2024-03-29T10:00:42Z
https://japr.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10686
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر واکنش پذیری افراطی و بهبود کیفیت رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیش دبستانی
فاطمه
شکری بک باغی
خدیجه
شیرالینیا
عباس
امان الهی
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر واکنشپذیری افراطی و بهبود کیفیت رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیشدبستانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مادران کودکان پیشدبستانی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 97-1398 در مدارس این ناحیه تحصیل میکردند .طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود که در آن50 نفر از مادران کودکان انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه (۲۵ نفر گروه آزمایشی و 25 نفر گروه گواه) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس رابطه والد-فرزند پیانتا (1994) و مقیاس والدینی آرنولد (1993) استفاده شد. سپس مداخله آموزشی در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای، هفتهای یکبار بهصورت گروهی برای گروه آزمایشی اجرا شد . اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد و در ادامه پس از 2ماه ، پیگیری انجام شد.. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی(تحلیل کوواریانس) در نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافته ها نشان داد که آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر واکنشپذیری افراطی و کیفیت رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیشدبستانی اثر داشته است. بنابراین به نظر میرسد آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه میتواند برای مادران کودکان پیشدبستانی مفید باشد.
فرزندپروری ذهنآگاهانه
کیفیت رابطه والد-فرزند
کودکان پیشدبستانی
واکنشپذیری افراطی
2021
08
23
1
21
https://japr.ut.ac.ir/article_82832_f13b86a641bd27761c110c158a851f12.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
مقایسة اثر روشهای مداخلهای آموزش، بازخورد و القای ریاکاری بر نگرش، قصد و رفتار صرفهجویی انرژی الکتریکی
بهداد
خوشنوا
محمد نقی
فراهانی
حمید
خانی پور
هدف پژوهش حاضر مقایسة اثر سه مداخلة آموزش، بازخورد و القای ریاکاری بر نگرش، قصد و رفتار صرفهجویی برق خانوارها است. طرح شبهآزمایشی با سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه، بهصورت پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری بهکار گرفته شد. جامعة آماری، مشترکان برق محلة گلسار رشت و نمونة آماری، خانوارهای 46 واحد یک مجتمع مسکونی منطقه هستند که به 4 گروه 12 واحدی تقسیم شدند. در مداخلة آموزش، دفترچههای آموزش صرفهجویی، در مداخلة بازخورد، گزارش هفتگی صرفهجویی و در مداخلة القای ریاکاری، اعلان تبلیغاتی و گروه مجازی به سه گروه آزمایشی اختصاص یافت. نگرش و قصد صرفهجویی، ابتدا در پیشآزمون و پساز شش هفته اجرای مداخلات، در پسآزمون، با مقیاسهای محققساختة نگرش و قصد صرفهجویی سنجیده شد. میزان رفتار صرفهجویی با قرائت کنتورهای برق در پیشآزمون، پسآزمون و هشت هفته بعد از مداخلات، در پیگیری اندازهگیری شد. تغییرات نگرش و قصد، با تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمونهای تعقیبی، همچنین تغییرات رفتار، با تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بررسی شدند. نتایج نشان میدهد آموزش تنها قادر به تغییر نگرش افراد دربارة صرفهجویی بوده است. درعوض، القای ریاکاری برای راهاندازی قصد صرفهجویی و بازخورد برای فعالسازی رفتار صرفهجویی، اثربخش بودهاند؛ اگرچه پایداری رفتار صرفهجویی، وابسته به استمرار بازخوردرسانی بود.
صرفهجویی
نگرش
قصد
بازخورد
القای ریاکاری
2021
09
16
23
41
https://japr.ut.ac.ir/article_82377_e79bf0bb6738f23b97f2cc485266f42a.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
اثربخشی برنامة فرزندپروری مثبت بر ارتباط مادران با کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم
سعید
حسن زاده
علی
مساح
در سالهای اخیر، تلاش برای کاهش مشکلات بالینی کودکان اوتیسمی بهکمک آموزش والدین مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامة فرزندپروری مثبت بر ارتباط مادران با کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم انجام شده است. پژوهش حاضر مطالعهای شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه است. جامعة آماری این پژوهش شامل مادران کودکان 12-7 سال با اختلال طیف اوتیسم در شهر اصفهان بودند که از میان آنان 30 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. گروه آزمایشی در هشت جلسة برنامة فرزندپروری مثبت (هر هفته یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه) شرکت کردند؛ درحالیکه به گروه گواه هیچ آموزشی ارائه نشد. ابزار استفادهشده در این پژوهش مقیاس رابطة والد-کودک پیانتا (CPRS) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد که با بهکارگیری نرمافزار SPSS (نسخۀ 26) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار نمرات پیشآزمون و پسآزمون (05/0p <) بود. میتوان نتیجه گرفت برنامة فرزندپروری مثبت سبب بهبود رابطة مادر و فرزند دارای اختلال طیف اوتیسم میشود و میتوان از این برنامه برای بهبود ارتباط میان مادران و فرزندان دارای اختلال طیف اوتیسم استفاده کرد.
تعامل والد-کودک
برنامة فرزندپروری مثبت
اوتیسم
2021
08
23
43
58
https://japr.ut.ac.ir/article_82744_af9269d03bd4c466531eddae82daf2c8.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
تبیین علی ابعاد بیصداقتی تحصیلی براساس وظیفهگرایی و مسئولیتپذیری تحصیلی
حمید
بارانی
محبوبه
فولاد چنگ
هدف پژوهش حاضر تبیین علی ابعاد بیصداقتی تحصیلی در گروهی از دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه شیراز است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب شیوۀ گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1398-1397 بودند که 202 نفر آنان (120 دختر و 82 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل مقیاسهای وظیفهگرایی (CS-BFPI)، مسئولیتپذیری تحصیلی (ARS) و بیصداقتی تحصیلی (ADS) بود. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش نیز با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. برای تحلیل دادههای توصیفی و ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش از نرمافزار SPSS نسخۀ 24 و برای آزمون فرضیه و مدل پژوهش از نرمافزار AMOS نسخۀ 24 استفاده شد. نتایج نشان میدهد مدل پژوهش با دادههای جمعآوریشده برازش مطلوبی دارد. همچنین وظیفهگرایی بهطور غیرمستقیم (بهکمک واسطهگری مسئولیتپذیری تحصیلی)، پیشبینیکنندۀ ابعاد بیصداقتی تحصیلی است. از سوی دیگر، بیشترین واریانس را بعد تقلب در آزمون و کمترین واریانس را بعد تحریف در مدل تبیین کردند. بهطورکلی یافتههای پژوهش حاضر نقش مهم مسئولیتپذیری را در کنار ویژگی شخصیتی وظیفهگرایی در تبیین ابعاد بیصداقتی تحصیلی و بهویژه بعد تقلب در آزمون نشان میدهند.
ابعاد بیصداقتی تحصیلی
مسئولیتپذیری تحصیلی
وظیفهگرایی
2021
08
23
59
82
https://japr.ut.ac.ir/article_82728_3df1996f94013bc14db7f859241d3312.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در آتشنشانان شهر اصفهان
محمد
سلطانی زاده
حمید
کاظمی
ندا
دارابی
سپیده
قدرتی پور
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در آتشنشانان شهر اصفهان انجام شده است. روش پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و بهلحاظ شیوۀ گردآوری اطلاعات نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. بدینمنظور از بین سازمانهای آتشنشانی شهر اصفهان، شش سازمان انتخاب و از بین آنها 30 نفر به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آزمودنیها قبل و بعد از مداخله به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ تنظیم هیجان (CERQ) و تحمل پریشانی (DTS) پاسخ دادند. گروه آزمایش، شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را در هشت جلسۀ 90 دقیقهای دریافت کرد و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس و با نرمافزار SPSS 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر علائم روانشناختی تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در مرحلۀ پسآزمون مؤثر بوده است (05/0<P). براساس نتایج مطالعۀ حاضر میتوان از شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بهمنظور بهبود تنظیم هیجان و افرایش تحمل پریشانی آتشنشانان استفاده کرد.
شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی
تنظیم هیجان
تحمل پریشانی
آتشنشانان
2021
08
23
83
100
https://japr.ut.ac.ir/article_82729_28b252be9e0075c2cad40d60327c9d68.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
سنجششناختی تشخیصی: مرور انتقادی مطالعات ایرانی
مریم
محسن پور
اعظم
مقدم
در چند دهة اخیر، بهمنظور سنجش عملکرد دانشآموزان، سنجششناختی تشخیصی در میان پژوهشگران آموزشی محبوبیت فراوانی پیدا کرده، اما کاربرد آن با انتقادهایی مواجه شده است. با توجه به گرایش پژوهشگران ایرانی به این نوع سنجش، مطالعة حاضر با هدف مرور نقادانه پژوهشهای ایرانی در این حوزه، بهمنظور تحلیل مباحث مربوط به بخش روش آنها انجام شده است. برای این منظور، جستوجویی جامع در بانکهای اطلاعاتی شامل ایرانداک، پایگاه دادههای علمی جهاد دانشگاهی، گوگل اسکالر، اسکوپوس، نور، مگایران و موتور جستوجوی علمنت و با استفاده کلمات کلیدی «سنجششناختی تشخیصی»، «مدل شناختی تشخیصی»، «مدل طبقهبندی تشخیصی» و «تحلیل تشخیصی» صورت گرفت و 23 پژوهش شناسایی شدند. با توجه به ملاکهای ورود و خروج مطالعات، 20 پژوهش در بازة زمانی 1399-1393 انتخاب شدند. در گام بعدی، این پژوهشها را پژوهشگران مطالعه بهطور مستقل و با استفاده از نشانگرهای دستورالعمل توصیهشده از سوی سسومز و هنسون (2018) ارزیابی کردند. نشانگرها شامل تمرکز موضوعی پژوهشها، تعداد صلاحیتها، سازة مورد اندازهگیری، ساختار سؤالهای آزمونها، ماتریس کیو، نوع مدل آماری، برازش مدل، برازش سؤال، نوع سؤال، حجم نمونه، شواهد پایایی و روایی، توصیف صلاحیتها (طبقههای پنهان، همبستگی بین صلاحیتها، نیمرخ صلاحیت) و کاربست یافتهها بود. یافتهها حاکی از واردبودن برخی انتقادها مانند برقرارنبودن مفروضات از قبیل همپوشانی بالای صلاحیتهای شناختی، نبود شواهد پایایی و روایی کافی، ارائهنکردن نیمرخ صلاحیتها و بازخورد به ذینفعان در بیشتر مطالعات بود. درمجموع رهنمودهایی برای بهبود کیفیت کاربرد این مدلها ارائه شده است.
سنجششناختی تشخیصی
صلاحیت
ماتریس کیو
مدل طبقهبندی تشخیصی
مرور انتقادی
2021
08
23
101
122
https://japr.ut.ac.ir/article_82742_1648e7dda3faf2f4286753ebfe3c5571.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
اثر افزایش شاخص تودة بدنی بر سرعت واکنش، توجه پایدار و حافظة کاری کودکان و نوجوانان
آسیه
رضایی نیاسر
علیرضا
مرادی
میثم
صادقی
مریم
محمودی
سروش
لهراسبی
این مطالعه با هدف ارزیابی اثر افزایش شاخص تودة بدنی بر عملکردهای شناختی مانند سرعت واکنش، توانایی توجه پایدار و حافظة کاری دیداری- فضایی کودکان و نوجوانان انجام شده است. پژوهش به روش علی مقایسهای انجام شده است و از جهت هدف، مطالعهای بنیادی محسوب میشود. جامعة آماری پژوهش حاضر دانشآموزان 15-12 سال مقطع اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 هستند که 75 نفر آنها (36 دختر، 39 پسر) براساس شاخص تودة بدنی در سه گروه دارای اضافه وزن، چاق و دارای وزن بهنجار به روش نمونهگیری دردسترس برای نمونههای این پژوهش انتخاب شدند. برای ارزیابی عملکردهای شناختی شرکتکنندگان از خردهآزمونهای آزمون عصب روانشناختی کنتب (CNTAB) و برای ارزیابی چاقی از شاخص تودة بدنی (BMI) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخۀ 26) تحلیل شدند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان میدهد که دانشآموزان چاق در مقایسه با گروه دارای وزن بهنجار و اضافه وزن در آزمونهای سرعت واکنش و حافظة کاری دیداری – فضایی عملکرد ضعیفتری دارند و این تفاوت در سطح 01/0< P معنادار است. با توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت چاقی و افزایش تودة چربی بر افت بعضی از عملکردهای شناختی تأثیرگذار است و همین امر ممکن است در تأخیر یا کاهش پیشرفت مهارتهای تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان مؤثر باشد.
ارزیابی شناختی
آزمون عصب روانشناختی کنتب
سرعت واکنش
توجه پایدار
حافظة کاری
چاقی
کودکان
2021
08
23
123
138
https://japr.ut.ac.ir/article_82746_25afbb07683415e1bdba628d2560398e.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
بررسی پدیدارشناسانة گرایش دانشجویان با رشتههای غیرمرتبط به تحصیل در رشتههای روانشناسی و مشاوره
میلاد
توپ شکن
زهرا
نقش
عباس
جواهری محمدی
هدف این پژوهش، بررسی پدیدارشناسانة گرایش دانشجویان با رشتههای غیرمرتبط به تحصیل در رشتههای روانشناسی و مشاوره است. روش این پژوهش، کیفی و پدیدارشناسی است که در آن به مطالعة عمیق پرداخته شده است. با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسانه، 20 نفر (17 زن و 3 مرد) از میان افرادی که در مقطع کارشناسی در رشتهای غیر از رشتههای مشاوره یا روانشناسی تحصیل کردهاند و در مقطع ارشد یا دکتری، یکی از این دو رشته را انتخاب کردهاند، در سال 1399 به شیوة نمونهگیری هدفمند، بر پایة اصل اشباع و با تکراریشدن پاسخها انتخاب شدند و به مصاحبة نیمهساختاریافته پاسخ دادند. یافتههای پژوهش بهصورت جدولهایی طبقهبندی و براساس پاسخهای مشارکتکنندگان به هر سؤال بهصورت جداگانه ارائه شدند. برای تحلیل دادهها از روش هفتمرحلهای کلایزی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که افراد به دلایل متفاوتی از جمله عوامل درونی مانند علاقهنداشتن یا عوامل بیرونی مانند کاربردینبودن رشتة قبلی تغییر رشته میدهند. براساس اظهارات بسیاری از شرکتکنندگان یکی از عوامل مؤثر در تغییر رشته جایگاه اجتماعی بهتر از رشتة قبلی در جامعه است. بهنظر میرسد حضور مشاور آگاه و مطلع از امور برای شناسایی علایق و توانمندیهای واقعی افراد بهمنظور جلوگیری از هدررفتن سرمایه، وقت و انرژی فردی و اجتماعی امری بدیهی و واضح است که کمتر به آن توجه شده است.
مشاوره
روانشناسی
رشتة تحصیلی
تغییر رشته
کلایزی
پدیدارشناسی
2021
08
23
139
157
https://japr.ut.ac.ir/article_82075_f5527e60c8e06e95a3d520e86b639b8a.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
مقایسۀ مرور خاطرات مزاحم، افکار خودآیند منفی و تعادل عاطفی در دختران با و بدون ملال پیش از قاعدگی (PMDD)
نیلوفر
میکائیلی
لاله
صنوبر
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ مرور خاطرات مزاحم، افکار خودآیند منفی و تعادل عاطفی در دختران دانشجوی با و بدون ملال پیش از قاعدگی (PMDD) است. روش پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و از نوع علی-مقایسهای است. جامعۀ آماری تحقیق را 360 دانشجوی دختر تشکیل میدهند که در سال تحصیلی 1399-1398 در دانشگاه فرهنگیان اردبیل مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 60 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از بین دانشجویان دارای علائم ملال پیش از قاعدگی 30 نفر و از بین دانشجویان بدون علائم ملال پیش از قاعدگی نیز 30 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پاسخ به مزاحمها (IRQ)، مقیاس افکار خودآیند (ATQ) و مقیاس تعادل عاطفی (ABS) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) با استفاده از نرمافزار SPSS 25 تجزیه و تحلیل شدند. مطابق یافتهها، میانگین نمرات تفسیر منفی (283/42=F)، نشخوار ذهنی (397/57=F)، سرکوب (743/6=F)، پریشانی (09/84=F)، افکار خودآیند منفی (911/20=F)، تعادل عاطفی منفی (692/11=F)، در افراد دارای اختلال ملال قبل از قاعدگی (PMDD) بیشتر از افراد عادی و در تعادل عاطفی مثبت (057/7=F) کمتر از افراد عادی است (001/0>P). نتیجه گرفته میشود که افراد دارای علائم ملال قبل از قاعدگی در مرور خاطرات مزاحم، افکار خودآیند منفی و تعادل عاطفی با افراد بدون علائم ملال قبل از قاعدگی تفاوت دارند. میتوان از این نتایج در درمان و تسکین علائم این بیماران استفاده کرد.
خاطرات مزاحم
افکار خودآیند منفی
تعادل عاطفی
2021
08
23
159
171
https://japr.ut.ac.ir/article_82831_cc378154b81956f086cdd1fccaab4663.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
اثربخشی تمرینهای یکپارچگی حسی-حرکتی بر تعادل و جهتیابی دانشآموزان با آسیب بینایی
نسترن
سلیمی
فاطمه
نصرتی
باقر
غباری بناب
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینهای یکپارچگی حسی حرکتی بر تعادل و جهتیابی دانشآموزان با آسیب بینایی انجام شده است. روش انجام این پژوهش مداخلهای از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. همة دانشآموزان دختر و پسر با آسیب بینایی مدارس استثنایی شهرستانهای آبادان و خرمشهر در سال تحصیلی 1399-1398 بهعنوان جامعه انتخاب شدند. از این تعداد، 30 دانشآموز با آسیب بینایی بهصورت نمونهگیری دردسترس گزینش شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر، 7 دختر و 8 پسر) و کنترل (15 نفر) بهصورت تصادفی قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری و روش جمعآوری دادهها شامل آزمون رشد حرکتی لینکلن – اوزرتسکی (OMDT)، آزمون پرتاب بسکتبال و دریبل (BDTT) و تمرینات یکپارچگی حسی آیرس (AESI) است. قبل از اجرای نهایی برنامه یکپارچگی حسی آیرس بهصورت مقدماتی (پایلوت) روی سه نفر از نمونهها اجرا شد و بعد از تعیین میزان روایی و برطرفشدن ضعفهای آن روی گروههای آزمایشی اجرا شد. سپس گروه آزمایش بهمدت 12 جلسۀ 90 دقیقهای تمرینها را انجام داد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون لون و تحلیل کوواریـانس استفاده شد. نتایج یافتهها نشان میدهد که تمرینهای یکپارچگی حسی-حرکتی بر تعادل و جهتیابی دانشآموزان با آسیب بینایی تأثیر مثبت و معناداری در سطح 01/0>P دارد. تمرینهای یکپارچگی حسی-حرکتی سبب بهبود جهتیابی و تعادل دانشآموزان با آسیب بینایی میشود.
تمرینهای یکپارچگی حسی
تعادل
جهتیابی
دانشآموزان با آسیب بینایی
2021
08
23
173
184
https://japr.ut.ac.ir/article_82025_f373b3e2d2bb1a6cf9d120920d8908a4.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
مقایسة اثربخشی درمان یکپارچة فراتشخیص اختلالات هیجانی و درمان فراتشخیص کارآمدی هیجانی بر تنظیم هیجان بزرگسالان دارای لکنتزبان
بنت الهدی
زارعی فسخودی
احمد
کربلایی محمد میگونی
حسین
رضابخش
لیلا
قلیچی
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی و مقایسة درمان یکپارچه فراتشخیص اختلالات هیجانی و درمان فراتشخیص کارآمدی هیجانی بر تنظیم هیجان بزرگسالان دارای لکنتزبان مبتلا به اختلال اضطرابی است. این پژوهش کاربردی و طرح آن از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- گروه گواه و دوره پیگیری است. جامعة آماری شامل تمامی بزرگسالان دارای لکنتزبان مراجعهکننده به کیلینیکهای گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تهران و انجمن لکنت ایران در سال 1398 است. تعداد نمونه 36 فرد (27 مرد و 9 زن) واجد شرایط داوطلب است که براساس نمونهگیری از نوع دردسترس انتخاب و براساس ملاکهای ورود به پژوهش مانند مصاحبة بالینی ساختاریافته وارد مطالعه شدند و بهصورت تصادفی در گروه درمان یکپارچه فراتشخیص اختلالات هیجانی، گروه درمان فراتشخیص کارآمدی هیجانی و یک گروه گواه قرار گرفتند. برای گروههای درمانی، مداخلهها 12 جلسة دوساعته بود و برای گروه گواه مداخلهای صورت نگرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامة دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (DERS) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS با توجه به نوع مطالعه و اندازهگیری در سه مرحله از تحلیل واریانس با رویکرد اندازهگیری مکرر استفاده شد. از یافتههای قابلتوجه پژوهش میتوان به اثربخشی درمان فراتشخیص کارآمدی هیجانی بر کاهش هر شش مؤلفة دشواری در تنظیم هیجان (01/0p <) و اثربخشی درمان یکپارچة فراتشخیص اختلالات هیجانی بر کاهش چهار مؤلفة دشواری در تنظیم هیجان (01/0p <) اشاره کرد. درمجموع درمانگران حیطة لکنت میتوانند با بهکارگیری این دو روش زمینه را برای تنظیم هیجان فراهم کنند.
تنظیم هیجان
کارآمدی هیجانی
فراتشخیص اختلالات هیجانی
اضطراب
لکنت زبان
2021
08
23
185
209
https://japr.ut.ac.ir/article_82745_695d7ebeb1a5c9e3dc679ea610fd4bef.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
نقش میانجی خودشفقتورزی در رابطه میان حمایت اجتماعی ادراکشده و تأثیر رویداد قرنطینۀ اجباری خانگی مبتلایان به کووید-19
عذرا
زبردست
سجاد
رضائی
منا
شریف نیا
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی خودشفقتورزی در رابطه میان حمایت اجتماعی ادراکشده و تأثیر رویداد قرنطینۀ اجباری خانگی در مبتلایان به کووید-19 است. این مطالعه بنیادی و روش آن توصیفی-مقطعی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری را زنان و مردان 18 سال به بالای مبتلابه کووید-19 با الزام به گذراندن قرنطینۀ خانگی در سراسر کشور تشکیل دادند. از میان این افراد، 240 نمونه به روش غیراحتمالی هدفمند برای تدوین الگوی ساختاری انتخاب شدند. زمان اجرای پژوهش، دیماه سال 1399 همزمان با موج سوم ابتلا در ایران بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، فرم کوتاه مقیاس خودشفقتورزی (SCS-SF)، مقیاس تجدیدنظرشدۀ تأثیر رویداد (IES-R) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (MSPSS) بودند. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهها بهصورت برخط تنظیم و از طریق فضای مجازی برای شرکتکنندگان ارسال شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری، با نسخۀ 22 نرمافزار SPSS و AMOS و برای آزمون معناداری مسیرهای غیرمستقیم از تحلیل بوتاستراپ در برنامۀ ماکرو پریچر و هایز (2008) استفاده شد. نتایج حاکی از معناداری نقش میانجی خودشفقتورزی در رابطه میان حمایت اجتماعی ادراکشده و تأثیر رویداد قرنطینۀ خانگی در مبتلایان بود (01/0>p). نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد خودشفقتورزی میتواند برای اثر سازنده و اثر مطلوب حمایت اجتماعی در کاهش عوارض قرنطینه نقش میانجی ایفا کند؛ بنابراین لازم است متخصصان بهداشت و درمان حوزۀ پاندمی کووید-19، دستورالعملهای مرتبط با خودشفقتورزی را بهمنظور خودمراقبتی روانی برای عموم افراد و مبتلایان تجویز کنند.
حمایت اجتماعی ادراکشده
خودشفقتورزی
تأثیر رویداد
قرنطینۀ خانگی
مبتلایان به کووید-19
2021
08
23
211
228
https://japr.ut.ac.ir/article_82379_59d18fe5de909cbfe6172c964756c185.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
طراحی مدل کلاس شکوفا و اثربخشی آن بر ارضای نیازهای روانشناختی نوجوانان دختر
زهره
اسماعیل زاده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل کلاس شکوفا و بررسی اثربخشی آن بر ارضای نیازهای روانشناختی نوجوانان دختر اجرا شده است. روش تحقیق عملی-توسعهای و به لحاظ گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته است که در دو مرحله انجام شده است. مرحلۀ اول به روش نظریه دادهبنیاد صورت گرفت و مؤلفههای سازندۀ کلاس شکوفا بهکمک مصاحبه با 15 متخصص شناسایی شدند. نتایج حاصل از کدگذاری نظری نشان میدهد کلاس شکوفا شامل شش محور ایجاد فضایی پذیرنده، تقویت پیوند گروهی و هویت اجتماعی، آموزش مهارتهای ارتباطی، آموزش مهارت مدیریت هیجان، حمایت از خودمختاری و توسعۀ مهارتها و منابع درونی دانشآموزان است. براساس این شش محور، بستۀ آموزشی 14 جلسهای برای ایجاد کلاس شکوفا برای دبیران طراحی شد. مرحلۀ دوم پژوهش به روش شبهآزمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری این مرحله از پژوهش شامل دبیران و دانشآموزان مدارس دورۀ متوسطه دوم دخترانۀ منطقۀ 5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 است. دبیران دو مدرسه در پایههای دهم و یازدهم به روش دردسترس انتخاب شدند و در گروه آزمایش در 14 جلسۀ آموزشی شرکت کردند. متغیر وابسته پژوهش حاضر نیز بر روی همۀ دانشآموزان این گروه از دبیران (138 نفر) اجرا شد. ابزار این مرحله مقیاس نیازهای روانشناختی بنیادی در مدرسه (ASPBPNSS) است. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS و تحلیل کوواریانس چندمتغیرۀ یکراهه بررسی شد. یافتهها نشان میدهد اجرای مؤلفههای کلاس شکوفا به افزایش ارضای نیازهای استقلال، برقراری ارتباط و ادراک از شایستگی در نوجوانان دختر منجر شده است.
شکوفایی
کلاس شکوفا
نیازهای روانشناختی در مدرسه
نیاز به استقلال
نیاز به ارتباط و ادراک از شایستگی
2021
08
23
229
246
https://japr.ut.ac.ir/article_82743_5cdb22aa60ae07b724458dffba9e7a32.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
شناسایی عوامل مؤثر بر طلاق و ارائۀ مدلی برای پیشبینی طلاق با استفاده از الگوریتم درخت تصمیم
وحیده
ایمانزاده
نعیمه
محب
رضا
عبدی
مرتضی
هنرمند عظیمی
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر طلاق و ارائۀ مدلی برای پیشبینی آن است. این تحقیق از نظر هدف بنیادی، و بهلحاظ روش جمعآوری اطلاعات توصیفی است. جامعۀ پژوهش حاضر عبارت است از زوجینی که در بازۀ زمانی 1394 تا 1397 از طرف دادگاه خانواده به مراکز مشاورۀ شهر تبریز ارجاع داده شدهاند. از بین این افراد، 399 فرد به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با زوجین غیرمتقاضی طلاق (427 نفر) که از بین والدین دانشآموزان دبیرستان شهر تبریز انتخاب شده بودند مقایسه شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامۀ نئو (NEO-FFI-R) و پرسشنامۀ محققساخته و مصاحبه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS MODELER و تکنیک درخت تصمیم که یکی از مهمترین تکنیکهای دادهکاوی است استفاده شد تا عوامل مؤثر بر طلاق مدلسازی شود. نتایج نشان داد رابطۀ جنسی، داشتن تحصیلات پایین، سابقۀ ازدواج قبلی و تجربۀ خیانت یکی از زوجین، از عوامل مؤثر در بروز طلاق است و در نقطۀ مقابل، تحصیلات بالاتر، وابستگی درآمدی (درآمد پایینتر زوجه) و خانوادۀ پرجمعیت پدری (ترتیب تولد بالاتر از 4 برای یکی از زوجین) از مهمترین دلایل رضایت و سازش زوجین در خانوادههای موردمطالعه است.
طلاق
عوامل مؤثر بر شکلگیری طلاق
درخت تصمیم
2021
08
23
247
263
https://japr.ut.ac.ir/article_82378_855d2cf0be23187f2766c7a6702d2f46.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان ابتدایی با رویکرد مبتنی بر زمینۀ فرهنگی
انور
نویدیان
شهرام
واحدی
رحیم
بدری گرگری
اسکندر
فتحی آذر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان پسر دورۀ ابتدایی شهر مریوان است. این مطالعه بهلحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوۀ گردآوری اطلاعات، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشآموزان پسر دبستانی شهرستان مریوان در سال تحصیلی 1397-1396 است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از یک مدرسۀ ابتدایی پسرانه، 50 دانشآموز پسر انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنیها قبل و بعد از آموزش، به پرسشنامۀ انعطافپذیری روانشناختی (AAQ-II) پاسخ دادند. 17 جلسۀ 45 دقیقهای (هر هفته یک جلسه) فلسفه برای کودکان (p4c) با استفاده از داستانهای بومی ارائه شد. بستۀ آموزشی شامل داستانهای انتخابشده از میان داستانهای نویسندگان ایرانی مانند مولوی، سعدی و... بودند. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS 21 و به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای بومی در انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان ابتدایی مؤثر است. درمجموع، مطابق نتایج این بررسی میتوان ادعا نمود برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان با تقویت بحث و گفتوگو و بهچالشکشیدن تفکرات دانشآموزان ابتدایی موجب ارتقای انعطافپذیری روانشناختی آنان میشود.
فلسفه برای کودکان
انعطافپذیری روانشناختی
دانشآموزان ابتدایی
2021
08
23
265
282
https://japr.ut.ac.ir/article_82830_b91bd8bc7329e8522132ad2b0b67345a.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
کارایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر دشواریهای بین فردی و اعتیاد به اینترنت در میان دانشآموزان
مجید
فیروزکوهی برنج آبادی
مهشید
پورحسین
محمد
قاسمی ارگنه
پژوهش حاضر با هدف بررسی کارایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر اعتیاد به اینترنت و دشواریهای بینفردی در میان دانشآموزان دبیرستان در شهر تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل با پیگیری یکماهه بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 40 دانشآموز پسر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که به شیوۀ دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT) و پرسشنامۀ دشواریهای بینفردی نوجوانان انگلس، هیدالگو و مندنز (QIDA). پس از اجرای پرسشنامهها در میان دانشآموزان، آزمودنیهایی که نمرۀ برش پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ را بهدست آوردند، در دو گروه کنترل و آزمایشی بهصورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخلهدرمانی را به مدت هشت جلسۀ دوساعته به شیوۀ گروهی دریافت کردند. پس از اتمام جلسات درمان از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد و بعد از یک ماه آزمون پیگیری انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 26 و به روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که نمرات اعتیاد به اینترنت و دشواریهای بینفردی در پسآزمون در گروه آزمایشی بهصورت معناداری کاهش یافت. این نتایج در پیگیری یکماهه نیز تداوم داشت. شیوۀ درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) میتواند به کاهش اعتیاد به اینترنت و مؤلفههای دشواریهای بینفردی منجر شود. این شیوۀ درمانی میتواند روش مداخلهای مؤثری برای دستیافتن به روابط بینفردی رضایتبخش باشد.
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
اعتیاد به اینترنت
دشواریهای بینفردی
دانشآموز دبیرستان
2021
08
23
283
301
https://japr.ut.ac.ir/article_82023_05a592921df26f170594842c2647668b.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر رفتارهای پرخطر دانشآموزان دختر
عفت
نوذری
مهرداد
ثابت
سیمین
بشردوست
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر رفتارهای پرخطر دانشآموزان دختر است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری و گروه گواه است. جامعۀ آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهرستان شهریار، منطقۀ اندیشه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 380 نفر تشکیل میدهند که از میان آنها 30 نفر انتخاب و با همگنسازی معدل تحصیلی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. دانشآموزان برای پیشآزمون به مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (IARTS) پاسخ دادند و پس از ده جلسه آموزش مهارتهای مدیریت استرس برای گروه آزمایش، بهمنظور پسآزمون به ابزار فوق پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرمافزار SPSS-24 و بهمنظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد اثر تعاملی گروه × زمان بر مؤلفۀ گرایش به مصرف سیگار، گرایش به خشونت، گرایش به رابطه و رفتار جنسی و رابطه با جنس مخالف معنادار است. بهنظر میرسد مطالعه و بررسی بافتی که رفتارهای پرخطر در آن رخ میدهد میتواند از بروز و ظهور رفتارهای مشکلساز در دانشآموزان پیشگیری کند. براساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود با ترغیب والدین برای گذراندن دورههای آموزشی نظیر مدیریت استرس والدین، به سطح آگاهی خانوادهها افزوده شود.
جنس مخالف
خشونت
رابطۀ جنسی
مدیریت استرس
مصرف سیگار
2021
08
23
303
319
https://japr.ut.ac.ir/article_82022_5418c3709b2a245ad5ce4cfddef196ab.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
مدل ساختاری فاجعهانگاری درد با خوردن هیجانی: نقش میانجی حساسیت اضطرابی و ترس مرتبط با درد در افراد دارای درد مزمن
مژگان
خداپناه
فاطمه
گلشنی
صادق
تقی لو
آنیتا
باغداساریانس
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی حساسیت اضطرابی و ترس مرتبط با درد در رابطۀ بین فاجعهانگاری درد و خوردن هیجانی در افراد دارای درد مزمن است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری شامل بیماران مبتلا به درد مزمن است که در بهار، تابستان و پاییز سال 1398 به کلینیکهای شهر تهران در مناطق 4 و 8 مراجعه کرده بودند. از میان آنها 300 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از محاسبۀ شاخص تودۀ بدنی و پرسشنامههای رفتار خوردن داچ (DEBQ)، حساسیت اضطرابی (ASI)، مقیاسهای نشانگان اضطراب درد (PAS) و فاجعهانگاری درد (PCS) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار Amos 21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد مدل با دادههای مشاهدهشده برازش مطلوب دارد. نتایج نقش میانجی حساسیت اضطرابی (05/0 =P، 954/1= t، 137/0=β) و ترس مرتبط با درد (001/0 =P، 244/3= t، 106/0=β) در رابطۀ بین فاجعهانگاری درد و خوردن هیجانی تأیید میشود. 3/46 درصد از واریانس خوردن هیجانی میتواند بهوسیلۀ فاجعهانگاری، حساسیت اضطرابی و ترس مرتبط با درد تبیین شود. بهنظر میرسد برای پیشگیری و درمان خوردن هیجانی در افراد مبتلا به درد و نیز حفظ آثار درمانی، سازههای شناختی و هیجانی مرتبط با درد نظیر حساسیت اضطرابی و ترس مرتبط با درد باید هدف مداخلات درمانی قرار گیرند.
خوردن هیجانی
ترس مرتبط با درد
حساسیت اضطرابی و فاجعهانگاری درد
2021
08
23
321
339
https://japr.ut.ac.ir/article_82727_b52eaf6550bff074ff56d8476fab06de.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
مقایسة اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت و تئوری انتخاب بر احساس شرم و سطوح خودانتقادی دانشآموزان دختر
میناسادات
خونساری
بیوک
تاجری
مهران
سرداری پور
محمد
حاتمی
مرجان
حسین زاده تقوایی
هدف پژوهش حاضر مقایسة اثربخشی آموزش شفقت و تئوری انتخاب بر احساس شرم و سطوح خودانتقادی دانشآموزان دختر است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة گردآوری اطلاعات، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعة آماری همة دانشآموزان دختر 18-15 سالة شهر کرج بودند. در این پژوهش که در سال تحصیلی 98-97 انجام شد، 45 دختر از جامعة مذکور بهصورت دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه بهصورت مساوی (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. هریک از گروههای آزمایش هشت جلسه آموزش شفقت یا تئوری انتخاب دریافت کردند؛ درحالیکه گروه گواه در این مدت مداخلهای دریافت نکرد. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامة احساس شرم (GASP) و مقیاس سطوح خودانتقادی (LOSCS) ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان میدهد، پس از اجرای آموزشهای گروهی، بین میانگین گروههای آزمایش و گواه در کاهش احساس شرم و سطوح خودانتقادی تفاوت معناداری ایجاد شد و این تفاوت در گروه آموزش شفقت بیشتر از گروه آموزش تئوری انتخاب بود (001/0≥p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت، با اینکه هر دو نوع آموزش گروهی توانستهاند بر کاهش احساس شرم و سطوح خودانتقادی دانشآموزان مؤثر باشند، آموزش شفقت مؤثرتر از آموزش تئوری انتخاب بوده است.
تئوری انتخاب
خودانتقادی
شرم
شفقت
2021
08
23
341
356
https://japr.ut.ac.ir/article_82741_7a3ed6508c6d71bd3f96a19572ff1b49.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1400
12
2
مقایسۀ طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبک فرزندپروری در زنان خیانتکرده و خیانتدیده
ناهید
سادات شریفی
سمیه
رباط میلی
شهریار
شهیدی
رضا
قربان جهرمی
والدین در دو گروه زنان خیانتکرده و خیانتدیده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و توصیفی از نوع علی-مقایسهای است. جامعۀ آماری مطالعه را زنان متأهلی تشکیل دادهاند که در مناطق 22 گانۀ شهر تهران زندگی میکردند و در فاصلۀ زمانی 1399-1398 به همسر خود خیانت کرده یا خیانت دیده بودند. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری دردسترس اسـتفاده شد. نمونه شامل 61 زن خیانتکرده و 57 زن خیانتدیده است. دادهها بهکمک دو پرسشنامۀ طرحوارههای یانگ (YSQ-SF3) و سبک فرزندپروری یانگ (YPI) جمعآوری بهکمک آزمون تی مستقل و نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد بین طرحوارههای ناسازگار اولیه در زنان خیانتکرده و زنان خیانتدیده اختلاف معناداری وجود دارد (66/0= d) و جز طرحوارۀ نقص-شرم که زنان خیانتدیده در آن نمرۀ بالاتری کسب کردند، نمرۀ زنان خیانتکرده در طرحوارههای محرومیت هیجانی، طردشدن-بیثباتی، بیاعتمادی-آزاردیدن، استحقاقداشتن-بزرگمنشی، خویشتنداری-خودانضباطی و جلبتوجه-تأییدجویی بهطور معناداری بیشتر بوداست همچنین میان نمرات سبکهای فرزندپروری زنان خیانتکرده و زنان خیانتدیده تفاوت معناداری مشاهده شد (07/2= d) و زنان خیانتکرده در حوزههای محرومیت هیجانی، طردشدن-بیثباتی، بیاعتمادی-آزاردیدن، وابستگی، نقصداشتن-شرم، معیارهای سرسختانه-عیبجویی افراطی، استحقاقداشتن-بزرگمنشی، منفیگرایی-بدبینی، بازداری هیجانی و جلبتوجه-تأییدجویی، نمرات بالاتری کسب کردند. میتوان گفت چگونگی تعامل والدین با فرزندانشان، طرحوارههایی را در آنها شکل داده است و مبنایی برای رفتارهای صمیمانۀ آنان در بزرگسالی و پایبندی به اصل اولیۀ زندگی زناشویی یعنی تعهد میشود.
خیانت
طرحوارههای ناسازگار اولیه
سبک فرزندپروری
2021
08
23
357
377
https://japr.ut.ac.ir/article_82833_04308f9656f803c7af5e2355a9e1b7b3.pdf