TY - JOUR ID - 57962 TI - بررسی رابطه‌ی هوش معنوی و رهبری خدمتگزار در مدیران مدارس متوسطه JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 4 SP - 31 EP - 43 KW - هوش معنوی KW - رهبری خدمتگزار KW - مدیران مدارس متوسطه KW - تفاوت‌های جنسیتی DO - 10.22059/japr.2016.57962 N2 - هدف از این پژوهش بررسی رابطه­ ی هوش معنوی و رهبری خدمتگزار در مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان می ­باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران دبیرستان ­های شهر اصفهان (118نفر) در سال تحصیلی 92-1391 بودند و نمونه پژوهش شامل 92 نفر از این افراد بوده که با استفاده از روش نمونه ­گیری خوشه ­ای مرحله ­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه­­ رهبری خدمتگزار لاب (1999) و پرسشنامه ­­ هوش معنوی کینگ (2007). نمره کلی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامه­ ها به ترتیب 97/0 و 87/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافته­ ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شد. یافته ­ها نشان دادکه بین هوش معنوی با نمره کلی رهبری خدمتگزار و کلیه مولفه­ های آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم­چنین مشاهده شدکه رابطه بین هوش معنوی و رهبری خدمتگزار در مدیران زن و مرد تفاوت معناداری ندارد. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_57962.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_57962_48cffd7533eaf5df4af2d026e24b4dcb.pdf ER -