TY - JOUR ID - 72614 TI - رفتار زورگویی معلمان نسبت به دانش‌آموزان و بررسی شیوع آن در مدارس شهر تهران JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 AU - ابراهیمی مقدم, ندا AU - خنیفر, حسین AU - درانی, کمال AU - کرمدوست, نوروز علی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی پردیس فارابی دانشگاه تهران AD - استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران AD - استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 1 SP - 1 EP - 22 KW - زورگویی معلم KW - زورگویی فیزیکی KW - زورگویی روانی KW - زورگویی کلامی DO - 10.22059/japr.2019.274271 N2 - هدف پژوهش حاضر، شناسایی انواع رفتار زورگویی معلمان و بررسی شیوع و دامنه‌‌ آن در شهر تهران بود. طرح پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل مدارس دولتی ابتدایی و متوسطه اول شهر تهران بود که نمونه‌گیری طبقه‌بندی شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تأیید و آلفای کرونباخ آن (91/0) محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی داده‌های 1046 دانش‌آموز نشان‌دهنده‌ سه مؤلفه‌ زورگویی فیزیکی، زورگویی کلامی و زورگویی روانی بود و تحلیل عاملی تأییدی نمایانگر برازش مطلوب آن بود. میزان انواع رفتار زورگویی کم‌تر از معیار و در مدارس پسرانه به ترتیب زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی و در مدارس دخترانه زورگویی روانی، فیزیکی و کلامی مشاهده شد. دانش‌آموزانی که هرگز در معرض زورگویی فیزیکی، روانی و کلامی قرار نگرفته‌اند به‌ترتیب 64/81، 33/73 و 86/76 درصد بودند. زورگویی فیزیکی و کلامی نسبت به پسران شایع‌تر بود و همچنین زورگویی روانی الگوی مشابهی در هر دو جنس داشت. منطقه یک، کم‌ترین میزان انواع زورگویی و منطقه‌ 19 بالاترین میزان زورگویی فیزیکی، منطقه‌ 13 بالاترین میزان زورگویی روانی و منطقه 10 بالاترین میزان زورگویی کلامی را نشان داد. زورگویی روانی، در بین پایه‌های متفاوت الگوی مشابهی داشت؛ اما زورگویی فیزیکی در پایه‌ هشتم بالاترین و در پایه پنجم کم‌ترین و زورگویی کلامی در پایه‌ چهارم بالاترین و در پایه نهم کم‌ترین میزان را نشان داد. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_72614.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_72614_6ce054b59c3d2b02e642395ca87de323.pdf ER -