دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
آموزش حل مساله به مادران و اثربخشی آن بر حل مشکلات خانوادگی و روش فرزندپروری آنان
1
12
FA
10.22059/japr.2015.52753
تعاملات میان اعضای خانواده می تواند باعث بروز تعارض یا مسأله بین آنها شود. بنابراین، به نظر می رسد طراحی برنامه های مداخله ای و آموزشی به منظور بهبود مهارت های میان فردی اعضای خانواده ضروری است. یکی از این برنامه ها، آموزش مهارت های حل مسأله است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر شناسایی تأثیر آموزش حل مسأله بر روش فرزندپروری والدین و حل مشکلات خانوادگی بوده است. بدین منظور نمونه ای متشکل از 29 نفر از مادران دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مطالعه حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی بوده است. ابزار مورد استفاده عبارت بوده است از مقیاس فرزندپروری و مقیاس حل مشکل خانوادگی. نتایج پژوهش نشان داده است میانگین نمرات اعضای گروه نمونه در پس آزمون سه خرده مقیاس فرزندپروری یعنی اهمال کاری، واکنش افراطی و اطناب کلامی نسبت به پیش آزمون کاهش معنادار داشته است؛ اما در خرده مقیاس های حل مشکل خانوادگی بین پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری مشاهده نشد. در پایان یافته ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و محدودیت های پژوهش و پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
آموزش حل مساله,مشکل خانوادگی,فرزندپروری
https://japr.ut.ac.ir/article_52753.html
https://japr.ut.ac.ir/article_52753_90831a44a1221f0642ae9625e4a44fcb.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
نیاز به شناخت: ساختار عاملی و تفاوت های جنسیتی در دانش آموزان
13
28
FA
10.22059/japr.2015.52754
<span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">مقیاس نیاز به شناخت ابزاری برای سنجش تمایل افراد به درگیرشدن در فعالیت </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های فکری پیچیده است و دارای دو فرم کوتاه و بلند می</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">باشد. فرم کوتاه این مقیاس با 18 گویه در مطالعات مختلف در سطح جهان مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی ساختار عاملی مقیاس فارسی نیاز به شناخت (فرم کوتاه)، و بررسی تفاوت </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های جنسیتی در جمعیت دانش </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آموزان ایرانی انجام شد. شرکت</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> کنندگان شامل 662 دختر و 708 پسر مشغول به تحصیل در پایه سوم دبیرستان </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های دولتی شهر تهران بودند که با روش نمونه </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">گیری خوشه </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ای تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی از طریق روش مؤلفه</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> های اصلی با </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">چرخش واریماکس وجود دو عامل را نشان داد. بر اساس مطالعات قبلی و همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای ساختار عاملی این ابزار سه مدل تک عاملی، دو عاملی و تک عاملی با خطاهای همبسته پیشنهاد شد. تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل 54/8 بین سه مدل رقیب پیشنهاد شده، ساختار تک عاملی مقیاس را تأیید کرد</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> همچنین نتایج نشان داد بین نیاز به شناخت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد، به طوری که میانگین نیاز به شناخت دختران بیش از پسران است. </span>
نیاز به شناخت,تحلیل عاملی تأییدی,جنسیت
https://japr.ut.ac.ir/article_52754.html
https://japr.ut.ac.ir/article_52754_357f01857a580a2fd11deee5b75c604d.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
پیش بینی نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی بر اساس دشواری تنظیم هیجان، تکانشوری و خشم
29
49
FA
10.22059/japr.2015.52755
اختلال وسواس فکری- عملی بر اساس افکار، امیال و تجسم های بازگشتی و پابرجا و رفتارها یا اعمال ذهنی تکراری مشخص می شود. دشواری تنظیم هیجان، تکانشوری و خشم سه عامل روانشناختی هستند که با استناد به شواهد موجود پیش بینی می شوند که هر یک ممکن است به نحوی با وسواس فکری- عملی مرتبط باشند. هدف پژوهش حاضر پیش بینی نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی بر اساس دشواری تنظیم هیجان، تکانشوری و خشم بود. تعداد 171 نفر از جمعیت عمومی شهر تهران (71 مرد، 100 زن) به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. شرکت کنندگان در پژوهش مقیاس دشواری تنظیم هیجان (DERS)، مقیاس تکانشوری بارات (BIS)، مقیاس خشم چند بعدی (MAI) و فرم تجدیدنظر شده مقیاس وسواس فکری- عملی (OCI-R) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد که عدم پذیرش هیجان های منفی، دستیابی محدود به راهبردهای اثربخش تنظیم هیجان، تکانشوری شناختی، تکانشوری حرکتی و خشم درونی پیش بینی کننده نشانه های وسواس فکری- عملی هستند. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آسیب شناسی، پیش گیری و درمان اختلال وسواس فکری- عملی مستلزم توجه به عوامل خطرساز دشواری تنطیم هیجان، تکانشوری و خشم است.
هیجان,تکانشوری,خشم,وسواس
https://japr.ut.ac.ir/article_52755.html
https://japr.ut.ac.ir/article_52755_1435da211e5002cd3087e209441b62e0.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و خودکارآمدی معلمان با صلاحیت های حرفه ای آنان
51
68
FA
10.22059/japr.2015.52756
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی شهرستان ارومیه با صلاحیت های حرفه ای آنان است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلمان ابتدایی ناحیه 2 شهرستان ارومیه به تعداد 984 نفر بود که با توجه به فرمول کوکران، تعداد 276 نفر از آنها به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این تحقیق از سه پرسشنامه باورهای فراشناختی، سنجش صلاحیت حرفه ای و مقیاس خودکارآمدی شرر استفاده شد. روایی ابزار پژوهش بر اساس نظرات اساتید و همچنین پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و t مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین صلاحیت های حرفه ای با باورهای فراشناختی و خوکارآمدی رابطه معنی داری وجود دارد و بین باورهای فراشناختی با خودکارآمدی معلمان نیز ارتباط معنی دار است. همچنین نتایج بیانگر این بود که بین هیچ یک از متغیرها با توجه به جنسیت، تفاوت معنی داری وجود نداشت. لیکن بین باورهای فراشناختی با سابقه تدریس تفاوت مشاهده شد، اما بین صلاحیت حرفه ای و خودکارآمدی با سابقه تدریس، تفاوت معنی داری نبود. وضعیت تاهل نیز تفاوت معنی داری را بین معلمان در این پژوهش نشان داد.
صلاحیت های حرفه ای,باورهای فراشناختی,خودکارآمدی,معلمان,دوره ابتدایی
https://japr.ut.ac.ir/article_52756.html
https://japr.ut.ac.ir/article_52756_15ced23377965988317a4116253f219c.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
ساخت و اعتباریابی آزمون سهل انگاری اجتماعی در مردان شهر تهران
69
79
FA
10.22059/japr.2015.67567
ساخت,اعتباریابی,سهل انگاری اجتماعی,مردان
https://japr.ut.ac.ir/article_67567.html
https://japr.ut.ac.ir/article_67567_b8fb65721296c0327a8d9e1501dff89b.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
اثربخشی آموزش های شناختی- رفتاری بر کاهش اهمالکاری دانشآموزان
81
88
FA
10.22059/japr.2015.52757
<span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">اهمالکاری از جمله متغیرهای مؤثر بر عملکرد تحصیلی است، لذا مطالعه بیشتر آن ضروری به نظر می </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">رسد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های شناختی- رفتاری بر کاهش اهمالکاری است. در این مطالعه، از روش پیش</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آزمون و پس</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور 34 نفر از دانش</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آموزان سال اول دبیرستان به شیوه نمونه</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> گیری خوشه ای انتخاب شدند، </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">به این صورت که ابتدا از بین دو ناحیه آموزش و پرورش یک ناحیه به طور تصادفی انتخاب شد و سپس از بین مدارس این ناحیه یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب، و دانش</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> آموزان در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. دانش</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> آموزان گروه آزمایش 8 جلسه آموزش شناختی- رفتاری دریافت کردند، در حالی که دانش </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آموزان گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار اندازه گیری</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> این پژوهش، پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راثبلوم (1984) بود. دانش</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آموزان بر اساس نمراتی که از پرسشنامه دریافت کردند، در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. داده های جمع آوری شده از طریق آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش این فرضیه را که آموزش های شناختی </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 8pt;" lang="FA">–</span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 8pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> رفتاری، اهمالکاری را کاهش می دهد، اثبات کرد. نتایج این پژوهش به مشاوران مدارس کمک خواهد کرد تا با به کارگیری آموزش های مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری، اهمالکاری دانش آموزان را کاهش دهند.</span>
آموزش های شناختی- رفتاری,اهمالکاری,دانشآموز
https://japr.ut.ac.ir/article_52757.html
https://japr.ut.ac.ir/article_52757_a68177351249768198b952a207d642ad.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
تحلیلی روانشناختی از نقش درختان در محیطهای خرید شهری مطالعه موردی: کلانشهر مشهد
89
102
FA
10.22059/japr.2015.67568
: درختان,روانشناسی محیطی,مشتری,محیطهای تجاری,کلانشهر مشهد
https://japr.ut.ac.ir/article_67568.html
https://japr.ut.ac.ir/article_67568_4088e732275c074e57a0b00aeb712090.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
مقیاس مثبت نگری ایرانیان: ساخت و استانداردسازی
103
130
FA
10.22059/japr.2015.55054
هدف از پژوهش حاضر ساخت ابزاری روا و معتبر به منظور سنجش مثبت نگری برای جمعیت دانشجویان ایرانی بود. پژوهش حاضر شامل دو مرحلۀ ساخت، متشکل از دو فاز تهیۀ نسخۀ پیش مقدماتی و نسخۀ مقدماتی و مرحلۀ استانداردسازی مشتمل بر دو فاز بررسی ویژگی های روان سنجی و تهیۀ جدولهای هنجاری بود. برای این منظور در مرحلۀ ساخت 105 آیتم نگارش شده و در انتهای این مرحله، مقیاس مقدماتی با 60 آیتم تهیه شد. در مرحلۀ استانداردسازی نسخۀ نهایی بر اساس داده های گروه نمونه ای شامل 850 نفر از دانشجویان دانشگاه های تهران و با 35 آیتم تهیه شد. در ضمن از مقیاس تجدیدنظر شدۀ دلبستگی بزرگسالان، مقیاس ملی سلامت روان دانشجویان و فرم کوتاه سیاهۀ شخصیت پنج عاملی نئو به عنوان ابزار بررسی روایی مقیاس ساخته شده استفاده شد. در ادامه نیز جدول های هنجاری استخراج شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی گروه بیانگر وجود چهار عامل و تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برازش مناسب تر ساختاری با چهار عامل اصلاح شده است. بررسی اعتبار آیتم ها، زیرمقیاس ها و کل مقیاس مدل نهایی نشان داد که دامنۀ ضرایب همگونی درونی زیرمقیاس ها بین 58/0 و 77/0 است. ضرایب همبستگی نمرۀ آیتم ها با نمرۀ کل زیرمقیاس مربوطه بین 28/0 و 68/0 است. همچنین بررسی روایی ملاکی مقیاس بیانگر وجود روابط همسو و ناهمسوی ابزار بر اساس الگوهای پیش بینی شده در پیشینه است. مقیاس مثبت نگری از ویژگی های روان سنجی مناسب برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری مناسب در مجموعه های مشاوره ای و پژوهشی استفاده کرد.
تحلیل آیتم,تحلیل عاملی,مثبت نگری,مقیاس سازی,استانداردسازی
https://japr.ut.ac.ir/article_55054.html
https://japr.ut.ac.ir/article_55054_2956b9f04799c9ff5a0bf25bbeb9bc30.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم اخلاق رابطه ای بر افسردگی و اختلال عملکرد جنسی با میانجیگری رضایت زناشویی و سطح ارتباطات
157
170
FA
10.22059/japr.2015.61784
هدف پژوهش حاضر بررسی دو مدل پیشنهادی اثر مستقیم و غیرمستقیم اخلاق رابطهای در روابط افقی و عمودی و ابعاد آن بر افسردگی و اختلال عملکرد جنسی با میانجیگری رضایت زناشویی و سطح ارتباطات کارمندان زن ادارههای دولتی شهر اهواز است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 220 نفر از کارمندان زن متأهل ادارههای دولتی شهر اهواز بهعنوان نمونهی پژوهش انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامه اخلاق رابطهای(RES)، پرسشنامه افسردگی بک <strong>(</strong>BDI-13<strong>)</strong>، تجارب جنسی آریزونا(ASEX)<em> و </em>پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (ENRICH) است. دادهها به روش تحلیل معادلات ساختاری تحلیل شدند. مدلهای ارزیابی شده در نمونه پژوهش از شاخصهای برازندگی قابل قبولی برخوردار بود. بهمنظور ارزیابی مدل پیشنهادی، بخش ساختاری الگو با استفاده از الگو یابی معادلات ساختاری (SEM) با برآورد حداکثر درستنمایی (ML) برآورد گردید. الگوی پیشنهادی در مدل افقی برازندهی دادهها است و مدل پیشنهادی بدون تغییر تأیید شد، اما الگوی پیشنهادی در مدل عمودی با حذف یک مسیر مورد تأیید واقع شد. نتایج به دست آمده مدل ارائه شده و مضامین آموزشی و درمانی حاصل از این پژوهش به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.
اخلاق رابطه ای,افسردگی,اختلال عملکرد جنسی,رضایت زناشویی,سطح ارتباطات
https://japr.ut.ac.ir/article_61784.html
https://japr.ut.ac.ir/article_61784_5a88b1afe6cbee9d9c2782e7123c894d.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
ساخت و مطالعه ویژگیهای روان سنجی مقیاس سه بعدی دلبستگی نوجوان به معلم
171
182
FA
10.22059/japr.2015.61785
تاکنون در زمینه دلبستگی نوجوان به معلم مقیاسی مستقل معرفی نشده است. هدف از پژوهش حاضر ساخت مقیاس سه بعدی دلبستگی نوجوان به معلم و بررسی ویژگیهای روان سنجی آن است. در این پژوهش، به صورت تصادفی نمونهای به تعداد 493 نفر (328 دختر و 165 پسر) انتخاب شدند. مجموعه اطلاعاتی که بر اساس مطالعه منابع اصلی درباره دلبستگی و مصاحبه، و سوالات باز پاسخ در مورد دلبستگی به معلم بدست آمد، پس از خلاصه کردن و حذف موارد تکراری، مورد استفاده قرار گرفت. گزارههای استخراج شده در حدود 33 گزاره بودند که پس از تعدیلهای آماری، 12 گزاره بر اساس مقیاس لیکرت باقی ماند. تحلیل عاملی اکتشافی بر روی 12 ماده مقیاس اجرا شد و 3 عامل "دلبستگی ایمن"، "دلبستگی اجتنابی" و "دلبستگی اضطرابی" انتخاب شدند. در ادامه جهت برازش مدل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید که شاخص های برازش، برازش مطلوب مدل را تایید کردند. پایایی سوالات نیز به روش آلفای کرونباخ به دست آمد. بنابراین، با توجه به یافتههای پژوهش این مقیاس را میتوان برای سنجش دلبستگی نوجوان به معلم از سوی دانش آموزان معرفی و پیشنهاد کرد.
معلم,مقیاس,دلبستگی ایمن,دلبستگی اجتنابی,دلبستگی اضطرابی
https://japr.ut.ac.ir/article_61785.html
https://japr.ut.ac.ir/article_61785_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
5
4
2015
01
21
اثربخشی بازی درمانی بر توجه و تمرکز کودکان دارای اختلال یادگیری
183
197
FA
10.22059/japr.2015.67573
بازیدرمانی,نقص توجه و تمرکز,کودکان دچار اختلال یادگیری
https://japr.ut.ac.ir/article_67573.html
https://japr.ut.ac.ir/article_67573_2c487e0fd408c2e50547aad41f2a4c08.pdf