TY - JOUR ID - 65668 TI - الگوی علی روابط بین خودشناسی انسجامی، سبک‌های هویت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 AU - کیهان, جواد AU - آهنگری اندریان, نازیلا AD - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران AD - گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 4 SP - 109 EP - 125 KW - خودشناسی انسجامی KW - سبک‌های هویت KW - پیشرفت تحصیلی DO - 10.22059/japr.2018.65668 N2 - هدف تحقیق حاضر، بررسی الگوی علی روابط بین ارتباط علی خودشناسی انسجامی، سبک‌های هویت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در شهرستان ارومیه بوده است. روش تحقیق همبستگی و از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری، و جامعه آماری نیز شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بوده که تعداد آن‌ها 6800 نفر می‌باشد. روش نمونه‌گیری تحقیق تصادفی طبقه‌ای و حجم نمونه با عنایت به فرمول کوکران 364 نفر بوده است. جهت گردآوری اطلاعات از سه نوع پرسشنامه شامل مقیاس خودشناسی انسجامی (قربانی، 2003)، سیاهه سبک‌های هویت برزونسکی (1989) و کارنامه تحصیلی دانشجویان استفاده شده است. برای تجزیه ‌و تحلیل داده­ها از تحلیل عاملی تائیدی، آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل از مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که اثر غیرمستقیم خودشناسی انسجامی بر پیشرفت تحصیلی از طریق سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت سردرگم و سبک هویت تعهد، مثبت و معنی­دار است. ولی اثر غیرمستقیم خودشناسی انسجامی بر پیشرفت تحصیلی از طریق سبک هویت هنجاری معنی‌دارنیست. به‌عبارت ‌دیگر،خودشناسی انسجامی از طریق سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت سردرگم و سبک هویت بر پیشرفت تحصیلی تأثیر می‌گذارد، اما خودشناسی انسجامی از طریق سبک هویت هنجاری بر پیشرفت تحصیلی تأثیر معنی‌داری ندارد. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_65668.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_65668_3f0eadaf756ae11ce9011539cee1285b.pdf ER -