TY - JOUR ID - 73047 TI - هم سنجی اثربخشی آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مشکلات رفتاری برونی‌سازی‌شده‌ی کودکان در سنین پیش از دبستان JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 AU - عظیمی فر, شیرین AU - جزایری, رضوان السادات AU - فاتحی زاده, مریم السادات AU - عابدی, احمد AD - گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران AD - استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار گروه مشاوره ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 2 SP - 1 EP - 18 KW - آموزش مدیریت والدین KW - درمان مبتنی بر پذیرشوتعهد KW - مشکلات رفتاری برونی‌سازی‌شده DO - 10.22059/japr.2019.274481.643152 N2 - هدف پژوهش حاضر، هم‌سنجی اثربخشی آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروی مبتنی بر پذیرش‌وتعهد بر مشکلات رفتاری برونی‌سازی‌شده کودکان در سنین پیش‌ازدبستان بود. این پژوهش، از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک‌ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل مادرانِ کودکان با مشکلات رفتاری برونی‌سازی‌شده در سنین پیش‌از‌دبستان در نجف‌آباد بود. 45 نفر از مادران داوطلب پس از بررسی ملاک‌های ورود به پژوهش انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های پژوهش گمارش شدند. مداخلات آموزشی طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای اجرا شد، در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشت. ابزار پژوهش، سیاهه رفتاری کودک آیبرگ (ECBI)بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو مداخله در مقایسه با گروه کنترل، در مراحل پس‌آزمون و پیگیری موجب کاهش نمرات مشکلات رفتاری شده ‌است. به‌علاوه میزان تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش‌و‌تعهد به‌صورت معنادار بالاتر گزارش گردید (01/0>P). می‌توان نتیجه گرفت که مداخلات پژوهش برای کاهش مشکلات رفتاری برونی‌سازی‌شده کودکان در سنین پیش‌ازدبستان مؤثر است و از آن‌ها می‌توان در کارگاه‌ها و مشاوره فرزندپروری به ‌منظور مدیریت مشکلات رفتاری استفاده کرد. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_73047.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_73047_d9b822ddcc85ef95c494dd2f7d9507b6.pdf ER -