TY - JOUR ID - 79705 TI - ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی فردی با هدف مدیریت ویروس فراگیر کرونا 2019 به‌منظور ارائه یک الگوی کیفی JO - فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی JA - JAPR LA - fa SN - 2251-8126 AU - شفیع پور مطلق, فرهاد AU - نادری, زهره AU - نقش, سیمین AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران AD - استادیار گروه داخلی ریه ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دکتری برنامه ریزى آموزش از دور، سازمان سما ، اصفهان ، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 4 SP - 245 EP - 261 KW - خودمراقبتی KW - تغییر و بهبود نگرش KW - تسلط بر خود KW - به ‌اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات KW - کووید 19 KW - توانمند‌سازی DO - 10.22059/japr.2021.302093.643511 N2 - هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای توانمندسازی روان‌شناختی فردی در رابطه با مدیریت ویروس فراگیر کرونا 2019 بود. روش پژوهش از نظر هدف، بنیادی- کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، اسنادی بوده که به روش‌های مرور سیستماتیک و فراترکیب نزدیک است. محیط پژوهش شامل منابع دست‌ اول در زمینه راهبردهای توانمندسازی روان‌شناختی افراد در برابر شیوع بیماری‌های تنفسی- ریوی و از شیوه اشباع نظری داده‌ها برای انتخاب نمونه استفاده به‌عمل آمد. ملاک ورود به‌ پژوهش، شامل کلیه مقالاتی بود که از مضمون‌های توانمندسازی روان‌شناختی برخوردار بودند و ملاک خروج، مقالات از پژوهش دربرنداشتن مضمون‌های توانمندسازی روان‌شناختی، دربرنداشتن مضمون‌های ناشی از نگرانی‌های بیماری‌های واگیردار، انتشار مقاله کمتر از سال 2005 بوده است. با مراجعه به‌ منابع در دسترس دست اول و جست‌وجو در پایگاه‌های اینترنتی مختلف، تمامی اطلاعات در دسترس مرتبط و مربوط به‌ توانمندسازی روان‌شناختی افراد در برابر بیماری‌های واگیردار مثل کرونا ویروس 2019 یا سایر بیمارهایی قابل انتقال در گستره زمانی 2005 تا 2020 انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها به ‌شیوه تحلیل مضمون صورت پذیرفته است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار  NVIVOنسخه 10 انجام شده است. به‌طور کلی نتایج پژوهش نشان داد، راهبردهای توانمندسازی روان‌شناختی فردی در رابطه مدیریت ویروس فراگیر کرونا 2019 شامل پنج کُد انتخابی (خودمراقبتی، تغییر و بهبود نگرش، تسلط بر خود، به ‌اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات، رعایت مسائل بهداشتی)، 14 کُد محوری و 78 کُد باز بوده‌اند. UR - https://japr.ut.ac.ir/article_79705.html L1 - https://japr.ut.ac.ir/article_79705_71ec5cad37623d9746a70800d9e89042.pdf ER -