2024-03-29T00:39:17Z
https://japr.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8872
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
2
اثربخشی آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر برنامه آموزش ارتباط بر کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانش جویان مجرد
غلامرضا
رجبی
قدرت اله
عباسی
این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر برنامه آموزش ارتباط بر کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد دانشگاههای شهر اهواز انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بسط یافته با گروه کنترل، و جامعۀ این پژوهش دانشجویان مجرد دانشگاههای شهر اهواز بود. 38 دانشجو بر اساس نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در پرسشنامه باورهای ارتباطی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل واگذار شدند. شرکتکنندهها، پرسشنامه باورهای ارتباطی را در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروه آزمایش در 9 جلسه آموزش ارتباط به مدت 90 دقیقه دو بار در هفته شرکت کردند. تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر نشان داد که برنامه آموزش مبتنی بر ارتباط منجر به کاهش مؤلفههای باورهای ارتباطی ناکارآمد در مرحله پسآزمون و پیگیری شده است (001/0P ≤ ). بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش ارتباط یک روش مناسب برای کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد، قبل از ازدواج است.
آموزش قبل از ازدواج
برنامه آموزش ارتباط و باورهای ارتباطی
2018
06
22
1
15
https://japr.ut.ac.ir/article_68404_c97095d9f0aefe033c796784dd44e9d0.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
2
پیش بینی سلامت روان بر اساس مولفه های رضایت شغلی و نشاط معنوی
ابوذر
دهداری
غلامعلی
افروز
باقر
غباری بناب
مسعود
آذربایجانی
سلامت روان و مولفههای سازنده آن از جمله موضوعات مهمی به شمار میآیند که تحت تاثیر متغیرهای روانشناختی و محیطی زیادی قرار دارند و صنایع و سازمانهای حرفهای گوناگون به منظور بهرهوری سازمان توجه ویژهای به آن مبذول داشتهاند (بشارت، 1388). پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سلامت روان بر اساس رضایت شغلی و نشاط معنوی صورت گرفت. طرح پژوهشی حاضر پیمایشی از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران (ستاد تهران) بود که 60 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی ساده انتخاب، و پرسشنامههای سلامت روان (گلدبرگ، 1972)، رضامندی شغلی (هرتزبرگ، 1966) و نشاط معنوی (چپریان و افروز، 1395و افروز، چپریان، قاسم زاده، علوینژاد،1397) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که مولفههای رضایتمندی شغلی و نشاط معنوی به صورت معناداری (01/0P<)، قادر به پیشبینی سلامت روان میباشند، بدینگونه که در گام اول مولفه عوامل انگیزشی (651/38F=، 001/0P<)، و در گام دوم مولفه عوامل انگیزشی و احساس و رفتار (574/23F=، 001/0P<) بهصورت مثبت سلامت روان را پیشبینی نمودند. یعنی کارکنان شرکت نفت که عوامل انگیزشی بیشتری برای رضامندی شغلی دارند و نیز آنهایی که در احساس و رفتار خود نشاط معنوی را نشان میدهند، از سلامت روان بالایی برخوردارند
سلامت روان
رضایت شغلی
نشاط معنوی
2018
06
22
17
30
https://japr.ut.ac.ir/article_68728_c612fb4c0d622bd1a2a37b87004b45de.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
2
رابطه ویژگی های شخصیتی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی: مدل پنج عاملی
زهره
رافضی
ﻣﺮﯾﻢ
ﺷﺠﺎعی
پژوهش های بسیاری نشان داده اند که شخصیت بر میزان و نحوه استفاده از فناوری ها اثر می گذارد. هدف این پژوهش نیز تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری تمامی کاربران 18 تا 45 ساله شبکه های اجتماعی ساکن شهر تهران در 1395 بودند که 161 نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه شخصیتی NEO فرم کوتاه و سوال های خودگزارشی در مورد میزان ساعات استفاده از شبکه های مجازی پاسخ دادند. داده های حاصل با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها نشان داد که از میان ابعاد شخصیتی، فقط روان آزرده خویی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه مثبت معنادار دارد (01/0>p)، اما برونگرایی، پذیرا بودن (05/0>p)و مسئولیت پذیری با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه منفی معناداری (01/0>p) داشت. علاوه بر این، نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نشان داد که روان آزرده خویی (05/0 p<،169/0=β) و مسئولیت پذیری (01/0 p<،381/0-=β) می توانند میزان استفاده از شبکه های اجتماعی را در افراد پیش بینی کنند. به طورکلی، یافته های پژوهش بیانگر این بود که روان آزرده خویی بیشتر و مسئولیت پذیری کمتر افراد با استفاده بیشتر آنها از شبکههای اجتماعی مجازی رابطه دارد.
ویژگی های شخصیتی
مدل پنج عاملی
شبکه های اجتماعی مجازی
2018
06
22
31
44
https://japr.ut.ac.ir/article_68406_cf8535323f6b086d90f1007f83c08625.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
2
تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانش آموز، کلاس درس و مدرسه بر تفکر انتقادی دانش آموزان و ارائه راهکارهای عملی برای توسعه تفکر انتقادی
الهه
حجازی
مهسا
صالح نجفی
هیمن
خضری آذر
هدف این پژوهش، تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانش آموز، کلاس درس و مدرسه بر تفکر انتقادی دانش آموزان بوده است. 974 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران در پژوهش شرکت کردند. متغیرهایی از سه سطح دانش آموز (نیازهای بنیادین روانشناختی و نیاز به شناخت)، کلاس (حمایت از خودمختاری، ساختار ادارک شده) و مدرسه (فرهنگ مدرسه) انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل خطی سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج نشان داد که در سطح دانش آموز، متغیرهای نیاز به خودمختاری، نیاز به شایستگی، نیاز به ارتباط و نیاز به شناخت، و در سطح کلاس، ساختار ادراک شده و حمایت از خودمختاری ادراک شده رابطه معناداری با مولفه های تحلیل گری، کنجکاوی و حقیقت جویی گرایش به تفکر انتقادی دارند. در سطح مدرسه روابط معلم و دانش آموزان رابطه معناداری با تحلیل گری و کنجکاوی و روابط دانش آموزان با یکدیگر و انتظارات هنجاری رابطه معناداری با حقیقت جویی دارد. در مجموع، یافته ها نقش عوامل سطح دانش آموز (نیازهای بنیادین روانشناختی و نیاز به شناخت)، سطح کلاس (حمایت از خودمختاری، ساختار ادارک شده) و سطح مدرسه (فرهنگ مدرسه) در گرایش به تفکر انتقادی دانش آموزان را مورد تأکید قرار داد.
گرایش به تفکر انتقادی
نیازهای بنیادین روانشناختی
نیاز به شناخت
فرهنگ مدرسه
ساختار کلاس
2018
06
22
45
60
https://japr.ut.ac.ir/article_68410_538ee21eee30c8714fce7b2fe8f3b986.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
2
بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی درباره کاربرد مدل آموزش معکوس در مدارس ایران
مصطفی
بهمنی
محمد
جوادی پور
رضوان
حکیمزاده
کیوان
صالحی
سیدبهنام
علویمقدم
معلمان تلاش می کنند تا استانداردهای آموزش را به کمک تکنولوژی بهبود بخشیده، الگوها و راهبردهای جدید یاددهی-یادگیری خلق کنند. یکی از این مدلها که توجه بسیاری از معلمان را به خود جلب کرده است و بهخوبی از تکنولوژی در آموزش بهره میبرد، مدل کلاس درس معکوس است. تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی درباره مدل کلاس درس معکوس در مدارس ایران انجام شده است. نمونه تحقیق 72 نفر از معلمان زبان انگلیسی منطقه 9 آموزش و پرورش تهران، شرکت کننده در دوره آموزش ضمن خدمت تحت عنوان طراحی کلاس معکوس برای درس زبان انگلیسی بودند. نتایج کمی نشان داد که میانگین کلی پاسخهای معلمان (3. 85) بود که نشان از موافقت بالای معلمان درباره کاربرد این روش داشت. از نظر آماری نیز تفاوت معناداری بین نگرش معلمان با توجه به جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه تدریس درباره موافقت با این مدل مشاهده نشد. نتایج کیفی سه موضوع را درباره نگرش معلمان نسبت کلاس درس معکوس نمایان ساخت و معلمان را به دو گروه تقسیم نمود. گروه اول طرفدار استفاده مدل کلاس معکوس برای دانش آموزان مقاطع بالاتر به شرط فراهم کردن ابزارهای مناسب برای دانش آموزان بودند. گروه دوم با استفاده از مدل کلاس معکوس موافق نبودند، چون باعث تحمیل کار اضافه و مسئولیت بیشتر بر معلمان پرمشغله میشد و از طرفی تمرکز دانش آموزان را نیز به هم میریخت. همچنین با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاداتی ارائه شد.
یادگیری معکوس
مدل کلاس درس معکوس
درس زبان انگلیسی
نگرش معلمان
2018
06
22
61
87
https://japr.ut.ac.ir/article_70938_faab0be2920f04a826e4228c5b44a848.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
2
اثربخشی رفتاردرمانی عقلانی هیجانی بر باورهای غیرمنطقی سنگنوردان نوجوان نیمهحرفهای
مجید
مظفری زاده
سهیلا
قلعچه یزدانی
فاطمه
حیدری
محسن
شعبانی
توانایی فوقالعاده بشر در تفکر درباره نحوه فکرکردن خود، شاید از بینظیرترین و انسانیترین ویژگیهای اوست. از دیدگاه باورهای غیرمنطقی الیس، همانطور که انسان با افکار و اندیشههای خیالی و غیرمنطقی، مایه اضطراب و نگرانی خود را فراهم میکند، از طریق تفکر صحیح و منطقی میتواند خود را از شر ناراحتیهای خویش رها سازد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد رفتاردرمانی عقلانی هیجانی بر باورهای غیرمنطقی سنگنوردان نوجوان نیمهحرفهای بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه کنترل بود. 60 سنگنورد بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (1969) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج پژوهش حاضر از بهکارگیری رویکرد رفتاردرمانی عقلانی هیجانی حمایت میکند. نتایج نشان داد که رویکرد رفتاردرمانی عقلانی هیجانی تأثیر معناداری در کاهش باورهای غیرمنطقی و افزایش باورهای منطقی ورزشکاران دارد (05/0>P). نتایج آزمون پیگیری مشابه بود. رفتاردرمانی عقلانی هیجانی بهعنوان یک چارچوب با اهمیت برای فهم و توسعه سلامت روان در ورزشکاران پیشنهاد میشود.
رفتاردرمانی عقلانی هیجانی
باورهای غیرمنطقی
سلامت روان
2018
06
22
89
104
https://japr.ut.ac.ir/article_68411_eabfc4096c4b68615db7546127b612bd.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
2
اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر میزان رضایت زناشویی و شادمانی زنان در دوران آشیانه خالی
شادی
فطوره چی
سمیه
شاهمرادی
زهرا
نقش
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر میزان رضایت زناشویی و شادمانی زنان در دوران آشیانه خالی انجام گرفت. این پژوهش به روش آزمایشی با طرح شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری عبارت بود از کلیه زنان مراجعه کننده به سرای محله باغ فردوس واقع در منطقه یک شهر تهران که در نیمه دوم سال 1396 و نیمه اول سال 1397 به سرای محله باغ فردوس مراجعه کرده بودند. نمونه شامل 30 نفر از افراد جامعه بودند که بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گماشته شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ فرم کوتاه و پرسشنامه شادمانی آکسفورد بود. بهمنظور ارزیابی دادههای پژوهش از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری جهت بررسی متغیر رضایت زناشویی و مؤلفههای آن، و از روش تحلیل کواریانس تک متغیری برای بررسی متغیر شادمانی استفاده شد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش میتوان استنباط کرد مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی منجر به افزایش رضایت زناشویی و شادمانی زنان در دوران آشیانه خالی شده است. بهعبارت دیگر، واقعیت درمانی میتواند روش سودمندی در زمینه افرایش رضایت زناشویی، شادمانی زنان و همچنین به وجود آمدن فضای حمایتی ایمن به لحاظ روانی و عاطفی باشد.
واقعیت درمانی
رضایت زناشویی
شادمانی
آشیانه خالی
2018
06
22
105
124
https://japr.ut.ac.ir/article_69571_2cfa161f71c5b49ad5c8acec0204dae4.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
2
اثربخشی درمان شناختی- رفتاری فردی بر ترس از فرایند زایمان در زنان برونگرا و نوروزگرا
گیتا
گرامی
ﺷﺎﻫﺮخ
ﻣﮑﻮﻧﺪ ﺣﺴﯿﻨﯽ
ﻣﺴﺘﻮره
ﺻﺪاﻗﺖ
آﻣﻨﻪ
ﻣﻌﺎﺿﺪﯾﺎن
ترس از زایمان را امروزه یکی از مشکلات مهم دوران بارداری زنان قلمداد میکنند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر درمان شناختی- رفتاری بر ترس از فرایند زایمان با توجه به دو بعد شخصیتی نوروزگرایی و برونگرایی در زنان باردار، و جامعه آماری شامل کلیه زنان باردار شهر تهران بود. با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی کنترلشده تصادفی نمونهای مشتمل بر 50 نفر از زنان باردار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و به گونه تصادفی به دو گروه 25 نفره گروه کنترل و گروه آزمایش تقسیم شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای علل ترس از زایمان و ترس از زایمان هارتمن بود. نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که درمان شناختی-رفتاری موجب کاهش ترس از زایمان در زنان باردار در مقایسه با گروه کنترل شده است. نتایج نشان میدهد که مولفه درد بیشترین کاهش را داشته و مولفه زایمان زودرس کمترین کاهش داشته است. همچنین نتایج نشان داد درمان شناختی-رفتاری بر ویژگیهای شخصیتی (نوروزگرایی و برونگرایی) تاثیری نداشته است. بر اساس نتایج به دست آمده، میتوان گفت که آموزش شناختی-رفتاری در دوران بارداری بر کاهش ترس از فرایند زایمان اثربخش است.
ترس از زایمان
نوروزگرایی
برونگرایی
2018
06
22
125
141
https://japr.ut.ac.ir/article_69158_2790129de0a89a8c1cf743d63b9d96f7.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
2
تاثیر شدت های مختلف (خفیف و متوسط) تمرین مقاومتی حاد بر کنترل بازداری سالمندان
فاطمه
شعبانی
علی
اسماعیلی
زهرا
سلمان
عین اله
نادری
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین مقاومتی حاد با شدتهای خفیف و متوسط بر کنترل بازداری سالمندان بالای 60 سال است. 40 سالمند سالم بهصورت هدفمند انتخاب، و بهصورت تصادفی در یک گروه تجربی و کنترل طبقهبندی شدند. کنترل بازداری توسط وظیفه اصلاح شده اریکسن فلانکر طی سه مرحله قبل، 15 دقیقه و 180 دقیقه بعد از برنامه تمرینی قدرتی با شدتهای خفیف (40RM%10) و متوسط (70% RM10) برای گروه تجربی ارزیابی شد. دادهها توسط آزمون آماری آنالیز کوواریانس اندازههای تکراری در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شد.نتایج نشان داد که تمرین مقاومتی حاد تأثیر معنیداری بر روی زمان پاسخ و شاخص بازداری در آزمون اصلاح شده اریکسن فلانکر در سالمندان دارد. علاوه بر این، جنسیت تأثیر معنیداری بر روی تأثیر تمرین مقاومتی (شدت متوسط و خفیف) بر کنترل بازداری کار ندارد، در حالیکه شدت تمرین و زمان اجرای آزمون استرنبرگ بعد از تمرین مقاومتی تأثیر معنیداری بر نتایج آزمون دارد. یک وهله تمرین مقاومتی حاد در سالمندان میتواند باعث تقویت مهار پاسخهای رفتاری غالب، ناخواسته و عادتی (پاسخهای prepotent) و افکار مزاحم و به نوبه بهبود تمرکز توجه بر روی موضوع اصلی شود.
تمرین مقاومتی
کنترل بازداری
سالمندان
2018
06
22
142
161
https://japr.ut.ac.ir/article_68729_a096e8bb2739a1d556f4a60bcad90afa.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
2
اثربخشی مداخلات روان شناختی بر اضطراب حالتی رقابتی و کورتیزول بزاقی دوندگان سرعت نخبه
عبداله
طاهری نیام
حسن
غرایاق زندی
ﻣﺤﻤﺪ
ﺧﺒﯿﺮی
رحمان
سوری
در زمینه اثربخشی مداخلات روان شناختی بر اضطراب رقابتی و پاسخ محور هیپوتالاموس هیپوفیز آدرنال (HPA) مطالعات اندکی صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی یک دوره تمرین مهارتهای روان شناختی بر اضطراب حالتی رقابتی و کورتیزول بزاقی در دوندگان سرعت نخبه بود. پژوهش حاضر، نیمه تجربی، و با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه تجربی و کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دوندگان سرعت نخبه استان خوزستان با دامنه سنی 18تا 29 سال بود که 30 دونده سرعت نخبه به طور تصادفی در گروه تجربی و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. برای سنجش اضطراب رقابتی از پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی-2 و جهت اندازه گیری کورتیزول بزاقی از کیت سنجش کورتیزول بزاقی شرکت IBL آلمان مدل RE-52611 استفاده شده است. داده ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون آماری تحلیل کوواریانس، کاهش معناداری را در غلظت کورتیزول بزاقی و اضطراب حالتی رقابتی پس از هشت هفته تمرین مهارتهای روان شناختی گروه تجربی نسبت به گروه کنترل نشان داد. نتایج نشان داد که از تمرین مهارتهای روان شناختی می توان به عنوان راهبردی نویدبخش در کاهش اضطراب و کورتیزول بزاقی در ورزشکاران استفاده کرد.
مهارت های روان شناختی
کورتیزول بزاقی
اضطراب رقابتی
2018
06
22
163
179
https://japr.ut.ac.ir/article_69045_bf83e5df2b1a30c6845062bf4fc02661.pdf