2024-03-29T12:17:01Z
https://japr.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9165
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
3
ساختار عاملی و تغییرناپذیری جنسیتی مقیاس سرزندگی ذهنی در دانشجویان
فرهاد
تنهای رشوانلو
راضیه
کرامتی
حسین
کارشکی
مرضیه
ترکمنی
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس سرزندگی ذهنی در دانشجویان بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بوده، و جامعه آماری آن را دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی تشکیل میداد. دو گروه نمونه 247 و 239 نفره از این دانشجویان به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس سرزندگی ذهنی (رایان و فردریک،1997) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (هیلز و آرگایل،2002) را تکمیل کردند. همسانی درونی، روایی عاملی اکتشافی، تاییدی، همگرا و ملاکی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس سرزندگی ذهنی، ساختاری یک عاملی با واریانس تبیین شده 47/59 درصد دارد. روایی عاملی تاییدی و تغییرناپذیری جنسیتی نیز به تایید رسید. ضرایب آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن 88/0 و 85/0 بود. برحسب سن، وضعیت تاهل، مقطع و گروه تحصیلی تفاوت معناداری در مقیاس ها به دست نیامد. روایی همگرای مقیاس ها در ارتباط با ابعاد شادکامی به تایید رسید. به نظر می رسد، مقیاس سرزندگی ذهنی در دانشجویان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
سرزندگی ذهنی
شادکامی
ساختار عاملی
تغییرناپذیری
2018
09
23
1
14
https://japr.ut.ac.ir/article_69108_b6c8e1f03e74312e5077f7dcd8d87055.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
3
فرایند روانشناختی خودتوسعه ای رهبران دانشگاهی (یک مطالعه فراترکیب)
خدایار
ابیلی
ابراهیم
مزاری
پژوهش حاضر با هدف تبیین فرایند روان شناختی خودتوسعه ای رهبران دانشگاهی انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی، و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط به تعداد 2670 منبع بوده که ابتدا تعداد 250 منبع بر اساس چکیده انتخاب شد. سپس 67 منبع بر اساس محتوا گزینش شد که در نهایت 58 منبع به عنوان منابع مرتبط، به روش کدگذاری در سه سطح گزاره (کد)، مفهوم و مقوله تحلیل شد. به منظور بررسی کیفیت داده ها، اعتبار (باورپذیری) و اعتماد (اطمینان پذیری) یافته ها تأمین شده است. یافته ها نشان دادند فرایند روان شناختی خودتوسعه ای شامل هشت مؤلفه (گام) کلیدی بوده است که چهار گام اولیه آن صرفاً روان شناختی و عبارتند از: 1) خوداندیشی و خودتأملی، 2) خودشناسی و خودآگاهی، 3) خودانگیزشی، 4) خودآغازگری. چهار گام بعدی، روان شناختی-مدیریتی بوده و شامل 5) انتخاب روش خودتوسعه ای (ساختاریافته، هدایت شده و فردی)، 6) کاربست مکانیزم های خودتوسعه ای (خودرهبری، خودمدیریتی، خودنظمدهی و خودراهبری یادگیری، 7) نظارت و ارزیابی خودتوسعه ای (خودکنترلی،خودنظارتی و خودارزیابی) و 8) مسئولیت و پاسخگویی (خودمسئولیت پذیری، خودتعهدی و خودپاسخگویی) به اقدامات خودتوسعه ای می باشند. در این پژوهش، ابعاد روانشناختی خودتوسعه ای رهبران دانشگاهی مورد تأکید بوده است.
خودتوسعهای
رهبران دانشگاهی
فراترکیب
2018
09
23
15
34
https://japr.ut.ac.ir/article_69110_9024ddd9aed182e01940240d2125406f.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
3
مدلیابی رابطه کمالگرایی و سلامت روان با بررسی نقش واسطهای متغیرهای اهمالکاری تحصیلی و خودناتوانسازی تحصیلی
سیدمحمدهادی
حکیم
زهرا
نقش
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای رابطه بین کمالگرایی و سلامت روان با بررسی نقش واسطهای متغیرهای اهمالکاری تحصیلی و خودناتوانسازی تحصیلی به کمک روش تحلیل مسیر انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش شامل ۳۰۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. از شرکت کنندهها خواسته شد پرسشنامههای کمالگرایی فراست (FMPS)، سلامتعمومی (GHQ-28)، اهمالکاریتحصیلی سولومون و راثبلوم و پرسشنامه خودناتوانسازی تحصیلی (ASHS)شوینگر و استینسمر را تکمیل کنند. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد رابطه کمالگرایی با اهمالکاری و رابطه کمالگرایی با خودناتوانسازی مثبت و معنیدار است و رابطه کمالگرایی با سلامت روان منفی و معنیدار است. رابطه اهمالکاری با خودناتوانسازی مثبت و معنیدار و با سلامت روان و رابطه خودناتوانسازی با سلامت روان منفی و معنیدار است. همچنین اثر غیرمستقیم کمالگرایی بر سلامت روان بهواسطه اهمالکاری و کمالگرایی بر سلامت روان بهواسطه خودناتوانسازی منفی و معنیدار است. نتایج نشان داد که متغیرهای کمالگرایی، اهمالکاری و خودناتوانسازی ۵۴ درصد از واریانس سلامت روان را پیشبینی میکنند.
کمالگرایی
سلامت روان
اهمالکاریتحصیلی
خودناتوانسازی تحصیلی
2018
09
23
35
54
https://japr.ut.ac.ir/article_70936_a32bf95ca55d270e68e254b40f349b50.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
3
عوامل تأثیرگذار بر روابط فرازناشویی زنان متأهل؛ یک مطالعه کیفی
پریسا
غفوریان نوروزی
محمد جواد
اصغری ابراهیم آباد
محمدسعید
عبدخدایی
سید علی
کیمیایی
همواره از تعهد به رابطه زناشویی بهعنوان یکی از اصول اساسی در ازدواج یاد شده است و روابط فرازناشویی با آسیبهای جبرانناپذیری همراه بوده است. هر چند دلایل این مسئله چندان شناخته شده نیست. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مرتبط با روابط فرازناشویی زنان به روش تحلیل کیفی بوده است. جامعه آماری شامل 17 نفر از زنان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شیوه اصلی گردآوری دادهها در پژوهش حاضر، مصاحبه کیفی عمیق از نوع نیمه ساختاریافته با استفاده از اسناد و مصاحبه بود. دادهها با استفاده از روش کیفی بررسی شدند. پس از استخراج مفاهیم از مصاحبهها، محتوای بهدستآمده در چهار گروه طبقه فردی، خانوادگی، اجتماعی و مذهبی تنظیم شد. هر یک از این طبقات بهمنزله یک عامل تأثیرگذار بر روابط فرازناشویی شرکتکنندگان قرار گرفت. بررسی نتایج نشان داد عوامل مرتبط با چهار گروه طبقهبندیشده از عوامل قابل تبیین است. بر اساس این یافته پیشنهادات لازم در مقاله ارائه شده است.
روابط فرازناشویی
زنان
خیانت
2018
09
23
55
75
https://japr.ut.ac.ir/article_69568_4122d202f99939c496584cfaff40a5a3.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
3
اثربخشی آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی بر مولفههای هیجانهای منفی تحصیلی
عبداله
رشیدزاده
اسکندر
فتحی آذر
رحیم
بدری
تورج
هاشمی
هدف این پژوهش، اثربخشی آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی بر مؤلفه های هیجان های منفی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل60 نفر از دانش آموزان دارای هیجان های منفی تحصیلی بالا بودند، که از طریق مطالعه مقدماتی و سرندکردن و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از روش جایگزینی هدفمند در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس هیجان های تحصیلی (پکران و همکاران، 2005)، و برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب کاهش مؤلفه های هیجان های منفی تحصیلی شده است. این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمین، مربیان و مشاورین مدرسه می باشد که می توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت تحصیلی و کاهش
آموزش راهبردهای خودگردان
فراشناخت
هیجانهای منفی تحصیلی
2018
09
23
77
90
https://japr.ut.ac.ir/article_69112_a6658a7bd6c2887ebbd6b3caa041de21.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
3
تبیین رفتارهای فرانقشی کارکنان بر اساس گرایش به توسعه فردی
فاطمه
نارنجی ثانی
زینب السادات
مصطفوی
سارا
رحمتی
هدف از پژوهش حاضر تبیین رفتارهای فرانقشی (رفتار شهروندی سازمانی) بر اساس گرایش به توسعه فردی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها جزء پژوهشهای کمی- توصیفی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان واحدهای اداری و تشکیلاتی سازمان مخابرات استان تهران به تعداد 120 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 90 نفر از آنان انتخاب شدند. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی، و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. پس از جمعآوری و تلخیص داده-ها به منظور تحلیل و تفسیر اهداف پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که: 1) توسعه فردی بهطور کلی، میتواند تبیین کننده رفتارهای فرانقشی در سازمان باشد، و 2) از بین مؤلفههای توسعه فردی، کارگرایی و موفقیت گرایی بیشترین نقش را در تبیین رفتارهای فرانقشی در سازمان دارا میباشند.
توسعه فردی
رفتارهای فرانقشی (رفتار شهروندی سازمانی)
کارشناسان
2018
09
23
91
116
https://japr.ut.ac.ir/article_69569_83f33fe0c8f590a514b5fd4c158e0072.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
3
اثر القاء هیجان بر تغییرپذیری ضربان قلب؛ ارزیابی نقش تعدیل کننده ریسک فاکتور
رضا
رستمی
سارا
کشاورز مقدم
نیما
قربانی
عباس
رحیمی نژاد
علی
واشقانی فراهانی
پژوهش حاضر با هدف تبیین تاثیر القاء هیجان بر تغییرپذیری ضربان قلب (HRV) طراحی شد. مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی است. جامعه مورد پژوهش شامل زنان و مردان ایرانی در دامنه سنی 20 تا 40 سال است. پس از مصاحبه اولیه تعداد 92 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند گزینش شدند. طرح آزمایشی شامل چهار مرحله ثبت تغییرپذیری ضربان قلب بوده است که به ترتیب شامل خط پایه، القاء هیجان غم، القاء هیجان خشم و مرحله پیگیری یا بازگشت به خط پایه بوده است. ابزار پژوهش شامل دستگاه ثبت تغییرپذیری ضربان قلب، فیلم های برانگیزاننده هیجان و چک لیست ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری قلبی-عروقی بوده است. به منظور تحلیل آماری از تحلیل واریانس چندمتغیری اندازه گیری مکرر (طرح دو بین-یک درون) استفاده شد. مطابق با نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری اثر بین آزمودنی، میان زنان و مردان در HR تفاوت معناداری وجود داشت، اما بین دو گروه با ریسک بالا و پایین و اثر متقابل جنسیت و ریسک اثر معناداری پیدا نشد. ریسک فاکتورهای زیستی و محیطی در سنین کمتر از 40 سال بر تغییر پذیری ضربان قلب تاثیرگذار نیستند.
تغییرپذیری ضربان قلب
القاء هیجان
جنسیت
ریسک فاکتور
2018
09
23
117
130
https://japr.ut.ac.ir/article_69113_c31134576de264b9cc73efb077ce8bd3.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
3
بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی فهرست اختلال استرس پس از ضربه منطبق با ویراست پنجم نظام تشخیصی و آماری اختلالات روانی
حمیرا
ورمقانی
علی
فتحی آشتیانی
حمید
پورشریفی
اختلال استرس پس از ضربه یکی از اختلالهای شایع، مزمن و ناتوانکننده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فهرست اختلال استرس پس از ضربه (PCL-5) انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. روش نمونهگیری در دسترس بوده، نمونه اولیه شامل 201 نفر، و نمونه نهایی با لحاظ کردن پرسشنامههای معتبر شامل 157 نفر از شهروندان تهرانی بود که استرس خارج از تحملی را تجربه کرده و در فاصله زمانی اردیبهشت تا شهریور 1396 به پرسشنامه تاب آوری کانر- دیویدسون (CD-RISC) و مقیاس اختلال تنیدگی پس از سانحه میسیسیپی (MCCP) پاسخ دادند.نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که PCL-5 در فرهنگ ایرانی ساختار پنج عاملی دارد. همسانی درونی مقیاس بالا و میزان آلفای کرانباخ برابر با 92/0 است. همبستگی معنادار بین نمرات این مقیاس با نمرات MCCP بیانگر روایی همگرای مطلوب (74/0)، و با نمرات تابآوری نشاندهنده روایی واگرای مطلوب (46/0) است.PCL-5 بهعنوان ابزار کاملا منطبق با DSM-5 میتواند به متخصصان در زمینه ارزیابی اختلال استرس پس از ضربه کمک فراوانی نماید.
استرس
اختلال استرس پس از ضربه
فهرست اختلال پس از ضربه
2018
09
23
131
142
https://japr.ut.ac.ir/article_69707_e400482994e9c91cf99a54f93c63e62b.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
3
مقایسه ذهن خوانی از طریق چشم، توجه انتخابی و حافظه کاری در افراد مبتلا و غیر مبتلا به اسکلروز چندگانه
شقایق
زهرایی
بهاره
جزء رنجبر
روشنک
خدابخش
این پژوهش با هدف مقایسه ذهنخوانی از طریق چشم و کارکردهای اجرایی (توجه انتخابی و حافظه کاری) در افراد مبتلا و غیر مبتلا به اسکلروز چندگانه (ام اس) انجام شد. تعداد 40 بیمار مبتلا به ام اس جهت نمونهگیری، بهصورت در دسترس انتخاب شدند و 40 نفر افراد غیرمبتلا به ام اس از نظر سن، جنسیت و تحصیلات با آنها همتا شدند. آزمونهای ذهنخوانی از طریق چشم (بارون-کوهن و همکاران، 2001)، n تعداد به عقب (کرچنر، 1958) و استروپ (استروپ، 1935) برای بررسی ذهنخوانی، حافظه کاری و توجه انتخابی در هر دو گروه اجرا شد. دادههای این پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره بررسی شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین افراد مبتلا و غیر مبتلا به ام اس در ذهنخوانی از طریق چشم، مولفههای تعداد صحیح پاسخ و میانگین زمان پاسخ حافظه کاری و مولفههای زمان آزمایش ناهمخوان و تعداد صحیح ناهمخوان توجه انتخابی وجود داشت. تأثیر فراگیر بیماری ام اس بر حیطههای شناختی، اهمیت پرداختن به جنبههای شناختی این بیماری و توسعه کاربستهای درمانی را برجسته میسازد.
اسکلروز چندگانه
ذهن خوانی از طریق چشم
توجه انتخابی
حافظه کاری
2018
09
23
143
159
https://japr.ut.ac.ir/article_69567_c976d5c797b3f617cd564cba9d18cfd5.pdf
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
پژوهشهای کاربردی روانشناختی
2251-8126
2251-8126
1397
9
3
ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش
لیدا
تبیانی نیان
کامبیز
کامکاری
مسعود
لواسانی
هدف این پژوهش ویژگی های روان سنجی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش بود. این پژوهش از نوع طرح های روش شناختی و توسعه ای است. نسخه دوم مقیاس سنجش هوش رینولدز دارای 8 خرده آزمون (4 خرده آزمون اصلی و 4 خرده آزمون غیراصلی) است که 5 شاخص هوش بهر و 8 نمره تراز ارائه می کند. پس از ترجمه و انطباق یابی های لازم و همچنین اجرا در فاز مقدماتی (30 نفر)، تحلیل ها در سطح سؤال انجام و سؤالات مرتب شدند. سپس نسخه آزمایشی (100 نفر) و نسخه نهایی (150 نفر) با روش نمونه گیری هدفمند روی دانش آموزان با اختلال تحولی هوش اجرا شد. تحلیل های روان سنجی در حیطه اعتبار (تجانس درونی، دونیمه کردن، ضریب ثبات) و روایی (روایی همزمان، روایی تشخیصی) انجام شد. یافته ها نشان می دهند این ابزار در دانش آموزان با اختلال تحولی هوش، از مطلوبیت روان سنجی برخوردار است و با توجه به اجرای سریع آن، می توان از آن بهعنوان ابزاری قدرتمند و مطمئن برای اهداف غربالگری، شناسایی و پژوهشی استفاده کرد.
ویژگیهای روانسنجی
اختلال تحولی هوش
سنجش استثنایی
نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوشی رینولدز
2018
09
23
161
179
https://japr.ut.ac.ir/article_69114_ec5bf67bffbfdb4f21ad7ce3823fa75d.pdf