TY - JOUR ID - 61081 TI - ارائه مدل تلفیقی رویکرد هیجان مدار و مدل گاتمن و اثربخشی آن بر کیفیت رابطه زناشویی زنان متاهل JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 AU - مدنی, یاسر AU - هاشمی گلپایگانی, فاطمه AU - غلامعلی لواسانی, مسعود AD - عضو هیات علمی دانشگاه تهران. گرایش تخصصی تربیت مشاور AD - کارشناسی ارشد مشاوره خانواده. دانشگاه تهران AD - عضو هیات علمی گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 4 SP - 73 EP - 88 KW - مدل تلفیقی KW - رویکرد هیجان‌مدار KW - مدل گاتمن KW - کیفیت رابطه زناشویی DO - 10.22059/japr.2017.61081 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدل تلفیقی رویکرد هیجان ­مدار و مدل گاتمن بر کیفیت رابطه زناشویی زنان متاهل انجام گرفت. این پژوهش به روش آزمایشی با طرح شبه­ آزمایشی از نوع پیش­ آزمون، پس­ آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش زنان متاهل مراجعه ­کننده به خانه سلامت تهرانسر منطقه 21 می ­­باشند. نمونه شامل 26 نفر از افراد جامعه بودند که به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و 13 نفر در گروه آزمایش و 13 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه کیفیت ابعاد رابطه ادراک شده (PRQC) استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری داده­ های پژوهش می ­توان گفت که آموزش مدل تلفیقی رویکرد هیجان­ مدار و مدل گاتمن موجب افزایش معنادار کیفیت رابطه زناشویی و تمام شش خرده ­مقیاس­ های آن (رضایت، اعتماد، تعهد، شوق و شور جنسی، صمیمیت و عشق) شده است. همچنین نتایج آزمون اندازه­ گیری مکرر نشان داد که اثربخشی آموزش مدل تلفیقی حاضر بعد از یک ماه ماندگار بوده است. بنابراین، نتایج پژوهش حاکی از این است که از آموزش مدل تلفیقی رویکرد هیجان­ مدار و مدل گاتمن می توان برای بهبود کیفیت رابطه زناشویی زنان متاهل استفاده کرد. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_61081.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_61081_da174881976be389e1692990f600562d.pdf ER -