TY - JOUR ID - 62607 TI - ادراک از محیط یادگیری کلاس و هیجان تحصیلی: تحلیل چند سطحی کلاس ریاضی JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 AU - نقش, زهرا AU - رمضانی خمسی, زهرا AD - دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا )س( Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 1 SP - 127 EP - 141 KW - ادراک از محیط یادگیری کلاس KW - هیجان تحصیلی KW - عملکرد ریاضی KW - مدل یابی چند سطحی DO - 10.22059/japr.2017.62607 N2 - هدفمطالعه حاضر بررسی رابطه  ادراک از محیطیادگیری کلاس و هیجان تحصیلی با پیشرفت ریاضی در دو سطح دانش­آموز و کلاس است. این رابطه در میان 600 دانش آموز پایه ششماز 20 کلاس بررسی شد. دانش آموزان به پرسشنامه­های ادراک از ساختار کلاس فرانزل،پکران و گوتز (2007) و هیجان پیشرفت پکران، گوتز و فرانزل (2005) پاسخ دادند.نتایج تحلیل چند سطحی نشان دهنده رابطه منفی و معنادار هیجان تحصیلی اضطراب، ورابطه مثبت و معنادار لذت با عملکرد ریاضی در سطح دانش­آموز و همچنین رابطهمعنادار ابعاد ادراک از محیط یادگیری کلاس یعنی کیفیت آموزش ریاضیات، اعتماد بههمسالان، تنبیه معلم و رقابت با عملکرد ریاضی در سطح مدرسه است. در مدل کامل 29 درصدو 71 درصد از واریانس عملکرد ریاضی به ترتیب بر اساس متغیرهای سطح اول و دوم پژوهشتبیین شده است. نتایج همچنین نشان داد که مدل دو سطحی بر خلاف مدل معمولی و یکسطحی، دانش بیشتری در ارتباط با رابطه بین متغیرها ارائه می­دهد. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_62607.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_62607_4f50ef2915817da484977bdb8b6423b5.pdf ER -