TY - JOUR ID - 63466 TI - بررسی رابطه نگرش نسبت به پدر و تعهد به خانواده با اهمال ‌کاری تحصیلی در فرزندان جانبازان JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 3 SP - 199 EP - 212 KW - نگرش نسبت به پدر KW - تعهد به خانواده KW - اهمال کاری تحصیلی KW - فرزندان جانبازان DO - 10.22059/japr.2016.63466 N2 - پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه نگرش نسبت به پدر و تعهد به خانواده با اهمال‌کاری تحصیلی در فرزندان جانبازان صورت گرفت. این پژوهش یک مطالعه همبستگی بود و جامعه آن را کلیه فرزندان جانبازان شهرستان‌های یزد و اردکان تشکیل می دادند. با توجه به محدودیت‌های دسترسی به جامعه، 144 نفر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های ادراک والدین گرول نیک (1991)، تعهد به خانواده فولیگ‌نی و همکاران (1999) و اهمال‌کاری تحصیلی سواری (1390) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که هر دو متغیر نگرش به پدر و تعهد به خانواده و ابعاد آن با اهمال‌کاری تحصیلی فرزندان جانبازان همبستگی معنی‌دار منفی دارند (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که این دو متغیر در مجموع قادر به پیش‌بینی 4/17 درصد از واریانس اهمال‌کاری تحصیلی هستند (05/0>p). با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که نگرش نسبت به پدر و تعهد به خانواده نقش معنی‌داری در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی فرزندان جانبازان دارند و احتمالاً ممکن است بهبود آن‌ها، خصوصاً نگرش به پدر، با کاهش اهمال‌کاری تحصیلی در دانش آموزان فرزند جانباز همراه باشد. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_63466.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_63466_ce96d7758709174792cc4e07d98e9a3f.pdf ER -