TY - JOUR ID - 74506 TI - ارائه الگوی یادگیری مبتنی بر بازی (غیردیجیتال) با رویکرد حل‌مسئله برای آموزش سازمانی و نقد دوره‌‌های آموزشی موجود براساس آن JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 AU - عبدالوهابی, مرضیه AU - درانی, کمال AU - صفایی موحد, سعید AU - فتحی واجارگاه, کوروش AU - صالحی, کیوان AD - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه‌ درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استاد گروه روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - رئیس نظارت و ارزشیابی آموزشی شرکت ملی نفت ایران و عضو اصلی هیات مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران AD - استاد گروه آموزش عالی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استادیار گروه روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 1 SP - 209 EP - 245 KW - یادگیری مبتنی بر بازی KW - رویکرد حل‌مسئله KW - علوم رفتاری KW - آموزش سازمانی DO - 10.22059/japr.2020.285660.643322 N2 - کسب و تقویت مهارت‌های حل‌‌مسئله برای نیروی انسانی به منظور رویارویی با مسائل پیچیده جامعه ضرورتی انکارناپذیر است. در دهه­های اخیر تمایل به روش­های فعال مانند یادگیری مبتنی بر بازی برای پاسخگویی به نیازهای تربیتی کارکنان سازمان‌ها در این زمینه بیشتر شده‌ است. در این مقاله که با استفاده از روش "‌پژوهش نظریه­ای" انجام شد، تلاش گردید بر مبنای رویکرد حل‌مسئله، الگویی برای تبیین فرایند یادگیری مبتنی بر بازی در دوره­های آموزش سازمانی ارائه شود. گردآوری داده‌ها بر پایه فنون سندکاوی و مشاهده و تحلیل آن بر اساس روش تأملی انجام‌شد. برای اعتباربخشی الگو از نظرات خبرگان عرصه آموزش و بازی و خودبازبینی محقق استفاده شد. همچنین مؤلفه‌های استخراج شده الگوی یادگیری مبتنی بر بازی با رویکرد حل‌مسئله در اختیار ده نفر از استادانی که با روش نمونه­گیری ملاک محور انتخاب شدند، قرار داده شد و نظرات آن‌ها در ارائه الگو اعمال شد. در ادامه بر اساس الگوی ارائه شده، وضعیت دو دوره از آموزش‌های سازمانی که مبتنی بر بازی برگزار شده بودند مورد نقد قرار گرفته و برای اعتباریابی آن از بازنگری اعضا استفاده‌ شد. مؤلفه‌های اصلی این الگو عبارت است: از تحلیل، هدف‌گذاری، تدوین نظام انگیزشی، تدوین فرصت‌های یادگیری، پایش و ارزشیابی که تحت پوشش محیط یادگیری اثربخش، تعامل، تأمل و تطابق معنا پیدا می‌کنند. این مؤلفه‌ها تحت چتری به نام «مسأله‌مداری» اجرا می­گردد. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_74506.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_74506_4018a550eb09147527f466b274836866.pdf ER -