TY - JOUR ID - 61783 TI - مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز وجود در دانش آموزان JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 3 SP - 203 EP - 211 KW - راهبردهای تنظیم هیجان KW - ابراز وجود KW - لکنت زبان DO - 10.22059/japr.2014.61783 N2 - هدف از این پژوهش مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و  ابراز و جود در دانش آموزان پسر با و بدون اختلال لکنت مقطع متوسطه شهرستان کوهدشت بود. روش پژوهش علی مقایسه­ای و جامعه آن تمامی دانش آموزان با و بدون اختلال لکنت در مقطع متوسطه شهرستان کوهدشت بود که مشغول به تحصیل می­باشند. از میان جامعه آماری تعداد ۳۰ نفر دانش­آموز با اختلال لکنت و ۳۰ دانش­آموز بدون اختلال لکنت به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی و مقیاس ابراز وجود (جرات ورزی) گمبریل و ریچی استفاده شد. داده­های بدست آمده از طریق تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دادند که دانش آموزان با اختلال لکنت در راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز وجود با همسالان عادی خود تفاوت عمده­ای دارند، بدین معنی که آنها پائین­تر از همتایان عادی خود بودند. با توجه به نقش اساسی و کاربردی راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز وجود در محیط­های اجتماعی و تحصیلی در جهت موفقیت در امور گوناگون، پیشنهاد می­شود متخصصان بالینی و همچنین مشاوران به کودکان مبتلا به اختلال لکنت آموزش­هایی جهت تنظیم هیجان، مدیریت هیجان، کاربرد آن و ابراز وجود به آنها ارائه دهند. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_61783.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_61783_6c510a59832ca5a1f0e111ca2e494fc7.pdf ER -