2024-03-29T10:29:28Z
https://japr.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8095
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین و دارودرمانی بر شدت نشانه های دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) و استرس فرزندپروری در مادران آنها
سهیلا
خداوردیان
فاطمه
گلشنی
سوزان
امامی پور
آدیس
کراسکیان
اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (AD/HD) یکی از رایج ترین اختلالات عصبی- تحولی رایج دوران کودکی است. این اختلال علاوه بر ایجاد مشکلات رفتاری و یادگیری در کودک، معمولا تعامل کودک مبتلا را با خانواده و نیز همسالان، با مشکل مواجه می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش رفتاری والدین (BPT) مبتنی بر رویکرد بارکلی و دارو درمانی با متیل فنیدیت (MPH، ریتالین) در کاهش شدت نشانه های دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش فعالی و میزان استرس فرزندپروری در مادران آنها بود. ابزارهای پژوهش شامل نخستین خرده مقیاس ویرایش چهارم پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)، تدوین شده توسط گادو واسپرافکین (1994) و مقیاس استرس فرزندپروری بری و جونز (1995) بود. نتایج نشان داد که هر دو روش در کاهش شدت نشانه ها در کودکان مبتلا به ADHD و استرس فرزندپروری مادران موثر بودند، اما اثربخشی دارودرمانی بر هر دو متغیر وابسته، به نحوی معنادار بیش از اثربخشیBPT بود.
آموزش رفتاری والد
دارودرمانی
اختلال کاستی توجه/بیش-فعالی
استرس فرزندپروری
2017
01
20
1
19
https://japr.ut.ac.ir/article_61077_f5c7c88ab3818dd4bb8722c5849c0864.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
تأثیر تمرینات نوروفیدبک بر کاهش اضطراب ورزشی و افزایش عملکرد ورزشکاران
سید محمد
زادخوش
حسن
غرایاقزندی
رسول
حمایت طلب
با توجه به تأثیری که اضطراب میتواند بر عملکرد داشته باشد، رابطه اضطراب و عملکرد سالهاست که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف اصلی این تحقیق، مطالعه اثر تمرینات نوروفیدبک آلفا/تتا بر عملکرد و اضطراب فوتبالیستهای جوان بود. بدین منظور تعداد 30 ورزشکار رشته فوتبال به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (مداخله تمرینات نوروفیدبک پروتکل آلفا/تتا) و کنترل قرار گرفتند. ورزشکاران گروه آزمایش، 12جلسه (6 هفته و هفتهای 2 جلسه) 30 دقیقهای تمرین نوروفیدبک با پروتکل کاهش موج آلفا و افزایش موج تتا دریافت نمودند و در گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نگرفت. قبل و بعد از مداخله از پرسشنامه مقیاس اضطراب ورزشی و آزمون عملکرد شوت فوتبال استفاده گردید. از تحلیل واریانس چندعاملی برای مقایسه گروهها استفاده شد. نتایج نشان داد گروه نوروفیدبک بهبودی معنیداری را در کاهش اضطراب ورزشی و افزایش عملکرد ورزشی نشان میدهد. با توجه به نتایج این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که تمرینات نوروفیدبک آلفا/تتا میتوانند روشی مناسب جهت تمرینات افزایش عملکرد و کاهش اضطراب ورزشی فوتبالیستها باشند.
نوروفیدبک
اضطراب
عملکرد ورزشی
ورزشکاران
2017
01
20
21
37
https://japr.ut.ac.ir/article_61078_576d74e75e1646149932c775c1d80604.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
طراحی و تعیین روایی محتوایی و صوری مقیاس هوش معنوی در دانشجویان ایرانی
محمد
خدایاری فرد
عبدالله
خرمی مارکانی
باقر
غباری بناب
فرامرز
سهرابی
عنایت اله
زمانپور
رویا
راقبیان
غلامعلی
افروز
ولی اله
فرزاد
نسرین
محمودی
بهنوش
زینلی زاده
نرگس
تنکمانی
از هوش معنوی بهعنوان ظرفیتها و منابع معنوی برای تصمیمگیریها و حل مسائل وجودی روزانه استفاده میشود. برای اندازهگیری هوش معنوی، آزمونی روا و پایا و منطبق بر آموزههای دین اسلام وجود ندارد. این مطالعه تعریف و تعیین ابعاد هوش معنوی و بررسی روایی محتوایی و صوری مقیاس آن در جامعۀ دانشجویی است. مطالعه به صورت کمی و کیفی، و با مروری جامع بر ابزارهای هوش معنوی و مصاحبه با 67 دانشجوی کارشناسی انجام گرفت. طبق نتایج هوش معنوی بهصورت «فرایند جستوجوی معنای وجودی، درک مسائل معنوی، فهم نمادها و مناسک دینی، توانایی استفاده بهینه از منابع معنوی برای حل مشکلات و سازگاری با محیط» تعریف شده و ابعاد سهگانه آن مشخص شد. 106 گویه مقیاس از ابزارهای موجود و 42 گویه آن از مصاحبه بهدست آمد. این مقیاس مبتنی بر زمینه دینی و فرهنگی جامعه دانشجویی ایران بوده و میتواند با روایی محتوایی و روایی صوری خوب و قابل قبول برای سنجش سازه هوش معنوی در جامعه دانشجویی استفاده شود. برای جلوگیری از خستگی و کمک به افزایش دقت پاسخدهندگان و ازدیاد روایی مقیاس، تهیه و تدوین فرم کوتاه مقیاس پیشنهاد میشود.
معنویت
هوش
هوش معنوی
روایی محتوایی
2017
01
20
39
49
https://japr.ut.ac.ir/article_61079_613cb3ef54b0f7326d64fb7ba00d56f2.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
ارائه مدل علی روابط سرمایه های روانشناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطهای خستگی هیجانی
احمد
رستگار
محمدحسن
صیف
یاسمین
عابدینی
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط سرمایه های روانشناختی و هیجانات تدریس با توجه به نقش واسطه ای خستگی هیجانی انجام شد. برای این منظور، تعداد 172 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان برازجان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب، و به پرسشنامه ای خودگزارشی متشکل از مقیاس های سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007)، خستگی هیجانی (ماسلاچ و همکاران، 1996) و مقیاس ارتقاءیافته هیجانات تدریس فرنزل و همکاران (2010) پاسخ دادند. تحلیل دادهها در دو بخش متغیرهای مکنون و مشاهده پذیر و با روش مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که در مدل متغیرهای مکنون، سازه سرمایه روانشناختی، هیجانات مثبت را به صورت مثبت و هیجانات منفی را به صورت منفی پیشبینی میکند. همچنین سرمایه روانشناختی با واسطهگری خستگی هیجانی میتواند از میزان هیجانات منفی معلمان بکاهد. در مدل متغیرهای مشاهده پذیر نیز مشخص شد که خودکارآمدی هیجانات لذت و غرور را به صورت مثبت پیشبینی میکند. از طرفی دو مؤلفه تابآوری و خوشبینی نیز با واسطهگری خستگی هیجانی میتوانند خشم و اضطراب معلمان را پیشبینی کنند.
هیجانات تدریس
سرمایههای روانشناختی
خستگی هیجانی
2017
01
20
51
71
https://japr.ut.ac.ir/article_61080_e6b5b70fbaeff264ca73caf1fdd59571.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
ارائه مدل تلفیقی رویکرد هیجان مدار و مدل گاتمن و اثربخشی آن بر کیفیت رابطه زناشویی زنان متاهل
یاسر
مدنی
فاطمه
هاشمی گلپایگانی
مسعود
غلامعلی لواسانی
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدل تلفیقی رویکرد هیجان مدار و مدل گاتمن بر کیفیت رابطه زناشویی زنان متاهل انجام گرفت. این پژوهش به روش آزمایشی با طرح شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش زنان متاهل مراجعه کننده به خانه سلامت تهرانسر منطقه 21 می باشند. نمونه شامل 26 نفر از افراد جامعه بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و 13 نفر در گروه آزمایش و 13 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه کیفیت ابعاد رابطه ادراک شده (PRQC) استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری داده های پژوهش می توان گفت که آموزش مدل تلفیقی رویکرد هیجان مدار و مدل گاتمن موجب افزایش معنادار کیفیت رابطه زناشویی و تمام شش خرده مقیاس های آن (رضایت، اعتماد، تعهد، شوق و شور جنسی، صمیمیت و عشق) شده است. همچنین نتایج آزمون اندازه گیری مکرر نشان داد که اثربخشی آموزش مدل تلفیقی حاضر بعد از یک ماه ماندگار بوده است. بنابراین، نتایج پژوهش حاکی از این است که از آموزش مدل تلفیقی رویکرد هیجان مدار و مدل گاتمن می توان برای بهبود کیفیت رابطه زناشویی زنان متاهل استفاده کرد.
مدل تلفیقی
رویکرد هیجانمدار
مدل گاتمن
کیفیت رابطه زناشویی
2017
01
20
73
88
https://japr.ut.ac.ir/article_61081_da174881976be389e1692990f600562d.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
تأثیر تمرینهای نوروفیدبک بر تعادل، خستگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس
یوسف
مقدس تبریزی
رضا
رجبی
کامران
سبزی دیزج یکان
مسعود
نبوی
رضا
رستمی
مالتیپل اسکلروزیس به عنوان یک بیماری مزمن و عصبی پیشرونده به شمار میرود که موجب عوارضی چون اختلال تعادل، خستگی و سرانجام کاهش کیفیت زندگی می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینهای نوروفیدبک بر تعادل و خستگی بیماران مبتلا به ام اس بود. 18 نفر (4 مرد و 14 زن) از بیماران مالتیپل اسکلروزیس انجمن ام اس و جامعه حمایت از بیماران ام اس ایران، با درجه ناتوانی (EDSS) کمتر از 5/4، به صورت هدفمند انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی که تمرینات نوروفیدبک را دریافت کردند (8=n) و کنترل (10=n) تقسیم شدند. قبل و بعد از دوره تمرینی، آزمونهای تعادلی برگ و بلند شدن و رفتن زمان دار و آزمون شدت خستگی و کیفیت زندگی به عمل آمد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای t مستقل و t همبسته در سطح معنی داری 05/0>P انجام گرفت. بین بیماران دو گروه در پیش آزمون در وضعیت تعادل، خستگی و کیفیت زندگی تفاوت معنی داری وجود نداشت. نتایج آزمون t همبسته نشان داد که تعادل بیماران در گروه آزمایشی به دنبال تمرینات نوروفیدبک بهبودی معنی داری داشت (05/0>P)؛ همچنین به دنبال 10 جلسه تمرینات نوروفیدبک بهبودی معنی داری در خستگی و کیفیت زندگی بیماران حاصل نشد. بر اساس این نتایج، تمرینات نوروفیدبک میتواند در کنار درمانهای دارویی برای بهبود تعادل بیماران ام اس مورد استفاده قرار گیرد.
نوروفیدبک
تعادل
خستگی
مالتیپل اسکلروزیس
2017
01
20
89
100
https://japr.ut.ac.ir/article_61082_87705eb706e81c59361e2004dbdc6061.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی و نوروفیدبک بر کاهش نشانه های پیش مرضی اختلال دوقطبی
مرضیه
پورصالحی نویده
مهرانگیز
پیوسته گر
زهره
خسروی
فاطمه
گلشنی
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی و نوروفیدبک برکاهش نشانه های پیش مرضی اختلال دوقطبی بود. در این تحقیق که از نوع نیمه آزمایشی بود، جامعه آماری شامل تمامی دبیرستانهای دخترانه شرق شهر تهران بود. نمونه گیری در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اول که با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای صورت گرفت، از بین 300 پرسشنامه، 27 دانش آموز که در تمامی پرسشنامه ها نمرات بالاتر از میانگین دریافت نمودند، به مرحله دوم نمونه گیری وارد شدند. در مرحله دوم نمونه گیری با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 18 نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بود از مصاحبه بالینی ساختاریافته برای تشخیص (SCID) اختلالات محور I، مقیاس تکانشگری بارات (BIS-11) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS). نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته (Mixed ANOVA) و با استفاده از SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر این بود که اثر تعاملی تکانشگری*گروه (0.007P= و 5.88=(12و4) F) به نفع گروه نوروفیدبک و همچنین اثر تعاملی دشواری در تنظیم هیجان*گروه (0.026 P= و 4.07=(12و4) F ) به نفع گروه رفتاردرمانی دیالکتیکی به لحاظ آماری معنادار بود. این یافته بیانگر این است که با در نظر گرفتن نشانه های روانشناختی برجسته در هر فرد می توان رویکرد درمانی متناسب تری بکار برد.
رفتاردرمانی دیالکتیکی
نوروفیدبک
نشانه های پیش مرضی اختلال دوقطبی
2017
01
20
101
116
https://japr.ut.ac.ir/article_61083_46192a2096725e1102630cfb3b8e0f87.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
اثر یادگیری مشارکتی بر اضطراب، نگرش و پیشرفت تحصیلی در ریاضی
منصوره
حاج حسینی
طیبه
کوشه
مسعود
غلامعلی لواسانی
محمدحسن
مرسلی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر یادگیری مشارکتی بر اضطراب، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی صورت پذیرفت. روش پژوهش، آزمایشی بوده و در طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان رشته علوم تجربی شهر تهران بود که از آن نمونهای به روش نمونهگیری در دسترس شامل دو کلاس مشابه از دو دبیرستان در منطقه کهریزک برگزیده شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند (22 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل). گروه آزمایشی به مدت سی و دو جلسه تحت آموزش ریاضی به روش یادگیری مشارکتی قرار گرفته و گروه گواه در همین مدت با روش سنتی آموزش دیدند و مطابق با طرح تحقیق هر دو گروه پیش و پس از آموزش به لحاظ هر سه متغیر مورد مطالعه، سنجیده شدند. جهت گرداوری دادهها از مقیاس اضطراب ریاضی (شکرانی، 1381)، پرسشنامه نگرش نسبت به ریاضی (قنبرزاده، 1380) و آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته استفاده شد و دادهها به واسطه تحلیل کوواریانس تک عاملی پردازش شدند. یافته های پژوهش تفاوت معنیدار P<0/05 میان دو گروه آزمایشی و گواه در هر سه متغیر اضطراب ریاضی، نگرش نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی را نشان داد، به طوری که گروه آزمایشی اضطراب ریاضی کمتر، نگرش بهتر نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی بیشتری داشتند.
یادگیری مشارکتی
اضطراب ریاضی
نگرش نسبت به ریاضی
پیشرفت تحصیلی در ریاضی
2017
01
20
117
132
https://japr.ut.ac.ir/article_61084_daf64407899077b3126dd4e928c428db.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
بررسی ویژگیهای سنجشی مقیاس نیاز شخصی به ساختار
خدیجه
علوی
محمدعلی
اصغری مقدم
عباس
رحیمی نژاد
حجت الله
فراهانی
گیتی
شمس
هدف مطالعه حاضر، آمادهسازی و بررسی ویژگیهای سنجشی نسخه فارسی مقیاس نیاز شخصی به ساختار (PNSS) است. در این مطالعه 521 نفر از دانشجویان دانشگاه شاهد، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی آزاد واحد تهران در سال تحصیلی 95-94 با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، مورد آزمون قرار گرفتند. برای بررسی اعتبار پرسشنامه از اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و اعتبار همگرا (محاسبه همبستگی با پرسشنامه هراس اجتماعی-SPIN) استفاده شد.برای بررسی پایایی پرسشنامه از روشهای آلفای کرونباخ و ضریب پایایی بازآزمایی استفاده شد.نتایج تحلیل عاملی اکتشافی حاکی از وجود دو عامل تمایل به ساختار و پاسخدهی به فقدان ساختار بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برتری ساختار عاملی نسخه 9 عبارتی بهدستآمده در تحلیل عاملی اکتشافی بر سایر نسخهها بود. ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس و عاملهای تشکیلدهنده آن در دامنه 69/0 تا 77/0 و ضریب پایایی بازآزمایی در دامنه 69/0 تا 75/0 به دست آمد.همچنین PNSS همبستگی معناداری را با SPIN نشان داد. قویترین همبستگی بین خرده مقیاس پاسخ به فقدان ساختار و SPIN مشاهده شد.در مجموعنسخه فارسی مقیاس نیاز شخصی به ساختار از پایایی و اعتبار مناسبی برخوردار است.
مقیاس نیاز شخصی به ساختار
ویژگیهای سنجشی
اعتبار
پایایی
2017
01
20
133
150
https://japr.ut.ac.ir/article_61125_005bcbfd0d8a62d9dd19b0d3822fde8f.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
اثربخشی ورزش هوازی بر کارکردهای عصب روانشناختی بیماران مبتلا به آلزایمر
زهرا
سیفی
آنیتا
باغداساریانس
فاطمه
محمدیان رسنانی
بیماری آلزایمر یکی از شایعترین بیماریهای تحلیلبرنده و پیشرونده سلولهای مغزی است که با آسیبهای شناختی همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ورزش هوازی بر کارکردهای عصب روانشناختی بیماران مبتلا به آلزایمر بود. بدینمنظور طی یک پژوهش شبهآزمایشی با گروه کنترل، 14 نفر از افراد مبتلا به آلزایمر عضو انجمن آلزایمر به روش در دسترس انتخاب شدند. قبل از مداخله، شدت بیماری مددجویان با استفاده از آزمون FAST (محمدیان و همکاران؛ 2015) و MMSE (سیدیان و همکاران؛ 1386) و میزان آتروفی هیپوکامپ بر اساس Brain MRI سنجیده شد و به صورت تصادفی در دو گروه 7 نفری گماشته شدند. هر دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با آزمونهای MMSE و MOCA (سیگارودی و همکاران؛ 1391) مورد سنجش قرار گرفتند. گروه آزمایش در برنامه ورزشی با دوچرخه ثابت، به مدت 3 ماه، دو جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه شرکت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرات پسآزمون عملکرد عصب روانشناختی بیماران مبتلا به آلزایمر در گروه آزمایش بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل است. بنابراین، به نظر میرسد برنامه ورزش هوازی میتواند در بهبود کارکردهای عصب روانشناختی این بیماران موثر باشد.
آلزایمر
ورزش هوازی
کارکردهای عصب روان شناختی
2017
01
20
151
162
https://japr.ut.ac.ir/article_61126_c3734c4cc0c1808c4e8a2c552f6a03fc.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس رضایت مندی زوجیت در گروه معلمان متأهل زن شهر تهران
معصومه
محبی
سوگند
قاسم زاده
ولی اله
فرزاد
غلامعلی
افروز
هدف این پژوهش بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرمیابی مقیاس رضایتمندی زوجیت افروز بود. بدین منظور نمونهای به حجم 415 نفر از معلمان متاهل زن در مدارس راهنمایی و متوسطه شهر تهران که به روش نمونهبرداری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند (حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان)، پرسشنامه رضایتمندی زوجیت (110 سوالی در طیف لیکرت 4 درجهای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد ضریب اعتبار پرسشنامه از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ 989/0 است. در بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی استفاده شد. پس از حذف سوالات نامناسب و با استفاده از تحلیل مولفههای اصلی، چرخش پروماکس، و ماتریس عاملی، نمودار شیبدار و غیره از مجموعه 108 سوالی، تعداد 9 عامل استخراج شد. برای بررسی روایی همگرا، همبستگی بین دو مقیاس رضایتمندی زوجیت افروز و رضایتمندی زناشویی اینریج در سطح اطمینان 99/0،) 01/0P=) همبستگی 437/0 بدست آمد که نتایج نشان داد روایی همگرای مناسب بین دو ابزار فوق وجود دارد.
عملی بودن
اعتبار
روایی
رضایت مندی زوجیت
معلمان متأهل زن
2017
01
20
163
179
https://japr.ut.ac.ir/article_63462_db80813b84054ad8898118796e7464c5.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
ارائه الگویی برای خودارزیابی سرآمدی سازوکارهای توسعهای مبتنی بر یادگیری و بهبود عملکرد
سعید
سلیمانی
ﻣﺤﻤﻮد
اﺑﻮاﻟﻘﺎﺳﻤﯽ
اﮐﺒﺮ
ﻋﺎﻟﻢ ﺗﺒﺮﯾز
در محیط پرتلاطم و پر از تغییر کنونی، یکی از شاخصهای ماندگاری و بقای سازمانها، یادگیری مستمر و بهینهسازی مداوم عملکرد فردی و سازمانی است. بررسی اجمالی مطالعات صورت گرفته در حوزهی سرآمدی نظام آموزش و یادگیری گویای عدم توجه الگوهای ارائه شده به علل ریشهای بروز نقصانهای عملکردی و اتکای بیش از حد این الگوها به مداخلات آموزشی و غفلت از مداخلات غیرآموزشی است. هدف اصلی این پژوهش ارائهی الگویی مطلوب برای سرآمدی نظام یادگیری و بهبود عملکرد است تا با استفاده از آن بتوان به آسیبشناسی جامع فعالیتهای این حوزه پرداخت و برای بهبود آن برنامهریزی نمود. بدین منظور با انتخاب چارچوب نظریهی سیستمی به عنوان قالب اصلی الگوی نهایی پژوهش (عوامل زمینهای، پیشآیندی، فرآیندی، پسآیندی و پیآمدی) و با بهرهگیری از روش تحقیق آمیخته، در وهلهی نخست از طریق انجام مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته با 16 نفر از خبرگان حوزهی آموزش و یادگیری و استفاده از تکنیک تحلیل محتوای ترکیبی جهتدار و تلخیصی، 27 معیار اولیهی الگو شناسایی گردید و سپس با استفاده از تکنیک دلفی فازی معیارها پالایش گردید که در نتیجهی آن 24 معیار نهایی مشخص گردید. در پایان نیز با تلخیص هفت معیار نگرش راهبردی به سرمایه انسانی، موازنهی شغل و شاغل، برنامهریزی و مدیریت مسیر شغلی، مدیریت دانایی، استعدادگزینی و استعدادپروری، بهسازی عناصر چسبندگی و ساماندهی کانون ارزیابی و توسعه به دلیل مشابهتهای ماهوی (فرآیندهای متعامل با نظام یادگیری و بهبود عملکرد) در قالب معیار پایبستهای همپیوند، الگوی نهایی تدوین گردید.
الگوی سرآمدی
سازوکارهای توسعهای
یادگیری و بهبود عملکرد
2017
01
20
179
202
https://japr.ut.ac.ir/article_63463_b52e212e590d1d32ca53656b0be346da.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
مقایسه اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری و تن آرامی بر ترس از فرآیند زایمان در زنان نخست زا
گیتا
گرامی
شاهرخ
مکوند حسینی
مستوره
صداقت
آمنه
معاضدیان
ترس از زایمان یکی از مشکلات عمده دوران بارداری و بعد از زایمان است. هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان تن آرامی بر ترس از فرایند زایمان بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان باردار شهر تهران در سال 1395 بود. با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی کنترل شده تصادفی نمونهای مشتمل بر 75 نفر از زنان باردار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و به گونهی تصادفی به سه گروه 25 نفره یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای علل ترس از زایمان و ترس از زایمان هارتمن بود. نتایج نشان داد در گروه آزمایش 1 و 2 از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود ندارد و با توجه به میانگینهای بدست آمده، درمان تلفیقی شناختی-رفتاری در بهبود ترس از زایمان تاثیر به سزاتری داشته است، اما این تفاوت از لحاظ آماری معنادار نیست. اما در مورد دو مولفه درد و آسیب بدنی بین دو روش درمانی تلفیقی شناختی-رفتاری و تن آرامی تفاوت معنادری در سطح آلفای 05/0 بهدست آمد که در مورد هر دو مولفه درد و آسیب بدنی (از پرسشنامه علل ترس از زایمان) روش درمانی تلفیقی شناختی-رفتاری بهطور معناداری موثرتر از روش درمانی تن آرامی بهدست آمده است.
درمان شناختی-رفتاری
درمان تن آرامی
ترس از فرایند زایمان
2017
01
20
203
217
https://japr.ut.ac.ir/article_68336_391a1c20899e347d116248d439ac7eff.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی: کاربرد نظریه سؤال-پاسخ
حسن
تقیان
علی
مقدم زاده
کیوان
صالحی
مطالعه حاضر با هدف ساخت و رواسازی آزمون تفکر انتقادی با استفاده از نظریه سؤال ـ پاسخ انجام گرفت. بدینمنظور از بین دانشجویان دانشگاههای قم و شیخ مفید، یک نمونه به اندازه (478=n) انتخاب، و پرسشنامه موردنظر با همکاری آنها اجرا شد. از بین مدلهای مختلف در نظریه سوال ـ پاسخ، مدل سه پارامتری مناسب تشخیص داده شد. دادهها با کاربرد مدل لوجستیک سه پارامتری تحلیل شد. بهمنظور بررسی مفروضههای این نظریه (تکبعدی بودن و استقلال موضعی) از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی وجود یک عامل غالب و استقلال موضعی سؤالات را تائید کرد. بهمنظور بررسی مناسب بودن سؤالات از تابع آگاهی سؤالات استفاده شد. بررسی توابع آگاهی سؤالات نشان داد برخی از سؤالات دارای آگاهی بسیار کمی بوده و یا تابع آگاهی در طول بازه توانایی گسترده نشده است. پس از حذف سؤالات نامناسب، پارامترهای سؤالات باقیمانده دوباره برآورد شد. برآوردهای جدید نشان داد دامنه ضریب تشخیص بین 113/0 تا 899/1 و ضریب دشواری بین 990/0- تا 780/2 است. همچنین ضریب حدس نیز در دامنه بین 000/0 تا 790/0 قرار دارد. بهطور کلی، میتوان گفت پرسشنامه تفکر انتقادی با 7 مؤلفه و 29 سوال، دارای ویژگیهای مطلوب برای سنجش سازه مذکور میباشد.
تفکر انتقادی
آزمون
نظریه سوال-پاسخ
مدل لوجستیک سه پارامتری
2017
01
20
219
231
https://japr.ut.ac.ir/article_63521_679dae2421e233433b7c6c38b290ad9f.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1395
7
4
اثربخشی برنامه توانبخشی گروهی فلورتایم بر اساس هیجان ابرازشده مادران بر کارکردهای هیجانی
کبری
اباذری قره بلاغ
مختار
ملکپور
امیر
قمرانی
احمد
عابدی
سالار
فرامرزی
این پژوهش به منظور تاثیر مداخله گروهی فلورتایم مبتنی بر هیجان ابراز شده مادران بر کارکردهای هیجانی کودکان اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. نوع مطالعه برای بخش اول، مطالعه علی مقایسهای و بخش دوم مطالعه نیمه آزمایشی است. براین اساس برنامه درمانی 23 جلسهای تدوین شد. در نهایت 14 کودک اتیسم با عملکرد بالا، از مراکز اتیسم به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده (7 نفر در گروه آمایش و 7 نفر در گروه کنترل درمانی ABA) گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه خانواده، آزمون گیلیام و آزمون هوش استانفورد بینه و آزمون هیجان کارکردی گرین اسپن بود. نتایج نشان میدهد که بعد از ارائه مداخله، گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل درمانی، در 2 مرحله آخر رشد هیجان کارکردی یعنی؛ مرحله پنجم (باورهای هیجانی) (017/0P-value=) و مرحله ششم (تفکر هیجانی و منطقی) (004/0P-value=)، به طور معنیدار کارکرد هیجانی بهتری نسبت به گروه کنترل پیدا کردند.
فلورتایم
هیجان ابراز شده
رشد هیجان کارکردی
اتیسم
مادران
2017
01
20
221
242
https://japr.ut.ac.ir/article_63464_9237b9cf8580511ad391d82d9d1781a2.pdf