دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و باورهای غیر منطقی در نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار
1
14
FA
10.22059/japr.2015.54562
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کارکردهای اجرایی با باورهای غیر منطقی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار پسر در قالب یک طرح پژوهشی پس رویدادی انجام گرفته است. نمونه مورد بررسی 62 نفر از نوجوانان بزهکار بودند که به روش نمونه گیری در دسترس (گزینش هدفمند) از بین مددجویان کانون اصلاح و تربیت شهر تهران و 82 نفر نوجوان غیر بزهکار به روش نمونه گیری تصادفی از میان دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر تهران انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در رابطه با باورهای غیر منطقی از آزمون باورهای غیر منطقی جونز، و در زمینه کارکردهای اجرایی از آزمون عصب- روانشناختی کولیج استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری t مستقل، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان میدهد که میزان کارکردهای اجرایی در نوجوانان بزهکار، ضعیف تر از نوجوانان غیر بزهکار می باشد، و میزان باورهای غیر منطقی در نوجوانان بزهکار بیشتر از نوجوانان غیر بزهکار است. همچنین بین کارکردهای اجرایی و باورهای غیر منطقی در هر دو گروه رابطه ای دیده نشد. به نظر می رسد نقص در کارکردهای اجرایی و باورهای غیر منطقی زمینه ساز بزهکاری می باشند.
بزهکاری نوجوانان,کارکردهای اجرایی,باورهای غیر منطقی
https://japr.ut.ac.ir/article_54562.html
https://japr.ut.ac.ir/article_54562_bb1b0a7e40215469dbcca2804f6455e8.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
سلامت عمومی و ویژگی های شخصیتی: ملاک هایی برای تعیین سازگاری و ناسازگاری انواع کمال گرایی
15
37
FA
10.22059/japr.2015.54566
کمال گرایی یک ویژگی شخصیتی است که به شکل های گوناگونی تعریف شده، اما در اکثر این تعاریف تمایل به کامل بودن و برتر بودن مشترک است. تقسیم بندی کمال گرایی به دو نوع مثبت و منفی، سازگارانه و ناسازگارانه و سالم و ناسالم و یا به انواع گوناگون، از سال 1978 توسط هاماچک آغاز شد و تاکنون چندین نظریه پرداز اقدام به تأیید، تکمیل یا تغییر انواع ذکر شده توسط او کرده اند. جدیدترین تقسیم بندی، مدل 2*2 کمال گرایی گادریو و تامپسون (2010) است که کمال گرایی را به چهار نوع تقسیم کرده است. مهم ترین هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان سازگاری انواع کمال گرایی بر اساس مؤلفه های سلامت عمومی و ویژگی های شخصیتی بود. در پژوهش حاضر از روش علی-مقایسه ای به عنوان یک روش توصیفی استفاده شد. 198 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با استفاده از آزمون کمال گرایی هیل، بر اساس نوع کمال گرایی به چهار گروه تقسیم شدند. سپس این چهار گروه با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA)، از نظر ویژگی های شخصیتی و مؤلفه های سلامت عمومی که به ترتیب با آزمون شخصیتی نئو و آزمون سلامت عمومی (28 سؤالی) با یکدیگر مقایسه شدند. با توجه به اینکه ملاک های تعیین سازگاری یا ناسازگاری انواع کمال گرایی در پژوهش حاضر، نمرات دانشجویان در مؤلفه های سلامت عمومی و ویژگی های شخصیتی به خصوص عصبیت (N) بود، یافته های حاصل بدین شرح هستند: الف) کمال گرایی ترکیبی ناسازگارانه ترین نوع کمال گرایی است. ب) کمال گرایی خود-ارزیابانه از کمال گرایی وجدانی و عدم کمال گرایی، ناسازگارانه تر است. ج) کمال گرایی وجدانی از تمام انواع کمال گرایی سازگارانه تر است. با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که کمال گرایی خود-ارزیابانه در هر صورت، ناسازگارانه است و نه تنها کمال گرایی وجدانی (در نوع کمال گرایی ترکیبی)، قادر به خنثی کردن اثر منفی آن نیست، بلکه این اثر منفی را بیشتر می کند. دلیل این امر این است که احتمالاً کمال گرایی وجدانی در افرادی که هر دو نوع کمال گرایی را با هم دارند (کمال گرایی ترکیبی) از نوع افراطی و غیر قابل انعطاف است.
کمال گرایی,سلامت عمومی,ویژگی های شخصیتی
https://japr.ut.ac.ir/article_54566.html
https://japr.ut.ac.ir/article_54566_4d2b1ba91fb129beef3dc449f0753be0.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
تأثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در رضایت زناشویی و کیفیت زندگی زوجین
39
60
FA
10.22059/japr.2015.54564
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در سازگاری زناشویی و کیفیت زندگی زوجین انجام گرفته است. این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوه پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر زوجین مراجعه کننده به کلینیک های خدمات روانشناختی و مشاوره شهر ارومیه در نیمه دوم سال 1392 جهت دریافت کمک های تخصصی در زمینه مسائل زناشویی می باشند. از لیست زوجین متقاضی دریافت خدمات روانشناختی و واجد سه پیش شرط: حداقل طول مدت ازدواج یک سال، حداقل میزان تحصیلات دیپلم و قرار داشتن در طیف سنی 30-50 سال به حکم قرعه 28 نفر انتخاب، و مجدداً در دو گروه گواه و آزمایش مورد تحلیل قرار گرفتند. گروه آزمایشی طی هشت جلسه هفتگی دو ساعته تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفت. گروه گواه هیچگونه آموزش درمانی ویژه ای دریافت نکرد. ابزارهای گردآوری اطلاعات، مقیاس رضایت زناشویی و مقیاس کیفیت زندگی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آزمون های تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری بین شرکت کنندگان در گروه های آزمایش و کنترل در متغیر وابسته یعنی کیفیت زندگی و رضایت زناشویی تفاوت معناداری را نشان داد. بر اساس نتایج این مطالعه درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی و رضایت زناشویی موثر است. بالاترین میزان اثر مداخله به ترتیب در رضایت زناشوئی) 93/0( و کیفیت زندگی (66/0) بود. به نظر می رسد تمرین های شناخت-درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با افزایش آگاهی افراد از لحظه ی حال از طریق فنونی مثل توجه به تنفس و بدن، و توجه دادن آگاهی به این جا و اکنون، بر نظام شناختی و پردازش اطلاعات اثر می گذارد. لذا با توجه به موثر واقع شدن این نوع آموزش و با در نظر گرفتن سودمندی های این روش در زمینه افزایش کیفیت زندگی و رضایت زناشویی، استفاده از این روش به خصوص در مشاوره زناشوئی توصیه می شود.
ذهن آگاهی,رضایت زناشویی,کیفیت زندگی زوجین
https://japr.ut.ac.ir/article_54564.html
https://japr.ut.ac.ir/article_54564_baa54a445607402f07f8b870809063e5.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
اثربخشی مشاوره شناختی رفتاری مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر خودکارآمدی و رضایت زناشویی زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای همسر و فرزند
61
75
FA
10.22059/japr.2015.58504
امروزه اعتیاد یک تهدید بسیار مهم برای سلامت نظام خانواده به حساب میآید. به نظر میرسد درمان های موج سوم شناختی رفتاری با تأکید بر ذهن آگاهی و توجه بر انعطاف پذیری روانشناختی، در بازتوانی زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر مؤثر باشند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مشاوره شناختی رفتاری مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر خودکارآمدی و رضایت زناشویی زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر انجام شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر بستری در کمپ های ترک اعتیاد شهر شیراز بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 زن وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر انتخاب شد. از مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE) و رضایت زناشویی هادسون (IMS) به عنوان پیش آزمون- پس آزمون در این پژوهش استفاده شد و داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده ها حاکی از آن بود که مشاوره –شناختی رفتاری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی و رضایت زناشویی زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر موثر بوده، و بین دو گروه تفاوت معناداری وجود داشته است. با توجه به نتایج این پژوهش، مشاوره مبتنی بر تعهد و پذیرش، خودکارآمدی و رضایت زناشویی را در زنان وابسته به سوء مصرف مواد دارای فرزند و همسر افزایش می دهد.
موج سوم درمان شناختی رفتاری,خودکارآمدی,رضایت زناشویی,اعتیاد,سلامت نظام خانواده
https://japr.ut.ac.ir/article_58504.html
https://japr.ut.ac.ir/article_58504_a7f4276e70519975e246c4525aad87f5.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
ویژگیهای روانسنجی آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیزر و ارتباط آن با خلاقیت
77
90
FA
10.22059/japr.2015.58505
<span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; font-weight: normal;" lang="FA">هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیزر در بین کارکنان شرکت ملی نفت ایران بود. برای این منظور، از بین کلیه شاغلین شرکت ملی نفت ایران که به مرکز ارزیابی مدیران این شرکت مراجعه کرده بودند؛ با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 380 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع ابزارسازی بود که از دو آزمون تفکر انتقادی واتسون</span><span style="line-height: 99%; font-size: 9pt; font-weight: normal; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">-</span></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; font-weight: normal;" lang="FA">گلیزر و تفکر خلاق عابدی برای انجام آن استفاده شد. ضرایب اعتبار بدست آمده از روش آلفای کرانباخ و بازآزمایی مولفهها و کل آزمون نشان از ویژگیهای مناسب آیتمها داشت. تحلیل عاملی نشان دهنده وجود پنج عامل است که در مجموع حدود 62/48 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین مینماید. نتیجه بررسی رابطه آزمون تفکر انتقادی واتسون</span><span style="line-height: 99%; font-size: 9pt; font-weight: normal; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">-</span></span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; font-weight: normal;" lang="FA"> گلیزر و تفکر خلاق نیز حاکی از رابطه معناداری وجود نبود </span><span style="line-height: 99%; font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; font-weight: normal;" lang="FA">(روایی واگرا). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیزر از روایی و اعتبار مناسبی جهت سنجش تفکر انتقادی در بین کارکنان سازمانی برخوردار است</span><span style="line-height: 99%; font-size: 9pt; font-weight: normal; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">.</span></span>
تفکرانتقادی,خلاقیت,انطباقسازی آزمون,ویژگیهای روانسنجی,تحلیل عاملی,کارکنان
https://japr.ut.ac.ir/article_58505.html
https://japr.ut.ac.ir/article_58505_9e7465b00985302750bd446b40f138b8.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی تنیدگی زدایی بر تنیدگی والدینی و رضایتمندی زناشویی والدین دارای کودک ناشنوا
91
104
FA
10.22059/japr.2015.58506
<span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی تنیدگی زدایی بر تنیدگی والدینی و رضایت</span><span style="font-family: 'Cambria','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="FA"> </span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">مندی زناشویی مادران دارای کودک ناشنوا بود. 20 مادر کودک ناشنوای عمیق به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. مادران گروه</span><span style="font-family: 'Cambria','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="FA"> </span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آزمایش</span><span style="font-family: 'Cambria','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="FA"> </span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">در 15جلسه با برنامه طراحی شده تنیدگی زدایی تحت آموزش قرار گرفتند. کلیه مادران به مقیاس تنیدگی والدینی (بری و جونز، 1995) و مقیاس رضامندی زوجیت (افروز، 1389) در پیش آزمون، پس آزمون و یک ماه بعد در مرحله پیگیری پاسخ دادند. پدران بدون حضور در جلسات مداخله، اما همزمان با مراحل سه گانه به مقیاس پاسخ دادند. نتایج در مادران تفاوت معنی داری را بین میانگین گروههای آزمایش و کنترل در تنیدگی نشان داد و این تفاوت در مرحله پیگیری پایدار ماند (</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">p<0/01</span><span style="font-family: 'B Mitra'; font-size: 9pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">). نمرات رضایت زناشویی والدین تفاوت معنیداری را بین گروههای آزمایش و کنترل نشان نداد. می توان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی تنیدگی زدایی بر کاهش تنیدگی مادران مؤثر بوده و این اثر با گذشت زمان یک ماهه پایدار می ماند. </span>
تنیدگی والدینی,کودک ناشنوا,رضایتمندی زناشویی
https://japr.ut.ac.ir/article_58506.html
https://japr.ut.ac.ir/article_58506_d97e44584209624404e98139d1fd20dc.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
بررسی تاثیر مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش افسردگی زنان معلول جسمی- حرکتی
105
117
FA
10.22059/japr.2015.55021
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش افسردگی در زنان 20 تا 40 ساله معلول افسرده شهر کاشان انجام شد. در این تحقیق به شیوه نیمه تجربی، از بین معلولان زن افسرده مرکز کاشانه مهر کاشان در سال 1393، 40 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده ها در این پژوهش از پرسش نامه افسردگی بک استفاده شد. به این ترتیب، پیش از برگزاری اولین جلسه آموزش، با استفاده از پرسش نامه در هر دو گروه آزمایش و گواه، پیش آزمون اجرا شد و سپس برای گروه آزمایش 8 جلسه 120 دقیقه ای آموزش تحلیل رفتار متقابل برگزار شد. در هر یک از جلسات یکی از مهارت های اساسی مدل اریک برن آموزش داده شد و بلافاصله بعد از اتمام جلسات آموزشی بر روی هر دو گروه آزمایش و گواه پس آزمون، و یک ماه پس از آن آزمون پیگیری انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل، سبب کاهش معنی دار افسردگی (01/0≥р) در زنان معلول می گردد. نتایج آزمون اندازه گیری مکرر افسردگی در مقایسه دو به دوی مراحل آزمون، بین پیش آزمون با پس آزمون و پیگیری اختلاف معنی داری را نشان داد (01/0≥р)، و پس آزمون و پیگیری در یک سطح آماری بودند. همچنین بین نمره های عامل (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) و گروه ها تفاوت معنی داری مشاهده شد (01/0≥ P). با توجه به نتایج این تحقیق چنین به نظر می رسد که آموزش گروهی زنان معلول افسرده به شیوه تحلیل رفتار متقابل، می تواند به طور مؤثری سبب کاهش نمره افسردگی در آنان گردد و در ارائه خدمات بهتر برای سلامت روانی زنان دارای ناتوانی های جسمی - حرکتی مفید باشد.
مشاوره گروهی,تحلیل رفتار متقابل,افسردگی,زنان معلول جسمی- حرکتی
https://japr.ut.ac.ir/article_55021.html
https://japr.ut.ac.ir/article_55021_6cdbda66e929c346ed122d38365bcda0.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
دلبستگی به معلم و درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر
119
132
FA
10.22059/japr.2015.61426
پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت رابطه معلم-دانشآموز تحت عنوان دلبستگی به معلم (دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی) به عنوان عامل اثرگذار بر درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح آن از نوع علی- مقایسهای، همبستگی و رگرسیون گام به گام میباشد. 289 دانشآموز دختر و 282 دانشآموز پسر از شهر همدان در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی در دروس شیمی و فیزیک، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. آنان پرسشنامههای ابعاد درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و مقیاس محقق ساخته سه بعدی دلبستگی به معلم را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی اجتنابی به معلم و رابطه دلبستگی اجتنابی به معلم و درگیری تحصیلی، در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، ولی بین رابطه دلبستگی ایمن به معلم و درگیری تحصیلی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. در گروه دختران، دلبستگی ایمن به معلم، پیشبین درگیری تحصیلی بالا و در گروه پسران، دلبستگی ایمن به معلم پیشبین درگیری تحصیلی بالا و دلبستگی اجتنابی به معلم پیشبینی کننده درگیری تحصیلی پایین بود.
دلبستگی ایمن,دلبستگی اجتنابی,دلبستگی اضطرابی به معلم,درگیری تحصیلی
https://japr.ut.ac.ir/article_61426.html
https://japr.ut.ac.ir/article_61426_05c69973876fac51e0899a6d1206a9fd.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
بررسی نقش مثبت اندیشی و تنظیم هیجان در رضایت مندی زندگی زنان خانه دار شهر تهران
133
146
FA
10.22059/japr.2015.61089
هدف از این تحقیق بررسی نقش مثبت اندیشی و تنظیم هیجان در رضایتمندی زندگی زنان خانه دار شهر تهران بود. این تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه زنان خانه دار منطقه 4 شهر تهران بود که تعداد آنان نامشخص می باشد. حجم نمونه تحقیق را 250 زن خانه دار تشکیل داد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و وینیسکی (1988)، پرسشنامه سبکهای تنظیم هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامه رضایتمندی از زندگی (1985) استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها شاخصهای آمار توصیفی شامل نمودار، درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از تحلیل رگرسیون گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد: متغیر مثبتاندیشی به صورت معنادار 6/36 درصد از واریانس رضایتمندی از زندگی را در زنان خانه دار پیش بینی می کند و همچنین متغیر ابعاد تنظیم هیجان (تنظیم شناختی مثبت و تنظیم شناختی منفی) می تواند تنها 4/2 درصد از واریانس رضایتمندی از زندگی زنان خانه دار را پیش بینی نماید. بنابراین، می توان از طریق آموزش مثبت اندیشی و تنظیم هیجان در جهت ارتقاء رضایتمندی از زندگی زنان خانه دار گام برداشت.
مثبت اندیشی,تنظیم هیجان,رضایت مندی زندگی,زنان خانه دار
https://japr.ut.ac.ir/article_61089.html
https://japr.ut.ac.ir/article_61089_7a3833ed9234c4eb2740f8677af5e21e.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
تأثیر فیلمدرمانی گروهی بر کاهش نشانههای وسواس- اجبار
147
163
FA
10.22059/japr.2015.61090
اختلال وسواس- اجبار با شیوع مادامالعمر تقریباً 5/2 درصد بهعنوان یک مشکل جهانی سلامت روان مطرح است. امروزه یکی از چالشهای اساسی، ایجاد درمانهای مؤثر و جدیدی است که مداخله های کمهزینهای را نیز فراهم آورد. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی فیلمدرمانی گروهی بر کاهش نشانههای وسواس- اجبار بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی و یک طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه گواه بود. نمونة آماری را 24 فرد دارای نشانههای وسواس- اجبار تشکیل دادند که بهصورت تصادفی در دو گروه 12 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامة وسواس- اجبار مادزلی (MOCI) بود. نمرات بدست آمده از ارزیابی وسواس- اجبار و خرده مقیاسهای آن شامل بازبینی، شستن، کندی و تردید، در سه مرحلة پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که فیلمدرمانی گروهی بر کاهش نشانههای وسواس- اجبار مؤثر است (05/0p<). بر مبنای نتایج این مطالعه، میتوان استفاده از فیلمدرمانی گروهی را بهعنوان روشی نوین، کمهزینه و مؤثر در تسهیل درمان به درمانگران وسواس پیشنهاد نمود.
فیلمدرمانی گروهی,اختلال وسواس- اجبار,نشانههای وسواس- اجبار
https://japr.ut.ac.ir/article_61090.html
https://japr.ut.ac.ir/article_61090_7c02ffee06d50d401cb73243410380dd.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
اثربخشی مدیریت حافظه ی هیجانی بر افکار منفی خودآیند و تاکتیک های حل تعارض نوجوانان و والدین
165
180
FA
10.22059/japr.2015.61427
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت حافظه هیجانی بر افکار منفی خودآیند و تاکتیکهای حل تعارض نوجوانان و والدین میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی نوجوانان پسر شهر بوشهر میباشد. نمونه پژوهش حاضر شامل 34 نفر از نوجوانان پسر است که به صورت نمونهگیری در دسترس از دبیرستان دکتر حسابی بوشهر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تاکتیکهای حل تعارض نوجوان با والدین اشتراوس (1990) و مقیاس افکار خودآیند منفی هالان و کندال (1980) استفاده شد. برای تحلیل دادههای نیز از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی مدیریت حافظه هیجانی سبب افزایش استفاده از تاکتیک حل تعارض استدلال با پدر و مادر و کاهش پرخاشگری کلامی با مادر و همچنین کاهش همه مؤلفههای افکار خودآیند منفی شده است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری و بهبود مشکلات هیجانی و شناختی نوجوانان و کاهش آسیبهای خانواده در بر دارد.
مدیریت حافظه هیجانی,افکار خودآیند منفی,تاکتیک حل تعارض,روابط نوجوان با والدین,نوجوان
https://japr.ut.ac.ir/article_61427.html
https://japr.ut.ac.ir/article_61427_be7c2a59c4a3372cb8f735baeeee8256.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
نقش واسطه ای عزت نفس در رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و خودکارآمدی
181
195
FA
10.22059/japr.2015.61428
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای عزت نفس در رابطه بین ادراک حمایت سازمانی و خودکارآمدی در میان کارکنان شرکت گاز استان اصفهان به انجام رسید. روش پژوهش همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیه کارکنان شرکت مذکور بود که از میان انان 248 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامهی 16 سؤالی حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران (1986)، پرسشنامهی 10 سؤالی عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامهی 17 سؤالی خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس (1982) بود. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که طی یک سلسله روابط زنجیرهای، عزت نفس رابطه میان حمایت سازمانی ادراک شده با خودکارآمدی را میانجیگری میکند (/010p<). بنابراین، چنین نتیجهگیری میشود که برای افزایش خودکارآمدی کارکنان میتوان با افزایش عزت نفس کارکنان از طریق بهبود در ادراک حمایت سازمانی اقدام نمود.
خودکارآمدی,حمایت سازمانی ادراک شده,عزت نفس,شرکت گاز
https://japr.ut.ac.ir/article_61428.html
https://japr.ut.ac.ir/article_61428_dcd9b7f783c0b04b78d06a1dd6504926.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
دشواری تنظیم هیجان: تاثیر برنامه بهبود عملکرد ورزشی ذهن آگاه بر اجرای روان ورزشکاران
197
208
FA
10.22059/japr.2015.68805
رویکرد مداخله ای بهبود عملکرد ورزشی ذهن آگاه در پاسخ به انتقاد از آموزش رویکردهای سنتی روانشناسی ورزش ارائه شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله «بهبود عملکرد ورزشی ذهن آگاه» بر اجرای روان ورزشکاران حرفه ای با توجه به نقش تعدیل گر سطح دشواری در تنظیم هیجان طراحی شد. این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی با اندازه های مکرر (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) است. جامعه آماری شامل دانشجویان حاضر در اردوی آمادگی برای مسابقات کشوری در المپیک سیزدهم بود و نمونه تحقیق شامل 54 نفر از ورزشکاران در دسترس مطابق شرایط مطالعه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده علاوه بر پرسشنامه محقق ساخته، مقیاس اجرای روان، پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گراتز و رومر و پرسشنامه ذهنآگاه ورزشی بود. روش آماری و تحلیل کواریانس چندمتغیری با اندازه گیری مکرر برای تحلیل اطلاعات انجام شد. نتایج تجزیه تحلیل یافته ها بااستفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندگانه نشان داد مداخله صورت گرفته در گروه آزمایش هیجان کم، نسبت به گروه آزمایش هیجان زیاد، در اجرای روان تفاوت معنادار و معکوس است. ضمنا بعد از پیگیری تفاوت معنادار مشاهده شد. استفاده از شیوه مداخله بهبود عملکرد ورزشی ذهن آگاه در تحقیقات گسترده تر با تمرکز بر ابعاد همخوان با الگوی فرهنگ بومی ایرانی- اسلامی پیشنهاد می شود.
اجرای روان,بهبود عملکرد ورزشی ذهن آگاه,دشواری در تنظیم هیجان,عمکرد اوج
https://japr.ut.ac.ir/article_68805.html
https://japr.ut.ac.ir/article_68805_72488935895c2447f347da1ab6da98e1.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
اثربخشی آموزش مهارت های ادراکی– حرکتی بر کاهش نشانه های اختلال یادگیری ریاضی
219
210
FA
10.22059/japr.2015.63660
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ادراکی– حرکتی بر کاهش نشانههای اختلال یادگیری ریاضی بوده است. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ریاضی شهر تهران بود. از این جامعه آماری 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 18 جلسه طی دو ماه تحت آموزش مهارتهای ادراکی- حرکتی قرار گرفتند، سپس پسآزمون روی دو گروه اجرا شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، آزمون اختلال ریاضی ملک پور (1387) بود. تحلیل یافتهها با استفاده از مدل آماری تحلیل کوواریانس صورت گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ادراکی- حرکتی تأثیر مثبت و معناداری بر کاهش نشانههای اختلال یادگیری ریاضی دارد.
اختلال یادگیری ریاضی,آموزش مهارت های ادراکی- حرکتی
https://japr.ut.ac.ir/article_63660.html
https://japr.ut.ac.ir/article_63660_1e69d3cfd0a385d4e900f078e70f7c26.pdf
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2676-4504
6
2
2015
07
23
اثربخشی مداخله دلبستگی محور مادر ـ کودک بر شاخصهای فیزیولوژیک مرتبط با تنیدگی در کودکان پیشدبستانی
221
233
FA
10.22059/japr.2015.79550
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله دلبستگی محور مادر-کودک بر شیوه پاسخگویی به تنیدگی در کودکان پیشدبستانی واجد سبک دلبستگی ناایمن میباشد. نمونه پژوهش دربرگیرنده 28 زوج مادر – کودک بود که از بین جامعه مادران و کودکان 4 تا 6 سال مراجعهکننده به کلینیک آتیه، بر اساس نمره آنها در مقیاس ابزار مشاهدهای دلبستگی (واترز، 1987) انتخاب شد. پاسخدهی کودکان به تنیدگی قبل و پس از مداخله به وسیله دستگاه ارزیابی پاسخ به تنیدگی (SRE) سنجیده شد. گروه نمونه به صورت تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش (14 زوج مادر – کودک در هر گروه) واگذار شدند. مداخله در برگیرنده 6 جلسه آموزش گروهی مادران و 6 جلسه بازی درمانی گروهی برای کودکان و پس از آن 4 جلسه رواندرمانی برای هر زوج مادر – کودک بود. با توجه به نتایج بهدست آمده از تحیل کوواریانس چندمتغیری، نمرات مرتبط با شاخصهای درجه حرارت، رسانایی پوست، نرخ تنفس و ضربان قلب در ارزیابیهای پیشآزمون و پسآزمون به لحاظ آماری در هیچیک از شاخصهای ذکرشده معنادار نمیباشد. لذا برای ایجاد تغییرات معنادار فیزیولوژیک به مداخلات طولانیتر و ابزار حساستری نیاز است.
مداخله دلبستگی محور,زوج مادر– کودک,شاخصهای فیزیولوژیک تنیدگی,کودکان پیشدبستان
https://japr.ut.ac.ir/article_79550.html
https://japr.ut.ac.ir/article_79550_5bf49704ceaf5fb321d69a5f8b1a2c75.pdf