TY - JOUR ID - 63972 TI - تحلیل پدیدارشناسانه عوامل موثر در افت انگیزه تحصیلی در دانش‌آموزان مدارس متوسطه JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 3 SP - 235 EP - 254 KW - انگیزه تحصیلی KW - دانش آموزان متوسطه KW - عوامل فردی KW - عوامل آموزشگاهی KW - عوامل خانوادگی DO - 10.22059/japr.2016.63972 N2 - همه پیشرفت‌های شگفت‌انگیز انسان، زاییده یادگیری است و یادگیری به‌نحو چشمگیری از انگیزه تحصیلی، اثر می‌پذیرد؛ به‌رغم اهمیت شگرف انگیزه تحصیلی در یادگیری دانش‌آموزان و همچنین شواهد گسترده‌ای مبنی بر بروز افت شدید در انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان،  پژوهش‌هایی ژرفانگر که بتواند ماهیت و عوامل موثر در تشدید این پدیده را بازنمایی کند، به‌ندرت انجام شده‌است. در این پژوهش سعی‌ شد تا با استفاده از رویکرد تفسیرگرایانه، ضمن بازنمایی آسیب‌های موجود،‌‌ عوامل احتمالی کاهش انگیزه تحصیلی و راه‌های بهبود آن بررسی‌شود. تلاش گردید تا ضمن واکاوی در ادراک دانش‌آموزان و تجربه‌زیسته‌شان، نشان داده‌شود که آن‌ها چه درکی از پدیده افت انگیزه تحصیلی دارند، آن‌ را چطور درک و ارزیابی می‌کنند. داده‌های روایتی با استفاده از فن مصاحبه نیمه‌ساختارمند با 38 نفر از دانش‌آموزان (دختر و پسر) گردآوری و بر اساس راهبرد هفت‌مرحله‌ای کُلایزی تحلیل شد؛ تحلیل عمیق روایت‌های دانش‌آموزان، به شناسایی و دسته‌بندی 5 مضمون اصلی و 13 زیر مضمون منتج‌گردید. نتایج نشان می‌دهد انگیزه‌ تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از جمله‌ عوامل فردی، خانوادگی، آموزشگاهی، فناوری‌های نوین ارتباطی و  عوامل اجتماعی  قرار می‌گیرد. در این مقاله، هر یک از عوامل شناسایی‌شده به همراه روایت‌های دانش‌‌آموزان، مورد بحث قرار گرفته شده است. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_63972.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_63972_13e30b6876ee2ff368f2f0b54f33c8d7.pdf ER -