملی تأییدی مقیاس شفا در والدین کودکان دارای آسیب بینایی
235
254
FA
عاطفه
محمدی فیض آبادی
0000000308971568
دانشجوی دکتری روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
atefemohammadi10@gmail.com
سوگند
قاسم زاده
0000-0003-0897-1568
استادیار گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
علی اکبر
ارجمندنیا
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
arjmandnia@alumni.ut.ac.ir
10.22059/japr.2021.316603.643726
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس شیوههای فرزندپروری ارجمندنیا در نمونهای از خانوادههای دارای فرزند با آسیب بینایی است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی، همبستگی و با هدف بنیادی است. جامعة آماری این پژوهش، شامل والدین دارای فرزند با آسیب بینایی در سال ۱۳۹۸ در شهر تهران است که از میان آنها 300 نفر از مادران شامل 185 والد دانشآموز پسر و 115 نفر والد دانشآموز دختر به روش نمونهگیری دردسترس و با مراجعه به مدارس آموزشی کودکان با آسیب بینایی شهر تهران انتخاب شدند. دادههای این پژوهش با استفاده از پرسشنامة شیوههای فرزندپروری ارجمندنیا (APMQ) و مقیاس سبکهای فرزندپروری بامریند (BPS)<strong> </strong>گردآوری شده و تحلیلعاملی تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخۀ 24 و LISREL 8.8 تجزیه و تحلیل شد. شاخصهای برازش مدل مناسب بود و تحلیلعاملی تأییدی نشان از درستی سازه مدل پنجعاملی مقیاس داشت. مؤلفههای شیوههای فرزندپروی ارجمندنیا شامل فرزندپروری دموکراتیک، همکاری با همسر در فرزندپروری، نقش فامیل، فرزندپروری مقتدرانه و وابستگی به والدین بود. همچنین 28 سؤال پرسشنامه تأیید شد. آزمونهای آلفای کرونباخ و همبستگی قابلیت اعتماد مطلوب این مقیاس و مؤلفههای آن را تأیید کردند. مقیاس شیوههای فرزندپروری ارجمندنیا ابزاری ایرانی مناسب برای بررسی سبک فرزندپروری است و میتواند در والدین کودکان دارای آسیب بینایی یا در نمونههای مشابه با نمونه پژوهش حاضر شود.
ویژگیهای روانسنجی,تحلیلعاملی تأییدی,شیوههای فرزندپروری,آسیب بینایی
https://japr.ut.ac.ir/article_84334.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84334_d98abaa2fc0792e5cd0708391a46cb70.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
پیشبینی استعداد روابط فرازناشویی براساس نقش جنسیتی دوگانه و خردمندی با درنظرگرفتن نقش میانجی رابطۀ جنسی در زنان متأهل
255
288
FA
نسیم
ظفر قلیزاده
302103207059503
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی،ارومیه، ایران
nasimgz@yahoo.com
علی
خادمی
دانشیار گروه روانشناسی، مرکز تحقیقاتی روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
dr_ali_khademi@yahoo.com
رضا
تسبیح سازان مشهدی
استادیارگروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
tasbihsazan.r@gmail.com
10.22059/japr.2021.310973.643649
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی استعداد روابط فرازناشویی براساس نقش جنیستی دوگانه و خردمندی با درنظرگرفتن نقش میانجی رابطۀ جنسی در زنان متأهل انجام شده است. این مطالعه بنیادی و طرح پژوهش توصیفی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ زنان متأهل ساکن شهر ارومیه در سال 1397-1396 بود که 800 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس استعداد روابط فرازناشویی ظفرقلیزاده، خادمی و تسبیحسازان مشهدی (EAPS)، پرسشنامۀ نقش جنسیتی بم (BSRI)، مقیاس سهبعدی خردمندی آردلت (3D-WS) و مقیاس رابطۀ جنسی هاگز و اسنل (SRS) است. در تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری، با نسخۀ 22 نرمافزار SPSS و AMOS و برای آزمون مسیرهای غیرمستقیم از آزمون سوبل استفاده شد. نتایج نشان داد همۀ متغیرهای پژوهش جز جهتگیری مبادلهای رابطۀ منفی معناداری با استعداد روابط فرازناشویی داشتند (01/0>P). نتایج حاکی از برازش مناسب مدل است که در آن هم نقش جنسیتی دوگانه و هم خردمندی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم (از طریق رابطۀ جنسی) استعداد روابط فرازناشویی را پیشبینی کردند. دوگانۀ جنسیت و خردمندی در کنار سایر عوامل از جمله چگونگی درک افراد از روابط جنسیشان، نقشی کلیدی در استعداد روابط فرازناشویی ایفا میکنند و لزوم توجه به این عوامل در موقعیتهای مشاورهای ضروری است.
: استعداد روابط فرازناشویی,نقش جنسیتی دوگانه,خردمندی,رابطۀ جنسی
https://japr.ut.ac.ir/article_84319.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84319_cb3904b1cfd4a69ae66ed8927cae2947.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
رابطۀ الگوهای ارتباطی و جو عاطفی خانواده مبدأ با نگرش به ازدواج: نقش واسطهای تمایزیافتگی
289
305
FA
سمیه
شاهمرادی
0000-0002-8334-0849
استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
s.shaahmoradii@ut.ac.ir
رعنا
آقابابایی
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
ranaa.babaie@gmail.com
زهرا
حبیبی
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
1375zahra@gmail.com
10.22059/japr.2021.322585.643821
هدف پژوهش حاضر، مطالعۀ رابطۀ الگوهای ارتباطی و جو عاطفی خانواده مبدأ با نگرش به ازدواج با توجه به نقش میانجیگر تمایزیافتگی است. این مطالعه بنیادی است و بهروش کمی همبستگی از نوع معادلات ساختاری انجام شده است. جامعۀ آماری شامل دانشجویان مجرد شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 هستند. برای این منظور، 325 دانشجو (۲۳۰ دختر و ۹۰ پسر) از دانشجویان شهر تهران به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، مقیاسهای نگرش به ازدواج (MAS)، الگوی ارتباطی خانواده (RFCP)، جو عاطفی (Hill-Bern) و تمایزیافتگی (DSI-SF) بود. دادهها با استفاده از معادلات ساختاری و بهکمک نرمافزار SPSS 24 و AMOS تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد از میان الگوهای ارتباطی خانواده مبدأ، الگوی گفتوشنود و الگوی همنوایی ارتباط معناداری با تمایزیافتگی دارند. همچنین بین جو عاطفی خانوادۀ مبدأ و تمایزیافتگی و نیز بین تمایزیافتگی و نگرش خوشبینانه، واقعگرایانه و ایدئال به ازدواج رابطۀ معناداری وجود دارد (05/0 ≥ p). بهعلاوه، تمایزیافتگی در ارتباط بین الگوی گفتوشنود و جو عاطفی خانوادۀ مبدأ با نگرش خوشبینانه به ازدواج، نقش میانجی دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت، با بهبود الگوهای ارتباطی و جو عاطفی خانواده مبدأ و درنتیجه با افزایش تمایزیافتگی افراد میتوان به کسب نگرش خوشبینانه، واقعگرایانه و ایدئالگرایانه به ازدواج کمک کرد.
نگرش به ازدواج,تمایزیافتگی,الگوی ارتباطی,خانواده مبدأ,جو عاطفی خانواده
https://japr.ut.ac.ir/article_84338.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84338_5549388697637a288f4e3c0bab4abb5a.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر مسئله گشایی خلاق و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی
307
333
FA
اکرم
محمدلو
0000000219078612
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
mohammadlou7211@gmail.com
ذکراله
مروتی
0000-0003-1216-462X
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
z.morovati@znu.ac.ir
مجید
یوسفی افراشته
0000000327607112
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
yousefi@znu.ac.ir
10.22059/japr.2021.314576.643710
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر مسئله گشایی خلاق و سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی صورت گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش از نوع کمی و از جهت جمعآوری دادهها از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش را دانشآموزان دختر پایۀ ششم ابتدایی شهرستان خرمدره در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند که 30 نفر از آنها به روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی، در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش بهمدت ده جلسه (هر هفته دو جلسۀ 40 دقیقهای)، تحت آموزش توانبخشی شناختی رایانهای با نرمافزار کاپیتان لاگ قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ برنامهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه حل مسئلۀ خلاق باسادر (BCPSQ) و آزمون رایانهای استروپ (Stroop Test) جمعآوری و با نرمافزار SPSS نسخۀ 22 و آزمون تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد بعد از ارائۀ برنامۀ توانبخشی شناختی رایانهای میزان سرعت پردازش اطلاعات و مسئلهگشایی خلاق گروه آزمایش افزایش یافته است و میان نمرات پسآزمون گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (P<0/01). براساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت، برنامههای توانبخشی شناختی رایانهای بر بهبود مسئلهگشایی خلاق و افزایش سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان ابتدایی مؤثر بوده است.
توانبخشی شناختی رایانهای,مسئلهگشایی خلاق,سرعت پردازش اطلاعات,دانشآموزان ابتدایی
https://japr.ut.ac.ir/article_84322.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84322_9e871832fb33a0806016197569239509.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
رابطۀ اختلال شخصیت و قضاوت اخلاقی با نقش تعدیلکنندۀ همدلی: کاربرد فناوری ردیابی چشم
335
352
FA
گلنوش
رهبری زاده
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
golnooshrah@gmail.com
فاطمه
دهقانی آرانی
0000-0002-6641-2345
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
f.dehghani.a@ut.ac.ir
حجت اله
فراهانی
0000-0002-9799-7008
استادیارگروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران
ipsyhaf@gmail.com
10.22059/japr.2021.314772.643714
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ قضاوت اخلاقی و اختلالات شخصیت و همچنین نقش همدلی بهعنوان مؤلفه تعدیلکننده انجام شد. مطالعۀ بنیادین حاضر یک مطالعۀ همبستگی با طرح علی-مقایسهای است. جامعۀ آماری شامل افراد 36-18 ساله و دارای حداقل تحصیلات لیسانس است. در مطالعۀ حاضر، پس از اجرای آزمون بالینی چندمحوری میلون 3 (MCMI-III) بر داوطلبان واجد شرایط، 40 نفر (12 مرد و 28 زن) به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه عادی و دارای اختلال شخصیت همتا شدند. سپس کل آزمودنیها به پرسشنامههای قضاوت اخلاقی (DIT) و واکنشهای بینفردی (IRI) پاسخ دادند. همچنین در این پژوهش از ابزار ردیابی چشم برای سنجش همدلی استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و مدل رگرسیون لوجستیک در نرمافراز SPSS نسخۀ 25 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد بین اختلال شخصیت و قضاوت اخلاقی رابطهای معنادار وجود دارد (03/0p=)، اما نقش همدلی بهعنوان تعدیلگر در این رابطه معنادار نشد. بررسی رقابتی دو ابزار سنجشگر همدلی نیز در پژوهش حاضر معنادار نشد. نتایج حاکی از آن است که اختلالات شخصیت سبب کاهش قضاوت اخلاقی در افراد میشوند. پژوهش حاضر گام اولیهای بود در راستای کاربرد فناوری نوین ردیاب چشمی در بررسی و مطالعه سازههای روانشناختی.
شخصیت,همدلی,قضاوت اخلاقی,ردیاب چشمی
https://japr.ut.ac.ir/article_84341.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84341_cb051bee59029db9166ab501f9a10c56.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
اثربخشی ترکیب درمان شناختی-رفتاری و درمان روانپویشی کوتاهمدت بر افزایش نیرومندی من و کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر
353
369
FA
مرضیه
عروتی عزیز
دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران ،
sorena.oa.110@gmail.com
10.22059/japr.2021.311846.643666
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ترکیب درمان شناختی-رفتاری و درمان روانپویشی کوتاهمدت بر افزایش نیرومندی من و کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر کاربردی و از جمله تحقیقات نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری شامل افراد دارای اختلال اضطراب فراگیر هستند که در فاصله زمانی 1397-1395 به یکی از مراکز مشاورۀ همدان مراجعه کرده بودند و براساس مقیاس اضطراب همیلتون و تشخیص روانپزشک واجد ملاکهای اختلال اضطراب فراگیر بودند. از میان آنها 24 نفر بهصورت هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 15 جلسۀ 60 دقیقهای، هفتهای یکبار تحت درمان تلفیقی بهصورت انفرادی قرار گرفت و گروه کنترل نیز در فهرست انتظار گمارده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ اضطراب همیلتون (HRSA) و سیاهۀ روانشناختی قدرت من (PIES) استفاده شد. نتایج بهدستآمده با آزمون کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادههای پژوهش نشان میدهد تفاوت معناداری در کاهش اضطراب و افزایش نیرومندی من در میان آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل وجود دارد (05/0p<). نتایج پژوهش نشان میدهد ترکیب درمان شناختی-رفتاری و درمان روانپویشی کوتاهمدت در افزایش نیرومندی من و کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است.
ختلال اضطراب فراگیر,نیرومندی من,درمان شناختی-رفتاری,روانپویشی کوتاهمدت
https://japr.ut.ac.ir/article_84320.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84320_cc2c83ad18c2a85e6e6b07f377a001c5.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
نقش واسطهای فرایندهای خودشناسی در رابطۀ بین شفقت خود، ارزش خود و خودشیفتگی
371
394
FA
محمود
امیربیگی
دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
amirbeigi.mahmood@gmail.com
مهدی رضا
سرافراز
0000-0002-7276-9885
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
msarafraz@shirazu.ac.ir
امیدرضا
قاسمی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
omidreza.ghasemi21@gmail.com
علی
فیروزآبادی
دانشیار گروه روانپزشکی. دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
a_psych@hotmail.com
10.22059/japr.2021.284580.643310
این پژوهش بهمنظور بررسی پیوستار خودشیفتگی و نقش واسطهای فرایندهای خودشناسی در ارتباط میان شفقت خود، ارزش خود و خودشیفتگی در دو گروه بالینی و غیربالینی صورت گرفته است. پژوهش حاضر بنیادی و برحسب شیوۀ گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش کارمندان ارادههای دولتی و خصوصی شیراز و مراجعان به کلینیکهای روانشناسی/ روانپزشکی در سال 1398-1397 است. 140 نفر از کارمندان ادارهها بهعنوان نمونۀ غیربالینی و 128 نفر از مراجعان به کلینیکهای روانشناسی/ روانپزشکی بهعنوان نمونۀ بالینی به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند که درمجموع 268 نفر (135 مرد و 133 زن) بهعنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند. پرسشنامههای خودمهارگری، خودشناسی انسجامی و بهوشیاری برای بررسی فرایندهای خودشناسی، پرسشنامههای ناپایداری هدف و مقیاس برتری، بهمنظور بررسی خودشیفتگی و پرسشنامههای شفقت خود و ارزش خود در اختیار داوطلبان قرار داده شد. روش آماری استفادهشده برای بررسی نقش واسطهای فرایندهای خودشناسی تحلیل مسیر بود. همچنین برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخۀ 24 استفاده شد. نتایج نشان میدهد فرایندهای خودشناسی بین خودشیفتگی از یک سو و شفقت خود و ارزش خود از سوی دیگر در هر دو گروه بالینی و غیربالینی نقش واسطهای ایفا میکنند (05/0P<). یافتههای این پژوهش بر اهمیت شفقت خود بهعنوان قطبی سالمتر در تحول پیوستار خودشیفتگی تأکید میکند و فرایندهای خودشناسی را واسطهای در این تحول میداند..
خودشیفتگی,شفقت خود,ارزش خود,فرایندهای خودشناسی
https://japr.ut.ac.ir/article_84316.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84316_2d1cf4cfb93f08dbc539b3d3ade4ca75.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
تتبیین تعهد زناشویی در زنان متأهل براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و مکان کنترل؛ بررسی نقش میانجیگر معنویت
395
409
FA
زهره السادات
امیرارجمندی
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
arjmandizohre@gmail.com
پانته آ
جهانگیر
استادیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
psychosocial.emotional@gmail.com
مژگان
نیکنام
استادیار گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
mniknam@yahoo.com
10.22059/japr.2021.312717.643678
هدف پژوهش حاضر تبیین تعهد زناشویی در زنان متأهل براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و مکان کنترل با میانجیگری معنویت است. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری نیز زنان متأهل مراجعهکننده به سراهای محله به تعداد 1.095.000 نفر در سال 1397 است که از میان آنها 347 نفر به روش تصادفی دومرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ تعهد زناشویی (MCI)، مقیاس تجارب معنوی روزانه (DSES)، پرسشنامۀ طرحوارۀ یانگ (YSQ) و مقیاس مکان کنترل راتر (RLCS) بود. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از الگویابی معادلههای ساختاری، نرمافزارهای SPSS-24 و Amos-24 تحلیل شدند. در پژوهش حاضر، ضریب مسیر غیرمستقیم میان طرحوارههای ناسازگار اولیه (079/0-=β، 001/0=P) و مکان کنترل (171/0-=β، 001/0=P) با تعهد زناشویی منفی و معنادار بود. براساس یافتههای حاضر میتوان گفت طرحوارههای ناسازگار اولیه و مکان کنترل بر میزان معنویت زنان متأهل تأثیر میگذارد که موجب افزایش یا کاهش تعهدات زناشویی آنها میشود.
تعهد زناشویی,طرحواره,معنویت,مکان کنترل
https://japr.ut.ac.ir/article_84321.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84321_19a3d98c21ed3cdd4a7f09f8ae9c6e76.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
12
3
2021
11
22
مقایسۀ اثربخشی بازیدرمانی شناختی-رفتاری و درمان تعامل والد-کودک بر کنشهای اجرایی کودکان با اختلال مقابلهای/ نافرمانی
411
428
FA
الهام
شیرودآقایی
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
e.shiroodaghaei@gmail.com
آزیتا
امیرفخرایی
استادیار گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
afakhraei2002@gmail.com
اقبال
زارعی
دانشیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و مشاوره، دانشگاه هرمزگان،بندرعباس، ایران.
eghbalzarei2010@yahoo.com
10.22059/japr.2021.308726.643617
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی بازیدرمانی شناختی-رفتاری و درمان تعامل والد-کودک بر کنشهای اجرایی کودکان با اختلال مقابلهای/ نافرمانی است. روش این تحقیق از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دختران دچار اختلال مقابلهای/ نافرمانی مقاطع اول تا سوم ابتدایی شهر تنکابن در سال تحصیلی 1399-1398 است. با انتخاب دومرحلهای تصادفی مدارس، 39 نفر بهعنوان نمونه با غربالگری انتخاب شدند که با همگنسازی و تصادفیسازی در سه گروه بازیدرمانی شناختی-رفتاری و درمان تعامل والد-کودک و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان (CSI)، پرسشنامۀ عملکرد اجرایی (BRIEF)، بستۀ بازیدرمانی شناختی-رفتاری (CBPTP) و بستۀ درمان تعامل والد-کودک بود (PCITP). دادههای پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS نسخۀ 24 تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد بین اثربخشی بازیدرمانی شناختی-رفتاری و درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای تنظیم رفتار با ضریب اتای 765/0 و فراشناخت با ضریب اتای 779/0 در کودکان با اختلال مقابلهای/ نافرمانی تفاوت وجود دارد (001/0=P). بهنظر میرسد هر دو درمان با بهبود کنشهای اجرایی کودکان دچار اختلال مقابلهای/ نافرمانی اثرگذار باشند، اما اثرگذاری بازیدرمانی شناختی-رفتاری بیشتر است.
اختلال مقابلهای/ نافرمانی,بازیدرمانی شناختی-رفتاری,کنشهای اجرایی,والد-کودک
https://japr.ut.ac.ir/article_84340.html
https://japr.ut.ac.ir/article_84340_3c3c62e9c8056b505ccf6b6babecfbe8.pdf