TY - JOUR ID - 61077 TI - مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین و دارودرمانی بر شدت نشانه های دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) و استرس فرزندپروری در مادران آنها JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 AU - خداوردیان, سهیلا AU - گلشنی, فاطمه AU - امامی پور, سوزان AU - کراسکیان, آدیس AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکز AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 4 SP - 1 EP - 19 KW - آموزش رفتاری والد KW - دارودرمانی KW - اختلال کاستی توجه/بیش-فعالی KW - استرس فرزندپروری DO - 10.22059/japr.2017.61077 N2 - اختلال کاستی توجه/بیش ­فعالی (AD/HD) یکی از رایج ­ترین اختلالات عصبی- تحولی رایج دوران کودکی است. این اختلال علاوه بر ایجاد مشکلات رفتاری و یادگیری در کودک، معمولا تعامل کودک مبتلا را با خانواده و نیز همسالان، با مشکل مواجه می­ کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین (BPT) مبتنی بر رویکرد بارکلی و دارو درمانی با متیل فنیدیت (MPH، ریتالین) در کاهش شدت نشانه­ های دانش ­آموزان پسر مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش ­فعالی و میزان استرس فرزندپروری در مادران آن­ها بود. ابزارهای پژوهش شامل نخستین خرده ­مقیاس ویرایش چهارم پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)، تدوین ­شده توسط گادو واسپرافکین (1994) و  مقیاس استرس فرزندپروری بری و جونز (1995) بود. نتایج نشان داد که هر دو روش در کاهش شدت نشانه ­ها در کودکان مبتلا به ADHD و استرس فرزندپروری مادران موثر بودند، اما اثربخشی دارودرمانی بر هر دو متغیر وابسته، به نحوی معنادار بیش از اثربخشیBPT بود. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_61077.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_61077_f5c7c88ab3818dd4bb8722c5849c0864.pdf ER -