2024-03-29T00:34:31Z
https://japr.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8273
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
سبک های دلبستگی و توانایی بازشناسی حالت های هیجانی چهره
محمدعلی
مظاهری
وحید
نجاتی
عباس
ذبیح زاده
قیصر
ملکی
جلوههای هیجانی چهره یکی از پیچیدهترین حالتهای ذهنی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطهی بین سبکهای دلبستگی و توانایی بازشناسی جلوههای هیجانی چهره بود. در یک مطالعهی مقطعی 221 نفر (100 زن و 121 مرد) از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و نسخهی کامپیوتری تجدیدنظر یافتهی جلوههای هیجانی صورت و پرسشنامهی سبکهای دلبستگی را تکمیل نمودند. یافتهها حاکی از تفاوت افراد با سبک دلبستگی ایمن و ناایمن در بازشناسی حالات هیجانی چهره بود. بدینگونه که افراد با سبک دلبستگی ایمن نسبت به افراد با سبک دلبستگی ناایمن عملکرد مناسبتری داشتند. نتایج تفاوت معناداری بین سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی نشان نداد. یافتههای این مطالعه در قالب تأثیرات درازمدت تجارب نخستینِ رابطهی مادر و کودک بر توانایی بازشناسی جلوههای هیجانی چهره مورد بحث قرار گرفته است.
بازشناسی هیجان
جلوه های هیجانی چهره
نظریه دلبستگی
2017
04
21
1
11
https://japr.ut.ac.ir/article_62600_f2cca5632ab729f0e76f603529bfe8cb.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
الگوی ساختاری جو آموزشی خلاق، انگیزه یادگیری و راهبردهای یادگیری خود تنظیم در دانشجویان دختر دانشگاه تهران
افضل السادات
حسینی
فرناز
مهدی پور مارالانی
ساختار کلاس تأثیر زیادی در فرآیند یادگیری دارد. جو آموزشی خلاق به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر انگیزش درونی، از مهمترین عوامل مؤثر در کیفیت یادگیری است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه جو آموزشی خلاق با راهبردهای یادگیری خود تنظیم، با واسطهگری انگیزه درونی یادگیری است. 300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به صورت نمونهگیری در دسترس از دانشکدههای روانشناسی، علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد برای پاسخ دادن به سؤالات پرسشنامههای جو آموزشی خلاق آکوآل، راهبردهای یادگیری خود انگیخته MSLQ و انگیزه یادگیری AMS، انتخاب شدند. نتایج به روش الگویابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که متغیر برونزای جو آموزشی خلاق، رابطه معناداری با راهبردهای یادگیری خود تنظیم دارد و رابطه بین جو آموزشی خلاق با یادگیری خود تنظیم از طریق انگیزه درونی یادگیری میانجیگری میشود. در مجموع یافتهها نشان میدهد که جو آموزشی خلاق مستقیما و با واسطهگری انگیزه یادگیری بر استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیم تأثیر دارد.
جو آموزشی خلاق
انگیزه درونی یادگیری
راهبردهای یادگیری خود تنظیم
الگویابی معادلات ساختاری
2017
04
21
13
29
https://japr.ut.ac.ir/article_62603_2a6051b72fc3c7626f46e8c3fc6c3ebd.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
ارزیابی روایی و پایایی مقیاس اطمینان کارکنان (OTS) در مدارس ابتدایی
حسنعلی
ویسکرمی
عزت اله
قدم پور
محمدرضا
متقی نیا
پژوهش حاضر با هدف بررسی ثبات درونی و روایی عاملی مقیاس اعتماد کارکنان (OTS) طراحی شده توسط هوی و شان- موران (2003) انجام شد. در این پژوهش، 255 معلم از مدارس ابتدایی شهر بجستان با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ثبات درونی مقیاس اعتماد کارکنان به کمک آلفای کرونباخ و ساختار عاملی آن با تحلیل عاملی به روش عامل مشترک و نیز تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. یافتهها نشان داد آلفای کرونباخ کل مقیاس، 96/0 است و خرده مقیاسها نیز از آلفای بالایی برخوردار هستند. همچنین تحلیل عاملی به روش عامل مشترک با چرخش پروماکس، سه عاملِ مشابه با عوامل مطرح شده توسط سازندگان مقیاس در پژوهش اولیهشان را نمایان ساخت که مجموعاً 04/71 درصد واریانس دادهها را تبیین میکرد. تحلیل عاملی تأییدی مقیاس نیز نشان دهندهی برازش خوب ساختار سه عاملی مطرح شده با دادهها بود. نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که مقیاس اعتماد کارکنان، ابزاری پایا و معتبر جهت اندازهگیری اعتماد آموزشگاهی معلمان ایرانی است.
مقیاس اعتماد کارکنان
ثبات درونی
ساختار عاملی
2017
04
21
31
48
https://japr.ut.ac.ir/article_62604_e9a618dcf0a6ef88f1435bfd8e1eaaa0.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر متغیرهای میانجی اختلال اضطراب فراگیر
فرشته
مومنی
شهریار
شهیدی
فرشته
موتابی
محمود
حیدری
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری (الگوی بورکوک) و درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر متغیرهای میانجی اختلال اضطراب فراگیر بود. این پژوهش به صورت شبه آزمایشی انجام شده و دارای گروه گواه همراه با گمارش تصادفی، پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری 4 ماهه بوده است. جامعه پژوهش کلیه زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شهر تهران بود. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و تخصیص شرکت کنندگان در دو گروه به صورت تصادفی بوده است. در این پژوهش از مقیاس 7 سوالی اختلال اضطراب فراگیر، تنظیم هیجانی، پرسشنامه اجتناب شناختی، حل مسئله، مقیاس آگاهی از توجه ذهنآگاهانه و خودشفقتورزی استفاده شد. شرکتکنندگان در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 4 ماهه مقیاسها را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که درمان شناختی رفتاری در مقایسه با درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی اثربخشی بیشتری در کاهش اجتناب شناختی، بهبود تنظیم هیجانی و حل مسئله داشته، و این در حالی است که اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر افزایش توجه ذهنآگاهانه و خودشفقتورزی بیشتر بوده است. بنابراین، از نتایج پژوهش فوق استنباط میشود که هر کدام از دو روش، اثربخشی متفاوتی در خصوص متغیرهای میانجی این اختلال دارند.
اختلال اضطراب فراگیر
درمان شناختی رفتاری
درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی
متغیرهای میانجی
2017
04
21
49
66
https://japr.ut.ac.ir/article_62605_09078ea49ea046818bb20b4a83dd1fec.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
مقایسۀ رضایت زناشویی والدین بر اساس ویژگی و نوع ناتوانی فرزندان
ﻣﺤﻤﺪ
ﻣﻬﺎﺟﺮاﻧﯽ
ﻏﻼﻣﻌﻠﯽ
اﻓﺮوز
ﻋﻠﯽاﮐﺒﺮ
ارﺟﻤﻨﺪﻧﯿا
سوگند
قاسم زاده
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ رضایت زناشویی والدین بر اساس ویژگی و نوع ناتوانی فرزندان میباشد. با توجه به موضوع و هدف پژوهش حاضر این مطالعه از نوع پسرویدادی است. شرکتکنندگان پژوهش حاضر شامل 125 زوج میباشند که به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش حاضر شامل فرم کوتاه مقیاس رضامندی زوجیت افروز و پرسشنامه مربوط به سوألات جمعیت شناختی میباشد. دادههای گردآوریشده در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یکراهه و t مستقل)، تجزیه و تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین والدین دانشآموزان عادی، کمتوان ذهنی، آسیب بینایی و آسیب شنوایی از لحاظ رضایت زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p).گروه والدین دانشآموزان با آسیب شنوایی رضایت زناشویی کمتری نسبت به دیگر گروهها دارا میباشد. همچنین این پژوهش نشان داد که بین گروه پدرها و مادرها از لحاظ رضایت زناشویی تفاوت معنادار وجود دارد )001/0≥p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد رضایت زناشویی والدین با فرزند ناتوان میتواند تحت تأثیر نوع ناتوانی کودک قرار گیرد. از آنجاکه والدین کودک دارای آسیب شنوایی شرایط و نیازهای متفاوتتری نسبت به دیگر والدین تجربه میکنند، از رضایت زناشویی کمتری برخوردار هستند. ازاینرو، پیشنهاد میشود برنامههای مداخلهای مؤثر و زودهنگام برای سازگاری والدین کودک ناتوان بهویژه والدین فرزند با آسیب شنوایی صورت گیرد.
رضایت زناشویی
والدین
کم توان ذهنی
آسیب بینایی و آسیب شنوایی
2017
04
21
67
78
https://japr.ut.ac.ir/article_62606_0a3d260d28933c6b3606210da1273111.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
نقش استحکام ذهنی در پیش بینی راهبردهای مقابله ای و اضطراب رقابتی دو و میدانی کاران نخبه
عبداله
طاهری نیام
ﺣﺴﻦ
ﻏﺮاﯾﺎق زﻧﺪی
ﭘﯿﻤﺎن
ﻫﻨﺮﻣﻨد
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش استحکام ذهنی در پیش بینی راهبردهای مقابله ای و اضطراب رقابتی دو و میدانی کاران نخبه بود. روش پژوهش استفاده شده از نوع توصیفی- همبستگی بود. برای این منظور تعداد 182 نفر از دو و میدانی کاران نخبه (میانگین سنی، 65/23 و انحراف معیار، 81/3) بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند. جهت سنجش اضطراب رقابتی از پرسشنامه اضطراب رقابتی (SCAT) و همچنین از پرسشنامه راهبردهای مقابله ای برای ارزیابی راهبردها و پرسشنامه استحکام ذهنی ورزشی (SMTQ) در ورزشکاران استفاده گردید. داده ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه نشان داد، استحکام ذهنی با اضطراب رقابتی و راهبردهای مقابله ای مبتنی بر هیجان ارتباط منفی معنادار، و با راهبردهای مقابله ای ارتباط مثبت و معناداری دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان دهنده پیش بینی اضطراب رقابتی و راهبردهای مقابله ای توسط استحکام ذهنی بود. نتایج کلی نشان داد ورزشکاران با استحکام ذهنی بالا از اضطراب رقابتی کمتری برخوردارند و همچنین در شرایط رقابتی، بیشتر از راهبردهای مقابله ای مبتنی بر عمل استفاده می کنند.
سرسختی ذهنی
راهبردهای مقابله ای
اضطراب صفتی رقابتی
2017
04
21
79
94
https://japr.ut.ac.ir/article_69044_358e031a9210005b7655d8a12217762f.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
رتبه بندی و شناسائی عوامل مؤثر بر رفتارهای مدنی- سازمانی با استفاده از روش TOPSIS
راﻋﺪ
ﭘﺮواز
ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪﻫﺎدی
ﺣﮑﯿﻢ
ﺣﺎﻣﺪ
ﻓﺮوﮔﺬار
ﻧﺼﺮت اﷲ
آب ﭘﺮده
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رفتارهای مدنی- سازمانی به مرحله اجرا در آمد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شرکت نفت و گاز زاگرس به تعداد 250 نفر بود. نمونه پژوهش شامل 187 نفر از کارکنان این سازمان بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه 7 سؤالی تقاضاهای شغلی (در دو خرده مقیاس ابهام و گرانباری نقش و تعارض نقش)، پرسشنامه 9 سؤالی رفتارهای مدنی- سازمانی، پرسشنامه 13 سؤالی منابع شغلی (شامل 3 خرده مقیاس آموزش و قدردانی، حمایت سرپرست و حمایت فناوری) و پرسشنامه 5 سؤالی کنترل شغلی بود. دادهها از طریق آزمون t-test مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تمام عوامل با رفتارهای مدنی- سازمانی ارتباط معناداری دارند. (01/0p
تقاضاهای شغلی
رفتارهای مدنی- سازمانی
منابع شغلی
کنترل شغلی
TOPSIS
2017
04
21
95
108
https://japr.ut.ac.ir/article_70940_c8ab4aa5a291c2901a7cf36ed3acadea.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
تحلیل تأثیر جنبه های روانی و اجتماعی در بروز سرقت
سیامک
شاکر سلطان احمدی
علی
ﺷﺎﻟﺒﺎف
صمد
رﻫﺒﺮیﺑﻨﺎﺋﯿﺎن
ایلناز
علی نژاد
ﺣﯿﺪر
اﻣﯿﺮﭘﻮر
سرقت یکی از جرایم علیه امنیت اموال در قانون مجازاتهای اسلامی (مصوب 1392) است که برای آن مجازاتهای مختلف و متناسب با نوع دزدی اعم از حد و تعزیر تعیین شده است. از منظر دانش جرم شناسی ریشه و یکی از علل پیدایش، تکوین، پیشرفت و وقوع بزه سرقت را باید در تاثیرگذاری جنبههای روانی و اجتماعی جستجو کرد. از این رو، هدف این تحقیق بررسی پدیده هایی است که به عنوان وسیله یا به واسطه در تحلیلهای پژوهشی و شناخت آسیبهای اجتماعی و روانی در بروز سرقت به کار می آید. اختلال شخصیت ضداجتماعی، تاثیر عنصر موقعیت جغرافیایی (زمان و مکان) در تبدیل انگیزش روانی مانند گرایش به موفقیت و برتری و علاقه به کسب قدرت و شهرت، عدم کارآمدی و اثربخشی و یا ضمانت اجرایی قوانین، قرار گرفتن در شرایط ناعادلانه و احساس تبعیض، بی اعتنایی به مسئولیت های شرعی، ضعف در مدیریت هوش هیجانی و کنترل رفتارهای هیجانی، ترس از کنترل اجتماعی، جنون دزدی به عنوان یکی از انواع اختلالات شخصیت، داشتن الگوی نافذ بیاعتنایی و تجاوز به حقوق دیگران و کسب روزی حرام از عوامل مؤثر روانی بر بروز رفتار مجرمانه سرقت است. هر چند که عوامل اجتماعی از قبیل عدم برخورداری از حمایت خانوادگی، توزیع ناعادلانه خدمات و تامین اجتماعی، سوء مدیریت و فقدان نظام جامع مدیریتی، عدم ارائه امکانات و خدمات آموزشی و تربیتی، گسترش شهرها، افزایش بیکاری، فقر اقتصادی و فرهنگی، کاهش ارزشگذاری در سلامت اجتماعی کودکان، مصرف مواد مخدر و الکل و نیز احساس سهولت ارتکاب جرم سرقت در اثر نمایش بیش از حد این جرم از طریق شبکه های دیداری و شنیداری از جمله موارد اجتماعی است که در بروز جرم سرقت نقش کلیدی دارد. این تحقیق با مطالعه توصیفی- تحلیلی و با رهیافت میان رشتهای (روانشناختی و جامعه شناختی) و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای به بررسی تأثیر جنبههای روانی و اجتماعی در بروز جرم سرقت میپردازد.
جنبه های روانی
جنبه های اجتماعی
مبانی روانشناختی
سرقت
جرم شناسی
2017
04
21
109
125
https://japr.ut.ac.ir/article_65833_f978bbe316decf914886b5d76c4e22ad.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
ادراک از محیط یادگیری کلاس و هیجان تحصیلی: تحلیل چند سطحی کلاس ریاضی
زهرا
نقش
زهرا
رمضانی خمسی
هدفمطالعه حاضر بررسی رابطه ادراک از محیطیادگیری کلاس و هیجان تحصیلی با پیشرفت ریاضی در دو سطح دانشآموز و کلاس است. این رابطه در میان 600 دانش آموز پایه ششماز 20 کلاس بررسی شد. دانش آموزان به پرسشنامههای ادراک از ساختار کلاس فرانزل،پکران و گوتز (2007) و هیجان پیشرفت پکران، گوتز و فرانزل (2005) پاسخ دادند.نتایج تحلیل چند سطحی نشان دهنده رابطه منفی و معنادار هیجان تحصیلی اضطراب، ورابطه مثبت و معنادار لذت با عملکرد ریاضی در سطح دانشآموز و همچنین رابطهمعنادار ابعاد ادراک از محیط یادگیری کلاس یعنی کیفیت آموزش ریاضیات، اعتماد بههمسالان، تنبیه معلم و رقابت با عملکرد ریاضی در سطح مدرسه است. در مدل کامل 29 درصدو 71 درصد از واریانس عملکرد ریاضی به ترتیب بر اساس متغیرهای سطح اول و دوم پژوهشتبیین شده است. نتایج همچنین نشان داد که مدل دو سطحی بر خلاف مدل معمولی و یکسطحی، دانش بیشتری در ارتباط با رابطه بین متغیرها ارائه میدهد.
ادراک از محیط یادگیری کلاس
هیجان تحصیلی
عملکرد ریاضی
مدل یابی چند سطحی
2017
04
21
127
141
https://japr.ut.ac.ir/article_62607_4f50ef2915817da484977bdb8b6423b5.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
رابطه ساده و چندگانه باورهای خودکارآمدی و انگیزش درونی با تمایل به یادگیری مادامالعمر دانشجویان
کریم
سواری
فاطمه
فرزادی
یادگیری مادامالعمر، یادگیری متمرکزی است که در سراسر طول عمر یک فرد اتفاق میافتد و به صورت جستجوی دانش، داوطلبانه و خودانگیخته اتفاق میافتد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ساده و چندگانه باورهای خودکارآمدی و انگیزش درونی با تمایل به یادگیری مادامالعمر بود. جامعه آماری، دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور اهواز بودند که 186 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای پژوهش، بهوسیله پرسشنامههای باورهای خودکارآمدی نظامی، شوآرتزر و جروسلم (1996)، انگیزش درونی آمابیل (1996) و تمایل به یادگیری مادامالعمر دیندار و بایراکسی (2015) بهدست آمده، و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. نتایج نشان داد که باورهای خودکارآمدی و انگیزش درونی، پیشبین متغیر تمایل به یادگیری مادامالعمر هستند و مقدار 55/0 از کل واریانس متغیر ملاک را تبیین میکنند. همچنین متغیر باورهای خودکارآمدی بیشترین توان پیشبینی کنندگی تمایل به یادگیری مادامالعمر را دارا بود (50/0 = b). در نتیجه باید گفت یادگیری مادامالعمر، امروزه مساله مهمی در اکثر کشورهاست که زمینههای بروز آن باید در افراد ایجاد شود.
تمایل به یادگیری مادامالعمر
باورهای خودکارآمدی
انگیزش درونی
2017
04
21
143
155
https://japr.ut.ac.ir/article_69698_40bf28a709e6cbbb7c3d272323673694.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
مقایسۀ خودبرتربینی اخلاقی در دو حوزۀ انجام دادن رفتارهای اخلاقی و انجام ندادن رفتارهای غیراخلاقی
ابراهیم
احمدی
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ خودبرتربینی اخلاقی از نظر انجام دادن کارهای خوب با خودبرتربینی اخلاقی از نظر انجام ندادن کارهای بد بود. خودبرتربینی اخلاقی دو شکل دارد: 1- باور به این که «من بیشتر از دیگران کارهای خوب انجام میدهم»،، 2- باور به این که «من کمتر از دیگران کارهای بد انجام میدهم»، و شدت خودبرتربینی اخلاقی در این دو حوزه میتواند متفاوت باشد. طرح پژوهش حاضر آزمایشی و درون-آزمودنی و جامعۀ پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بویین زهرا در سال تحصیلی 96-95 (پنج هزار نفر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی، 73 نفر از آنها گزینش شدند. ابزار پژوهش یک مقیاس محققساخته بود که در آن از آزمودنیها خواسته میشد که مشخص کنند آنها بیشتر احتمال دارد هفت کار اخلاقی و هفت کار غیراخلاقی را انجام دهند یا دیگران. آزمون t تکنمونهای نشان داد که وقتی آزمودنیها با رفتارهای غیراخلاقی روبرو میشوند، اعلام میکنند که آنها کمتر از دیگران احتمال دارد که آن رفتارها را انجام دهند (خودبرتربین هستند)، اما وقتی با رفتارهای اخلاقی روبرو میشوند اعلام نمیکنند که آنها بیشتر از دیگران احتمال دارد که آن رفتار را انجام دهند (خودبرتربین نیستند).
خودسنجی
عزت نفس
خودبرتربینی اخلاقی
شناخت اجتماعی
روان شناسی اخلاق
2017
04
21
157
168
https://japr.ut.ac.ir/article_63461_7c60f99ca1d8761850504896b1ea8cc0.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1396
8
1
بازنمایی تجربه زیسته آموزگاران از مشکلات یادگیری دانشآموزان ابتدایی: مطالعهای به روش پدیدارشناسی
کیوان
صالحی
راضیه
شفائی
پنج سال اول تجربه مدرسه، نقش بسزایی در رشد سائقه پیشرفت و موفقیت، خودپنداری، سلامت روانی و عملکرد مناسب کودکان دارد. اولین گام در راستای بهبود یادگیری، شناسایی مشکلات حاکم بر آن است. این پژوهش با هدف تحلیل ادراک و تجربه زیسته آموزگاران ابتدایی برای بازنمایی مشکلات یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شده است. نمونه گیری هدفمند از نوع ملاکی بوده و پس از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 12 معلم، اشباع نظری داده ها بدستآمد. تحلیل داده ها با استفاده از راهبردی هفت مرحلهای کُلایزی صورت پذیرفته و با ارجاع یافته ها به شرکت کنندگان، اعتباربابی یافته ها حاصل شد. تحلیل عمیق داده ها به استخراج دو مضمون اصلی از مسائل و مشکلات یادگیری دانشآموزان ابتدایی شامل مسائل مربوط به معلمان و مسائل مرتبط با برنامه ارزشیابی توصیفی و 11 زیرمضمون، منجر گردید. نتایج نشانگر وجود مشکلات عمیق و گسترده در عرصه یادگیری دانشآموزان ابتدایی است، به گونه ای که این آسیب های محتمل و موجود، می تواند سلامت و بالندگی نظام آموزش ابتدایی را با چالش های جدی همراه سازد.
مشکلات یادگیری
مدارس ابتدایی
پدیدارشناسی
تجربه زیسته معلمان
2017
04
21
169
191
https://japr.ut.ac.ir/article_66722_c30e2890f9e6b69b24a0334949b80777.pdf