دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823The Effectiveness of mindful parenting training on over reactivity and quality of parent-child relationship of pre-school children mothersاثربخشی آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر واکنش پذیری افراطی و بهبود کیفیت رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیش دبستانی1218283210.22059/japr.2021.314566.643709FAفاطمهشکری بک باغیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانخدیجهشیرالینیااستادیار گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانعباسامان الهیدانشیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0002-8406-1489Journal Article20201130Abstract<br />The current research aims to determine the effectiveness of mindful parenting training on over reactivity and quality of parent-child relationship of pre-school children mothers. The statistical population included all of the mothers of children pre-schoolers who are studying at schools in 2 area of education in in a school in Ahvaz (2019). The method of the study is a quasi-experimental with pretest-posttest and follow-up with a control group.. The sample size was 50 mothers of children pre-schoolers and they were randomly assigned to two groups of 25 (experimental and control group.The Pianta Parent-child relationship Scale (1994) and the Arnold Parenting Scale (1993) were used to collect data. Educational intervention was presented in eight (each 90 min) sessions to the experimental group, but the control group received no intervention. Two months later, the follow-up test was performed. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics including covariance analysis. The findings showed that mindful parenting training was effective on reducing overreactivity and improvement quality of parent-child relationship on mothers of pre-schoolers children. Thas, mindful parenting training appears to be useful for pre-school children mothers.چکیده<br />پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر واکنشپذیری افراطی و بهبود کیفیت رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیشدبستانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مادران کودکان پیشدبستانی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 97-1398 در مدارس این ناحیه تحصیل میکردند .طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود که در آن50 نفر از مادران کودکان انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه (۲۵ نفر گروه آزمایشی و 25 نفر گروه گواه) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس رابطه والد-فرزند پیانتا (1994) و مقیاس والدینی آرنولد (1993) استفاده شد. سپس مداخله آموزشی در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای، هفتهای یکبار بهصورت گروهی برای گروه آزمایشی اجرا شد . اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد و در ادامه پس از 2ماه ، پیگیری انجام شد.. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی(تحلیل کوواریانس) در نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافته ها نشان داد که آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر واکنشپذیری افراطی و کیفیت رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیشدبستانی اثر داشته است. بنابراین به نظر میرسد آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه میتواند برای مادران کودکان پیشدبستانی مفید باشد.https://japr.ut.ac.ir/article_82832_f13b86a641bd27761c110c158a851f12.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210916Comparing the Impacts of Education, Feedback, and Hypocrisy Induction Intervention Methods on Electrical Energy Conservation Attitude, Intentions and Behaviorمقایسة اثر روشهای مداخلهای آموزش، بازخورد و القای ریاکاری بر نگرش، قصد و رفتار صرفهجویی انرژی الکتریکی23418237710.22059/japr.2021.299812.643478FAبهدادخوشنواکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-8072-5332محمد نقیفراهانیاستاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-5282-5181حمیدخانی پوراستادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-7706-5951Journal Article20210916The purpose of the present study is to compare the effects of three intervention methods, including skills training, feedback, and hypocrisy induction, on household attitudes, intentions, and behaviors. The present study used a quasi-experimental design with three experimental groups and one control group, a pretest, a posttest, and an 8-week follow-up. The statistical population consists of the electricity subscribers of Golsar suburb in Rasht. The sample of the study consists of the households of 46 units of a housing complex in this zone, which were divided into four groups of 12 units each. The experimental groups were assigned educational brochures for the education intervention, weekly consumption reports for the feedback intervention, and promotional announcements and a virtual group for the hypocrisy intervention. Attitude and intention to conserve were measured initially at pretest and six weeks after the start of the interventions at posttest using the researcher-developed Attitude and Intention to conserve scales. The extent of conservation behavior was measured by reading electricity meters at the pretest and posttest, and eight weeks after the intervention at the follow-up stage. Changes in attitudes and intentions were assessed by multivariate analyzes of covariance and post hoc tests, and changes in behavior were assessed by repeated measures analyzes of variance. Results showed that education could only change people’s attitudes toward environmental protection. Instead, inducing hypocrisy was effective in arousing intention to protect the environment, as was feedback in activating environmental protection behavior.هدف پژوهش حاضر مقایسة اثر سه مداخلة آموزش، بازخورد و القای ریاکاری بر نگرش، قصد و رفتار صرفهجویی برق خانوارها است. طرح شبهآزمایشی با سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه، بهصورت پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری بهکار گرفته شد. جامعة آماری، مشترکان برق محلة گلسار رشت و نمونة آماری، خانوارهای 46 واحد یک مجتمع مسکونی منطقه هستند که به 4 گروه 12 واحدی تقسیم شدند. در مداخلة آموزش، دفترچههای آموزش صرفهجویی، در مداخلة بازخورد، گزارش هفتگی صرفهجویی و در مداخلة القای ریاکاری، اعلان تبلیغاتی و گروه مجازی به سه گروه آزمایشی اختصاص یافت. نگرش و قصد صرفهجویی، ابتدا در پیشآزمون و پساز شش هفته اجرای مداخلات، در پسآزمون، با مقیاسهای محققساختة نگرش و قصد صرفهجویی سنجیده شد. میزان رفتار صرفهجویی با قرائت کنتورهای برق در پیشآزمون، پسآزمون و هشت هفته بعد از مداخلات، در پیگیری اندازهگیری شد. تغییرات نگرش و قصد، با تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمونهای تعقیبی، همچنین تغییرات رفتار، با تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بررسی شدند. نتایج نشان میدهد آموزش تنها قادر به تغییر نگرش افراد دربارة صرفهجویی بوده است. درعوض، القای ریاکاری برای راهاندازی قصد صرفهجویی و بازخورد برای فعالسازی رفتار صرفهجویی، اثربخش بودهاند؛ اگرچه پایداری رفتار صرفهجویی، وابسته به استمرار بازخوردرسانی بود.<br /> https://japr.ut.ac.ir/article_82377_e79bf0bb6738f23b97f2cc485266f42a.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823The Effectiveness of a Positive Parenting Program on the Relationship between Mothers and Children with Autism Spectrum Disorderاثربخشی برنامة فرزندپروری مثبت بر ارتباط مادران با کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم43588274410.22059/japr.2021.320739.643792FAسعیدحسن زادهدانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-9986-0120علیمساحدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-3621-6490Journal Article20210315. <br />The attempt to reduce clinical problems in children with autism through parenting has been taken up by researchers in recent years. The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of a positive parenting program on the relationship between mothers and children with autism spectrum disorder. The present study is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population includes all mothers of children aged 7 to 12 years with autism spectrum disorder in Isfahan, from which 30 individuals were randomly selected and divided into two groups of experimental and control groups each with 15 individuals. The experimental group attended 8 sessions of the positive education program (one session per week and 90 minutes per session), while no training was provided for the control group. The instrument used in this study was the Pianta Parent-Child Relationship Scale (CPRS). Data were analyzed using multivariate analysis of covariance with SPSS software (version 26). The results showed a significant difference between pre-test and post-test scores (p <0.05). It can be concluded that positive parenting program improves the relationship between mother and child with autism spectrum disorder, and can be used to reduce the negative behaviors of children with autism spectrum disorders.در سالهای اخیر، تلاش برای کاهش مشکلات بالینی کودکان اوتیسمی بهکمک آموزش والدین مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامة فرزندپروری مثبت بر ارتباط مادران با کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم انجام شده است. پژوهش حاضر مطالعهای شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه است. جامعة آماری این پژوهش شامل مادران کودکان 12-7 سال با اختلال طیف اوتیسم در شهر اصفهان بودند که از میان آنان 30 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. گروه آزمایشی در هشت جلسة برنامة فرزندپروری مثبت (هر هفته یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه) شرکت کردند؛ درحالیکه به گروه گواه هیچ آموزشی ارائه نشد. ابزار استفادهشده در این پژوهش مقیاس رابطة والد-کودک پیانتا (CPRS) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد که با بهکارگیری نرمافزار SPSS (نسخۀ 26) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار نمرات پیشآزمون و پسآزمون (05/0p <) بود. میتوان نتیجه گرفت برنامة فرزندپروری مثبت سبب بهبود رابطة مادر و فرزند دارای اختلال طیف اوتیسم میشود و میتوان از این برنامه برای بهبود ارتباط میان مادران و فرزندان دارای اختلال طیف اوتیسم استفاده کرد.https://japr.ut.ac.ir/article_82744_af9269d03bd4c466531eddae82daf2c8.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823A Causal Explanation of Dimensions from Academic Dishonesty Based on Conscientiousness and Academic Responsibilityتبیین علی ابعاد بیصداقتی تحصیلی براساس وظیفهگرایی و مسئولیتپذیری تحصیلی59828272810.22059/japr.2021.311485.643659FAحمیدبارانیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0002-2574-2129محبوبهفولاد چنگدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0002-3338-5248Journal Article20201008The purpose of this study was to find a causal explanation of dimensions of academic dishonesty in a group of undergraduate students at Shiraz University. The research method was applied due to the purpose and descriptive correlation due to the method of data collection. The statistical population of the study is all students of Shiraz University in the academic year 2018-2019, out of which 202 subjects (120 girls and 82 boys) were selected through multistage random sampling. The measurement instruments included Conscientiousness Subscale of Big Five Factor Personality Inventory (CS-BFPI), Academic Responsibility Scale (ARS) and Academic Dishonesty Scale (ADS). The validity and reliability of the research scales were also tested by confirmatory factor analysis and Cronbach’s alpha coefficient. SPSS version 24 and AMOS version 24 software were used to analyze the descriptive data and correlation matrix between variables and to test the hypotheses and research model. The results showed that the research model fit well with the data collected. Findings showed that conscientiousness predicted the dimensions of academic dishonesty indirectly (through academic responsibility). In addition, maximum variance was explained by cheating on the exam and minimum variance was explained by falsification in the model. Overall, the results of the present study highlight the role of academic responsibility along with the personality traits of conscientiousness in explaining the dimensions of academic dishonesty and especially the dimension of cheating in examination. <br /> هدف پژوهش حاضر تبیین علی ابعاد بیصداقتی تحصیلی در گروهی از دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه شیراز است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب شیوۀ گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1398-1397 بودند که 202 نفر آنان (120 دختر و 82 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل مقیاسهای وظیفهگرایی (CS-BFPI)، مسئولیتپذیری تحصیلی (ARS) و بیصداقتی تحصیلی (ADS) بود. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش نیز با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. برای تحلیل دادههای توصیفی و ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش از نرمافزار SPSS نسخۀ 24 و برای آزمون فرضیه و مدل پژوهش از نرمافزار AMOS نسخۀ 24 استفاده شد. نتایج نشان میدهد مدل پژوهش با دادههای جمعآوریشده برازش مطلوبی دارد. همچنین وظیفهگرایی بهطور غیرمستقیم (بهکمک واسطهگری مسئولیتپذیری تحصیلی)، پیشبینیکنندۀ ابعاد بیصداقتی تحصیلی است. از سوی دیگر، بیشترین واریانس را بعد تقلب در آزمون و کمترین واریانس را بعد تحریف در مدل تبیین کردند. بهطورکلی یافتههای پژوهش حاضر نقش مهم مسئولیتپذیری را در کنار ویژگی شخصیتی وظیفهگرایی در تبیین ابعاد بیصداقتی تحصیلی و بهویژه بعد تقلب در آزمون نشان میدهند.https://japr.ut.ac.ir/article_82728_3df1996f94013bc14db7f859241d3312.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) on Emotion Regulation and Distress Tolerance among Firefighters in Isfahanاثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در آتشنشانان شهر اصفهان831008272910.22059/japr.2021.311613.643663FAمحمدسلطانی زادهاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحمیدکاظمیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانندادارابیکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایرانسپیدهقدرتی پورکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، نجف آباد، ایرانJournal Article20201012The aim of this study was to determine the effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on emotion regulation and stress tolerance among firefighters in Isfahan. The research was conducted as a quasi-experimental study with a control group and random assignments, using a pretest and a posttest. Thirty firefighters were selected from six stations of all fire stations and then randomly assigned into two experimental and control groups. They replied to instruments such as the emotion regulation questionnaire (CERQ) and the Distress Tolerance<strong> </strong>Questionnaire (DTS) before and after the intervention. The experimental group received mindfulness-based cognitive therapy in 8 sessions, each lasting 90 minutes, while the control group was on the waiting list. Data were analyzed using analyses of covariance with SPSS-24 software. The result showed that mindfulness-based cognitive therapy had an effect on psychological symptoms such as emotion regulation and distress tolerance in the posttest period (p < 0.05). According to the result of the present study, we can use mindfulness-based cognitive therapy to promote emotion regulation and increase distress tolerance in firefighters. <br /> <br /> پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در آتشنشانان شهر اصفهان انجام شده است. روش پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و بهلحاظ شیوۀ گردآوری اطلاعات نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. بدینمنظور از بین سازمانهای آتشنشانی شهر اصفهان، شش سازمان انتخاب و از بین آنها 30 نفر به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آزمودنیها قبل و بعد از مداخله به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ تنظیم هیجان (CERQ) و تحمل پریشانی (DTS) پاسخ دادند. گروه آزمایش، شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را در هشت جلسۀ 90 دقیقهای دریافت کرد و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس و با نرمافزار SPSS 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر علائم روانشناختی تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در مرحلۀ پسآزمون مؤثر بوده است (05/0<P). براساس نتایج مطالعۀ حاضر میتوان از شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بهمنظور بهبود تنظیم هیجان و افرایش تحمل پریشانی آتشنشانان استفاده کرد.<br /> https://japr.ut.ac.ir/article_82729_28b252be9e0075c2cad40d60327c9d68.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823Cognitive Diagnostic Assessment: Critical Review of Iranian Studiesسنجششناختی تشخیصی: مرور انتقادی مطالعات ایرانی1011228274210.22059/japr.2021.307096.643593FAمریممحسن پوراستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانORCID:0000-0002-1620اعظممقدمدکتری سنجش و اندازه گیری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20200927Over the past decade, cognitive diagnostics has been favored by educational researchers as an approach to assessing student achievement, but the use of DCMs has been criticized. Due to the tendency of Iranian researchers towards this type of assessment, this study was conducted with the aim of critically reviewing Iranian research in this field in order to analyze its methodology. For this purpose, the main relevant Iranian databases including SID, Google Scholar, Scopus, Noormags, Magiran, and Elmnet were searched, and 32 studies were considered. Considering the criteria for inclusion and exclusion of studies, 20 studies in this field that were conducted between 2015 and 2020 were selected. In the next step, the selected studies were critically reviewed independently by the researchers using the indicators recommended by Sessoms & Henson (2018). The indicators included the thematic focus of the research, the number of competencies, the constructs measured, the structure of the test items, the Q matrix, the statistical model type, the model fit, the item fit, the question type, the sample size, the evidence of reliability and validity, the description of the competencies (latent categories, the correlation between competencies, the competency profile), and the application of the results.The results showed that a large number of the research conducted did not provide empirical support for general assumptions such as correlation between attributes, did not provide sufficient evidence for reliability and validity, did not report on the competency profile, and did not provide feedback to stakeholders. We provide some guidelines to improve the quality of such models.در چند دهة اخیر، بهمنظور سنجش عملکرد دانشآموزان، سنجششناختی تشخیصی در میان پژوهشگران آموزشی محبوبیت فراوانی پیدا کرده، اما کاربرد آن با انتقادهایی مواجه شده است. با توجه به گرایش پژوهشگران ایرانی به این نوع سنجش، مطالعة حاضر با هدف مرور نقادانه پژوهشهای ایرانی در این حوزه، بهمنظور تحلیل مباحث مربوط به بخش روش آنها انجام شده است. برای این منظور، جستوجویی جامع در بانکهای اطلاعاتی شامل ایرانداک، پایگاه دادههای علمی جهاد دانشگاهی، گوگل اسکالر، اسکوپوس، نور، مگایران<sup> </sup>و موتور جستوجوی علمنت و با استفاده کلمات کلیدی «سنجششناختی تشخیصی»، «مدل شناختی تشخیصی»، «مدل طبقهبندی تشخیصی» و «تحلیل تشخیصی» صورت گرفت و 23 پژوهش شناسایی شدند. با توجه به ملاکهای ورود و خروج مطالعات، 20 پژوهش در بازة زمانی 1399-1393 انتخاب شدند. در گام بعدی، این پژوهشها را پژوهشگران مطالعه بهطور مستقل و با استفاده از نشانگرهای دستورالعمل توصیهشده از سوی سسومز و هنسون (2018) ارزیابی کردند. نشانگرها شامل تمرکز موضوعی پژوهشها، تعداد صلاحیتها، سازة مورد اندازهگیری، ساختار سؤالهای آزمونها، ماتریس کیو، نوع مدل آماری، برازش مدل، برازش سؤال، نوع سؤال، حجم نمونه، شواهد پایایی و روایی، توصیف صلاحیتها (طبقههای پنهان، همبستگی بین صلاحیتها، نیمرخ صلاحیت) و کاربست یافتهها بود. یافتهها حاکی از واردبودن برخی انتقادها مانند برقرارنبودن مفروضات از قبیل همپوشانی بالای صلاحیتهای شناختی، نبود شواهد پایایی و روایی کافی، ارائهنکردن نیمرخ صلاحیتها و بازخورد به ذینفعان در بیشتر مطالعات بود. درمجموع رهنمودهایی برای بهبود کیفیت کاربرد این مدلها ارائه شده است.https://japr.ut.ac.ir/article_82742_1648e7dda3faf2f4286753ebfe3c5571.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823The Effect of Increasing BMI on Reaction Time, Sustained Attention and Working Memory in Children and Adolescentsاثر افزایش شاخص تودة بدنی بر سرعت واکنش، توجه پایدار و حافظة کاری کودکان و نوجوانان1231388274610.22059/japr.2021.308676.643618FAآسیهرضایی نیاسردانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، موسسۀ عالی علوم شناختی، تهران، ایرانعلیرضامرادیاستاد گروه روانشناسی و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی و عضو وابسته پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایرانمیثمصادقیاستادیار گروه روانشناسی شناختی موسسه آموزش عالی علوم شناختی ، تهران، ایرانمریممحمودیدانشیار دانشکده تغذیه و رژیم شناسی، دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، تهران، ایرانسروشلهراسبیدانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، موسسه عالی علوم شناختی، تهران، ایرانJournal Article20200823This study aims to investigate the effect of increasing body mass index (BMI) on cognitive functions such as reaction time, sustained attention, and visuospatial working memory in children and adolescents. The research method is causal-comparative, and is a basic study in terms of purpose. The statistical population of the present study consists of all high school students (12–15 years old) in Tehran in 2019, among which 75 students (36 girls and 39 boys) were selected by convenience sampling method and classified into three groups of obese, overweight and normal weight based on BMI. All participants completed the Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery (CANTAB) to assess cognitive performance and BMI was also measured. Data were analyzed using SPSS software (version 26). The results of multivariate analysis of variance showed that obese students performed worse on the tests of reaction time and visuospatial working memory than the normal and overweight groups, and their difference is significant (p 0.01). Accordingly, one can say that increasing fat and BMI levels lead to a decrease in some cognitive functions and this may delay or decrease the development of students’ academic and social skills.این مطالعه با هدف ارزیابی اثر افزایش شاخص تودة بدنی بر عملکردهای شناختی مانند سرعت واکنش، توانایی توجه پایدار و حافظة کاری دیداری- فضایی کودکان و نوجوانان انجام شده است. پژوهش به روش علی مقایسهای انجام شده است و از جهت هدف، مطالعهای بنیادی محسوب میشود. جامعة آماری پژوهش حاضر دانشآموزان 15-12 سال مقطع اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 هستند که 75 نفر آنها (36 دختر، 39 پسر) براساس شاخص تودة بدنی در سه گروه دارای اضافه وزن، چاق و دارای وزن بهنجار به روش نمونهگیری دردسترس برای نمونههای این پژوهش انتخاب شدند. برای ارزیابی عملکردهای شناختی شرکتکنندگان از خردهآزمونهای آزمون عصب روانشناختی کنتب (CNTAB) و برای ارزیابی چاقی از شاخص تودة بدنی (BMI) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخۀ 26) تحلیل شدند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان میدهد که دانشآموزان چاق در مقایسه با گروه دارای وزن بهنجار و اضافه وزن در آزمونهای سرعت واکنش و حافظة کاری دیداری – فضایی عملکرد ضعیفتری دارند و این تفاوت در سطح 01/0< P معنادار است. با توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت چاقی و افزایش تودة چربی بر افت بعضی از عملکردهای شناختی تأثیرگذار است و همین امر ممکن است در تأخیر یا کاهش پیشرفت مهارتهای تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان مؤثر باشد.<br /> https://japr.ut.ac.ir/article_82746_25afbb07683415e1bdba628d2560398e.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823Phenomenological Study by Students Tendency Irrelevant to Study in the Fields of Psychology and Counselingبررسی پدیدارشناسانة گرایش دانشجویان با رشتههای غیرمرتبط به تحصیل در رشتههای روانشناسی و مشاوره1391578207510.22059/japr.2021.316595.643725FAمیلادتوپ شکندانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، پردیس البرز،دانشگاه تهران، تهران، ایرانزهرانقشاستادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-6065-7838عباسجواهری محمدیاستادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4783-198XJournal Article20210105The purpose of this study is to examine the phenomenology of the inclination of students with unrelated disciplines to study psychology and counseling. The research method is qualitative and phenomenological, and the study is in-depth. Using a phenomenological qualitative research method, 20 individuals (17 females and 3 males) were selected among those who have studied in other fields of counseling or psychology at the undergraduate level and at the master’s or PhD level, one of the two in 2020. They were selected according to the principle of saturation and by repeating the responses through a purposive sampling method, and answered a semi-structured interview. The research findings were categorized separately and the participants were presented individually for each question. The Colaizzi’s seven steps of phenomenological analysis was used to analyze the data. The results indicated that the participants did not change their field of study due to various reasons, including internal factors such as lack of interest or external factors such as impracticality. According to the participant, one of the effective factors in changing the subject may be the social status compared to the previous subject in the society. It seems it is neccessery to consult an informed advisor to identify real interests and skills, which avoids wasting capital, time, and human and social energy. <br /> هدف این پژوهش، بررسی پدیدارشناسانة گرایش دانشجویان با رشتههای غیرمرتبط به تحصیل در رشتههای روانشناسی و مشاوره است. روش این پژوهش، کیفی و پدیدارشناسی است که در آن به مطالعة عمیق پرداخته شده است. با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسانه، 20 نفر (17 زن و 3 مرد) از میان افرادی که در مقطع کارشناسی در رشتهای غیر از رشتههای مشاوره یا روانشناسی تحصیل کردهاند و در مقطع ارشد یا دکتری، یکی از این دو رشته را انتخاب کردهاند، در سال 1399 به شیوة نمونهگیری هدفمند، بر پایة اصل اشباع و با تکراریشدن پاسخها انتخاب شدند و به مصاحبة نیمهساختاریافته پاسخ دادند. یافتههای پژوهش بهصورت جدولهایی طبقهبندی و براساس پاسخهای مشارکتکنندگان به هر سؤال بهصورت جداگانه ارائه شدند. برای تحلیل دادهها از روش هفتمرحلهای کلایزی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که افراد به دلایل متفاوتی از جمله عوامل درونی مانند علاقهنداشتن یا عوامل بیرونی مانند کاربردینبودن رشتة قبلی تغییر رشته میدهند. براساس اظهارات بسیاری از شرکتکنندگان یکی از عوامل مؤثر در تغییر رشته جایگاه اجتماعی بهتر از رشتة قبلی در جامعه است. بهنظر میرسد حضور مشاور آگاه و مطلع از امور برای شناسایی علایق و توانمندیهای واقعی افراد بهمنظور جلوگیری از هدررفتن سرمایه، وقت و انرژی فردی و اجتماعی امری بدیهی و واضح است که کمتر به آن توجه شده است.https://japr.ut.ac.ir/article_82075_f5527e60c8e06e95a3d520e86b639b8a.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823Comparison of Review of Annoying Memories, Negative Automatic Thoughts, and Emotional Balance in Girls with and without Premenstrual Dysphoric Disorder (PMDD)مقایسۀ مرور خاطرات مزاحم، افکار خودآیند منفی و تعادل عاطفی در دختران با و بدون ملال پیش از قاعدگی (PMDD)1591718283110.22059/japr.2021.303216.643529FAنیلوفرمیکائیلیاستاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000015510598300لالهصنوبردانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0002-7939-1110Journal Article20200526The purpose of the present study is to compare review of annoying memories, negative automatic thoughts, and emotional balance in female university students with and without premenstrual dysphoric disorder (PMDD). The method of this study is purposive and comparative-causal. The statistical population consists of 360 female students studying in the academic year 2019-2020 at Ardabil Farhangian University. From this statistical population, 60 female students were selected as the research sample. From the undergraduate students of Ardabil Farhangian University, 30 students with PMDD symptoms and 30 students without PMDD symptoms were selected by simple random sampling. Intervention Response Questionnaire (IRQ), Automatic Thought Questionnaire (ATQ) and Emotional Balance Scape (ABS) were used for data collection. The data were analyzed using descriptive statistics and multivariate analysis of variance (MANOVA) and SPSS 25 software. The results of this study showed that the mean scores of negative interpretation (F = 42.283), subjective rumination (F = 57.397), displacement (F = 6.743), grief (F = 84.09), negative automatic thoughts (F = 20.911), and negative affective balance (F = 11/692) were higher in PMDD patients than in normal people, and that positive affective balance (F = 7.057) was lower than in normal people (p < 0.001). Thus, it is concluded that there is a difference between people with PMDD in disturbing memories, automatic thoughts, and emotional balance and people without PMDD. These results can be used to treat and alleviate the severity of symptoms in these patients. <br /> هدف پژوهش حاضر مقایسۀ مرور خاطرات مزاحم، افکار خودآیند منفی و تعادل عاطفی در دختران دانشجوی با و بدون ملال پیش از قاعدگی (PMDD) است. روش پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و از نوع علی-مقایسهای است. جامعۀ آماری تحقیق را 360 دانشجوی دختر تشکیل میدهند که در سال تحصیلی 1399-1398 در دانشگاه فرهنگیان اردبیل مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 60 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از بین دانشجویان دارای علائم ملال پیش از قاعدگی 30 نفر و از بین دانشجویان بدون علائم ملال پیش از قاعدگی نیز 30 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پاسخ به مزاحمها (IRQ)، مقیاس افکار خودآیند (ATQ) و مقیاس تعادل عاطفی (ABS) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) با استفاده از نرمافزار SPSS 25 تجزیه و تحلیل شدند. مطابق یافتهها، میانگین نمرات تفسیر منفی (283/42=F)، نشخوار ذهنی (397/57=F)، سرکوب (743/6=F)، پریشانی (09/84=F)، افکار خودآیند منفی (911/20=F)، تعادل عاطفی منفی (692/11=F)، در افراد دارای اختلال ملال قبل از قاعدگی (PMDD) بیشتر از افراد عادی و در تعادل عاطفی مثبت (057/7=F) کمتر از افراد عادی است (001/0>P). نتیجه گرفته میشود که افراد دارای علائم ملال قبل از قاعدگی در مرور خاطرات مزاحم، افکار خودآیند منفی و تعادل عاطفی با افراد بدون علائم ملال قبل از قاعدگی تفاوت دارند. میتوان از این نتایج در درمان و تسکین علائم این بیماران استفاده کرد.<br /> https://japr.ut.ac.ir/article_82831_cc378154b81956f086cdd1fccaab4663.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823The Effectiveness of Sensory Integration Exercises on Balance and Orientation of Students with Visual Impairmentاثربخشی تمرینهای یکپارچگی حسی-حرکتی بر تعادل و جهتیابی دانشآموزان با آسیب بینایی1731848202510.22059/japr.2021.318284.643748FAنسترنسلیمیدانشجوی ارشد، گروه روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانفاطمهنصرتیاستادیارگروه روانشناسی وآموزش کودکان ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانباقرغباری بناباستاد گروه روانشناسی وآموزش کودکان ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانhttps://orcid.org/00Journal Article20210201The present study investigates the effectiveness of sensory integration exercises on balance and orientation of students with visual impairment. This study is a semi-open study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population includes all blind students in special schools in Abadan and Khorramshahr in the academic year 2019–2020. Among the special schools, 30 students with visual impairment were selected through an available sample and randomly divided into an experimental group (n =15, 7 girls and 8 boys) and a control group (n =15). Measurement and data collection methods include Lincoln-Ozertsky motor growth test (OMDT), basketball and dribble throw test (BDTT), and Ayers sensory integration exercises (AESI). After determining validity and addressing weaknesses, the test was administered to the experimental groups. The experimental group then performed exercises for 12 sessions of 90 minutes each. SPSS 21 software, Kolmogorov-Smirnov -test, Leven’s test and analysis of covariance were used to analyze the data. The results showed that sensory integration exercises had a positive significant effect on the balance and orientation of students with visual impairment at the level (P <0/01). Sensory-motor integration exercises in this study can improve the orientation and balance of students with visual impairment.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینهای یکپارچگی حسی حرکتی بر تعادل و جهتیابی دانشآموزان با آسیب بینایی انجام شده است. روش انجام این پژوهش مداخلهای از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. همة دانشآموزان دختر و پسر با آسیب بینایی مدارس استثنایی شهرستانهای آبادان و خرمشهر در سال تحصیلی 1399-1398 بهعنوان جامعه انتخاب شدند. از این تعداد، 30 دانشآموز با آسیب بینایی بهصورت نمونهگیری دردسترس گزینش شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر، 7 دختر و 8 پسر) و کنترل (15 نفر) بهصورت تصادفی قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری و روش جمعآوری دادهها شامل آزمون رشد حرکتی لینکلن – اوزرتسکی (OMDT)، آزمون پرتاب بسکتبال و دریبل (BDTT) و تمرینات یکپارچگی حسی آیرس (AESI) است. قبل از اجرای نهایی برنامه یکپارچگی حسی آیرس بهصورت مقدماتی (پایلوت) روی سه نفر از نمونهها اجرا شد و بعد از تعیین میزان روایی و برطرفشدن ضعفهای آن روی گروههای آزمایشی اجرا شد. سپس گروه آزمایش بهمدت 12 جلسۀ 90 دقیقهای تمرینها را انجام داد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون لون و تحلیل کوواریـانس استفاده شد. نتایج یافتهها نشان میدهد که تمرینهای یکپارچگی حسی-حرکتی بر تعادل و جهتیابی دانشآموزان با آسیب بینایی تأثیر مثبت و معناداری در سطح 01/0>P دارد. تمرینهای یکپارچگی حسی-حرکتی سبب بهبود جهتیابی و تعادل دانشآموزان با آسیب بینایی میشود.https://japr.ut.ac.ir/article_82025_f373b3e2d2bb1a6cf9d120920d8908a4.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823Comparison of the Effect of Unified Transdiagnostic Treatment from Emotional Disorders and Emotion Efficacy Therapy on Emotion Regulation among Adults with Stutteringمقایسة اثربخشی درمان یکپارچة فراتشخیص اختلالات هیجانی و درمان فراتشخیص کارآمدی هیجانی بر تنظیم هیجان بزرگسالان دارای لکنتزبان1852098274510.22059/japr.2021.312232.643672FAبنت الهدیزارعی فسخودیدانشجوی دکتری گروه روانشناسی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.احمدکربلایی محمد میگونیاستادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.0000-0003-0664-7932حسینرضابخشاستادیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.0000-0001-7725-316Xلیلاقلیچیاستادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.Journal Article20201020The main aim of the present study is to compare the effectiveness of unified transdiagnostic treatment of emotional disorders and emotion efficacy therapy on emotion regulation in adults with stuttering and anxiety disorder. The research method is applied purposively and the research design is a quasi-experimental with pre-test-post-test design and control group with a follow-up period. The statistical population include all stuttering adults who visited speech therapy clinics in Tehran and the Iranian Stuttering Association in 2018–2019. 36 individuals (27 males and 9 females) who stutter were selected using an available sample and based on inclusion criteria such as a structured clinical interview. They were then randomly assigned to the experimental groups and the control group. For the treatment groups, each intervention was based on two-hour sessions, and for the control group, no intervention was conducted. The tools used in the present study included the Gratz and Roemer’sDifficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). According to the nature of the study and measurement in three stages, repeated measures analysis was used to analyze the data using SPSS 18. From the remarkable results, we can mention the effectiveness of EET on reducing all six components of emotion regulation difficulties (P <0.01) and the effectiveness of UP on reducing the four components of emotion regulation difficulties (P <0.01). In general, stuttering therapists can use these two methods for better emotion regulation.هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی و مقایسة درمان یکپارچه فراتشخیص اختلالات هیجانی و درمان فراتشخیص کارآمدی هیجانی بر تنظیم هیجان بزرگسالان دارای لکنتزبان مبتلا به اختلال اضطرابی است. این پژوهش کاربردی و طرح آن از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- گروه گواه و دوره پیگیری است. جامعة آماری شامل تمامی بزرگسالان دارای لکنتزبان مراجعهکننده به کیلینیکهای گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تهران و انجمن لکنت ایران در سال 1398 است. تعداد نمونه 36 فرد (27 مرد و 9 زن) واجد شرایط داوطلب است که براساس نمونهگیری از نوع دردسترس انتخاب و براساس ملاکهای ورود به پژوهش مانند مصاحبة بالینی ساختاریافته وارد مطالعه شدند و بهصورت تصادفی در گروه درمان یکپارچه فراتشخیص اختلالات هیجانی، گروه درمان فراتشخیص کارآمدی هیجانی و یک گروه گواه قرار گرفتند. برای گروههای درمانی، مداخلهها 12 جلسة دوساعته بود و برای گروه گواه مداخلهای صورت نگرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامة دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (DERS) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS با توجه به نوع مطالعه و اندازهگیری در سه مرحله از تحلیل واریانس با رویکرد اندازهگیری مکرر استفاده شد. از یافتههای قابلتوجه پژوهش میتوان به اثربخشی درمان فراتشخیص کارآمدی هیجانی بر کاهش هر شش مؤلفة دشواری در تنظیم هیجان (01/0p <) و اثربخشی درمان یکپارچة فراتشخیص اختلالات هیجانی بر کاهش چهار مؤلفة دشواری در تنظیم هیجان (01/0p <) اشاره کرد. درمجموع درمانگران حیطة لکنت میتوانند با بهکارگیری این دو روش زمینه را برای تنظیم هیجان فراهم کنند.https://japr.ut.ac.ir/article_82745_695d7ebeb1a5c9e3dc679ea610fd4bef.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823The Mediating Role of Self-Compassion in the Relationship between Perceived Social Support and the Impact of Home Quarantine for Patients with Covid-19نقش میانجی خودشفقتورزی در رابطه میان حمایت اجتماعی ادراکشده و تأثیر رویداد قرنطینۀ اجباری خانگی مبتلایان به کووید-192112288237910.22059/japr.2021.319681.643770FAعذرازبردستاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000- 0002- 8836-854سجادرضائیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0001-7292-9669مناشریف نیادانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0003-2254-1863Journal Article20210224This study aims to examine the mediating role of self-compassion in the relationship between perceived social support and the impact of a forced home quarantine event for patients with Covid-19. This study is basic, descriptive, cross-sectional, and correlational. The statistical population consists of men and women aged 18 and over with Covid-19 who were undergoing home quarantine nationwide. From these individuals, 240 samples were selected for a structural model using the purposive nonprobability method. The time of implementation of the study was January 2021, coinciding with the third wave of the disease in Iran. The instruments were the Short Form of Self-Compassion Scale (SCS-SF), the Revised Event Impact Scale (IES-R), and the Multidimensional Perceived Social Support Scale (MSPSS). To collect information, questionnaires were created online and sent to participants through cyberspace. Data was analyzed using Pearson moment correlation coefficient and structural equation modelling technique with SPSS version 22 and AMOS software, and to test the significance of indirect paths, bootstrap analysis was used according to Macro Preacher and Hayes (2008). The results showed the significance of the mediating role of self-compassion in the relationship between perceived social support and the impact of the home quarantine event on patients (p < 0.01). The results indicated that self-compassion could mediate the corresponding effect of social support to reduce the impact of home quarantine. Therefore, health professionals should prescribe self-compassion guidelines for psychological self-care to all people, especially the ill, during the Covid-19 pandemic.هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی خودشفقتورزی در رابطه میان حمایت اجتماعی ادراکشده و تأثیر رویداد قرنطینۀ اجباری خانگی در مبتلایان به کووید-19 است. این مطالعه بنیادی و روش آن توصیفی-مقطعی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری را زنان و مردان 18 سال به بالای مبتلابه کووید-19 با الزام به گذراندن قرنطینۀ خانگی در سراسر کشور تشکیل دادند. از میان این افراد، 240 نمونه به روش غیراحتمالی هدفمند برای تدوین الگوی ساختاری انتخاب شدند. زمان اجرای پژوهش، دیماه سال 1399 همزمان با موج سوم ابتلا در ایران بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، فرم کوتاه مقیاس خودشفقتورزی (SCS-SF)، مقیاس تجدیدنظرشدۀ تأثیر رویداد (IES-R) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (MSPSS) بودند. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهها بهصورت برخط تنظیم و از طریق فضای مجازی برای شرکتکنندگان ارسال شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری، با نسخۀ 22 نرمافزار SPSS و AMOS و برای آزمون معناداری مسیرهای غیرمستقیم از تحلیل بوتاستراپ در برنامۀ ماکرو پریچر و هایز (2008) استفاده شد. نتایج حاکی از معناداری نقش میانجی خودشفقتورزی در رابطه میان حمایت اجتماعی ادراکشده و تأثیر رویداد قرنطینۀ خانگی در مبتلایان بود (01/0>p). نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد خودشفقتورزی میتواند برای اثر سازنده و اثر مطلوب حمایت اجتماعی در کاهش عوارض قرنطینه نقش میانجی ایفا کند؛ بنابراین لازم است متخصصان بهداشت و درمان حوزۀ پاندمی کووید-19، دستورالعملهای مرتبط با خودشفقتورزی را بهمنظور خودمراقبتی روانی برای عموم افراد و مبتلایان تجویز کنند.<br /><strong> </strong>https://japr.ut.ac.ir/article_82379_59d18fe5de909cbfe6172c964756c185.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823The Development of a Flourishing Class Model and Its Effectiveness on the Satisfaction of Psychological Needs in Female Adolescentsطراحی مدل کلاس شکوفا و اثربخشی آن بر ارضای نیازهای روانشناختی نوجوانان دختر2292468274310.22059/japr.2021.307409.643598FAزهرهاسماعیل زادهاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایرانJournal Article20200802The purpose of this study is to develop a flourishing class model and evaluate its effectiveness on the satisfaction of psychological needs in female adolescents. This is a mixed-method developmental research study that involves data collection in two phases. The first phase was grounded theory, in which the components of the flourishing class were identified through interviews with 15 experts. These individuals were selected using the purposive sampling method. The criteria for selecting a sample of positive psychologists included their activities in the field of positive psychology and flourishing in children and adolescents. Data were analyzed using theoretical coding. Based on the opinions obtained from the experts, creating a flourishing class includes six dimensions: Creating open spaces, acceptance, strengthening group bonding and members’ shared social identity, teaching communication and participation skills, training emotion management skills, supporting student autonomy, and developing students’ skills and internal resources. Based on these six axes, a 14-session training package was designed to create a flourishing class for teachers. The second phase of the research was conducted using a quasi-experimental method. The statistical population of this research phase was the secondary schools for girls in Tehran and two schools were selected according to the available methods. All teachers and students of the tenth and eleventh grades of the school in the experimental group participated in fourteen teaching sessions and the dependent variable of the present study was conducted on all students of these two grades (138 students). The data collection instruments included the Basic Psychological Needs Scale (ASPBPNS). The data collected were analyzed using MANCOVA. Results indicated that the implementation of components of flourishing instruction resulted in increased satisfaction of needs for independence, communication, and perception of competence in female adolescents. <br />.پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل کلاس شکوفا و بررسی اثربخشی آن بر ارضای نیازهای روانشناختی نوجوانان دختر اجرا شده است. روش تحقیق عملی-توسعهای و به لحاظ گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته است که در دو مرحله انجام شده است. مرحلۀ اول به روش نظریه دادهبنیاد<sup> </sup>صورت گرفت و مؤلفههای سازندۀ کلاس شکوفا بهکمک مصاحبه با 15 متخصص شناسایی شدند. نتایج حاصل از کدگذاری نظری نشان میدهد کلاس شکوفا شامل شش محور ایجاد فضایی پذیرنده، تقویت پیوند گروهی و هویت اجتماعی، آموزش مهارتهای ارتباطی، آموزش مهارت مدیریت هیجان، حمایت از خودمختاری و توسعۀ مهارتها و منابع درونی دانشآموزان است. براساس این شش محور، بستۀ آموزشی 14 جلسهای برای ایجاد کلاس شکوفا برای دبیران طراحی شد. مرحلۀ دوم پژوهش به روش شبهآزمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری این مرحله از پژوهش شامل دبیران و دانشآموزان مدارس دورۀ متوسطه دوم دخترانۀ منطقۀ 5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 است. دبیران دو مدرسه در پایههای دهم و یازدهم به روش دردسترس انتخاب شدند و در گروه آزمایش در 14 جلسۀ آموزشی شرکت کردند. متغیر وابسته پژوهش حاضر نیز بر روی همۀ دانشآموزان این گروه از دبیران (138 نفر) اجرا شد. ابزار این مرحله مقیاس نیازهای روانشناختی بنیادی در مدرسه (ASPBPNSS)<strong> </strong>است. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS و تحلیل کوواریانس چندمتغیرۀ یکراهه بررسی شد. یافتهها نشان میدهد اجرای مؤلفههای کلاس شکوفا به افزایش ارضای نیازهای استقلال، برقراری ارتباط و ادراک از شایستگی در نوجوانان دختر منجر شده است.<br /><strong> </strong><br /> https://japr.ut.ac.ir/article_82743_5cdb22aa60ae07b724458dffba9e7a32.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823Identifying Effective Factors on Divorce and Providing a Model for Divorce Prediction Using Modelling of a Data Mining Decision Treeشناسایی عوامل مؤثر بر طلاق و ارائۀ مدلی برای پیشبینی طلاق با استفاده از الگوریتم درخت تصمیم2472638237810.22059/japr.2021.308375.643607FAوحیدهایمانزادهدانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایراننعیمهمحباستادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0001-6036-4584رضاعبدیدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایحان، تبریز، ایران0000-0002-7121-2516مرتضیهنرمند عظیمیاستادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20200828The purpose of this study is to identify the factors that influence divorce and to provide a model for divorce prediction. The method of this study is basic in terms of its purpose and descriptive in terms of the method of data collection. The study population consists of couples who were assigned counseling services by the family court in Tabriz during the period from 2015 to 2018. Yet,399 individuals were selected using the available sampling method and compared with unmarried couples (427) selected among the parents of high school students in Tabriz. NEO questionnaire (NEO -FFI-R) and researcher-made questionnaires were used to collect data. Decision tree technique, one of the most important data mining techniques, as well as SPSS MODELER were used to analyze the data in order to model the factors affecting divorce. The results of the study indicated that in addition to the high influence of satisfaction level with sexuality, lower education level, previous marital history and experience of betrayal of one of the couples in the studied families were highly effective in divorce. In contrast, higher education, income dependency (lower income level for females), and high and very high income families (production order above 4) were the most important reasons for couples’ satisfaction and compromise in the families under study.هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر طلاق و ارائۀ مدلی برای پیشبینی آن است. این تحقیق از نظر هدف بنیادی، و بهلحاظ روش جمعآوری اطلاعات توصیفی است. جامعۀ پژوهش حاضر عبارت است از زوجینی که در بازۀ زمانی 1394 تا 1397 از طرف دادگاه خانواده به مراکز مشاورۀ شهر تبریز ارجاع داده شدهاند. از بین این افراد، 399 فرد به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با زوجین غیرمتقاضی طلاق (427 نفر) که از بین والدین دانشآموزان دبیرستان شهر تبریز انتخاب شده بودند مقایسه شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامۀ نئو (NEO-FFI-R) و پرسشنامۀ محققساخته و مصاحبه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS MODELER و تکنیک درخت تصمیم که یکی از مهمترین تکنیکهای دادهکاوی است استفاده شد تا عوامل مؤثر بر طلاق مدلسازی شود. نتایج نشان داد رابطۀ جنسی، داشتن تحصیلات پایین، سابقۀ ازدواج قبلی و تجربۀ خیانت یکی از زوجین، از عوامل مؤثر در بروز طلاق است و در نقطۀ مقابل، تحصیلات بالاتر، وابستگی درآمدی (درآمد پایینتر زوجه) و خانوادۀ پرجمعیت پدری (ترتیب تولد بالاتر از 4 برای یکی از زوجین) از مهمترین دلایل رضایت و سازش زوجین در خانوادههای موردمطالعه است.https://japr.ut.ac.ir/article_82378_855d2cf0be23187f2766c7a6702d2f46.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823The Impact of Teaching Philosophy Children at Psychological Flexibility at Elementary Students with a Cultural Based Approachتأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان ابتدایی با رویکرد مبتنی بر زمینۀ فرهنگی2652828283010.22059/japr.2021.297152.643523FAانورنویدیاندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانشهرامواحدیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.رحیمبدری گرگریاستاد گروه علوم تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0001-7196-6601اسکندرفتحی آذراستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0001-7875-4986Journal Article20200510The purpose of this study is to investigate the effectiveness of teaching philosophy to children on the psychological flexibility of male elementary school students in Marivan. This paper is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group conducted with the aim of applying the results. The statistical population included all elementary school students in the city of Marivan during the 2017-2018 academic year. Using the available sampling method, 50 male students were selected and divided into two experimental and control groups. The participants answered the Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II) before and after the training. 17 45-minute sessions (one session per week) Philosophy for Children (p4c) were presented using native language stories. The educational package included stories selected from the narratives of Iranian authors such as Rumi, Saadi, etc. The collected data were analyzed using SPSS 21 software and analysis of covariance. The results of covariance analysis showed that Philosophy for Children program was effective in influencing students’ psychological flexibility. Overall, according to the results, it can be said that Philosophy for Children education enhances students’ psychological flexibility by strengthening discussion and challenging students’ thinking.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان پسر دورۀ ابتدایی شهر مریوان است. این مطالعه بهلحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوۀ گردآوری اطلاعات، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشآموزان پسر دبستانی شهرستان مریوان در سال تحصیلی 1397-1396 است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از یک مدرسۀ ابتدایی پسرانه، 50 دانشآموز پسر انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنیها قبل و بعد از آموزش، به پرسشنامۀ انعطافپذیری روانشناختی (AAQ-II) پاسخ دادند. 17 جلسۀ 45 دقیقهای (هر هفته یک جلسه) فلسفه برای کودکان (p4c) با استفاده از داستانهای بومی ارائه شد. بستۀ آموزشی شامل داستانهای انتخابشده از میان داستانهای نویسندگان ایرانی مانند مولوی، سعدی و... بودند. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS 21 و به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای بومی در انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان ابتدایی مؤثر است. درمجموع، مطابق نتایج این بررسی میتوان ادعا نمود برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان با تقویت بحث و گفتوگو و بهچالشکشیدن تفکرات دانشآموزان ابتدایی موجب ارتقای انعطافپذیری روانشناختی آنان میشود.<br /> https://japr.ut.ac.ir/article_82830_b91bd8bc7329e8522132ad2b0b67345a.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Interpersonal Difficulties and Internet Addiction among High School Studentsکارایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر دشواریهای بین فردی و اعتیاد به اینترنت در میان دانشآموزان2833018202310.22059/japr.2021.310151.643639FAمجیدفیروزکوهی برنج آبادیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0003-0507-3682مهشیدپورحسیندانشجوی دکتری رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمدقاسمی ارگنهدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200920The aim of this study is to investigate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Internet addiction and interpersonal difficulties among high school students in Tehran. The method of the present study is quasi-experimental with pretest and posttest and a control group with one-month follow-up. The participants of the study were 40 male students (20 in experimental group and 20 in control group) of secondary school in academic year 2019-2020, who were selected by random sampling method. The research instruments were Young’s Internet Addiction Questionnaire (IAT) and Engels, Hidalgo and Mendens’s Questionnaire about Interpersonal Difficulties for Adolescents (QIDA). After administering the questionnaires to the students, the subjects who scored the cut score of Young’s Internet Addiction Questionnaire were randomly assigned to the control and experimental groups. The experimental group received eight two-hour group sessions of therapeutic intervention. After the therapy sessions, a posttest was administered to both groups and a follow-up test was administered after one month. Data were statistically analyzed using SPSS 26 software and analysis of variance with repeated measures. The results of the data analysis showed that the scores for Internet addiction and interpersonal difficulties decreased significantly in the experimental group at the posttest. These results were verified in a one-month posttest. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) can decrease the components of Internet addiction and interpersonal difficulties. This treatment can be considered as an effective intervention method to achieve satisfactory interpersonal relationships.<br /> پژوهش حاضر با هدف بررسی کارایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر اعتیاد به اینترنت و دشواریهای بینفردی در میان دانشآموزان دبیرستان در شهر تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل با پیگیری یکماهه بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 40 دانشآموز پسر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که به شیوۀ دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT) و پرسشنامۀ دشواریهای بینفردی نوجوانان انگلس، هیدالگو و مندنز (QIDA). پس از اجرای پرسشنامهها در میان دانشآموزان، آزمودنیهایی که نمرۀ برش پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ را بهدست آوردند، در دو گروه کنترل و آزمایشی بهصورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخلهدرمانی را به مدت هشت جلسۀ دوساعته به شیوۀ گروهی دریافت کردند. پس از اتمام جلسات درمان از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد و بعد از یک ماه آزمون پیگیری انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 26 و به روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که نمرات اعتیاد به اینترنت و دشواریهای بینفردی در پسآزمون در گروه آزمایشی بهصورت معناداری کاهش یافت. این نتایج در پیگیری یکماهه نیز تداوم داشت. شیوۀ درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) میتواند به کاهش اعتیاد به اینترنت و مؤلفههای دشواریهای بینفردی منجر شود. این شیوۀ درمانی میتواند روش مداخلهای مؤثری برای دستیافتن به روابط بینفردی رضایتبخش باشد.<br /> https://japr.ut.ac.ir/article_82023_05a592921df26f170594842c2647668b.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823The Effectiveness of Stress Management Training on Risky Behaviors in Female Studentsاثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر رفتارهای پرخطر دانشآموزان دختر3033198202210.22059/japr.2021.306731.643601FAعفتنوذریدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانمهردادثابتاستادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانسیمینبشردوستاستادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانJournal Article20200805The present study aims to investigate the effectiveness of a stress management training on risky behaviors of female students. In view of the objective and data collection, the present research method is applied in terms of purpose and is a quasi-experimental study with pre-test-post-test and follow-up design in terms of data collection. The statistical population consists of 380 students of secondary school in Shahriar, Andisheh region, in the academic year 2019–2020, out of which 30 were selected and classified into experimental and control groups by homogenizing the academic grade point average. For the pre-test, the students answered the Iranian Adolescent’s Risk-Taking Scale (IARTS) and after 10 sessions of stress management training for the experimental group, they answered the above instruments for the post-test. Data was analyzed using SPSS-24 software, and the repeated measures analysis of variance method was used to analyze the data. The results of the present study showed that the interactive effect of time × group on the components of propensity to smoke and propensity to violence, propensity to sexual relations and behavior and relationship with the opposite sex were significant. Studying the context in which risky behaviors occur seems to help prevent problematic behaviors in students. Based on the results of the present study, it is recommended to raise awareness among families by encouraging parents to attend courses on parental stress management.هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر رفتارهای پرخطر دانشآموزان دختر است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری و گروه گواه است. جامعۀ آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهرستان شهریار، منطقۀ اندیشه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 380 نفر تشکیل میدهند که از میان آنها 30 نفر انتخاب و با همگنسازی معدل تحصیلی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. دانشآموزان برای پیشآزمون به مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (IARTS) پاسخ دادند و پس از ده جلسه آموزش مهارتهای مدیریت استرس برای گروه آزمایش، بهمنظور پسآزمون به ابزار فوق پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرمافزار SPSS-24 و بهمنظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد اثر تعاملی گروه ×<sup> </sup>زمان بر مؤلفۀ گرایش به مصرف سیگار، گرایش به خشونت، گرایش به رابطه و رفتار جنسی و رابطه با جنس مخالف معنادار است. بهنظر میرسد مطالعه و بررسی بافتی که رفتارهای پرخطر در آن رخ میدهد میتواند از بروز و ظهور رفتارهای مشکلساز در دانشآموزان پیشگیری کند. براساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود با ترغیب والدین برای گذراندن دورههای آموزشی نظیر مدیریت استرس والدین، به سطح آگاهی خانوادهها افزوده شود.https://japr.ut.ac.ir/article_82022_5418c3709b2a245ad5ce4cfddef196ab.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823Structural Model of Pain Catastrophizing in Emotional Eating: The Mediating Role of Anxiety Sensitivity and Pain-Related Fear in People with Chronic Painمدل ساختاری فاجعهانگاری درد با خوردن هیجانی: نقش میانجی حساسیت اضطرابی و ترس مرتبط با درد در افراد دارای درد مزمن3213398272710.22059/japr.2021.309419.643629FAمژگانخداپناهگروه روانشناسی سلامت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-1425-9297فاطمهگلشنیگروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران0000-0003-4634-2236صادقتقی لوگروه روان شناسی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، گیلان، ایران0000-0002-2325-6899آنیتاباغداساریانساستادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-8254-8173Journal Article20200907The purpose of the present study is to examine the mediating role of anxiety sensitivity and pain-related fear in the relationship between pain catastrophizing and emotional eating in people with chronic pain. The research method is descriptive-correlational. The statistical population includes patients with chronic pain who were treated in Tehran clinics in districts 4 and 8 in the spring, summer, and fall of 2019. 300 of them were selected by purposive sampling. Body mass index calculation and questionnaires Dutch Eating Behavior Questionnaire (DEBQ), Anxiety Sensitivity Index (ASI), Pain Anxiety Symptoms (PAS) and Pain Catastrophizing Scales (PCS) were used to collect data. Data were analyzed using structural equation modeling in Amos 21 software. Results confirmed the mediating role of anxiety sensitivity (P = 0.05, t = 1.954, β = 0.137) and anxiety related to pain (P = 0.001, t = 3.244, β = 0.106) in the association between pain catastrophizing and emotional eating. 46.3% of the variance in emotional eating can be explained by pain catastrophizing, anxiety sensitivity, and pain-related anxiety. It seems that to prevent and treat emotional eating in people with pain and to maintain the therapeutic effect, pain-related cognitive and emotional structures such as anxiety sensitivity and pain-related anxiety should be targeted for therapeutic intervention.<br /> هدف پژوهش حاضر<strong> </strong>بررسی نقش میانجی حساسیت اضطرابی و ترس مرتبط با درد در رابطۀ بین فاجعهانگاری درد و خوردن هیجانی در افراد دارای درد مزمن است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری شامل بیماران مبتلا به درد مزمن است که در بهار، تابستان و پاییز سال 1398 به کلینیکهای شهر تهران در مناطق 4 و 8 مراجعه کرده بودند. از میان آنها 300 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از محاسبۀ شاخص تودۀ بدنی و پرسشنامههای رفتار خوردن داچ (DEBQ)، حساسیت اضطرابی (ASI)، مقیاسهای نشانگان اضطراب درد (PAS) و فاجعهانگاری درد (PCS) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار Amos 21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد مدل با دادههای مشاهدهشده برازش مطلوب دارد. نتایج نقش میانجی حساسیت اضطرابی (05/0 =P، 954/1= t، 137/0=β) و ترس مرتبط با درد (001/0 =P، 244/3= t، 106/0=β) در رابطۀ بین فاجعهانگاری درد و خوردن هیجانی تأیید میشود. 3/46 درصد از واریانس خوردن هیجانی میتواند بهوسیلۀ فاجعهانگاری، حساسیت اضطرابی و ترس مرتبط با درد تبیین شود. بهنظر میرسد<strong> </strong>برای پیشگیری و درمان خوردن هیجانی در افراد مبتلا به درد و نیز حفظ آثار درمانی، سازههای شناختی و هیجانی مرتبط با درد نظیر حساسیت اضطرابی و ترس مرتبط با درد باید هدف مداخلات درمانی قرار گیرند.<br /> https://japr.ut.ac.ir/article_82727_b52eaf6550bff074ff56d8476fab06de.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823Comparing the Effectiveness of Group Training Based on Compassion and Choice Theory on the Sense of Shame and Level of Self-Criticism in Female High School Studentsمقایسة اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت و تئوری انتخاب بر احساس شرم و سطوح خودانتقادی دانشآموزان دختر3413568274110.22059/japr.2021.306866.643588FAمیناساداتخونساریدانشجوی دکتری روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانبیوکتاجریاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانمهرانسرداری پوراستادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.محمدحاتمیدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.مرجانحسین زاده تقوایی5. استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران0000-0001-5774-7314Journal Article20200723The aim of the present study is to compare the effects of training based on compassion theory and choice theory on the sense of shame and the level of self-criticism in female college students. The method of the present study is applied in terms of the objective and quasi-experimental in terms of the data collection method using a pretest-posttest design with a control group. The statistical population is all students aged 15-18 years in Karaj. In this study, conducted in the academic year 2018-2019, 45 female students were randomly selected and equally divided into two experimental groups and one control group (each group consisted of 15 subjects). One of the experimental groups received 8 sessions of compassion or choice theory training, while the control group did not participate in the intervention. Subjects were assessed using the Guilt and Shame Proneness Scale (GASP) and Levels of Self-Criticism Scale (LOSCS). Data were analyzed using SPSS 23 software and multivariate and univariate analysis of covariance. The results showed that after the group training, there was a significant difference between the mean of the experimental and control groups in terms of reduction of shame and self-criticism scores. This difference was greater for the compassion training than for the choice theory training. It can be concluded that although both types of group training were able to reduce students’ shame and self-criticism scores, the compassion training was more effective than the choice theory training.
هدف پژوهش حاضر مقایسة اثربخشی آموزش شفقت و تئوری انتخاب بر احساس شرم و سطوح خودانتقادی دانشآموزان دختر است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة گردآوری اطلاعات، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعة آماری همة دانشآموزان دختر 18-15 سالة شهر کرج بودند. در این پژوهش که در سال تحصیلی 98-97 انجام شد، 45 دختر از جامعة مذکور بهصورت دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه بهصورت مساوی (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. هریک از گروههای آزمایش هشت جلسه آموزش شفقت یا تئوری انتخاب دریافت کردند؛ درحالیکه گروه گواه در این مدت مداخلهای دریافت نکرد. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامة احساس شرم (GASP) و مقیاس سطوح خودانتقادی (LOSCS) ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان میدهد، پس از اجرای آموزشهای گروهی، بین میانگین گروههای آزمایش و گواه در کاهش احساس شرم و سطوح خودانتقادی تفاوت معناداری ایجاد شد و این تفاوت در گروه آموزش شفقت بیشتر از گروه آموزش تئوری انتخاب بود (001/0≥p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت، با اینکه هر دو نوع آموزش گروهی توانستهاند بر کاهش احساس شرم و سطوح خودانتقادی دانشآموزان مؤثر باشند، آموزش شفقت مؤثرتر از آموزش تئوری انتخاب بوده است.
https://japr.ut.ac.ir/article_82741_7a3ed6508c6d71bd3f96a19572ff1b49.pdfدانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیفصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی2251-812612220210823Comparison of Early Maladaptive Schemas and Parenting Styles among Woman Who Committed Infidelity and Women Who Have Been Victims of Infidelityمقایسۀ طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبک فرزندپروری در زنان خیانتکرده و خیانتدیده3573778283310.22059/japr.2021.324580.643854FAناهیدسادات شریفیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانسمیهرباط میلیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانشهریارشهیدیاستاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-2269-7462رضاقربان جهرمیاستادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-0295-5295Journal Article20210527The purpose of this study is to compare early maladaptive schemas and parenting styles in women who have committed infidelity and those who have been victims of infidelity. This study is both descriptive and random-comparative in nature. The participants consists of women who live in twenty-two areas of Tehran and have committed infidelity or have been victims of infidelity during the period during 2019-2020. An available sample was used including 61 participating women and 57 victimized women. Data were collected using the Young Schema Questionnaire Short Form (YSQ-SF3) and Young Parenting Inventory (YPI) and analyzed using an independent t-test and SPSS 23 software. The results showed that there was a significant difference between the early maladaptive schemas in two groups (d=0/66). Perpetrators of infidelity had significantly higher levels of emotional deprivation, abandonment/ instability, distrust/ abuse, entitlement/ grandiosity, inadequate self-control/ self-discipline, and approval/ recognition-seeking, while the violated women had higher scores in the defectiveness/ shame schema. In addition, there was a significant difference in parenting style scores between the two groups (d= 2/07) and women who had committed infidelity reported higher scores in the schemas of emotional deprivation, abandonment/ instability, distrust/ abuse, dependency, defectiveness/ shame, relentless standards/ hypercriticism, entitlement/ grandiosity, negativity/ pessimism, emotional inhibition, and approval/ recognition seeking. It can be said that the way parents interact with their children can shape schemas in the child and provide a foundation for their sincere behavior and adherence to principles in adulthood.<br /> والدین در دو گروه زنان خیانتکرده و خیانتدیده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و توصیفی از نوع علی-مقایسهای است. جامعۀ آماری مطالعه را زنان متأهلی تشکیل دادهاند که در مناطق 22 گانۀ شهر تهران زندگی میکردند و در فاصلۀ زمانی 1399-1398 به همسر خود خیانت کرده یا خیانت دیده بودند. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری دردسترس اسـتفاده شد. نمونه شامل 61 زن خیانتکرده و 57 زن خیانتدیده است. دادهها بهکمک دو پرسشنامۀ طرحوارههای یانگ (YSQ-SF3) و سبک فرزندپروری یانگ (YPI) جمعآوری بهکمک آزمون تی مستقل و نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد بین طرحوارههای ناسازگار اولیه در زنان خیانتکرده و زنان خیانتدیده اختلاف معناداری وجود دارد (66/0= d) و جز طرحوارۀ نقص-شرم که زنان خیانتدیده در آن نمرۀ بالاتری کسب کردند، نمرۀ زنان خیانتکرده در طرحوارههای محرومیت هیجانی، طردشدن-بیثباتی، بیاعتمادی-آزاردیدن، استحقاقداشتن-بزرگمنشی، خویشتنداری-خودانضباطی و جلبتوجه-تأییدجویی بهطور معناداری بیشتر بوداست همچنین میان نمرات سبکهای فرزندپروری زنان خیانتکرده و زنان خیانتدیده تفاوت معناداری مشاهده شد (07/2= d) و زنان خیانتکرده در حوزههای محرومیت هیجانی، طردشدن-بیثباتی، بیاعتمادی-آزاردیدن، وابستگی، نقصداشتن-شرم، معیارهای سرسختانه-عیبجویی افراطی، استحقاقداشتن-بزرگمنشی، منفیگرایی-بدبینی، بازداری هیجانی و جلبتوجه-تأییدجویی، نمرات بالاتری کسب کردند. میتوان گفت چگونگی تعامل والدین با فرزندانشان، طرحوارههایی را در آنها شکل داده است و مبنایی برای رفتارهای صمیمانۀ آنان در بزرگسالی و پایبندی به اصل اولیۀ زندگی زناشویی یعنی تعهد میشود.<br /> https://japr.ut.ac.ir/article_82833_04308f9656f803c7af5e2355a9e1b7b3.pdf