TY - JOUR ID - 70395 TI - اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 AU - کاکابرایی, کیوان AU - صیدی, مریم AD - دانشیار گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه، ایران AD - عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 4 SP - 159 EP - 175 KW - حل مسئله بین فردی KW - حل مسئله اجتماعی KW - دانش آموز پیش دبستانی DO - 10.22059/japr.2019.70395 N2 - حل مسئله اجتماعی فرایندی است که کودکان  به­واسطه آن تلاش می­کنند برای مسائلی که در زندگی روزمره با آن مواجه می­شوند، راه­حل­های موثر و انطباقی پیدا کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک­­ماهه با گروه کنترل بود. 30 دانش آموز پیش دبستانی به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس حل مسئله اجتماعی دزوریلا ( 2004) استفاده شد. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل اندازه گیری مکرر انجام شد. نتایج پژوهش حاضر از به‌کارگیری حل مسئله بین فردی پشتیبانی می‌کند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی تأثیر معناداری در کاهش جهت گیری منفی، سبک حل مسئله اجتنابی و سبک حل مسئله تکانشگری/بی دقتی و افزایش جهت گیری مثبت و سبک حل مسئله منطقی دانش آموزان پیش دبستانی دارد (05/0 >P ). نتایج آزمون پیگیری مشابه بود. برنامه حل مسئله بین فردی به‌عنوان یک چارچوب با اهمیت برای فهم و توسعه سلامت روانی و اجتماعی در کودکان پیش دبستانی پیشنهاد می‌شود. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_70395.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_70395_897b7bc86460212a8ffd0633045fe1a5.pdf ER -